• fanfare
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-03 11:15
Na vorig jaar in een verschrikkelijk bedrijf terecht te zijn gekomen ben ik het wat rustiger aan gaan doen en heb ik een leuke baan voor 3 dagen in de week.
Fijne organisatie en een hele andere cultuur.

Nieuwe baan betekent ook onzekerheid want alles is nieuw. Ben nu een week of 3 aan het werk en ik heb de nieuwe werkzaamheden nog niet helemaal in de vingers....
De kennis heb ik maar er wordt op een hele specifieke manier gewerkt en er is niet echt een inwerkprogramma.

Er zijn 2 collegas waarbij ik terecht waarvan 1 ervaren....deze heeft ook andere taken in het bedrijf en lijkt mijn vragen lastig te vinden dus ik haal de meeste info bij de andere collega.

Doordat ik altijd fulltime heb gewerkt met een duidelijk on-boardingsprogramma ben ik even kwijt wat ik nu realistisch mag verwachten van mijzelf en van de organisatie.
Dus ik ben vooral benieuwd naar tweakers die ervaring hebben met inwerken wanneer je parttime werkt zonder duidelijke kader. En vooral, hoe haal ik dat onzekere gevoel bij mezelf weg :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-03 17:41
Wat ik zelf fijn vond, was een checklist. Wat wordt er van mij verwacht aan het eind van mijn proeftijd / inwerkperiode. Als je daar lekker je vinkjes kan zetten, geeft dat rust, en heb je specifieke vragen wanneer je nog vinkjes mist.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-03 11:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Het is voor mij ook alweer even geleden dat ik ingewerkt ben :) maar toevallig ben ik wel bezig met het inrichten van een inwerktraject voor drie nieuwe collega's. Belangrijk vind ik dat het voor beide partijen duidelijk wordt wat er verwacht wordt. Ik heb voor onze nieuwe collega's al een aantal taken aangemaakt in Jira, waarin beschreven is wat ze moeten leren/opleveren om die taak succesvol afgerond te hebben. Vervolgens heb ik met zittende collega's afgesproken wie hen daarbij kan helpen en ook voor hen inwerktaakjes aangemaakt. Op die manier is er ook bij de zittende collega's draagkracht en kunnen ze tijd vrij maken om de nieuwe collega's in te werken.

Het feit dat de ervaren collega het nu (al?) lastig vind om je vragen te beantwoorden is in mijn ogen geen goed teken en ook een slecht signaal naar jouw. Ik zou dit gevoel wel even met hem en (mocht het dan nog nodig zijn) met je leidinggevende bespreken. Het bedrijf heeft het belang bij dat jij snel en goed ingewerkt wordt, dus daar mag best wat effort tegenover staan. Het zou mijn inziens geen verschil mogen maken of dat je full-time of part-time werkt.

We've got that ring of confidence

• fanfare
Ik heb vandaag een document gemaakt met wat ik allemaal al weet en hopelijk krijg ik die z.s.m. aangevuld. Er zitten heel veel details in het werk die je past ziet/weet wanneer je het proces goed kent, en op dat level ben ik nog niet. Vind het daarom ook lastig om daar gerichte vragen over te stellen want ik heb echt geen idee.

En zoals jij Yukkie het inwerken van je nieuwe collegas beschrijft, dan vind ik ook altijd erg prettig want dat geeft rust en duidelijkheid.

Ik ga het gesprek zeker nog aan want het is wel in ons aller belang dat ik z.s.m. volledig zelfstandig kan werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het is tamelijk bizar hoeveel bedrijven en organisaties nieuwe medewerkers min of meer zelf maar wat laten uitzoeken hoe ze moeten werken. Er lijkt een soort gedachte achter schuil te gaan alsof er geen bedrijfscultuur bestaat.

Dat leidt niet alleen dat een onprettige start voor nieuwe medewerkers (en het bedrijf of de organisatie heeft vaak veel tijd en geld gestoken in de selectie), maar waarschijnlijk ook tot een slechter bedrijfsresultaat. Iemand die niet voldoende getrained is zal immers vrij zeker afwijkend werken van de rest, totdat er voldoende ervaring is opgedaan door te werken gedurende een bepaalde tijd.

Blijkbaar is de winst bij veel bedrijven of de financiering bij organisaties hoog genoeg om dat effect te compenseren. Maar raar is het wel. Regel gewoon een fatsoenlijk inwerkprogramma mensen, controleer of nieuwe medewerkers het ook echt begrijpen en coach ze waar nodig. Dat is ook gewoon onderdeel van het werk.

• fanfare
Real schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:12:
Het is tamelijk bizar hoeveel bedrijven en organisaties nieuwe medewerkers min of meer zelf maar wat laten uitzoeken hoe ze moeten werken. Er lijkt een soort gedachte achter schuil te gaan alsof er geen bedrijfscultuur bestaat.

Dat leidt niet alleen dat een onprettige start voor nieuwe medewerkers (en het bedrijf of de organisatie heeft vaak veel tijd en geld gestoken in de selectie), maar waarschijnlijk ook tot een slechter bedrijfsresultaat. Iemand die niet voldoende getrained is zal immers vrij zeker afwijkend werken van de rest, totdat er voldoende ervaring is opgedaan door te werken gedurende een bepaalde tijd.

Blijkbaar is de winst bij veel bedrijven of de financiering bij organisaties hoog genoeg om dat effect te compenseren. Maar raar is het wel. Regel gewoon een fatsoenlijk inwerkprogramma mensen, controleer of nieuwe medewerkers het ook echt begrijpen en coach ze waar nodig. Dat is ook gewoon onderdeel van het werk.
Je hebt helemaal gelijk. Het bedrijf is echt goed voor z'n medewerkers en als ik eenmaal in het zadel zit dan is het top. Het inwerken daarentegen, jeetje ......dat is echt heel slecht geregeld. Zelfs zo erg dat de oudere collega geregeld uitvalt of geïrriteerd doet. Trok ik me eerder behoorlijk aan maar nu niet meer, dan had je iets maar goed moeten uitleggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arfalas
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:09
Openheid lijkt me in deze situatie erg belangrijk. Bespreek met je leidinggevende wat goed gaat, en waar je vast loopt. Wat mij betreft zou je leidinggevende daar altijd tijd voor moeten maken, dat is in het belang voor beide partijen.
Ik snap dat je wellicht onzeker kan worden als het niet (in 1 keer) lukt, maar niemand zal alles in 1 keer kunnen

Voor mij zou het juist een pluspunt zijn als je zelf al aangeeft waar je vast loopt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee