Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC, max 1500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KaDeWe
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20-09 07:40
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc wil ik puur voor gaming gaan gebruiken. Ik wil hem als een soort console gebruiken die ik aansluit op mijn tv. Mijn doel is dat ik de komende 5 jaar probleemloos kan gamen en mij niet druk hoef te maken dat mijn systeem een nieuw spel niet kan draaien. Hierbij speel ik graag met hoge settings (ultra).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn limiet is 1500 euro. Het liefst rond de 1350 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gek verhaal maar mijn huis is afgebrand. We zijn gelukkig ongedeerd, maar we zijn wel nagenoeg al onze spullen kwijt. Ik heb nu een tv te leen, maar weet nog niet wat voor een tv ik in de toekomst zal hebben. Het liefst hou ik mijn opties open wat betreft de aanschaf van een tv, maar stel dat er beperkende factoren aan deze build zouden zitten, dan hoor ik graag waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe tv.
Wij gamen over het algemeen met Xbox draadloze controllers via een Xbox dongel die we in de bovenkant van de kast steken.
Daarnaast game ik 1 keer per week met een vriend aan de eettafel zodat mijn vrouw dan de tv tot haar beschikking heeft. Het scherm wat ik dan gebruik is een LG 24MK400H. uitvoering: LG 24MK400H-B Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb er niet super veel verstand van, maar heb met wat hulp een setup gemaakt. Hierin heb ik naast dat ik graag advies krijg over het geheel nog 3 twijfels.
Ten eerste past het allemaal in de kast die ik voor ogen heb?
Ten tweede klopt het aantal watt van mijn voeding?
Ten derde vond ik het erg lastig om een cooler te kiezen, past hij? Hoeveel db is wenselijk? En in de behuizing review van tweakers lees ik dat de standaard ventilatoren erg luid zijn. Wat zou een goed alternatief zijn?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 197,77€ 197,77
1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 144,90€ 144,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,34€ 74,34
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 103,96€ 103,96
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.295,77

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil vooral graag een pc die mij de komende 5 jaar heerlijk gameplezier bezorgt. Omdat hij in de woonkamer staat graag niet teveel geluid.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag jullie kritische blik willen op mijn setup, waarbij ik heb geprobeerd een combinatie te maken van componenten die allemaal op elkaar passen en werken. Ik zou graag horen als dat niet het geval is en of er nog verbeterpunten zijn.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:20
De kast is vrij duur en niet erg stil met de standaard meegeleverde ventilatoren, zie de recensie op deze site (je vindt de link in Pricewatch). Corsair komt ook met hout op de kast (https://tweakers.net/nieu...00-serie-behuizingen.html), de 4000 is een wat stillere kast, dus of die, of een paar stille ventilatoren bij de Fractal.

Verwijderd

KaDeWe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:18:
...

En in de behuizing review van tweakers lees ik dat de standaard ventilatoren erg luid zijn. Wat zou een goed alternatief zijn?

...
De tweakers review leeft nog in de vorige eeuw en houdt er geen rekening mee dat de fans met pwm veel stiller in te stellen zijn. Het relatief beperkte energieverbruik van het systeem uit je wenslijstje geeft daar ook veel ruimte voor.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:49
Met @Verwijderd Tweakers test de ventilatoren in behuizingen op hogere en maximale snelheid. Niet op lage snelheid, ook al is dat voldoende. De Torrent Compact front fans bijvoorbeeld worden getest op minimaal 750rpm. Dat is heel wat hoger dan de minimale 300 die ze draaien als je systeem idle is en waarschijnlijk is met 750rpm dat nog teveel voor jouw samenstelling om koel te blijven.

Ik heb zelf de Lian Li Lancool III (zwart is 150, maar nog geen stoffilters dan.). De fans zijn luid, net als de Torrent, op max rpm. Maar in de praktijk komen ze nu misschien net aan de 1000rpm. Idle net onder de 300 omdat m'n moederbord niet lager kan moduleren dan 25%.

Met de Torrent Compact zou ik me eerder druk maken over gedoe met inbouwen door krappe indeling dan over de geluidsproductie. Voor mij dé reden om voor de Lancool III te gaan. Iets duurder met filters en de PSU filter is alleen van achteren te verwijderen, maar het gemak van inbouwen is het waard.
Een Lancool 216 is de budget variant van de III, ook goed en stil. De Lancool II Mesh Performance is de voorganger van de III. Iets minder, maar niet veel. Als je snel bent kun je die bij Alternate scoren voor 55 ivm waterschade aan de verpakking. Betere prijs kwaliteit verhouding ga je niet vinden voor een behuizing nu.
Kijk maar eens hoe dicht de prestaties bij de Torrent liggen opYT bij Gamersnexus.

Addicted to silent computing

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
@martyw Puur mijn mening: Tweakers case reviews zijn heel erg flawed. Ze hebben de conclusie getrokken dat de standaard fans luid zijn op basis van de max toerental tests. Totdat die review format grondig op de schop wordt genomen, kunnen ze eigenlijk niet worden gebruikt als onderbouwing op DKA.
Ik heb het meer dan 3 jaar geleden al eens aangekaart over die fan snelheden en andere kritiekpunten op hun testmethode. Er is toen ook niks mee gedaan en het staat nog altijd bij iedere case review die ze publiceren aangekaart in de reacties. Ze staan niet open voor feedback en als gevolg daarvan poepen ze kansloze reviews uit, keer op keer.

In de ogen van de tweakers redactie kun je een 3 pin fan alleen op 5, 7 en 12 volt zetten. Dat alle moederborden op de markt 3 pin fans kunnen regelen op basis van dynamisch voltage en de rpm pin, dat krijg je er bij tweakers niet in. Dat kun je ze vertellen, maar dan krijg je als respons zwart op wit “het toerental van 3 pin fans is niet instelbaar”. Dat is gewoon misinformatie, maar dat interesseert ze niet.

Link liever naar GN bijvoorbeeld YouTube: Excellent Design: Fractal North Case Review & Benchmarks
of hardware canucks YouTube: The Case of my DREAMS!
die allebei hele competente case reviews schrijven. die van GN zijn wat technischer en droger. die van hardware canucks zijn iets conventioneler en wat laagdrempeliger

Desalniettemin is de kast inderdaad duur in vergelijking tot de rest van de computer. Er daadwerkelijk een kunnen bestellen zal ook wel lastig worden denk ik.

Is een North trouwens niet wat groot voor een "Console" ?
Is een uitvoering: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart niet wat?

Je kunt voor die twee tientjes beter investeren in iets sneller RAM. Je haalt dan voor weinig echt meer uit je 5700X uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 Dit is de goedkoopste 32GB 3600C16 kit uit de pricewatch. Zit ook in mijn persoonlijke pc (5800X3D) en werkt als een trein.

Ik ben persoonlijk geen mega fan van de 6750XT. Stroomverbruik is veel hoger dan bij de reguliere 6700XT, maar de performance niet echt. uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB

[ Voor 44% gewijzigd door youridv1 op 15-03-2023 13:45 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Helemaal mee eens @youridv1. Hetzelfde geldt voor processorkoeling. De Mugen 5 PCGH wordt door Tweakers altijd de ultieme stille koeler gevonden, maar dat komt door de fans van max 800 toeren.

• KaDeWe
Ten eerste wil ik jullie bedanken voor jullie hulp en tips voor het opbouwen van mijn game pc. Hieronder mijn aanpassingen aan de hand van jullie opmerkingen.

Geheugen intern
Aangepast naar: uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Videokaart
Wat betreft de videokaart prestaties en het energieverbruik, vind ik de de 6700XT en 6750XT moeilijk te vergelijken. Zoals ik al aangaf heb ik er helaas niet veel verstand van. Ik vind het dan ook heel moeilijk inschatten wat ik opgeef qua performance en wat ik terugkrijg aan energiebesparing. emphy geeft aan dat het genoemde systeem zijn energieverbruik relatief beperkt is, dus dan ga ik ervan uit dat het meevalt en kies ik toch voor de 6750XT.

Voeding
De Corsair RM750 (2019) is nu niet goed te verkrijgen. Aangezien ik geen opmerkingen heb gehad over het vermogen neem ik aan dat de 750 watt voldoet in mijn build. Ik zou dan voor de uitvoering: Seasonic Focus GX-750 willen gaan omdat deze ook zeer positieve reviews heeft.

Behuizing
Wat betreft de behuizing ga ik toch voor de duurdere Fractial. Ik heb hem inmiddels besteld bij Reichelt. Daar hadden ze hem op voorraad. Hij is wat duurder maar aangezien hij in de woonkamer komt te staan vind ik het wel fijn als het er een beetje fraai uitziet. En ik ga er dan achterkomen of ik de ventilators eventueel later nog moet vervangen.

Hieronder mijn aangepaste build.

1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 101,-€ 101,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 489,-€ 489,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 149,70€ 149,70
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 96,14€ 96,14
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 127,15€ 127,15
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 142,01€ 142,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.334,67

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Wat betreft de videokaarten vergelijken kan ik je wel aan wat leesvoer helpen: https://www.techspot.com/review/2462-amd-radeon-6750xt/ in deze test wordt aan de 6750XT bekeken en in de tabellen kun je makkelijk zien hoeveel sneller hij is dan de reguliere 6700XT en hoeveel meer hij verbruikt.
Emphy heeftt overigens gelijk. Het totale stroomverbruik van dit systeem is niet super hoog. 380 watt uit de muur tijdens het gamen met een stevigere cpu dan in jouw systeem (te lezen in bovenstaande link)

Wat betreft de kast: fair point. Looks zijn en blijven subjectief. Ik ben het ook volledig met je eens dat de North een hele mooie kast is. Hij is gewoon een full size midtower, dus dan is hij bijna net zo hoog als het gemiddelde tv kastje en dat zou voor mij wat lomp zijn. Maar misschien past hij mooi bij je meubilair of kun je er een plantje bovenop zetten ;)
Ik wacht persoonlijk ongeduldig op een North Mesh Mini/Nano

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 20-03-2023 14:42 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
KaDeWe schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:56:
Voeding
De Corsair RM750 (2019) is nu niet goed te verkrijgen. Aangezien ik geen opmerkingen heb gehad over het vermogen neem ik aan dat de 750 watt voldoet in mijn build. Ik zou dan voor de uitvoering: Seasonic Focus GX-750 willen gaan omdat deze ook zeer positieve reviews heeft.
Er is juist geen enkel goede positieve review van de Seasonic Focus GX serie. Die van HWI was gemaakt met een waardeloze testsetup en ten tijde dat Seasonic HWI sponsorde. De rest van de reviews zijn voornamelijk van gebruikers die niet veel van voedingen af weten. Deze Seaonic heeft karige 18 AWG kabels ipv 16 AWG, analoge fanregeling, matige fan en is gewoonweg te duur. Pak liever de betere uitvoering: NZXT C750 Gold v2 of uitvoering: NZXT C850 Gold v2 voor wat extra headroom.

• KaDeWe
youridv1 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 14:31:
Wat betreft de videokaarten vergelijken kan ik je wel aan wat leesvoer helpen: https://www.techspot.com/review/2462-amd-radeon-6750xt/ in deze test wordt aan de 6750XT bekeken en in de tabellen kun je makkelijk zien hoeveel sneller hij is dan de reguliere 6700XT en hoeveel meer hij verbruikt.
Emphy heeftt overigens gelijk. Het totale stroomverbruik van dit systeem is niet super hoog. 380 watt uit de muur tijdens het gamen met een stevigere cpu dan in jouw systeem (te lezen in bovenstaande link)

Wat betreft de kast: fair point. Looks zijn en blijven subjectief. Ik ben het ook volledig met je eens dat de North een hele mooie kast is. Hij is gewoon een full size midtower, dus dan is hij bijna net zo hoog als het gemiddelde tv kastje en dat zou voor mij wat lomp zijn. Maar misschien past hij mooi bij je meubilair of kun je er een plantje bovenop zetten ;)
Ik wacht persoonlijk ongeduldig op een North Mesh Mini/Nano
Dank voor het leesvoer. Daar heb ik zeker wat aan. De 6750XT valt binnen de prijsklasse die ik in gedachte had en is daarmee het beste wat ik voor dat geld kan krijgen. Zeker als ik het met de andere kaarten vergelijk die techspot ernaast zet. Precies wat ik nodig had om de knoop door te hakken.

En de kast is inderdaad groot, maar we zijn ook trots altijd trots op onze game-pc. Hij mag wel een beetje shinen ;)
Djarune schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Er is juist geen enkel goede positieve review van de Seasonic Focus GX serie. Die van HWI was gemaakt met een waardeloze testsetup en ten tijde dat Seasonic HWI sponsorde. De rest van de reviews zijn voornamelijk van gebruikers die niet veel van voedingen af weten. Deze Seaonic heeft karige 18 AWG kabels ipv 16 AWG, analoge fanregeling, matige fan en is gewoonweg te duur. Pak liever de betere uitvoering: NZXT C750 Gold v2 of uitvoering: NZXT C850 Gold v2 voor wat extra headroom.
Dit bewijst maar weer de waarde van een topic plaatsen voor mensen zoals ik die er echt te weinig verstand van hebben. Bedankt voor de tip ik neem de uitvoering: NZXT C850 Gold v2 op in mijn lijstje.

Dan denk ik dat ik vandaag of morgen de bestelling ga plaatsen. Nogmaals dank allemaal!

• KaDeWe
Dit is hem uiteindelijk geworden, uitvoering: NZXT C850 Gold v2 was niet leverbaar dus toch voor de uitvoering: NZXT C750 Gold v2 gegaan. Ik heb alles in bestelling. Dank allemaal.

1MoederbordenGigabyte B550 Gaming X V2€ 101,-€ 101,-
1VideokaartenASUS ROG Strix Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 484,-€ 484,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 143,-€ 143,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 96,14€ 96,14
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 148,70€ 148,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.307,40