Toon posts:

[Toestel voor het vissen op de boot] Aankooptips gezocht!

Pagina: 1
Acties:

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-06 19:59
Als ze me missen ben ik vissen.
Dit is mijn grootste hobby en voornamelijk vanaf de boot.
Om de vangsten zo goed als mogelijk vast te leggen, deed ik dit voorheen met mijn mobiele telefoon in de selfie stand. Een "selfie timer" app die elke 5 seconden foto maakt terwijl ik met de vis poseer.
(ja ik weet het, niet iedereen is een voorstander van vissen)

Ik merk dat de fotokwaliteit tegenvalt en dat ik beperkt ben in de nabewerking achteraf.
Daarom zoek ik een duurdere (bridge) camera. Statief voor op de boot heb ik al.

De vereisten:

- Kantelbaar scherm om mezelf te zien tijdens het poseren

- Moet veel detail vastleggen van de vis (de vis hou ik redelijk dicht voor de camera)
Het zou extra mooi zijn als ik vaag op de achtergrond verschijn (bokeh effect)

- Moet een accurate scherpstelling hebben gezien de golfbewegingen en beperkte tijd voor een steady shot

- Moet ook snachts (met hulplicht van een verstraler) goede foto's maken

- Zoom e.d is niet heel interessant

- Contrast moet goed voor elkaar zijn (invloeden van de water / zon etc.)

- Compact of bridgecamera maakt me niet veel uit,
wellicht liever bridge zodat ik iets heb om vast te houden om de knopjes te vinden terwijl ik met de vis bezig ben :)

Toevalligerwijs heb ik vorige week een sessie gehouden met een Panasonic Lumix FX300.
De foto's vielen me toch wel wat tegen. De kleuren waren flets, en niet haarscherp.
Wellicht kwam dit ook omdat ik nog niet helemaal eigen was met het toestel.

Ik zou graag jullie mening eens willen weten welke kant ik op moet denken om iets te vinden wat aan mijn wensen voldoet. Denk hierbij aan een grotere of kleine lichtsensor, groothoek lens of niet etc.

Dank jullie wel _/-\o_

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 09:30
Hey,
Iets heel belangrijk is natuurlijk 'het budget', heb je hier een inschatting van?
Daarnaast neem ik aan dat je camera ook tegen weer en wind moet kunnen of gaat het er niet zo ruig aan toe en kan je deze fatsoenlijk wegsteken tijdens het vissen?

• C6DL
Margu schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:59:
Hey,
Iets heel belangrijk is natuurlijk 'het budget', heb je hier een inschatting van?
Daarnaast neem ik aan dat je camera ook tegen weer en wind moet kunnen of gaat het er niet zo ruig aan toe en kan je deze fatsoenlijk wegsteken tijdens het vissen?
Ik zat eraan te denken om weer en wind te benoemen bij de vereisten.
De realiteit is dat ik alleen op het water zit als het mooi weer is.
Dus eigenlijk is dit niet heel belangrijk. Wel kan het voorkomen dat er wellicht een regenbui kom,
dus aan de andere kant is het ook wel weer belangrijk. Ik hink een beetje op 2 benen.

Gezien vissen mijn hobby is, is het budget geen probleem :)
Denk aan tot 1000 euro

• Margu
Budget is al fatsoenlijk.
Aangezien je zoom niet belangrijk vindt zou ik al weggaan van een bridgecamera en mogelijks kijken naar een aps-c model. Deze hebben vaak een grotere sensor welke meer licht opvangt.
Dan een prime lens met groot diafragma en je hebt nog meer lichtopvang en het gewenste bokeh effect

Sony of Fuji bvb?

Zelf ervaring met een sony a6000 en sigma 56mm F1.4. Echter is deze lens iets te krap voor je vissen denk ik.
Dus zou eerder naar een Sigma 30mm f1.4 kijken. En mss het nieuwere model a6100.
Maar genoeg keuze in, mss eens langs de winkel gaan en zien wat je zelf goed in de hand vindt liggen en praktisch in gebruik.

• C6DL
Margu schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:23:
Budget is al fatsoenlijk.
Aangezien je zoom niet belangrijk vindt zou ik al weggaan van een bridgecamera en mogelijks kijken naar een aps-c model. Deze hebben vaak een grotere sensor welke meer licht opvangt.
Dan een prime lens met groot diafragma en je hebt nog meer lichtopvang en het gewenste bokeh effect

Sony of Fuji bvb?

Zelf ervaring met een sony a6000 en sigma 56mm F1.4. Echter is deze lens iets te krap voor je vissen denk ik.
Dus zou eerder naar een Sigma 30mm f1.4 kijken. En mss het nieuwere model a6100.
Maar genoeg keuze in, mss eens langs de winkel gaan en zien wat je zelf goed in de hand vindt liggen en praktisch in gebruik.
Dank voor je reactie!
Ik heb vandaag enkele uren besteed aan veel googlen.
Ik denk dat mijn vraag heel veel overeenkomt met die van de portretfotograaf.
Je wilt immers een haarscherp portret fotograferen, en daarbij een snelle autofocus hebben i.v.m de beweging.
Nu ik in de portret hoek zit te denken kwam ik ook uit bij systeemcamera's ipv bridge.
En dus bij de Sony A6000.

Ik zal hem morgen eens in de winkel gaan bekijken!

• Margu
Enigste dat wel een nadeel is, is de kleinere grip (omdat je aangeeft iets te willen hebben om 'vast te houden').
Maar dat kan je voelen in de winkel en anders zijn er ook wel opzetstukken (zoals dit)

• C6DL
Margu schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:41:
Enigste dat wel een nadeel is, is de kleinere grip (omdat je aangeeft iets te willen hebben om 'vast te houden').
Maar dat kan je voelen in de winkel en anders zijn er ook wel opzetstukken (zoals dit)
Nog een kleine aanvulling op je bericht.
De Sony A6400 is wel "weatherproof"en heeft een selfie scherm, dit zijn ook 2 vereisten in mijn zoektocht.
De keuze is dus gevallen op de A6400.
Nadeel is dat er geen beeldstablisatie in de body zit. Gezien de golfbewegingen op de boot is dit wel een vereiste. Dus hij moet nu vanaf de lens komen die iets duurder wordt en dus het budget te krap wordt.
Kortom, budget ophogen :D

Mijn twijfel gaat nu nog over de lens.
Welke portretlens zal geschikt zijn?

Ik neig naar de Sony 50mm F1.8
De afstand tussen de camera en de vis is redelijk dichtbij (1 a 2 meter).
Zou ik hiermee uit de voeten komen?

Wellicht is een prime groothoek lens van Sigma 16mm F1.4 nog een optie.
Geeft de situatie een extra dimensie. Twijfel twijfel :/

• Margu
De Sony 50mm F1.8 is een Full Frame lens, deze kan je op de aps-c camera gebruiken, maar dan krijg je een beeld dat 1,5 keer is ingezoomd. Dus een 75mm lens. Dit is volgens mij te krap.
Een 50mm lijkt mij zoizo al te krap.

Beeldstabilisatie weet ik niet of zo noodzakelijk zal zijn. Als je niet handheld shoot (je gebruikt een statief) heb je hier niet veel voordeel uit.

Wil je perse beeldstabilisatie hebben kan je mss kijken naar de 35mm F1.8, heb ik ook veel plezier uit gehaald. Maar kijk zeker in de winkel en vraag om ze eens te mogen testen. Dan kan je zien of het voor jou is.

Als je naar je budget wilt kijken is de sony a6100 trouwens ook mogelijks goed. Enigste dat je mist is weather sealing, maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen bij die camera's. Aangezien ze geen officiële IPx rating krijgen. Daarnaast moet je dan ook een lens kopen met weather sealing ;)

edit: Aahja, doe je trouwens ook nabewerking of verwacht je rechtstreeks uit de camera mooie foto's met de juiste kleuren enzo? Daarvoor staat Sony namelijk niet echt bekend en dan is Fuji altijd een optie.
Maar kijk en zie zeker eens in de winkel dus :)

[Voor 12% gewijzigd door Margu op 16-03-2023 16:31]

• C6DL
Margu schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:28:
De Sony 50mm F1.8 is een Full Frame lens, deze kan je op de aps-c camera gebruiken, maar dan krijg je een beeld dat 1,5 keer is ingezoomd. Dus een 75mm lens. Dit is volgens mij te krap.
Een 50mm lijkt mij zoizo al te krap.

Beeldstabilisatie weet ik niet of zo noodzakelijk zal zijn. Als je niet handheld shoot (je gebruikt een statief) heb je hier niet veel voordeel uit.

Wil je perse beeldstabilisatie hebben kan je mss kijken naar de 35mm F1.8, heb ik ook veel plezier uit gehaald. Maar kijk zeker in de winkel en vraag om ze eens te mogen testen. Dan kan je zien of het voor jou is.

Als je naar je budget wilt kijken is de sony a6100 trouwens ook mogelijks goed. Enigste dat je mist is weather sealing, maar dat moet je altijd met een korrel zout nemen bij die camera's. Aangezien ze geen officiële IPx rating krijgen. Daarnaast moet je dan ook een lens kopen met weather sealing ;)

edit: Aahja, doe je trouwens ook nabewerking of verwacht je rechtstreeks uit de camera mooie foto's met de juiste kleuren enzo? Daarvoor staat Sony namelijk niet echt bekend en dan is Fuji altijd een optie.
Maar kijk en zie zeker eens in de winkel dus :)
Bedankt! ik was me inderdaad bewust van de crop factor.
Wat vragen aan jou:

1. Wat maakt dat je 50mm te krap vindt voor mijn situatie?
Welke voorstelling heb je? In welke situatie kom ik er wel mee weg?
De boot is 4m lang en 2m breed. Dus ik heb eventueel wat opties om zelf verder weg te zitten.

2. Heeft beeldstablisatie geen toegevoegde waarde bij lichte golfbewegingen?
Indien het antwoord nee is, is dit inderdaad zonde van het geld.

3. De Sigma 16mm F1.4 groothoek, is het een gekke gedachte als dit wellicht al mijn problemen oplost?
Lichtsterk, haarscherp etc. (en het groothoek effect als extra dimensie op de koop toe nemen)

Ik doe zelf de kleur nabewerking d.m.v lightroom op de RAW files.
Dit is dus geen probleem bij de Sony :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even out of the box gedacht: is het niet veel handiger om een GoPro op de boot te monteren, knopje filmen in te drukken, met de vis te poseren voor de camera en dan naderhand de juiste shots uit het filmpje te halen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
The Eagle schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:36:
Even out of the box gedacht: is het niet veel handiger om een GoPro op de boot te monteren, knopje filmen in te drukken, met de vis te poseren voor de camera en dan naderhand de juiste shots uit het filmpje te halen? :)
Als het alleen om foto's te doen is, dan kan je beter de foto- of timelapse-functie van de GoPro gebruiken, dat is altijd betere kwaliteit dan 1 frame uit een video halen :P Maar die kwaliteit haalt het natuurlijk bij lange na niet bij een fatsoenlijke fotocamera.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Eigenlijk wil je ook weatherseal hebben zou zelf eerst een kijken naar een top compactcamera met een grotere sensor. Vooral niet teveel zoom heb je niet nodig. of zoiets v&a aangeboden: Ricoh GR III Zwart alhoewel je eigenlijk ook een selfie modus wil.
Bedenk echter wel dat je zowel scherpte als mooie bokeh wilt op een bewegende boot. Met gebruik van een zelfontspanner.
Misschien is een echte vlog camera v&a aangeboden: Sony ZV-1F Vlogkit incl. shooting grip [Vlog camera] dan handiger.
Hoe dan ook je zal een compromis moeten vinden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• C6DL
Frogmen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:11:
Eigenlijk wil je ook weatherseal hebben zou zelf eerst een kijken naar een top compactcamera met een grotere sensor. Vooral niet teveel zoom heb je niet nodig. of zoiets v&a aangeboden: Ricoh GR III Zwart alhoewel je eigenlijk ook een selfie modus wil.
Bedenk echter wel dat je zowel scherpte als mooie bokeh wilt op een bewegende boot. Met gebruik van een zelfontspanner.
Misschien is een echte vlog camera v&a aangeboden: Sony ZV-1F Vlogkit incl. shooting grip [Vlog camera] dan handiger.
Hoe dan ook je zal een compromis moeten vinden.
Ik kon de Ricoh GR III nog niet. Ik snap waarom je hem noemt! mooi ding zo te zien.
Als er een kantelbaar scherm op zat, dan was dit een waardig alternatief.
Het is namelijk een must om mezelf te zien i.v.m de posities.

De vlog afdeling heb ik ook nauwkeurig bekeken.
En ook zeer interessant! maar als ik de Sony ZV-1F naast een A6400 positioneer met een dedicated portret of breedhoek lens, dan zal de 6400 toch altijd betere foto's maken?
Ook ontbreekt RAW op de ZV-1F dus nabewerking is beperkter

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ook visser, en hobby fotograaf maar meestal met een vismaat dus bijna geen ervaringen met zelf ontspanner.

Maar qua golven: noodzaak tot stabiliseren als je statief op de boot staat en jij ook is dat geen probleem. Op statief moet je vaak je stabilisatie uit zetten.

Alleen je eigen bewegingen bij weinig licht kunnen een probleem zijn bij langere sluitertijden. Dus zoek een camera met goede ISO mogelijkheden.

Nu heb ik nog redelijk ouderwetse camera's zonder wifi ondersteuning (D7000 en D3500), maar is dat geen optie? Beeld op je telefoon en ook afdrukken via je telefoon met enige vertraging?

En ik zie je 50mm noemen, maar ik heb een 5 meter boot en dan heb je dan echt te maken met bijna tele. Meeste foto's maak ik rond de 17-20 mm op DX formaat.

Als het met bokeh moet zit je dan wel in de 1.8 hoek. Dus dan kom je bij de Sigma Lensen de 18-35 1.8 bv. Kan je nog iets knijpen om wat meer je vis scherp te krijgen.

• Frogmen
  • Niet online
Ik denk dat de stabilisatie van ZV beter presteert maar belangrijker denk jij dat je het gaat zien. Voor een portret lens is je boot niet groot genoeg dus je wilt groothoek. Keerzijde bokeh en groothoek gaan niet samen.
Kortom je zal een compromis moeten doen. In de praktijk zal je ook last krijgen mogelijk met je AF die namelijk op jouw (eyedetection) wil scherpstellen.
Deel eens een foto van wat je wilt bereiken dat zegt misschien ook meer.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• C6DL
Frogmen schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:27:
Ik denk dat de stabilisatie van ZV beter presteert maar belangrijker denk jij dat je het gaat zien. Voor een portret lens is je boot niet groot genoeg dus je wilt groothoek. Keerzijde bokeh en groothoek gaan niet samen.
Kortom je zal een compromis moeten doen. In de praktijk zal je ook last krijgen mogelijk met je AF die namelijk op jouw (eyedetection) wil scherpstellen.
Deel eens een foto van wat je wilt bereiken dat zegt misschien ook meer.
Je moet een beetje hier aan denken:

[Voor 16% gewijzigd door C6DL op 17-03-2023 20:25]

• Frogmen
  • Niet online
Dat zijn dus allemaal geen selfies, bedenk dat wel. Voor een vis heb je twee handen nodig dus moet je of filmen of een berg fotos maken met een zelfontspanner. Gezien de mooie bokeh zijn die met een duidelijk ander type camera gemaakt.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoek uit wie die knappe dame is en vraag haar mee uit vissen zou ik zeggen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Als ik het zo moet zeggen die zijn gemaakt met een medium /tele met 1.8 of 2.8 diafragma, maar daar kan je geen selfies mee maken in je bootje.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee