Beeld en Geluidadvies vereniging

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemalism
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 14:10
Hallo medetweakers,

Ik hoop dat ik uit het topic ervaringen en advies kan krijgen omtrent een kleine project waar ik mijn handen vuil aan ga maken. Aangezien ik de enige ben met een beetje technische kennis ben ik de als Sjaak aangewezen. Ik hoop dat ik geadviseerd kan worden of met tips mijn doel kan bereiken.

Doel:
Voor een vereniging is men op zoek naar beeld&geluid oplossing. Er is nu een habby/babby oplossing met huis tuin en keuken oplossingen die zo nu en dan de leden in de steek laat.
Het doel is om een proper/leefbaar systeem neer te zetten die ook nog eens multifunctioneel is. Daarbij moet je denken aan voetbalwedstrijden die worden getoond, zo nu en dan een klein feestje waar iets meer op wordt aangesloten.

Casus:
Voor een ruimte van ongeveer 50m2 is men op zoek naar een leuke (geen hypermoderne aangezien het non profit is) oplossing voor het geluid.
Er hangt op dit moment een beamer met optische/RL/HMDI/Audiojack aansluitingen. Naast het beeld wilt men ook geluid uit speakers laten komen.
Hiervoor is op dit moment een directe AUX kabel aangesloten en thats it. De speakers zijn gewoon simpelem goedkope huis/tuin/keuken speakers die ook niet genoeg geluid genereren.

Wat ze willen is een systeem met sterker geluid, liefst vanuit 4 punten en eventueel een woofer erbij. Daarnaast moet er een microfoon op aangesloten kunnen worden voor de reguliere klaverjas/bingo avonden.
Het geluid moet wellicht in de toekomst ook naar andere ruimten verlengd worden.
Een laptop voor in de toekomst is ook gewenst zodat vanuit hier ook eventueel het geluid doorgevoerd kan worden.
Wellicht ook andere zaken die passen bij een vereneging? Aanvullingen?

Vraag:
Gezien alle bovenstaande informatie, wat kunnen helden van tweakers mij adviseren welke type hardware hier bijpassend is. Waar ik het beste op moet letten bij een aankoop en of er volledige systemen zijn die in in 1 keer kan laten aanschaffen hiervoor.
Het budget is er niet aangezien het een nonprofit organisatie is dus we moeten het vooral hebben financieel efficiente oplossingen. Ik kan wel wat euro's lospeuteren bij het bestuur maar het zal geen vetpot zijn aangezien het een niet al te grote vereniging is.
Het doel is niet om het plafond eraf te blazen maar wel degelijk geluid wat voetbalwedstrijden het beste resoneert.
Speakers kunnen eventueel opgehangen worden, zo niet ook op de grond/plank geplaatst worden.

Voor de volledigheid heb ik een foto van de aansluitingen van de beamer geplaatst zodat er gericht meegedacht kan worden voor de oplossing waar we naar op zoek zijn.
Het /beeldgeluid komt echter uit een kastje van ZIGGO/Aanbieder.

Samenvatting:
50m2
geluid op meerdere kamers gelijk(uitbreiding in de toekomst)
Mengpaneel? Versterker? Allebei?
beeld vanuit beamer (Optoma)
microfoon aansluiting
voetbalwedstrijden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Veo2En2dl9ZiunahlerHZBZ3neM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbw8LOnMO1NgcSUcHEJdz1DL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
Ik denk dat je gewoon een vaste pc of laptop zoekt, die beamer hier op aan sluit, en vervolgens uit gaat naar 2 actieve speakers.
Maar zoals je al noemt is er geen budget? de vraag is hoe ga je iets aanschaffen wat toch een aantal honderd euro kost, als dit er niet is?

Zonder budget kun je niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:26

BCC

https://www.thomann.de/nl/hk_audio_premium_pro_move_8.htm - Zit een mixer in, heeft mogelijkheden voor mics, gitaren of andere line ins, met twee batterijen dus ook mee te nemen naar buiten events. Feedbackonderdrukking, ingebouwd mengpaneel, bluetooth en redelijk waterdicht.

Ze zijn te schakelen, dus je kan in de toekomst een tweede erbij kopen voor Stereo / meer herrie.

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 15-03-2023 13:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zou voor een simpel mengpaneel met microfoon aansluiting gaan. Dan een losse versterker. Een ruimte van 7*7 of daaromtrent heb je zo gevuld met geluid. Gezien vereniging zal er flink gekletst worden, dus makkelijkste lijkt me voor goedkoop PA spul gaan.
4 planken in de hoeken, vier speakers maar geen sub, dat heb je echt niet nodig, ook niet voor een feestje.
Audio en video sluit je apart aan. Mocht je ook een TV hebben: hdmi splitter tussen Ziggo en de beamer resp TV. Analoge uitgang van Ziggo op mengpaneel, net als evt andere bronnen. Voor een laptop zorg je voor een verloopkabel van tulp naar 3,5mm en aansluiten maar, gewoon via hoofdtelefoon uitgang.
Je beamer heeft 2x hdmi zie ik, dus die tweede hdmi kun je er los bij leggen zodat een laptop ook op de beamer kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:01
Ik mis een duidelijk budget, zoals eerder al aangegeven, maar ik mis ook de eigen inzet. Wat heb je zelf al gevonden? Moeten we voor jou een shoppinglijst gaan samenstellen? Daar is weer het budget voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemalism
Heren,

Bedankt! Met geen budget bedoel ik dat ik met een lijstje moet aankomen wat vervolgens geaccordeerd moet worden. Ik kan niet uitgaan van een budget om ik ook geen idee heb wat de investeringskosten zijn.
Er is pas budget na onderzoek en lijst met hardware, hierna kan ik aankloppen om iets los te peuteren.
Dat lospeuteren zal waarschijnlijk een gift zijn van de voorzitter/bestuurd.

Een mengpaneel met een versterker is wellicht wel een goedkoper en werkende oplossing. Ik zal kijken naar 2e hands spul en hoop hiermee iets verder te komen.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewoon klein beginnen zou ik zeggen. Speakers, versterker, mengpaneel.
Video gedeelte nog even buiten beschouwing houden, dat is er namelijk al.
Als ze iets missen kunnen ze altijd bijkopen. Het hoeft geen hoogstaande kwaliteit te zijn, het moet geluid geven voor een groep.
En als jij een mengpaneel met zeg 8 stereo kanalen koopt, kun je later evt aansluiten wat je wilt. Er zal bijvoorbeeld vast nog wel iemand zijn die een cd speler op zolder heeft liggen, en anders trek je er een van MP. Dat is tientjes werk of een krat bier ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemalism
Dames en Heren,

Hartstikke bedankt voor jullie adviezen. Ik vond het wel fijn om een update te geven en tegelijkertijd een vraag te stellen waar ik tegen aanloop.

Ik heb op 2e hands websites de volgende spullen op de kop getikt:

Een versterker
Een mixer (XENYX 502)
Een draadloze microfoon (AKG WMS40 Mini)
2 redelijke goede geluidsboxen

Ik heb het geluid nu zover dat het prima uit de speakers komt. Wat alleen super irritant is is wanneer er muziek wordt afgespeeld en je gaat een beetje hard in de microfoon spreken dat het geluid even 3/4 seconden wegvalt en terugkomt. Sluit zich dus helemaal af van alle geluid door de versterker en na wat seconden komt alles weer terug. Lijkt erop dat het alleen gebeurd als iemand de microfoon in zijn keel duwt.

Waar kan dit mee te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 14:40
klinkt als een limiter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zal ongetwijfeld met een van de filters in de mixer te maken hebben. Mag aannemen dat de indicatoren van de clipping dan ook aan zijn.
Level van de mic ingang een stukje lager zetten, en evt de gain wat hoger. Of andersom.
En je gebruikers van de microfoon vertelen dat ze dat ding niet in hun strot moeten duwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Liever een mic in hun strot dan op heuphoogte. :X

[ Voor 163% gewijzigd door TBTL op 26-04-2024 19:08 ]

Pagina: 1