Toon posts:

Vloer en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:20
Situatie: huis uit 2003
Wij zijn de tweede bewoners
Vloerverwarming is na de bouw gelegd.
Plavuizen erover heen.

Nu wordt de vloer niet overal even warm.
Afmeting binnenmaten: 9,45m x 5,15m.
Daar zit uiteraard een toilet, meterkast en trapkast in.

Verdeler vloerverwarming zit in de trapkast.

Nu willen we een nieuwe vloer en dat gaat PVC worden.

Gezien de vloerverwarming nu al niet overal even warm wordt, willen wij het liefst de huidige tegelvloer laten verwijderen.
Maar wel met behoud van de vloerverwarming.

Kunnen jullie helpen op basis van de volgende foto’s of dit een beetje te doen is?

Wat veel bedrijven vragen, is het op de dekvloer gelijmd of in het cement gelegd?

Daarnaast zegt een ander bedrijf dat vloerverwarming uit 2003 oud is en je het beter helemaal kunt vervangen.

Nu heb ik geen idee hoe de vloerverwarming gelegd is, hart tot hart afstand, maar dit is de verdeler. Is het nog handig daaraan iets te vervangen? Of onderhouden?

Het zijn buizen van 16mm zo te zien, en ze lijken echt wel een stuk onder de vloer te liggen, maar helemaal zeker weten doen we dat natuurlijk niet.

Dit wil toch zeggen dat de vloer op de dekvlier gelijmd is?

Dit is bij de deurmat en er lijkt op sommige stukken wat lucht tussen te zitten, of kun je dat nooit zo aan de zijkant zien?

Het zou wel verklaren dat sommige stukken minder warm worden. Lucht isoleert nog al.

Ik heb één prijs van rond de €1000 euro ontvangen voor eruit halen en afvoeren. Voor dat bedrag neem ik het sowieso mee in de nieuwe vloer.

Wat denken jullie?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 23:10
Tegelvloer is ideaal als uitgangspunt om te egaliseren (dun) en plak PVC op te leggen. Hoeft er echt niet uit. Wellicht dat je deuren een beetje afgeschaafd moeten worden, omdat de vloer iets hoger wordt. Egaliseren is wel een must voor plak PVC.

Dat de vloer niet overal even warm wordt kun je instellen door de verschillende groepen op de verdeler te regelen (flow aanpassing). Dat staat los van het soort vloer wat je gebruikt.

Waarom zou je tegelvloer er uit willen (laten) halen? Omdat je ook met egalisatie en PVC gaat werken zal de warmte ook wat beter verspreid worden. Over het algemeen, hoe dieper de slangen van de vloerverwarming, des te meer verdeling.

[Voor 34% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2023 15:35]

• Tweak_ers
Noord27 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:28:
Tegelvloer is ideaal als uitgangspunt om te egaliseren (dun) en plak PVC op te leggen. Hoeft er echt niet uit. Wellicht dat je deuren een beetje afgeschaafd moeten worden, omdat de vloer iets hoger wordt. Egaliseren is wel een must voor plak PVC.

Dat de vloer niet overal even warm wordt kun je instellen door de verschillende groepen op de verdeler te regelen (flow aanpassing). Dat staat los van het soort vloer wat je gebruikt.

Waarom zou je tegelvloer er uit willen (laten) halen?
Om deze redenen:
- rendement wordt minder, hoeveel minder is de vraag.
- ik heb het idee dat er op sommige plekken lucht tussen zit, dat is funest voor rendement vloerverwarming, wat je er ook overheen legt
- de kosten vallen mij 100% mee.

Waarom denk ik dat er lucht zit?

Hierom (maar ik heb er geen verstand van):

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-03 21:53
Noord27 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:28:

Waarom zou je tegelvloer er uit willen (laten) halen? Omdat je ook met egalisatie en PVC gaat werken zal de warmte ook wat beter verspreid worden. Over het algemeen, hoe dieper de slangen van de vloerverwarming, des te meer verdeling.
Helemaal mee eens.
Tweak_ers schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Om deze redenen:
- rendement wordt minder, hoeveel minder is de vraag.
Hoezo wordt je rendement minder?
[...]
- ik heb het idee dat er op sommige plekken lucht tussen zit, dat is funest voor rendement vloerverwarming, wat je er ook overheen legt

....
Waarom denk ik dat er lucht zit?

Hierom (maar ik heb er geen verstand van):
Die paar luchtbellen hebben nauwelijks negatief effect op je rendement. Het is niet dat er een volledige luchtspouw tussen zit.
[...]- de kosten vallen mij 100% mee.
Dan nog jammer geld toch, kun je beter een deel van uitgeven aan een installateur om je vloerverwarmingsverdeler beter in te laten regelen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-03 23:10
De kosten vallen mee, maar het is weg gegooid geld. ;)

Je zal naderhand toch moeten egaliseren, of je de tegelvloer nu laat liggen of niet. Die paar voegen die er uit zijn maakt totaal geen verschil.

Kans is zelfs aanwezig dat je rendement omhoog gaat met een dikkere vloer, omdat je iets meer buffer op kan bouwen door extra massa en daardoor weer met een lagere aanvoertemperatuur kan werken. De opgewekte warmte gaat niet opeens verloren door te egaliseren en PVC toe te passen.

Edit: stadsverwarming kan ook afgesloten worden. Al meerdere huizen bezit en het laten doen. Dus er is keuze.

;)

[Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 14-03-2023 16:05]

• Tweak_ers
LinkinTED schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:52:
Hoezo wordt je rendement minder?
Het is zo een CM extra. Plakpvc is een mm of 2.
Dan is pvc direct op de dek loer toch altijd beter voor het rendement dan eerst een cm vloer verwarmen?

Met de huidige kosten van stadswarmte (2 uur vloerverwarming aan = 10 euro aan warmte) denk ik dat het met minder dikte altijd korter duurt om te verwarmen, dus goedkoper is.

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-03 21:53
Het is (keramische) massa die je opwarmt, wanneer de stadswarmte unit afslaat blijft de vloer nog warmte afgeven... ik vraag mij echt af in hoeverre die ene centimeter het verschil gaat maken.

Ik denk eerder dat jouw PVC gaat tegenwerken aangezien dat minder goed warmte isoleert dan een tegel...

[Voor 3% gewijzigd door LinkinTED op 14-03-2023 16:11]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
Heb je die "wordt niet overal even warm" al ietsje specifieker kunnen bepalen? Wordt een ruimte wat minder warm dan een andere; of voelt het bij de ramen met de ventilatieroosters open en veel wind buiten wat frisser aan?

Qua luchtbellen: even lustig rondkloppen en horen of je veel holle plekken hoort. Tegels mogen binnen in droge ruimtes tot 30% holle ruimte hebben, en dat geeft geen problemen. Wat je toont in je foto's lijkt me totaal niet problematisch (al had die voeg met een extra wrijfje wel vol geweest).

Ik ben het totaal niet eens met de mensen die beweren dat meer buffer een hoger rendement zal opleveren; bij "natte" vloerverwarming heb je altijd meer buffer dan nodig dus is het beperken daarvan niet onverstandig (isolatie tussen dragende betonvloer en de zandcementvloer bijvoorbeeld geeft een sneller reagerende vloer en nog steeds erg lage retour).

[Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 15-03-2023 12:23]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Tweak_ers
naftebakje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:20:
Heb je die "wordt niet overal even warm" al ietsje specifieker kunnen bepalen? Wordt een ruimte wat minder warm dan een andere; of voelt het bij de ramen met de ventilatieroosters open en veel wind buiten wat frisser aan?

Qua luchtbellen: even lustig rondkloppen en horen of je veel holle plekken hoort. Tegels mogen binnen in droge ruimtes tot 30% holle ruimte hebben, en dat geeft geen problemen. Wat je toont in je foto's lijkt me totaal niet problematisch (al had die voeg met een extra wrijfje wel vol geweest).

Ik ben het totaal niet eens met de mensen die beweren dat meer buffer een hoger rendement zal opleveren; bij "natte" vloerverwarming heb je altijd meer buffer dan nodig dus is het beperken daarvan niet onverstandig (isolatie tussen dragende betonvloer en de zandcementvloer bijvoorbeeld geeft een sneller reagerende vloer en nog steeds erg lage retour).
Hij ligt nu door de gang, woonkamer en keuken. Heel de begane grond exclusief het toilet.

De keuken is open en daarmee direct verbonden met de woonkamer.

Ik heb geen idee hoe de slangen/groepen verdeeld zijn over de vloer.

Maar bepaalde tegels blijven merkbaar koeler dan andere tegels. Zo bijvoorbeeld een stukje vloer voor de trapkast.

Dat kan simpelweg inhouden dat er geen vloerverwarmingsbuizen liggen op dat stukje, of het heeft een andere reden.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Vloer geheel laten afkoelen, FLIR camera lenen/huren/kopen en vervolgens met de flir (warmte) camera gaan kijken hoe je buizen lopen. Zo kan je ook in kaart brengen of het iets qua regelaar is of dat er andere factoren mee spelen zoals roosters, koudebruggen, etc
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee