eenvoudig knippen in MP3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 11:45
Mijn vraag
Hoe kan ik simpel een stukje gesproken b.v. het journaal of een verhaal bij het nummer er uit knippen?
Wie weet daar een oplossing voor?
Heb nl. een opname van de evergreen top 1000 waar ik alleen de muziek van wil.

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik heb Audacity & WavePad geïnstalleerd (op een windows 11 machine)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
maar daar gaat het moeizaam mee (of ik weet niet hoe) het lastige is het begin en eind punt selecteren om te knippen.

[ Voor 8% gewijzigd door conib00 op 14-03-2023 14:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De eerste tool die me te binnenschiet hiervoor is Audacity, veel simpeler wordt het niet om dingen te knippen. Waarin voldoet deze niet? Je kunt in Audacity als je genoeg inzoomt echt heel precies selecteren waar je wilt knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
Ja Audacity kan het maar ik kan daar niet een begin punt markeren (na diverse malen het stukje afspelen om het juiste begin punt te vinden) om dan naar het eind van de knip te gaan en daar weer hetzelfde uit te voeren.of ik moet hier iets mee doen zie plaatje maar dat is erg omslachtig...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM7-VZL8jg01Sl3ZhQ7YDyoiIJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ZOa9M5MHJ77CASoLj0ljSQp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:16
Je kunt in de wave gewoon selecteren. Heb dat zelf tijd terug ook een aantal keer gedaan. Daarna is het even kijken welke knop je gebruikt om te knippen of het restant te knippen.
Makkelijkste is ervoor en dan weghalen en erachter weghalen bijvoorbeeld. Of het moet maar een klein stukje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:28
Mp3trim.
Simpeler kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zelf gebruik ik Vegas Movie Studio hiervoor: die's eigenlijk bedoeld voor video-bestanden zoals de naam doet vermoeden ;), maar audio-bestanden op maat knippen lukt er ook prima mee mbv. Trim start, Trim End en Split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
In de wave selecteren kan prima maar kun je niet goed bepalen (want je hoort dan niets) waar het begin punt ligt dat vind ik er zo lastig aan en bij inzoomen kan ik het begin punt wel vinden maar dan is het eind punt al weer ver uit beeld en kan ik het juiste eindpunt niet selecteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
3dfx schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:16:
Zelf gebruik ik Vegas Movie Studio hiervoor: die's eigenlijk bedoeld voor video-bestanden zoals de naam doet vermoeden ;), maar audio-bestanden op maat knippen lukt er ook prima mee mbv. Trim start, Trim End en Split.
Lijkt mij prima als je redelijk kunt inzoomen om de juiste Start en End te kunnen bepalen.
En niet onbelangrijk is Vegas Movie Studio gratis? Voor een enkel MP3tje wil ik daar niet veel aan besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
conib00 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:22:
[...]

Lijkt mij prima als je redelijk kunt inzoomen om de juiste Start en End te kunnen bepalen.
En niet onbelangrijk is Vegas Movie Studio gratis? Voor een enkel MP3tje wil ik daar niet veel aan besteden :)
Je kunt inderdaad goed inzoomen.

Maar niet gratis helaas; ik heb het via Steam gekocht ooit, goedkoopste versie op dit moment kost daar ong. 40 euro (kan misschien met een Steam Sale goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-10 16:45
Japiooo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:15:
Mp3trim.
Simpeler kan gewoon niet.
Eens met @Japiooo, mp3trim is wat je zoekt: tot op de frame nauwkeurig knippen, simpel maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:41
IK heb Audacity niet erg lang gebruikt (te omslachtig) maar ik kan mij herinneren dat je bij afluisteren markers kan aanbrengen door een toets (spatie ?) in te drukken. Die markers kan je daarna gebruiken om op het fragment in te zoomen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
JukeboxBill schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:31:
IK heb Audacity niet erg lang gebruikt (te omslachtig) maar ik kan mij herinneren dat je bij afluisteren markers kan aanbrengen door een toets (spatie ?) in te drukken. Die markers kan je daarna gebruiken om op het fragment in te zoomen.
Lijkt mij een prima optie allen welke toets? De spatie balk stopt en start weer aan het begin muziek stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

conib00 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:17:
In de wave selecteren kan prima maar kun je niet goed bepalen (want je hoort dan niets) waar het begin punt ligt dat vind ik er zo lastig aan en bij inzoomen kan ik het begin punt wel vinden maar dan is het eind punt al weer ver uit beeld en kan ik het juiste eindpunt niet selecteren...
Dat kan je dan toch ook in twee stappen doen? Eerst inzoomen op het intro, daar het ongewenste stuk er af knippen en daarna inzoomen op het eind en daar knippen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

conib00 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Lijkt mij een prima optie allen welke toets? De spatie balk stopt en start weer aan het begin muziek stuk.
https://manual.audacityte...d_shortcut_reference.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je vraag gaat niet over Windows zelf, dus ik verplaats dit topic even van Windows clients naar de software-buren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Orion84 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Dat kan je dan toch ook in twee stappen doen? Eerst inzoomen op het intro, daar het ongewenste stuk er af knippen en daarna inzoomen op het eind en daar knippen?
Dat ja. En goedkoper dan Audacity gaat het niet worden. Aanrader is toch daar wat in door te bijten. Zeker als het niet eenmalig een keertje is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Uit de bing chatbot :) :
Een mogelijke oplossing is om een online tool te gebruiken die audio kan knippen en ongewenste delen kan verwijderen. Een voorbeeld is AudioTrimmer12, waar u een audiobestand van uw apparaat kunt kiezen, de modus op “Verwijderen” kunt zetten en de schuifregelaars kunt gebruiken om het gesproken gedeelte te selecteren dat u wilt verwijderen. Klik vervolgens op Bijsnijden om dat deel uit uw opname te knippen1. Er zijn ook andere online tools die vergelijkbare functies hebben, zoals Kapwing3, Clideo4 of Audacity5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conib00
Allen bedankt voor het meedenken. Ga mij verder verdiepen in Audacity dat moet de oplossing brengen.
Pagina: 1