Toon posts:

Beschadiging aanrechtblad, hoe te repareren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik heb hier een keuken van iets meer dan 12 jaar oud (van Mandemakers). Sinds een paar weken begint het aanrechtblad bij de spoelbak een beetje te "brokkelen". Geen idee hoe dat opeens kan, maar het is wel vervelend. We zijn in afwachting van de bouw van een nieuwbouwwoning, dus ik heb eigenlijk niet zoveel zin om te investeren in een compleet nieuw werkblad.

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit kan repareren of kan zorgen dat het niet erger wordt? We houden het nu al heel krampachtig droog, de kinderen worden gek van ons "DROOGMAKEN HE!" na het handenwassen ;) Maar dit gaat niet nog een jaar goed blijven vrees ik.

Het blad is van een soort houtcomposiet met een glanslaag erop. Geen idee hoe het materiaal precies heet.

Dit is een foto van het eufel:

En een foto van de onderkant van het blad, om een idee te krijgen van het materiaal:

Zoals je op de foto kunt zien is de rand ook al ietwat gebutst, op de foto valt dat gelukkig een stuk meer op dan in het echt ;) Geldt ook voor de beschadiging waar het om gaat trouwens, op de foto (gelukkig) een stuk dramatischer dan met het blote oog.

[Voor 3% gewijzigd door posttoast op 14-03-2023 19:32]

omniscale.nl

Beste antwoord (via posttoast op 20-03-2023 12:59)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een kameraad van mij is service monteur van een keukenbladen leverancier en die zegt op basis van de eerste foto dat dit een HPL blad is, dat kun je repareren met een HPL reparatie set, het zal wel zichtbaar blijven, maar voldoende om verdere vochtschade te voorkomen. Komt neer op wat Frennek zegt, maar ipv rubber is het een was die je laat smelten.

Speelt padel!

Alle reacties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:03

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Dit is denk ik een gelamineerd aanrecht blad en die laminaat laag begint los te laten...dat is niet te stoppen.

Ik denk dat de goedkoopste manier is om er een nieuwe rand op te zetten middels een plak of schroef strip...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
Als het tijdelijk is, afplakken met tape en nadien terug verwijderen? Dan blijft het waterdicht

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:15
Neem witte tape ;)

Lost In Music

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Je wilt de komende kopers van jullie woning hier niet mee opzadelen lijkt mij, dus ga voor een permanente oplossing. Als dat betekent dat er een nieuw blad op moet... Het zij zo. Dat kan een hoop gezeur (achteraf) schelen.
Knoeien met tape of tijdelijke strookjes is gewoon niet zo netjes lijkt mij.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• 123lodewijk
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Misschien een kunststof hoekprofiel er op lijmen?
https://www.hornbach.nl/c....fixmaterial000=Kunststof
Kan nog een best nette oplossing zijn. Wel even goed kijken naar de afmetingen.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:57

Aganim

I have a cunning plan..

Nyarlathotep schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:20:
Je wilt de komende kopers van jullie woning hier niet mee opzadelen lijkt mij, dus ga voor een permanente oplossing.
Bij een keuken van 12 jaar oud zou me dat als koper echt aan mijn kont kunnen roesten. Ik zou naar een potentiele koper gewoon duidelijk zijn wat betreft de staat van het blad en overleggen wat ze willen. Zonde om er bij voorbaat een nieuw blad in te zetten als de koper er meteen een sloophamer tegenaan zet.

[Voor 4% gewijzigd door Aganim op 15-03-2023 12:25]

• posttoast
Dank voor alle reacties.

Ik ga de kopers natuurlijk nergens mee "opzadelen", als in: het is een keuken van tegen die tijd 14 jaar oud, dus ik kan me voorstellen dat ze die sowieso gaan vervangen. Ik wil alleen voorkomen dat het halve blad nu los gaat laten. Zeker omdat ik hier nog wel een tijdje woon.

Maar als ik alles zo op een rijtje zet ben ik misschien nog het best af met een nieuw werkblad, mits dat enigszins goedkoop kan.

omniscale.nl

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
Aganim schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Bij een keuken van 12 jaar oud zou me dat als koper echt aan mijn kont kunnen roesten. Ik zou naar een potentiele koper gewoon duidelijk zijn wat betreft de staat van het blad en overleggen wat ze willen. Zonde om er bij voorbaat een nieuw blad in te zetten als de koper er meteen een sloophamer tegenaan zet.
Precies alsjeblieft zeg, nieuw blad. Hebben ze nog meer op het verlanglijstje staan?

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:13
Als je puur en alleen het water (tijdelijk) wil stoppen, kan je het ook waterdicht maken door het goed af te smeren met wat houtlijm.
Geen mooie oplossing, maar zorgt er wel voor dat je blad niet wegrot.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:22
dragonhaertt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:29:
Als je puur en alleen het water (tijdelijk) wil stoppen, kan je het ook waterdicht maken door het goed af te smeren met wat houtlijm.
Geen mooie oplossing, maar zorgt er wel voor dat je blad niet wegrot.
Klopt, wilde ik net zeggen, wel watervaste pakken: https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-houtlijm-d3/

Je kunt de houtlijm verwerken en restanten afnemen met een vochtige spons.

