• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
Ik twijfel of het voor mij zinvol is een nieuw energiecontract voor 6 maanden af te sluiten, dus hopelijk kunnen jullie wat advies bieden gezien de brede zin van de context.

Even alles op een rijtje, wat betreft afgelopen jaar/huidige situatie:
  • Huidig Eneco contract onbepaalde tijd, variabel
  • Stroom hoog €0,73, laag €0,57
  • Gas €2,41
  • Gem. verbruik: 2700 kWh (hoog 1450/laag 1250), 850 m3 gas
Nu heb ik per deze maand een elektrische auto, volledig betaald door de baas incl. energie. Aangezien de prijzen veranderen op de markt, ook kijkend naar het prijsplafond, even wat nieuwe situatiepunten op een rij:
  • Stroomverbruik prive blijft ongewijzigd
  • Laadverbruik van de auto doorbreekt ruimschoots het budget van prijsplafond
  • Laadkosten toch betaald door de baas, dus geen zorgen om prijsplafond?
  • Baas betaalt hoogtarief, zelfs bij daltarief laden (dus €0,16/kWh winst (0,73-0,57)
  • Nieuw Eneco aanbod 6 maanden (dus t/m voorafgaand aankomende winter
  • Nieuwe tarieven stroom hoog €0,41, laag €0,36, gas €1,35
Buiten het stroomverbruik van mijn auto om, verwacht ik niet dat mijn energieverbruik komend jaar zal stijgen. Zolang de baas de laadkosten van de auto betaalt, is het irrelevant dat ik het potje voor het prijsplafond volledig zal verbruiken. Nu maak ik nog 'winst' op de laadkosten als ik 's nachts laad. Met een nieuw energiecontract help ik vooral de baas en zie ik nog geen grote voordelen voor mijzelf.

Je zou nog kunnen beargumenteren om wel over te sluiten, doordat je met de nieuwe tarieven onder het prijsplafond zit en, zodra het contract afgelopen is en de prijzen eventueel hoger zijn, nog een redelijk vol prijsplafond potje hebt die je kan uitputten (mocht dat idd zo werken..).

Zijn er andere argumenten te vinden om juist dat nieuwe energiecontract te pakken of is men juist voorstander om nog even te wachten (zonder glazen bol) voor nóg lagere prijzen en/of andere redenen? Ik twijfel vooral, omdat ik denk dat ik bepaalde variabelen niet meeneem in het beslisproces. Wellicht dat anderen dus hun licht kunnen schijnen op dit verhaal.

_/-\o_

[Voor 8% gewijzigd door Sjeefr op 14-03-2023 11:26]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:34

-CJ

Not remastered

Leuk dat je werkgever het stroomverbruik betaalt maar als je door het prijsplafond gaat (wat er snel gaat met een elektrische auto) betaal je voor je eigen verbruik ook de hogere prijs. Het kan dus ook interessant zijn om de auto zoveel mogelijk elders te laden (publieke palen of op je werk).

All I had to do was follow the damn train.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:03
Sjeefr schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:10:
Ik twijfel of het voor mij zinvol is een nieuw energiecontract voor 6 maanden af te sluiten, dus hopelijk kunnen jullie wat advies bieden gezien de brede zin van de context.

(...)
Laadkosten toch betaald door de baas, dus geen zorgen om prijsplafond?
Baas betaalt hoogtarief, zelfs bij daltarief laden (dus €0,16/kWh winst (0,73-0,57)

Met een nieuw energiecontract help ik vooral de baas en zie ik nog geen grote voordelen voor mijzelf.
Vet en italic gemaakte stuk zegt toch ook wat?
Jij hebt er toch geen nadeel van?

[Voor 52% gewijzigd door BB-One op 14-03-2023 11:18]

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
-CJ schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:14:
Leuk dat je werkgever het stroomverbruik betaalt maar als je door het prijsplafond gaat (wat er snel gaat met een elektrische auto) betaal je voor je eigen verbruik ook de hogere prijs. Het kan dus ook interessant zijn om de auto zoveel mogelijk elders te laden (publieke palen of op je werk).
Ja, dat zou je denken maar de baas betaalt nu al de prijs buiten het prijsplafond (0,73 versus 0,40 (prijsplafond)). Dus tot ik daarbuiten ga, bouw ik nu een buffer op. Zodra ik daarbuiten ga, blijft de baas gewoon de stroomkosten betalen en gebruik ik die buffer op 1:1 het buiten-prijsplafond tarief te compenseren voor privegebruik. Dus door nu al die compensatie vanbuiten het prijsplafond te ontvangen voor het laden van de EV, is het volgens mijn calculaties irrelevant of ik door de EV het prijsplafond potje opmaak of niet.
BB-One schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Vet en italic gemaakte stuk zegt toch ook wat?
Jij hebt er toch geen nadeel van?
Mee eens! Maar stel ik neem nu een 6 maanden contract, ipv pas over 3 maanden en net voor de winter stijgen de prijzen weer flink.. Of over 3 maanden kan je weer zelfs een 1 jaar contract afsluiten.. Dan schiet ik mijzelf spreekwoordelijk in de voet door nu een contract af te sluiten waar ik enkel een ander mee help. Even puur gekeken naar de genoemde bullet points. Wellicht zijn er nog andere reden die ik niet heb benoemd om wel/niet een nieuw contract af te sluiten. Vandaar dit topic :)

[Voor 26% gewijzigd door Sjeefr op 14-03-2023 11:21]

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:09
Je kunt nu ook gewoon een variabel contract onder het prijsplafond nemen (Budget Energie?) en op een voor jou gunstig moment een vast jaarcontract proberen te scoren.

[Voor 5% gewijzigd door PatrickH89 op 14-03-2023 11:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:22

de Peer

under peer review

De auto is hier verder gewoon niet relevant, want de kosten daarvan worden voor (meer dan) 100% vergoed door werkgever.

Dus negeer die auto en maak gewoon keuzes op basis van je huisverbruik.

en ja er zijn constructies te verzinnen waardoor jij meer winst maakt ten koste van je werkgever, maar daar zou ik me persoonlijk niet goed bij voelen. Je moet het kunnen verdedigen als je er ooit vragen over krijgt.

[Voor 36% gewijzigd door de Peer op 14-03-2023 11:28]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Wel bijzonder dat de werkgever het hoogtarief betaald. Vaak is het het gemiddelde tarief en is dit ook hetgeen wordt aangegeven via de partij die de backoffice regelt.

Puur formeel gezien lijkt me dit fiscaal ook niet houdbaar, al is de pakkans nagenoeg nihil.

Verder maakt het allemaal niets uit zoals @de Peer zegt. Keuze gewoon maken obv huisverbruik.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:22

de Peer

under peer review

sham27 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:15:
Wel bijzonder dat de werkgever het hoogtarief betaald. Vaak is het het gemiddelde tarief en is dit ook hetgeen wordt aangegeven via de partij die de backoffice regelt.
ja lijkt me ook. Echter is dat dan verder aan de werkgever. Die moeten maar zorgen dat ze de boel op orde hebben.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee