Optimale grootte RAM versus VRAM met Resizable BAR enabled ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben voor de lol een mini ITX systeempje aan het bouwen met wat componenten die ik nog heb liggen en nu is de hoeveelheid RAM gelijk aan het VRAM van de videokaart, 16 GB
De videokaart is een intel A770 en die draait pas redelijk met Resizable BAR enabled.

Gaat dit wel lekker draaien op deze manier ?

Of moet ik het RAM minimaal verdubbelen ? (ik heb echt geen flauw idee 8)7 )

Er is verder geen specifieke use case voor de pc qua software en gebruik, hij moet het gewoon doen maar dan wel in alle redelijkheid, wordt het systeem zwaar gebottlenecked door te weinig RAM dan zal ik pas uitbreiden

Resizable BAR werkt overigens gewoon met deze CPU (2700X) ondanks dat het officieel niet ondersteund wordt en het procentje verlies van snelheid van de grafische kaart omdat ie op PCI-e 3.0 snelheid draait neem ik voor lief.

O.S. Win 11

Hardware:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 282,45€ 282,45
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-I Gaming€ 340,90€ 340,90
1VideokaartenIntel Arc A770 16GB€ 389,-€ 389,-
1ProcessorkoelingAMD Wraith Prism€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internXPG Hunter AX4U32008G16A-SBHT€ 0,-€ 0,-
12 Stuks Dual Band Wifi 2.4Ghz 5.8Ghz Antenne----
130Cm Moederbord Usb 9Pin Interface Header Connector Splitter 1 to4----
Totaal€ 1.012,35

Wat ik heb gevonden tot nu toe?

Eigenlijk helemaal niets.. overal wordt van alles uitgelegd maar niet wat de sweetspot van RAM vs VRAM size zou moeten zijn met Resizable BAR enabled.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Beste antwoord (via Klunssmurf op 14-03-2023 23:35)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:09
Klunssmurf schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:56:
@D-dark
Voor zover ik begreep wordt er een deel van je RAM gereserveerd en kan de CPU vervolgens in 1 keer een dump naar je VRAM uitvoeren in plaats van allemaal kleine paketten (van 256MB ? )

Er zou dus op zijn minst een bepaalde minimum grootte van het RAM moeten zijn om soepel te draaien, dat kan ik dus nergens vinden.
Klopt, al gaat dat langs het normale geheugen langs.
Het is meer dat de grafische kaart en de cpu bepalen wat de maximale grootte van de pakketten is die in 1 keer geschreven mag worden.

De reden dat cpu's tegenwoordig zoveel geheugen hebben is dat er pakketten voor wat er moet worden weergeven geladen worden op de grafische kaart zodat die dat sneller kan benaderen. textures zogezegd.
Vooral op 4K resolutie met groot detail neemt dat behoorlijk wat ruimte in.

Als er nieuwe benodigd zijn worden die vanaf de schijf opgevraagd en meteen naar de grafische kaart gestuurd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Resizable Bar is puur en alleen voor het benaderen van het videogeheugen op de grafische kaart.
Voor je normale werkgeheugen heeft het geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
@D-dark
Voor zover ik begreep wordt er een deel van je RAM gereserveerd en kan de CPU vervolgens in 1 keer een dump naar je VRAM uitvoeren in plaats van allemaal kleine paketten (van 256MB ? )

Er zou dus op zijn minst een bepaalde minimum grootte van het RAM moeten zijn om soepel te draaien, dat kan ik dus nergens vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Klunssmurf schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:56:
@D-dark

Klopt, al gaat dat langs het normale geheugen langs.
Het is meer dat de grafische kaart en de cpu bepalen wat de maximale grootte van de pakketten is die in 1 keer geschreven mag worden.

De reden dat cpu's tegenwoordig zoveel geheugen hebben is dat er pakketten voor wat er moet worden weergeven geladen worden op de grafische kaart zodat die dat sneller kan benaderen. textures zogezegd.
Vooral op 4K resolutie met groot detail neemt dat behoorlijk wat ruimte in.

Als er nieuwe benodigd zijn worden die vanaf de schijf opgevraagd en meteen naar de grafische kaart gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Niet online
Duidelijk, dan laat ik het systeem zo voor nu :-)