[Voor 8% gewijzigd door NimRod1337 op 15-03-2023 12:33]

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-03 11:22

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Je zou het ook afkunnen werken met een laagje kit in gewenste kleur.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:25
Ik zou dit proberen af te werken met vloeibaar rubber om een waterdichte coating over het hele gebied te maken (ook verkrijgbaar in wit). Tape met schilderstape netjes af welk gebied je in zou willen werken. In dit geval ruim op je werkblad en iets over de rand van je wasbak en smeer dit netjes dicht met de vloeibare rubber. Als de toplaag een beetje begint te vormen, haal je de tape weg om mooie scherpe randen te krijgen. Vloeibaar rubber hecht op bijna alles en vormt een echte waterdichte coating.

Edit: Eerst even het oude gebied schoonmaken en ontdoen van de schilvers en loszittende stukjes zodat het weer vlak is. Eventjes durven verder te slopen dus ;).

[Voor 14% gewijzigd door frennek op 15-03-2023 15:04]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een kameraad van mij is service monteur van een keukenbladen leverancier en die zegt op basis van de eerste foto dat dit een HPL blad is, dat kun je repareren met een HPL reparatie set, het zal wel zichtbaar blijven, maar voldoende om verdere vochtschade te voorkomen. Komt neer op wat Frennek zegt, maar ipv rubber is het een was die je laat smelten.

Speelt padel!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:54
Nyarlathotep schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:20:
Je wilt de komende kopers van jullie woning hier niet mee opzadelen lijkt mij, dus ga voor een permanente oplossing. Als dat betekent dat er een nieuw blad op moet... Het zij zo. Dat kan een hoop gezeur (achteraf) schelen.
Knoeien met tape of tijdelijke strookjes is gewoon niet zo netjes lijkt mij.
"Beste koper, hier ziet u de keuken. Niet de jongste meer en dat is ondermeer te zien aan het blad, gaan we door naar de slaapkamer"

0,0 reden om er voor de nieuwe bewoners een nieuw blad op te leggen van honderden euros wanneer ze daarna toch waarschijnlijk gaan slopen.

Hoi :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Shadow_Agent schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:06:
[...]

"Beste koper, hier ziet u de keuken. Niet de jongste meer en dat is ondermeer te zien aan het blad, gaan we door naar de slaapkamer"

0,0 reden om er voor de nieuwe bewoners een nieuw blad op te leggen van honderden euros wanneer ze daarna toch waarschijnlijk gaan slopen.
Dat. Gewoon duidelijk over zijn dus.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:15
Boudewijn schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Dat. Gewoon duidelijk over zijn dus.
ja je nu al druk maken over iets wat misschien compleet irrelevant is.
Kijk is de keuken jouw USP dan zou ik me er misschien beetje druk om maken maar nu neejoh.

How are you doing?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Als je weet dat je er binnen een bepaalde tijd toch uit gaat dan voor een tijdelijke nette oplossing zoals hierboven al een paar keer is aangegeven gaan.
Bij de verkoop in het achterhoofd houden dat het wel een puntje kan zijn voor de kopers waar ze over kunnen beginnen.
Maar ik zou dat liever hebben dan nu geld uitgeven aan een nieuw blad wat er dan waarschijnlijk toch uit zal gaan.
Hangt er ook een beetje af hoe de rest van de keuken is, is die gedateerd dan veel kans dat nieuwe bewoners die compleet aan gaan pakken.
Is de rest van de keuken nog bij de tijd en netjes dan zou een nieuw blad eerder een betere oplossing zijn. Een nette en strakke keuken die nog wat jaartjes mee kan en niet meteen vervangen hoeft te worden heeft dan ook een meerwaarde.

Mijn profiel op Discogs

• posttoast
Quantor schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:08:
Tnx voor het meedenken allemaal! Dit is dermate goed te betalen dat ik hier eens een poging mee ga wagen, voor ik überhaupt een nieuw blad bestel. Ik zie dat je dit bij bol.com kunt bestellen, dus dat ga ik proberen :)

omniscale.nl

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
posttoast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Tnx voor het meedenken allemaal! Dit is dermate goed te betalen dat ik hier eens een poging mee ga wagen, voor ik überhaupt een nieuw blad bestel. Ik zie dat je dit bij bol.com kunt bestellen, dus dat ga ik proberen :)
Hardwax gaat niet werken op dit soort plekken, dat is binnen de kortste keren er weer uit.

Ik weet niet hoe handig je bent, maar kan je de spoelbak er niet uit halen, een grotere opbouw kopen en deze over de slechte stukken monteren?

Aan de foto's te zien is het trouwens geen standaard HPL blad.

[Voor 4% gewijzigd door FabianGTI op 20-03-2023 13:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee