Vraag

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:17
Onze nieuwbouwwoning wordt hopelijk in juli opgeleverd. Wij willen graag snel na oplevering zonnepanelen laten installeren, zodat we nog zo veel mogelijk van de zomer kunnen mee pakken. Wij lopen er echter tegenaan dat veel zonnepaneelinstallateurs het te druk hebben en voorlopig geen nieuwe klanten aannemen. Van de installateurs die wel een reactie geven, krijgen we een gestandaardiseerde offerte, zonder onderbouwing waarom voor een bepaalde opstelling gekozen is (soms is ook niet helemaal duidelijk wat de opstelling is). Graag krijg ik iets meer een beeld van de mogelijkheden en de voor- en nadelen om te kijken hoe we nu verder gaan.
Foto's
Het huis is dus nog in aanbouw. Dit zijn afbeeldingen uit Sketch-Up op basis van de bouwtekeningen:

In voorgaande fases zijn soortgelijke woningen gebouwd die al opgeleverd zijn, die daken zien er zo uit:

De hoekwoning links is vergelijkbaar met ons huis.

De oriëntatie van het dak is zuid-oost (voorgevel)/noord-west (achtergevel)
Beschikbare (dak)ruimte
Het is dus een plat dak van ongeveer 8,3 bij 5,6m. In het rode vlak op de tekening boven komt een pijpje van de ventilatie.
Schaduw
Net als op de foto boven krijgen onze buren ook zo'n torentje, dit zal voor enige schaduw zorgen.
Jaarverbruik
In ons huidige huis verbruiken we ongeveer 2400 kwh, straks krijgen we een bodemwarmtepomp en gaan we op inductie koken. Wij vinden het moeilijk in te schatten wat het verbruik wordt, maar we gaan uit van ongeveer 3000kwh extra. Waarschijnlijk komt er in de toekomst ook nog wel een laadpaal voor een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De aansluiting wordt 3x25A
Budget en doel
Ons budget is in principe tot 10k. Het doel is vooral zoveel mogelijk op te wekken, indien mogelijk ook met wat meer spreiding over de dag. Verder vind ik duurzaamheid/milieuvriendelijkheid ook wel belangrijk, maar daarbij kwam ik alleen uit op SunPower zonnepanelen, maar die zijn zoveel duurder dan andere merken, dat we dan meteen flink over ons budget gaan. Als iemand hier tips voor heeft hoor ik dat ook graag.
Wie gaat het project uitvoeren
We willen graag alles laten doen.
Bijhouden van data
Wij hebben hier niet veel eisen, waarschijnlijk is de standaard prima.
Reeds verkregen offertes
Wij hebben van een aantal partijen offertes ontvangen, maar die zijn dus niet allemaal even duidelijk. Hier een tabelletje:
https://tweakers.net/i/Icu8gUvdN2WD23TO6jqvU2eZRRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAjxbJV3Di8EItSiwz4HHH9M.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Het huis wordt gebouwd in Den Haag

Hopelijk hebben jullie zo voldoende informatie om ons wat tips te kunnen geven! En als iemand een goede partij weet die goed advies geven en nog klanten aanneemt, hoor ik dat ook heel graag!

Alle reacties

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vergeet alle optimizers en micro omvormers. Veel te duur en nergens voor nodig. Gewoon NIET.
Klein beetje schaduw in de ochtend, jammer dan, geen probleem.
Als je echt 8,3m hebt; 2x /\/\/\/\ , dan kom je maar op ~4m breed, laat je ruimte voor die pijpjes en blijf je deels buiten de schaduw. Dat geeft dan 8 panelen op ZO en 8 op NW. Die 8 per richting in een string, samen op een 2mppt eventueel 3k6 omvormer. Of 2 stuks 3k6 op aparte groepen en !fases!.

edit: afhankelijk van panelen en omvormers zou je 4NW op 1 mppt kunnen doen en dan 4ZO op de andere mppt van dezelfde omvormer. En dat dan 2x.

[Voor 13% gewijzigd door onetime op 16-03-2023 16:58]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:57

Pat-Juh

Patrick

onetime schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:56:
Vergeet alle optimizers en micro omvormers. Veel te duur en nergens voor nodig. Gewoon NIET.
Klein beetje schaduw in de ochtend, jammer dan, geen probleem.
Als je echt 8,3m hebt; 2x /\/\/\/\ , dan kom je maar op ~4m breed, laat je ruimte voor die pijpjes en blijf je deels buiten de schaduw. Dat geeft dan 8 panelen op ZO en 8 op NW. Die 8 per richting in een string, samen op een 2mppt eventueel 3k6 omvormer. Of 2 stuks 3k6 op aparte groepen en !fases!.

edit: afhankelijk van panelen en omvormers zou je 4NW op 1 mppt kunnen doen en dan 4ZO op de andere mppt van dezelfde omvormer. En dat dan 2x.
Eventueel kan je gaan voor "langere panelen"

4x 2m = 8m
4x 1,7 (standaard maat ondertussen) = 6,8m

Als je dan gaat voor bijvoorbeeld de langere Jinko N-Types van 1900mm geeft dit 4x 470Wp = 1880Wp tegenover 4x420wp= 1680Wp per zijde. 4 zijdes = 800Wp verschil terwijl de paneel prijs niet veel verschilt met de 1700mm varianten. 4x 1880Wp = 7520Wp Waarvan de helft op het ZO en de helft op het NW gericht.

Meer gaat hier denk ik qua paneel grootte niet op passen.

Kijkende naar de offertes gaan zij denk ik uit van 3x5 panelen in Portrait op ZO gericht. Dan zit je wel vast aan de 1700mm gezien de onderlinge rij afstand die je moet behouden ivm schaduw werking van de panelen zelf.

SunPower heeft inderdaad de langste levensduur. Echter de nieuwe N-Type van Jinko hebben ook een gegarandeerde afbouw van 30 jaar, andere merken heb ik even niet voor de geest :). Ik verwacht dat menig paneel langer mee gaat en dan nog prima levert. Waarschijnlijk dat er tegen die tijd veel betere zijn dus vervanging sowieso rendabeler is dan uitzitten :).

Zoals gezegd: laat optimizers maar weg, hooguit als er flinke bomen staan in je straat of deze gepland zijn. Dan kan het voordelen bieden maar met nieuwbouw verwacht ik dit eerlijk gezegd niet.

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:41
Is dit ongeveer de oriëntatie?

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Dan heb ik het perongeluk verkeerd gelezen en komen ze ZW/NO te liggen. (Kijkend naar de voorgevel, links= Zw)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42
We kunnen zeuren om een voordeliger systeem… maar we praten over €1,17 voor een solaredge systeem… dat is in absolute zin goed

Wellicht staat de installateur open voor een serieel systeem, maar sommigen zeggen nee, en dan is het waarom elders meer betalen.

De enige optimalisatie die ik zie je de al gesuggereerde langere panelen gebruiken. 16x 113x190 zou wellicht kunnen en dan heb je 460+ per paneel… maar ook hier geld: vind de installateur.

Wat zijn de levertijden?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ronald schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:46:
We kunnen zeuren om een voordeliger systeem… maar we praten over €1,17 voor een solaredge systeem… dat is in absolute zin goed

Wellicht staat de installateur open voor een serieel systeem, maar sommigen zeggen nee, en dan is het waarom elders meer betalen.

De enige optimalisatie die ik zie je de al gesuggereerde langere panelen gebruiken. 16x 113x190 zou wellicht kunnen en dan heb je 460+ per paneel… maar ook hier geld: vind de installateur.

Wat zijn de levertijden?
Vaak kunnen ze zo die panelen bestellen samen met een andere order zonder extra leveringskosten te hoeven te betalen... Paneel technisch scheelt het +/- €20,00 per paneel. (€320) totaal voor bijna 800Wp meer... Leg je dat neer voor 25 jaar scheelt het 600-700kWh per jaar (even zonder rendement vermindering in acht te houden) dat is toch al snel 15.000+ kWh in totaal... Ik zou het gewoon als vraag neerleggen bij die 1-2-3 Zonnepanelen.

Mocht het niet kunnen: welke Jinko's legt hij neer? P-Type zijn wat goedkoper per Wp maar hebben meer slijtage dan N-Type.

Ulica heb ik zelf geen ervaring mee, ze zijn volgens de specs wel wat meer slijtage gevoelig dan Jinko N's. Suntech lijkt overeen te komen met Ulica's en Solar Fabrik heeft ook P en N-type modellen, ook even checken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee