[MijnDomein] Subdomein doorverwijzen naar specifieke poort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 12:55
Ik heb een server draaien met TrueNAS waar verschillende apps op draaien zoals Nextcloud, Teampseak en Plex.

Elk van deze services draait op hetzelfde lokale IP als de server met ieder een eigen poortnummer. Met portforwarding in de router heb ik deze services beschikbaar gemaakt voor buiten het thuisnetwerk.

Ook heb ik een domeinnaam bij MijnDomein.

Graag zou ik ieder van mijn apps beschikbaar maken onder een eigen subdomein op de volgende manier:
nas.domeinnaam.nl (deze verwijst naar poort <publiekIP>:8283 van Nextcloud)
plex.domeinnaam.nl (deze verwijst naar poort <publiekIP>:32400 van Plex)
teamspeak.domeinnaam.nl (deze verwijst naar poort <publiekIP>:9987 van Teamspeak)

Is dit mogelijk?

Ik heb in MijnDomein alleen een verwijzing van domeinnaam.nl naar <publiekIP> werkend gekregen. Dat is al een verbetering, maar het zou fijn zijn als ik (en familie) niet elke keer de portnummers hoeft in te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 11:54
Je zou dit op zich via een reverse proxy kunnen doen maar de meeste applicaties zoals Teamspeak en Plex hebben al de voorkeur voor de betreffende poort lijkt mij. Toch?
Tenzij je van de default poorten bent afgeweken natuurlijk...

[ Voor 15% gewijzigd door alexvanniel op 14-03-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
Ik heb geen ervaring met reverse proxies. Ik heb mij even kort ingelezen en is Cloudflare een goede optie om een reverse proxy op te zetten?

De services hebben inderdaad een specifieke default port. Deze port zou ik graag "verstoppen" door een subdomein te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:54
Voor zowel Plex als Teamspeak hoef je nooit een poort op te geven wanneer je de default gebruikt.
Wanneer je in teamspeak teamspeak.domeinnaam.nl invoert zal het gewoon werken.

Voor plex idem. De clients snappen dat Plex standaard op 32400 luistert, en maakt dus via die weg verbinding wanneer je inlogt met je gekoppelde account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
Op zich zijn domeinen en poorten niet gerelateerd aan elkaar. Je kan met elk domein elke poort bereiken... of dat technisch ook kan heeft natuurlijk alles te maken met naar welke server precies het domein wijst.
Maar zoals gezegd hoef je geen poorten op te geven als je de default poorten gebruikt zoals @Thijn41 ook al zegt.
Je geeft immers ook geen poort 443 of 80 op wanneer je in een browser naar een website gaat. Doorgaans dan. Tenzij dus de poort afwijkt van de standaard gebruikte poort voor de applicatie/protocol dat er gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teije
Helder! Hiermee heb ik antwoord op mijn vraag. Ik wilde iets wat niet nodig is.
Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
Voor Nextcloud zóu je een reverse proxy op kunnen zetten die dan over bijvoorbeeld de standaard poort 443 gaat ... maar dan kun je net zo goed deze in Nextcloud als de default zetten. Dat is volgens mij standaard ook de standaard poort van Nextcloud. Ik vermoed alleen dat vanwege security redenen de standaard poort niet in gebruik is dus dan is misschien een reverse proxy niet zo handig. Want dan zet je de poort weer terug naar de default zetten met eventuele attack vectors van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 21:03

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Hiervoor kan je inderdaad best een reverse-proxy opzetten. Je zet dan eigenlijk een webserver op die een verbinding opzet naar je applicaties. Ik gebruik hiervoor zelf meestal Caddy (die dit soort dingen zeer eenvoudig maakt), maar met iets als Nginx moet dit ook kunnen.

Als je Caddy gebruikt, dan kan je in feite dit al doen met deze configuratie in je Caddyfile:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
nas.domeinnaam.nl {
    reverse_proxy <ip>:<poort>
}
plex.domeinnaam.nl  {
}
teamspeak.domeinnaam.nl {
}

Caddy draait dan op poort 80/443 en zal dan alles wat op die domeinen terecht komt, doorverwijzen.
Voor TrueNAS zou dit mogelijk kunnen helpen: https://www.truenas.com/c...tomatic-tls.75978/page-12
Pagina: 1