Toon posts:

Inbouwspot en inbouwsensor met veerklemmen en nen1010

Pagina: 1
Acties:

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-03 20:32
In een verlaagd plafond met gipsplaten maak ik gebruik van een inbouwspot en inbouwsensor met veerklemmen. Officieel moet je de verbinding volgens nen1010 met lasklemmen in een lasdoosje doen. Kortom, er mogen nergens vd draden open en bloot liggen. Alleen hoe kan je een lasdoosje gebruiken met veerklemmen? Die veerklemmen nemen best wat ruimte in en horen eigenlijk gelijk te klemmen op de gipsplaat.

Ik zou niet weten hoe ik deze vd draden kan opbergen in een lasdoos door die veerklemmen. De draden komen uit een YMVK kabel en gaan direct in de lichtsensor. De kabel moet ik strippen om 3 draden te krijgen, die ik netjes in de lichtsensor kan stoppen. Kortom, hoe ga ik dat stukje 3 vd draden netjes volgens nen1010 opbergen of dit weer zo nen1010 uitzondering waar ze in de praktijk nog geen antwoord op hebben?

[Voor 5% gewijzigd door isomis op 14-03-2023 17:16]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Illusion

(the art of)

Welk merk en type sensor is dat? Wat zegt de handleiding van die sensor daarover? Hoort daar niet nog een kapje ofzo bij?

Daarnaast is wat mij betreft de grootste fout hier dat je de aardedraad als schakeldraad misbruikt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:32
isomis schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:14:
In een verlaagd plafond met gipsplaten maak ik gebruik van een inbouwspot en inbouwsensor met veerklemmen. Officieel moet je de verbinding volgens nen1010 met lasklemmen in een lasdoosje doen. Kortom, er mogen nergens vd draden open en bloot liggen. Alleen hoe kan je een lasdoosje gebruiken met veerklemmen? Die veerklemmen nemen best wat ruimte in en horen eigenlijk gelijk te klemmen op de gipsplaat.

Ik zou niet weten hoe ik deze vd draden kan opbergen in een lasdoos door die veerklemmen. De draden komen uit een YMVK kabel en gaan direct in de lichtsensor. De kabel moet ik strippen om 3 draden te krijgen, die ik netjes in de lichtsensor kan stoppen. Kortom, hoe ga ik dat stukje 3 vd draden netjes volgens nen1010 opbergen of dit weer zo nen1010 uitzondering waar ze in de praktijk nog geen antwoord op hebben?

[Afbeelding]
Geen kapje met iets van trekontlasting bij de sensor? En in dat geval snoer gebruiken met de juiste kleuren?

Steam PC BattleLog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Inderdaad, als je je toch aan de 1010 wilt houden is geel/groen onder spanning wel heel erg stout.

Ik weet niet waar deze sensor vandaan komt, maar ik gok dat als je deze niet echt volgens de regels kunt installeren.

Repareren doe je zo.

• isomis
Illusion schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:21:
Welk merk en type sensor is dat? Wat zegt de handleiding van die sensor daarover? Hoort daar niet nog een kapje ofzo bij?

Daarnaast is wat mij betreft de grootste fout hier dat je de aardedraad als schakeldraad misbruikt.
Er zit een plastic klein kapje bij, die gaat erover heen. Alleen er blijft altijd een stukje vd draad bloot liggen.

De handleiding zegt er niks over:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
Online vind ik afbeeldingen van deze melder waar ook nog een transparant kapje op zit:

Verbindingen en aansluitingen moet je inderdaad maken in daarvoor bestemde omhulsels, net zo goed als dat je kabel of leiding moet eindigen in een omhulsel. Maar je melder heeft dus zo'n omhulsel, als je het tenminste dichtschroeft. Ik kan het niet zien maar ik neem aan dat er ook nog iets is voorzien voor de trekontlasting.

YMVK ga je hier waarschijnlijk niet inkrijgen, dit soort spul sluit je dan normaal ook aan met een soepele leiding (oftewel snoer):

Neem 4x1,5mm² met de juiste draadkleuren (bruin voor fase, blauw voor nul, zwart als schakeldraad).

Dan voldoet het prima aan NEN1010.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• isomis
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:29:
Online vind ik afbeeldingen van deze melder waar ook nog een transparant kapje op zit:
[Afbeelding]

Verbindingen en aansluitingen moet je inderdaad maken in daarvoor bestemde omhulsels, net zo goed als dat je kabel of leiding moet eindigen in een omhulsel. Maar je melder heeft dus zo'n omhulsel, als je het tenminste dichtschroeft. Ik kan het niet zien maar ik neem aan dat er ook nog iets is voorzien voor de trekontlasting.

YMVK ga je hier waarschijnlijk niet inkrijgen, dit soort spul sluit je dan normaal ook aan met een soepele leiding (oftewel snoer):
[Afbeelding]
Neem 4x1,5mm² met de juiste draadkleuren (bruin voor fase, blauw voor nul, zwart als schakeldraad).

Dan voldoet het prima aan NEN1010.
Plastic kapje heb ik erbij, maar stelt weinig voor. Denk niet dat het met trekken erop blijft...

Je hebt helemaal gelijk, ik moet gewoon wat dunnere kabel gebruiken, daarmee kan ik dit goed oplossen. Thnx.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03
isomis schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:27:
Alleen er blijft altijd een stukje vd draad bloot liggen.
Dat voldoet dan niet.

NEN1010 is niet zo ingewikkeld.
526.5 Aansluitingen van leidingen (niet alleen de eindaansluitingen, maar ook tussenverbindingen) mogen alleen worden gemaakt in daarvoor geschikte omhullingen, bijvoorbeeld verbindingsdozen, aansluitdozen, of in materieel, indien de fabrikant hiervoor ruimte heeft voorzien. In dit geval moet materieel worden gebruikt waar vaste aansluitvoorzieningen aanwezig zijn, of waar voorzieningen zijn getroffen voor het installeren van verbindingsmaterieel. De leidingen moeten eindigen in een omhulling.
isomis schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:31:
Plastic kapje heb ik erbij, maar stelt weinig voor. Denk niet dat het met trekken erop blijft...
Dan ben je misschien toe aan een melder welke wel fatsoenlijk is te installeren. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee