Instabiel internet tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Beste Tweakers,

Het is een jaar of 10 geleden dat ik veel op dit forum zat, maar het is weer zover dat ik jullie hulp nodig heb! Ik hoop dat ik op het Tweakers forum kan vertrouwen mij hiermee te helpen. Ik heb namelijk een internet probleem, en geen idee waar het aan ligt / wat ik eraan kan doen.

Kort samengevat: Internet in mijn tuinhuis is instabiel.

Lang samengevat: Meestal doet internet het prima, de Ziggo speedtest meet rond de 900mb/s, 15 ping, 50mb upload. Maar soms is internet weg. Niks. Meestal als in net in een videomeeting zit... Als dat gebeurd ren ik snel naar binnen om daar op internet te gaan, waar het internet het wel gewoon doet. Waar zit het probleem!?

Een paar dingen die misschien handig zijn om te weten:

- Ik heb het Ziggo Giga abonnement, met zo'n zwarte nieuwe modem/router.
- Hiervoor had ik een goedkoper Ziggo abonnement met een witte modem/router, zelfde probleem.
- Vanaf het model gaat een geïsoleerde Cat6 Kabel door de kruipruimte, door de tuin naar de schuur. Ik schat in dat de kabel zo'n 40 meter lang is.
- In de schuur gaat de kabel naar een TP-Link Archer C6 router
- Vanaf die router gaat er een kabel naar mn laptop, of gebruik ik wifi, 2,4 of 5 ghz.
- Voordat ik deze router heb gebruikt heb ik ook rechtstreeks internet geprobeerd, zelfde probleem
- Ik heb ook van die TP-link wifi-boosters gebruikt aan het uiteinde van de kabel in de schuur, zelfde probleem.

Ik begrijp niet zo goed waarom het internet het soms niet doet. (Het lijkt mij veel logischer als hij het of wél of niet doet.) En omdat het alleen soms wegvalt, is het een beetje lastig om dingen te testen.

Hebben jullie tips voor mij om dit te kunnen testen en wie weet... op te lossen? Please Tweaker forum! Stel me niet teleur!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 13:21

Emiel1984

Made in NL

Helpt een reboot van het modem ?
Ik ondervond ook af en toe problemen met het ziggo modem welke na een reboot niet meer voorkomen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Emiel1984 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:09:
Helpt een reboot van het modem ?
Ik ondervond ook af en toe problemen met het ziggo modem welke na een reboot niet meer voorkomen.
Bedoel je met reboot uit-en-aanzetten? Dat doe ik elke keer. Dan gaat het internet ongeveer net zo snel aan als je een tijdje niks doet en wacht. Inmiddels heb ik een compleet ander Ziggo modem en heeft dat het ook niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Je zou er een losse router tussen kunnen zetten die zelf weer een IP uitdeelt.
Misschien dat dit je helpt.

Bij mij wilde het modem de draadloze verbinding niet dagen lang behouden en kon deze ook niet opnieuw opgezet worden. Ik heb dit meerdere keren met een Ipad ervaren.

Het netwerk was dan wel zichtbaar maar het modem accepteerde simpelweg de verbinding niet als ik probeerde opnieuw te verbinden.
Verbinden met een losse router ging dan wel zonder problemen.
Echter met de router die ik had lever ik dan in op snelheid dus reset ik maar af en toe het modem.
Daarnaast gaat na verloop van tijd ook de snelheid die ik krijg achteruit als ik niet het modem reset.

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel1984 op 14-03-2023 17:21 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Emiel1984 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:19:

Bij mij wilde het modem de draadloze verbinding niet dagen lang behouden en kon deze ook niet opnieuw opgezet worden. Ik heb dit meerdere keren met een Ipad ervaren.

Het netwerk was dan wel zichtbaar maar het modem accepteerde simpelweg de verbinding niet als ik probeerde opnieuw te verbinden.
Echter met de router die ik had lever ik dan in op snelheid dus reset ik maar af en toe het modem.
Daarnaast gaat na verloop van tijd ook de snelheid die ik krijg achteruit als ik niet het modem reset.
Ik heb in mijn tuinhuis de TP-Link Archer C6 router, kan ik daarmee doen wat jij zegt? Hoe moet ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Hoeveel mag een eventuele oplossing gaan kosten?

Ter controle: Is de kabel nergens beschadigd?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
D_Jeff schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:28:
Hoeveel mag een eventuele oplossing gaan kosten?

Ter controle: Is de kabel nergens beschadigd?
Is er een manier om de kabel te testen? Ik geloof niet dat de kabel beschadigd is, maarja, onder de grond, onder mn huis, ja zou ergens kunnen natuurlijk. Zou een kapotte kabel kunnen verklaren waarom hij het af en toe niet doet?

Kijk, liever heb ik dat het een routerinstelling is natuurlijk, dan die hele kabel vervangen. Maarja, ik werk vanaf deze plek, dus als er grote kosten of grote aanpassingen aan verbonden zijn dan moet dat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
Als je verbinding wegvalt...Draai is een ping/tracert naar je TP-link en je Ziggo modem...Dan kan je vaststellen in welk deel van de verbinding je issue zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
chocolade-reep schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Is er een manier om de kabel te testen? Ik geloof niet dat de kabel beschadigd is, maarja, onder de grond, onder mn huis, ja zou ergens kunnen natuurlijk. Zou een kapotte kabel kunnen verklaren waarom hij het af en toe niet doet?

Kijk, liever heb ik dat het een routerinstelling is natuurlijk, dan die hele kabel vervangen. Maarja, ik werk vanaf deze plek, dus als er grote kosten of grote aanpassingen aan verbonden zijn dan moet dat maar...
Er zijn kabeltesters in verschillende maten en vormen. Qua prijs ergens tussen de ~50 en 2000 euro.
Eventueel kan op de IT-afdeling gevraagd worden of de UTP-kabeltester voor 1 dagje geleend mag worden.

Zoek eerst uit of die kabel nog goed is. Sterker nog: een verkeerd afgeknepen kabel kan de oorzaak van dit verhaal zijn

Iets anders: Als ik in de Pricewatch de benoemde TP-Link opzoek, zie ik een prijskaartje van ~45 euro. In het segment van WLAN routers is dat nogal budget/low-end

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
In welke poort heb je kabel in de router (blauwe WAN of gele LAN)? Heb je de TP-Link Router als Access Point ingesteld? (DHCP uit?)
Voordat ik deze router heb gebruikt heb ik ook rechtstreeks internet geprobeerd, zelfde probleem
Wat is rechtstreeks? Rechtstreeks laptop op de kabel of op de WiFi in het huis?

Heb je die kabel zelf gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Emiel1984 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:19:

In alle scenario’s is dit een slecht idee. Los dan het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
nooberke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:34:
Als je verbinding wegvalt...Draai is een ping/tracert naar je TP-link en je Ziggo modem...Dan kan je vaststellen in welk deel van de verbinding je issue zit
Dit lijkt me een heel goed begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Iets anders: Als ik in de Pricewatch de benoemde TP-Link opzoek, zie ik een prijskaartje van ~45 euro. In het segment van WLAN routers is dat nogal budget/low-end
Ah, ik was bij Coolblue, toen zei ik nog dat ik écht een goeie wilde. Hij verzekerde dat deze echt wel goed was. Zou een hyperdeluxe router dit probleem kunnen verhelpen?
In welke poort heb je kabel in de router (blauwe WAN of gele LAN)? Heb je de TP-Link Router als Access Point ingesteld? (DHCP uit?)
[...]
Wat is rechtstreeks? Rechtstreeks laptop op de kabel of op de WiFi in het huis?

Heb je die kabel zelf gelegd?
In de Ziggo modem zijn alle 4 de aansluitingen geel, met bij 1 ook een rood vlakje waar 2,5 opstaat, daar zit de kabel in, de kabel gaat in de blauwe aansluiting van de TP link.

De kabel is gelegd door een elektricien, ik heb zelf de utp aansluitingen erop gezet.

Met rechtstreeks bedoel ik van de Ziggo modem, naar een computer.
nooberke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:34:
Oké, dit klinkt goed, dat wil ik graag testen. Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Persoonlijk zou ik de modem in bridge zetten en de Archer alles laten doen als router. Dit heeft voor mij veel problemen opgelost.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Sethro schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
[...]
In alle scenario’s is dit een slecht idee. Los dan het probleem op.
Tot op heden heb ik altijd problemen ondervonden met aangeleverde routers/modems van providers.
Mijn ervaring is dat je daar weinig aan kan doen.
chocolade-reep schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Ik heb in mijn tuinhuis de TP-Link Archer C6 router, kan ik daarmee doen wat jij zegt? Hoe moet ik dat doen?
Ja dat kan, kijk in de handleiding want daar staat het vast ook in benoemt hoe je deze op je modem aan kan sluiten.
prutser001 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:29:
Persoonlijk zou ik de modem in bridge zetten en de Archer alles laten doen als router. Dit heeft voor mij veel problemen opgelost.
Persoonlijk zou ik dat alleen maar adviseren aan iemand die meer ervaren is met het inrichten van een netwerk en weet wat er gebeurt als je bridge mode aanzet. Ik geloof dat TS potentieel daar zijn vingers nog wel is aan kan branden zonder dit zelf door te hebben.

Hij kan het natuurlijk wel proberen\uitzoeken welke instellingen hij op zijn router dan voor hem nodig zijn voordat hij bridge modes gaat gebruiken.
Daarnaast als TS de standaard WiFi extender(s) gebruikt van ziggo, dan werken deze ook niet meer.
chocolade-reep schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:22:
[...]
Oké, dit klinkt goed, dat wil ik graag testen. Hoe werkt dat?
Als je zoekt... dan kan je er al snel vinden hoe je TRACERT kan gebruiken.

Hoe TRACERT te gebruiken voor het oplossen van problemen met TCP/IP in Window...

[ Voor 26% gewijzigd door Emiel1984 op 14-03-2023 18:50 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je er een beetje een tijd aan kan knopen.. dus niet ergens tussen een uurtje en 4 dagen dat die moeilijk doet maar meer elke 4 uur ofzo..

dan kan je eens een ping open zetten naar je Ziggo modem kijken of die netjes blijft antwoorden als het internet even weg is.. valt die ook weg zou je kunnen kijken wat het doet naar de TP-Link..

verder zou je in de status pagina van het modem eens kunnen kijken wat de signaal waardes zijn.. misschien zitten die wel net aan op de grens.....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Oké, ik denk dat ik een boel geleerd heb, namelijk:

1. Het is waarschijnlijk wel op te lossen.
2. Het zouden allemaal verschillende oorzaken kunnen zijn. Het kunnen meer dingen zijn dan de kabel is te lang of waarschijnlijk stuk.
3. Het gaat mij allemaal de pet te boven. Dat linkje van die PING/TRACED... ik begreep denk ik 2 woorden uit dat hele artikel... :+

Dus! Ik denk dat het tijd is om hier een bedrijfje of een zzp-er naar te laten kijken. Met meetapperatuur en verstand van ingewikkelde afkortingen. Mocht iemand dit lezen en zich hiervoor geroepen voelen om te helpen, doe me aub een berichtje. Ik woon in Rotterdam.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:10
chocolade-reep schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:29:
Oké, ik denk dat ik een boel geleerd heb, namelijk:

1. Het is waarschijnlijk wel op te lossen.
2. Het zouden allemaal verschillende oorzaken kunnen zijn. Het kunnen meer dingen zijn dan de kabel is te lang of waarschijnlijk stuk.
3. Het gaat mij allemaal de pet te boven. Dat linkje van die PING/TRACED... ik begreep denk ik 2 woorden uit dat hele artikel... :+

Dus! Ik denk dat het tijd is om hier een bedrijfje of een zzp-er naar te laten kijken. Met meetapperatuur en verstand van ingewikkelde afkortingen. Mocht iemand dit lezen en zich hiervoor geroepen voelen om te helpen, doe me aub een berichtje. Ik woon in Rotterdam.

Bedankt allemaal!
Ahh kom op een PING moet nog wel lukken toch? Hier een andere uitleg:
https://www.howtogeek.com...ing-to-test-your-network/

Belangrijkste om te weten zijn de IP-adressen van je TP-Link en Ziggo modem, had je die al achterhaald?

Overigens betwijfel ik of je de TP-link correct ingesteld hebt staan, klinkt alsof die als router draait ipv als Access point...Maar dat zou niet tot de beschreven problemen moeten leiden.

Low-tech oplossing, heb je een laptop waar een UTP kabel in kan? Ga is direct op de UTP kabel werken die nu de TP-link ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 16:51
D_Jeff schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:41:
Sterker nog: een verkeerd afgeknepen kabel kan de oorzaak van dit verhaal zijn
Dat dus. Als het een goede cat 6A of cat 7 kabel is krijg je daar geen stabiele verbinding mee als je niet iets anders gebruikt dan een knijptang. Je moet iets als dit gebruiken of dit. Dat probleem met gewone geknepen voetjes treedt vaak pas op enige maanden na ingebruikname, als de kabel tijd heeft gehad zich te settlen of misschien zelfs al te corroderen. Je krijgt dan de raarste verschijnselen inclusief hij doet het soms hij doet het niet hij doet het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door tinytinnie op 16-03-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De kabel die nu gebruikt wordt, wil je in de computer steken om te kijken hoe stabiel de verbinding is. Dan haal je tijdelijk de nieuwe router die je hebt geplaatst er tussenuit om te controleren of het probleem niet al gewoon optreedt via de kabel die er ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
tinytinnie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Dat dus. Als het een goede cat 6A of cat 7 kabel is krijg je daar geen stabiele verbinding mee als je niet iets anders gebruikt dan een knijptang. Je moet iets als dit gebruiken of dit. Dat probleem met gewone geknepen voetjes treedt vaak pas op enige maanden na ingebruikname, als de kabel tijd heeft gehad zich te settlen of misschien zelfs al te corroderen. Je krijgt dan de raarste verschijnselen inclusief hij doet het soms hij doet het niet hij doet het prima.
Dit ga ik proberen, dit klinkt als iets wat ik kan :+
De kabel die nu gebruikt wordt, wil je in de computer steken om te kijken hoe stabiel de verbinding is. Dan haal je tijdelijk de nieuwe router die je hebt geplaatst er tussenuit om te controleren of het probleem niet al gewoon optreedt via de kabel die er ligt.
Kabel rechtstreeks op computer of via wifi versterker ipv deze router levert dezelfde problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PC naar tuinhuis en rechtreeks op de daar geplaatste kabel aansluiten. Dan 2x CMD openen.
In de eerste CMD tik je:
PING -t 1.1.1.1
In de tweede CMD tik je
PING -t 192.168.178.1

Geven ze beide op hetzelfde moment een error dan is het probleem tussen het modem en tuinhuis. Geeft alleen de eerste soms een error dan is het probleem tussen modem en de rest van de wereld.

Gezien de dingen die je al geprobeerd hebt is een defecte of slecht afgemonteerde kabel de eerste genomineerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
jadjong schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:11:
PC naar tuinhuis en rechtreeks op de daar geplaatste kabel aansluiten. Dan 2x CMD openen.
In de eerste CMD tik je:
PING -t 1.1.1.1
In de tweede CMD tik je
PING -t 192.168.178.1

Geven ze beide op hetzelfde moment een error dan is het probleem tussen het modem en tuinhuis. Geeft alleen de eerste soms een error dan is het probleem tussen modem en de rest van de wereld.

Gezien de dingen die je al geprobeerd hebt is een defecte of slecht afgemonteerde kabel de eerste genomineerde.
Werken deze codes ook in de terminal van een Mac? Anders moet ik even zoeken naar een Windows PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
chocolade-reep schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:42:
[...]

Werken deze codes ook in de terminal van een Mac? Anders moet ik even zoeken naar een Windows PC.
Werkt zelfs op een combi-magnetron! Al hoeft bij een Mac de -t er niet tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Ik heb de PING test twee uurtjes aan gehad. Ik heb hier een screenshot gemaakt van wat ik zag. Bij de 1.1.1.1 test was één regel anders dan bij de andere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuYXNdzy2yDK321NOue9jhSgQQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t9UO5s9CtwdtJlfH2XXTcS5O.png?f=fotoalbum_large

Zegt dit iets? Of moet ik de test doen tijdens een moment dat internet even raar doet? Dat ik dat dan even goed moet timen, ik weet nooit wanneer het raar doet.

*EDIT* Zojuist is er bij de 1.1.1.1.1 test weer zo'n 'request timeout'-regel gekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door chocolade-reep op 19-03-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat er af en toe eentje weg valt kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:42
chocolade-reep schreef op zondag 19 maart 2023 @ 19:46:
Ik heb de PING test twee uurtjes aan gehad. Ik heb hier een screenshot gemaakt van wat ik zag. Bij de 1.1.1.1 test was één regel anders dan bij de andere.

[Afbeelding]

Zegt dit iets? Of moet ik de test doen tijdens een moment dat internet even raar doet? Dat ik dat dan even goed moet timen, ik weet nooit wanneer het raar doet.

*EDIT* Zojuist is er bij de 1.1.1.1.1 test weer zo'n 'request timeout'-regel gekomen.
Dit doen zodra je verbinding wegvalt, die ene timeout is niet erg dat gebeurt wel eens.
Maar nu je even geoefend hebt kun je dat dan hopelijk snel doen zodra het nodig is :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chocolade-reep
Dieks77 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:31:
[...]

Dit doen zodra je verbinding wegvalt, die ene timeout is niet erg dat gebeurt wel eens.
Maar nu je even geoefend hebt kun je dat dan hopelijk snel doen zodra het nodig is :-)
Check, ik zal even een belangrijke videobel afspraak inplannen. Als het er echt op aankomt valt 'ie altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-09 21:49
- meet die utp kabel eens door met een kabeltester (ik las dat je hem zelf had aangeknepen, dus svp testen)
- als je in je tuinhuis zit met je laptop, schakel je dan wifi uit en gebruik je alleen de utp kabel?
(kan zijn dat je laptop bij verbindingsproblemen gaat toggelen tussen wifi en bedraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
Oké! Er is iets gebeurd. Ik zat de hele tijd te grappen dat internet altijd uitvalt net tijdens een meeting... Of het is heel toevallig, of het heeft er écht iets mee te maken.

Vorige week heb ik de PING test de hele week laten pruttelen. Daar kwam niks uit. Maar net, tijdens een meeting, halverwege, viel internet uit en begon de PING test allemaal dingen te laten zien.

In beide schermpjes een lange rij met: :Request timeout for icmp_seq *GETAL*"

Toen ben in met m'n laptop naar binnen gerend en kon ik via de wifi binnen weer verder internetten.

Zou het echt met het hebben van een meeting te maken kunnen hebben? Het was een Google Meet meeting via Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je hebt nog steeds niet bevestigd dat je de kabel door hebt gemeten om te bevestigen dat deze kabel goed is.
Je gaf aan dat het probleem ook optreedt met de kabel.

Ping is een mooie eerste graadmeter, maar niet per se representatief. Uiteraard heb je amper doorvoer nodig voor een ping, terwijl je datastream voor een meeting meer vereist, zowel upstream als downstream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Doe eens ping terwijl je helemaal los gaat op Speedtest.net
Pagina: 1