Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-07 11:47
Goedemiddag,

sinds een tijdje heb ik een nieuwe videokaart: uitvoering: Zotac GAMING GeForce RTX 3070 Twin Edge OC White Edition

Nu haal ik in GTA V een FPS van ongeveer 55/60 FPS.
Als ik andere games speel kom ik ruim boven de 100 FPS uit.

Ik heb alle settings na gekeken in GTA V en kan niks meer vinden waarop het fout gaat..
144hz op alles, V-Sync uit etc.

De GPU/ CPU draaien rustig op 30/40% tijdens het gamen.

Scherm Acer met 144hz 1ms lag, 1080p resolutie.

SPECS:

Moederbord: ASRock B550 Extreme4
Processor: AMD Ryzen 7 3700x
RAM: G.Skill Aeris F4-2666C19D-16GIS - Geheugen 2667MHz
Voeding: CORSAIR CX-M Series CX450M - Voeding (intern)
Opslag: M2 SSD 250GB, WD Blue WD10EZEX 1TB - 3.5"

Windows 11 Pro

Groet,
Justian

[ Voor 27% gewijzigd door Justian911 op 14-03-2023 20:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Je vermeldt niet welke CPU / RAM / Mobo / ... je hebt, dat kan nuttige informatie zijn.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Resolutie vermelden is ook een vrij cruciaal dingetje. 8k is wat anders dan 1080p.
En 450 Watt voeding zegt niks, merk en type is belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:13
Saekerhett schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:57:
Resolutie vermelden is ook een vrij cruciaal dingetje. 8k is wat anders dan 1080p.
En 450 Watt voeding zegt niks, merk en type is belangrijk.
Het lijkt me -hoe dan ook- karig met deze hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:08
Wat is het merk en type van het RAM en op welke snelheid loopt het?

Merk en type van de voeding?

Welke monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:02
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Het lijkt me -hoe dan ook- karig met deze hardware?
Nee hoor, 4K resolutie, hoge settings en lage geheugensleuven en je zit zo op die 55-60 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals hier ook al gemeld, van de productpagina:
https://www.zotac.com/us/...dge-oc-white-edition#spec
450W dure voeding van een goed merk zal mogelijk wel kunnen, maar mogelijk wel aan de krappe kant.

GPU en CPU op 30%/40% is vreemd. 1 van de twee zou richting maximale verbruik moeten lopen.

Welke monitor heb je?
als die maar 60hz is heeft meer dan 60 fps geen zin natuurlijk.
V-sync staat uit, heb je ook geprobeerd deze uit te zetten via nvidia control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Viper® schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:19:
Zoals hier ook al gemeld, van de productpagina:
https://www.zotac.com/us/...dge-oc-white-edition#spec

[...]

450W dure voeding van een goed merk zal mogelijk wel kunnen, maar mogelijk wel aan de krappe kant.

GPU en CPU op 30%/40% is vreemd. 1 van de twee zou richting maximale verbruik moeten lopen.

Welke monitor heb je?
als die maar 60hz is heeft meer dan 60 fps geen zin natuurlijk.
V-sync staat uit, heb je ook geprobeerd deze uit te zetten via nvidia control.
Via control panel ook aangepast idd, scherm is 144hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Uszka schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:14:
Wat is het merk en type van het RAM en op welke snelheid loopt het?

Merk en type van de voeding?

Welke monitor?
Zie eerste bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Voeding is niet geschikt voor een RTX 3070, zowel qua intern design niet als vermogen. Hij houdt het nu omdat de videokaart laag belast wordt maar onder volle belasting krijg je gegarandeerd problemen.

RAM is te traag. Met Ryzen wil je niet minder dan 3200 anders kost het je fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Uszka schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:12:
Voeding is niet geschikt voor een RTX 3070, zowel qua intern design niet als vermogen. Hij houdt het nu omdat de videokaart laag belast wordt maar onder volle belasting krijg je gegarandeerd problemen.

RAM is te traag. Met Ryzen wil je niet minder dan 3200 anders kost het je fps.
Oké, duidelijk! Alleen hoe kan het dan dat ik in andere games makkelijk boven de 100fps zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Minder cpu afhankelijk misschien. Kan ook zomaar zijn dat je in de andere games 120 fps haalt met sneller RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:14
Justian911 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:16:
[...]

Oké, duidelijk! Alleen hoe kan het dan dat ik in andere games makkelijk boven de 100fps zit?
Die zijn minder veeleisend natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Saekerhett schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Die zijn minder veeleisend natuurlijk.
Dan snap ik nog niet waarom de GPU op 30% blijft draaien en bij andere games wel op 80%. Een zwaardere game eist meer vermogen dus meer % zou je verwachten in dit geval dus GTA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:47
Justian911 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Dan snap ik nog niet waarom de GPU op 30% blijft draaien en bij andere games wel op 80%. Een zwaardere game eist meer vermogen dus meer % zou je verwachten in dit geval dus GTA.
Je hebt een bepaalde energiereserve.
De rest van je systeem is het verbruik niet dus wordt bepaald door de Cpu en de GPU
Vroeger was dat redelijk constant maar nu kan het behoorlijk dynamisch verschuiven tussen de 2.

Je systeem zit aan de max van wat er aan stroom geleverd kan worden en klokt zich daarop vast.

Dan de 30 a 80% verhouding. Sommige spellen hebben weinig CPU nodig en veel GPU.
Omgekeerde komt ook voor.

Ook is de CPU belasting variabel. 2 cores kunnen op 100% draaien en de rest op idle.
Maar ga je naar de 6 of 8 cores toe dan neemt het verbruik ook navenant toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-07 21:28
[...]

Dit is omdat je een 8 core cpu hebt en gta 5 niet goed 8 cores benut, 100 procent zul je dus niet gaan zien, ook als je cpu t spel niet aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 03:06

auto660

1991 240 GL Brick

Je voeding zal het waarschijnlijk wel redden, in het ergste geval valt je systeem uit als de videokaart transient power spikes heeft die ver boven de 220w liggen. Je zou even furmark+prime95 kunnen draaien, als het systeem daar niet van uitvalt dan is de kans klein dat je voeding een probleem is.

Je computer is ook niet op de hoogte van hoeveel vermogen hij tot zijn beschikking heeft, er is geen communicatie met de voeding. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de processor of videokaart zich terugklokt om tezamen een bepaald power target aan te houden. Individueel hebben ze wel een power limit uiteraard.

Het ram is wat aan de trage kant zoals eerder is opgemerkt, alleen zou dit niet het verschil tussen 60 en 170fps moeten maken:
https://www.gpucheck.com/...ntel-core-i9-10900k/ultra
Je verliest er wel wat mee maar het gaat geen 50% verschil in FPS maken. Staat XMP wel aan in de bios?

Heb je al de Nvidia driver geupdate? Ook is het met Ryzen wel de moeite waard om de AMD chipset driver te installeren/updaten. Je kan in de Nvidia driver een game profile maken voor GTA V waarin je de maximale FPS kan instellen, misschien helpt het om in de driver een limiet van 144fps in te stellen. Dat is sowieso wel handig trouwens want het menu in GTA V wordt enorm laggy zodra je ver boven de 144fps komt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:14
In gta kan je de render resolutie onafhankelijk van de output resolutie instellen. Je kan hem op 1080p hebben staan, terwijl hij alles rendert op 4k, en dus maar 60 fps haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 15:15
Staat je game op die 1TB drive ?
over welke andere spellen heb je het ?

Wereld zou ook mooier zijn moest iedereen eens wegsturen van budget PSU's en degelijk materiaal koopt voor zijn systeem.
PSU's zijn het hart van de onderneming en is ook in staat je GPU op een fractie van een seconde om zeep te helpen.

die 3070 zal je wellicht 600€ of iets gekost hebben.
3700x wellicht 300€ en mobo 200€
Je gaat die nu voeden met een PSU die om en bij de 50€ kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:50:
Staat je game op die 1TB drive ?
over welke andere spellen heb je het ?

Wereld zou ook mooier zijn moest iedereen eens wegsturen van budget PSU's en degelijk materiaal koopt voor zijn systeem.
PSU's zijn het hart van de onderneming en is ook in staat je GPU op een fractie van een seconde om zeep te helpen.

die 3070 zal je wellicht 600€ of iets gekost hebben.
3700x wellicht 300€ en mobo 200€
Je gaat die nu voeden met een PSU die om en bij de 50€ kost.
Game staat zeker op de 1TB Drive, zoals alle andere games :p
Ik heb het bijvoorbeeld over World of Tanks, Call of Duty Modern Warfare, Forza Horizon 5, Ready or Not.

Waarom maakt €50,- voor een voeding zoveel uit? Stel ik zou die upgraden wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
auto660 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:50:
Je voeding zal het waarschijnlijk wel redden, in het ergste geval valt je systeem uit als de videokaart transient power spikes heeft die ver boven de 220w liggen. Je zou even furmark+prime95 kunnen draaien, als het systeem daar niet van uitvalt dan is de kans klein dat je voeding een probleem is.

Je computer is ook niet op de hoogte van hoeveel vermogen hij tot zijn beschikking heeft, er is geen communicatie met de voeding. Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat de processor of videokaart zich terugklokt om tezamen een bepaald power target aan te houden. Individueel hebben ze wel een power limit uiteraard.

Het ram is wat aan de trage kant zoals eerder is opgemerkt, alleen zou dit niet het verschil tussen 60 en 170fps moeten maken:
https://www.gpucheck.com/...ntel-core-i9-10900k/ultra
Je verliest er wel wat mee maar het gaat geen 50% verschil in FPS maken. Staat XMP wel aan in de bios?

Heb je al de Nvidia driver geupdate? Ook is het met Ryzen wel de moeite waard om de AMD chipset driver te installeren/updaten. Je kan in de Nvidia driver een game profile maken voor GTA V waarin je de maximale FPS kan instellen, misschien helpt het om in de driver een limiet van 144fps in te stellen. Dat is sowieso wel handig trouwens want het menu in GTA V wordt enorm laggy zodra je ver boven de 144fps komt.
toon volledige bericht
De RAM is 2667MHz, lijkt mij voldoende? Ik heb GeForce now, hierin update ik m'n drivers. Ik gebruik geen optimized settings ofzo via Geforce. Ik heb via Nvidia control panel de frames op 144hz gezet.

Voor nu zal ik de BIOS na kijken en de furmark+prime95 runnen!
Thx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 15:15
voeding is gewoon iets waar mensen het liefst op besparen, terwijl dit het belangrijkste deel van je computer is.
Zonder voeding , geen pc, maar nog belangrijker, een defecte voeding kan in extreme omstandigheden je cpu / gpu ruineren, alsook eventueel je huis in brand steken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 13:50
Controleer eens of een van de cores van je processor op 100% loopt terwijl je het spel speelt. Als 1 core al op 100% draait betekent dit al vaak een bottleneck. 2667 Mhz RAM is nog steeds vrij langzaam voor Ryzen. Hopelijk heb je wel goede timings op je RAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:17
Zou eerst eens proberen om alle settings in GTA te resetten naar standaard. Kijken of de game dan wel goed loopt, er zijn namelijk wat instellingen in de game die de prestaties enorm omlaag kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Justian911 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:33:
[...]

De RAM is 2667MHz, lijkt mij voldoende?
Thx. :)
2667 was ten tijde van Ryzen 1 (uit 2017) krap maar oké door matige support, sinds Ryzen 3000 is 3200 wel de ondergrens, meer dan 3600 haal je nauwelijks nog winst uit. Jouw 2666 spul heeft ook nog eens hele trage timings (CL19) terwijl 3200 CL16 de norm is. Je mist dus zowel bandbreedte als de voordelen van lagere latency.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
lamaa1 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:07:
Controleer eens of een van de cores van je processor op 100% loopt terwijl je het spel speelt. Als 1 core al op 100% draait betekent dit al vaak een bottleneck. 2667 Mhz RAM is nog steeds vrij langzaam voor Ryzen. Hopelijk heb je wel goede timings op je RAM.
Zal hier ook naar gaan kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Zojuist via Geforce alles op 'Kwaliteit' gezet dus 100% aan.

Zie hier onder de stats van de GPU tijdens GTA V:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U04-aDalGM0ZtFSsDw4ovCjjxQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwwz8seiTFK3IlT69EaIO4Vp.png?f=fotoalbum_large

Processor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKxZuw4TGOYxPGadhUdfEnabpgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UkJwX2URyTxNKCnIQB3sQ0I7.png?f=user_large

Ik heb een benchmark gedaan voor 10 minuten, dit ging gewoon goed. GPU draaide op 100% zonder issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:39
Is dit niet een gevalletje combo van een relatief trage single cpu, traag geheugen en ook een oude game engine die hoge framerates niet zo waardeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 22:38
GTA V is een game die voor een moderne videokaart niet zo zwaar is, maar voor een processor dat nog steeds wel is. De belasting van je videokaart zal laag zijn omdat de GPU aan het wachten is op instructies van de CPU om aan het werk te gaan. Je CPU is op zijn beurt weer aan het wachten op het RAM, dat in jouw systeem wel echt aan de trage kant is. Vanwege de lage prestaties in GTA V vermoed dat je geheugen in single channel ipv dual channel draait. Kun je dit even controleren met CPU-Z? In het tabblad Memory zie je dat staan bij Channel #. Op je moederbord zelf kun je dit ook controleren, de geheugenmodules moeten in slot A2 en B2 zitten (zie handleiding)

Als je al wel in dual channel draait is het geheugen gewoon te traag. Dan zou mijn advies zijn om je RAM te vervangen, gelukkig is dat op dit moment vrij goedkoop. Deze geheugenkit is bijvoorbeeld prima; 3200MHz is 20% meer dan de 2666MHz die je nu hebt, maar belangrijker voor gaming (en vooral voor GTA V) is de latency die 10ns is ipv de erg hoge 14,25ns van nu. Zet het nieuwe RAM bij installatie in de juiste slots zodat je dual channel draait en schakel in de bios XMP in voor de optimale snelheid, en ga ze dus niet samen met je oude geheugen gebruiken.

Verder is het handig om te checken of de koeling van je processor voldoende is, en een bios update is voor de zekerheid ook geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zoals door meerderen vermeld wordt is dat je RAM gewoon tè traag is, GTA is een nogal CPU intensive game maar natuurlijk vraagt het ook wat van je GPU.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Jan1337 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:35:
GTA V is een game die voor een moderne videokaart niet zo zwaar is, maar voor een processor dat nog steeds wel is. De belasting van je videokaart zal laag zijn omdat de GPU aan het wachten is op instructies van de CPU om aan het werk te gaan. Je CPU is op zijn beurt weer aan het wachten op het RAM, dat in jouw systeem wel echt aan de trage kant is. Vanwege de lage prestaties in GTA V vermoed dat je geheugen in single channel ipv dual channel draait. Kun je dit even controleren met CPU-Z? In het tabblad Memory zie je dat staan bij Channel #. Op je moederbord zelf kun je dit ook controleren, de geheugenmodules moeten in slot A2 en B2 zitten (zie handleiding)

Als je al wel in dual channel draait is het geheugen gewoon te traag. Dan zou mijn advies zijn om je RAM te vervangen, gelukkig is dat op dit moment vrij goedkoop. Deze geheugenkit is bijvoorbeeld prima; 3200MHz is 20% meer dan de 2666MHz die je nu hebt, maar belangrijker voor gaming (en vooral voor GTA V) is de latency die 10ns is ipv de erg hoge 14,25ns van nu. Zet het nieuwe RAM bij installatie in de juiste slots zodat je dual channel draait en schakel in de bios XMP in voor de optimale snelheid, en ga ze dus niet samen met je oude geheugen gebruiken.

Verder is het handig om te checken of de koeling van je processor voldoende is, en een bios update is voor de zekerheid ook geen slecht idee.
Kijk aan! Hier heb ik wat aan :)
Thanks Jan! Ik zal alles is na kijken.

Wordt vervolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Jan1337 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:35:

Hierbij de specs vanuit CPU-Z:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs_XhI7UJAaZlybg-kgk76NafIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ptd5bleQJKmaJhlIVDlCSh1d.png?f=user_large

Op het moment heb ik als cooler de Cooler Master MasterAir MA610P uitvoering: Cooler Master MasterAir MA610P

Ik ga een BIOS update uitvoeren en checken of de XMP aan staat.

21:23 Edit:

Zojuist BIOS een update gegeven naar B550EX42.40. De XMP optie was helaas niet beschikbaar in het menu. Wel gekeken naar de RAM sloten en deze zitten goed in slot A2 en B2.

[ Voor 4% gewijzigd door Justian911 op 17-03-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-07 22:38
@Justian911 even een late reactie, maar ik heb op mijn systeem (i5-8500) ook GTA V getest. Mijn geheugen is ook DDR4-2666, maar met veel betere timings (CL13 ipv CL20). Als ik jouw timings gebruik verlies ik iets aan fps (van 125 naar 110), maar ik kom lang niet op de ~55 uit die jij ervaart. Dus wellicht komt het toch ergens anders door. Heb je de B550 chipset driver ooit bijgewerkt? Hopelijk levert dat iets op. Anders zou er toch ergens een instelling verkeerd kunnen staan, tegen de 60 fps aan klinkt wel verdacht veel als vsync aan. Eventueel kun je nog een frisse installatie van de GPU-driver doen na gebruik van DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Jan1337 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:50:
@Justian911 even een late reactie, maar ik heb op mijn systeem (i5-8500) ook GTA V getest. Mijn geheugen is ook DDR4-2666, maar met veel betere timings (CL13 ipv CL20). Als ik jouw timings gebruik verlies ik iets aan fps (van 125 naar 110), maar ik kom lang niet op de ~55 uit die jij ervaart. Dus wellicht komt het toch ergens anders door. Heb je de B550 chipset driver ooit bijgewerkt? Hopelijk levert dat iets op. Anders zou er toch ergens een instelling verkeerd kunnen staan, tegen de 60 fps aan klinkt wel verdacht veel als vsync aan. Eventueel kun je nog een frisse installatie van de GPU-driver doen na gebruik van DDU.
@Jan1337 Thanks voor de reactie, ik heb de chipset nog nooit bijgewerkt. Dat zou ik zeker kunnen proberen! Ik heb laatst RdR2 aangeschaft en zelf hierin kom ik boven de 100fps. Alle settings in GTA heb ik na gekeken op vsync/ resolutie/ Hz.

Ik kan niks vinden dat het eventueel zou tegen houden, als ik de settings lager zet kom ik rond de 70 fps uit. 8)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Vreemd verhaal, in de GTA V benchmarks van de 3700X komen ze met meer dan 100 fps op 1920x1080. Dus dan zou het niet aan de cpu moeten liggen. Draai eens een test van https://www.userbenchmark.com/ Tenzij je op 4K speelt, dat kon ik uit je eerst post niet opmaken.
[...]

Dat komt doordat games vaak sterk op één thread leunen. Wanneer die ene core niet genoeg rekenkracht heeft komt de game er uberhaupt niet aan toe om de rest van de processen te offloaden naar andere cores. De enige oplossing daarvoor is een sterkere core. Wat inhoudt een betere prestatie per Ghz en een hogere frequentie.

Hoe dan ook een 5600 zal je probleem oplossen: uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je de temperatuur van de CPU al getest bij gta 5? En misschien staan er geavanceerde graphics settings aan zoals extreme view distance. Kijk ook eens naar gras detail. Als ik die op max zet en dan anti aliasing hoog gaat mijn 7800X3D met rxt4090 zelfs nog onderuit buiten de stad.

Stata overigens in gta 5 je refresh rate wel goed?

[ Voor 8% gewijzigd door Cobiwan op 14-12-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
sdk1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:13:
Vreemd verhaal, in de GTA V benchmarks van de 3700X komen ze met meer dan 100 fps op 1920x1080. Dus dan zou het niet aan de cpu moeten liggen. Draai eens een test van https://www.userbenchmark.com/ Tenzij je op 4K speelt, dat kon ik uit je eerst post niet opmaken.

[...]

Dat komt doordat games vaak sterk op één thread leunen. Wanneer die ene core niet genoeg rekenkracht heeft komt de game er uberhaupt niet aan toe om de rest van de processen te offloaden naar andere cores. De enige oplossing daarvoor is een sterkere core. Wat inhoudt een betere prestatie per Ghz en een hogere frequentie.

Hoe dan ook een 5600 zal je probleem oplossen: uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray
Duidelijk verhaal, in tussen speel ik amper GTA V meer maar het probleem speelt nog wel. Hierbij de benchmark :)

https://www.userbenchmark.com/UserRun/66582269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
Cobiwan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:31:
Heb je de temperatuur van de CPU al getest bij gta 5? En misschien staan er geavanceerde graphics settings aan zoals extreme view distance. Kijk ook eens naar gras detail. Als ik die op max zet en dan anti aliasing hoog gaat mijn 7800X3D met rxt4090 zelfs nog onderuit buiten de stad.

Refresh rate staat idd goed. Ook heb ik gekeken naar het gras en de draw distance, deze staan vrij laag ingesteld. Tempraturen van de CPU nog niet opgelet, wel een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Justian911 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:06:
[...]

Duidelijk verhaal, in tussen speel ik amper GTA V meer maar het probleem speelt nog wel. Hierbij de benchmark :)

https://www.userbenchmark.com/UserRun/66582269
Je cpu en gpu presteren zoals verwacht.

Heb je de schrijftest zelf afgebroken want in de basis is 100+ GB ruim voldoende voor de sequential test.

Met een 5600X zou je 18% moeten winnen in GTA V https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-5-5600X/4043vs4084.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Cobiwan schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:31:

Mits je geen v-sync gebruikt staat de refresh rate los van je fps. Je kunt prima 120 fps op een 60 Hz scherm halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
sdk1985 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:46:
[...]

Je cpu en gpu presteren zoals verwacht.

Heb je de schrijftest zelf afgebroken want in de basis is 100+ GB ruim voldoende voor de sequential test.

Met een 5600X zou je 18% moeten winnen in GTA V https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-5-5600X/4043vs4084.
Nee, de benchmark was gefaald. Waarom geen idee, had wel dingen draaien op de achtergrond :) maar zoals je zegt cpu en gpu zijn in goede staat.
Pagina: 1