Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Intergas Xtreme 24 + Zonneboiler + pomp sturen

Pagina: 1
Acties:

• lammerts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 14:17
Beste forum leden,

Ik heb een Intergas Xtreme 24 CV ketel en de retour leiding gekoppeld via een extra spiraal aan een zonneboiler van 300L. Beide zijn okt. vorig jaar (2022) geplaatst.
De zonneboiler verwarm dus de ingaande leiding van de CV voor met de warmte die in de zonneboiler aanwezig is. Ne de dagen weer langer worden en de zonnekracht toeneemt neemt ook de opgeslagen energie in de zonneboiler toe en kan ik (deels) het huis verwarmen met de energie uit de zonneboiler.

Echter: als er warmtevraag is vanuit de thermostaat/dag/week programma, dan start de CV en de pomp begint te draaien en wamt het CV water op tot de gewenste temperatuur.
Omdat de pomp ook gaat draaien komt er verwarmd water de CV binnen en stopt de ketel met branden/verwarmen maar de pomp blijft draaien en kan daarmee de woning verwarmen.

De CV start dus wel iedere keer op met "branden" voordat de electronica door heeft dat er voorverwarmd CV water binnenkomt en daarna stopt de CV met branden en blijft de pomp draaien voor een bepaalde tijd, waarna weer even de brander aanspringt en weer uitgaat omdat er voorverwarmd water binnenkomt enz enz

Is er een manier (extern schakelen) om alleen de pomp aan te zetten (bij voldoende warmte in boiler) zonder dat de ketel gaat branden? Of dat de ketel een korte tijd gaat branden en dan alleen de pomp en de boiler energie voldoend is om te verwarmen zonder dat de CV weer gaat branden?

Ik heb een extra schakeling m.b.v. Raspberry Pi gemaakt die de 3-weg klep kan schakelen op moment dat de CV pomp gaat draaien en de energie/water temp in de boiler voldoende hoog is om de warmte te leveren, maar de CV blijft constant even aan slaan/branden