Toon posts:

Oost-West configuratie upgrade, Fronius of SMA?

Pagina: 1
Acties:

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:09
Beste allen,

Ik sta op het punt om onze huidige Oost-West configuratie aan zonnepanelen inclusief omvormer te vervangen voor nieuw. Op dit moment draaien we met 11 panelen Oost (REC 250 BLK) en 5 op West sinds onze verbouwing in 2020. Voor de verbouwing was het 8 op Oost en 8 op West, evenredig verdeeld dus. Nu hebben we meer aaneengesloten dakoppervlak gekregen en zijn er nieuwe mogelijkheden ontstaan. Waarvan 11 panelen op Oost de eerste stap was.

Sinds vorig jaar rijdt zakelijk een electrische auto, dus een verbruiker erbij (ca. 5000kWh extra op jaarbasis).
Dit heeft me doen besluiten om de oude installatie te gaan vervangen voor een nieuwe. Inmiddels heb ik 22 Jinko 375Wp (JKM-375N-6TLS-3) panelen gekocht. 1'ste stap nu is dat ik de 11 aan Oostzijde ga vervangen. Die kunnen nog prima draaien op de de oude SMA SB4000TL21 die er nog zit.
Straks als ik West erbij leg, dan gaat het niet meer lukken met de good-old SB4000........

Met Sunnydesign ben ik al bezig geweest, kom ik uit op een Tripower STP5.0-3AV-40 en via de Fronius Creator kom ik uit op een Symo 4.5-3M. Wat frappant is dat Fronius ca. 600kWh op jaarbasis meer oplevert volgens hun software.

Mijn bedoeling was om 2 gescheiden strings aan te bieden op de omvormer.

Onderstaand m'n legplan.

Waar ik nu nog vraagtekens bij heb is, ga ik voor een normale string-omvormer of moet het een zgn. hybride variant worden?
Feit is wel dat m'n lader, Alfen Eve, keurige loadbalancing doet met de slimme meter.
Toekomstige uitbreiding voorzie ik in de vorm van een warmtepompboiler of een hybride variant in combinatie met de CV. Bij Fronius zou je dan perfect de Ohmpilot daarvoor kunnen toevoegen.

Ben benieuwd naar jullie ideeën/opmerkingen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34
@caddyslack
nou, die panelen die kunnen gewoon aan je oude SMA SB4000TL21 gehangen worden.
alle 22 stuks. ;)
de omvormer heeft geen probleem met 11 panelen per mpp.

zie ook mijn oostwest:

er zal dan wel iets van aftopping zijn, en dat voor al in de lente.
maar dat is zo weinig verlies dat een nieuwe omvormer niet nodig is.

(nieuwe omvormer kan altijd nog en geeft je tijd om de juiste te vinden.
maar probeer eerst een jaar zonder.)

zie mijn opbrengst:

(lang lopend kWh/kWp en dan 365dagen bij elkaar op tellen.
uitfacktoren winter/zomer en verschillende hoeveelheden Wp dus.)
2016 was 5,77kWp op 3,3kW omvormer, en 2017 was 5,77kWp op 4kW omvormer.
verschil opbrengst minder als je kunt meten. ;)
(kosten vervangen omvormer was voor mij 0€ dus dat maakte niet uit voor mij.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• caddyslack
@migjes Dat klinkt mij als muziek in de oren! :P
Dan draai ik nu eerst een jaar met de SB4000TL21 door, dan kijken we over een jaar wel weer.
De prijzen zullen dan ook wel weer op een normaal niveau gekomen zijn, het is nu gekkenwerk als je al iets (omvormer) kunt krijgen. Mijn voorkeur blijft een SMA of Fronius qua (string)omvormer. :)

[Voor 5% gewijzigd door caddyslack op 14-03-2023 12:24]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
caddyslack schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:23:
De prijzen zullen dan ook wel weer op een normaal niveau gekomen zijn, het is nu gekkenwerk als je al iets (omvormer) kunt krijgen. Mijn voorkeur blijft een SMA of Fronius qua (string)omvormer. :)
Je denkt dat de prijzen weer naar beneden gaan...... ,lijkt me sterk.
Ik heb een SMA en een Fronius. Mijn voorkeur ligt bij Fronius omdat deze iets meer monitoring mogelijkheden heeft en geen gedoe met settings die gelocked worden na enkele uren. Kun je ook rechtstreeks uit de omvormer naar PVoutput.

• caddyslack
@migjes Heb even een check gedaan met SunnyDesign, uitkomst is dat ik met een STP5.0-3AV-40 slechts 46kWh meer zou opwekken tov. de good-old SB4000TL21.....
Mooi laten zitten dus en zien hoe het gaat. Bedankt voor je input! :)

@jobr Heb jij toevallig de Smartmeter van Fronius in je systeem zitten? Vind het totaalpakket wat Fronius op dit moment kan bieden wel heel fraai moet ik zeggen. De monitoring ziet er ook functioneel uit.
Qua prijzen verwacht ik wel een daling, er komt straks een overschot aan producten als alles uitgeleverd wordt. Dit zie je nu ook gebeuren op de fietsenmarkt. Er wordt nu door diverse handeleren en leveranciers teveel gespeculeerd waardoor de prijzen hoog te noemen zijn van het kwaliteitsspul.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 16:34
@caddyslack
ach de sunnydesign berekening, neem met een korrel (+/- 5kilo) zout.
klopt niet veel van verlies zal volgens mij 2x zo hoog zijn.
maar dan nog 100kWh, het boeit niet.
(geen panelen op dak dat is pas slecht rendement.)
gewoon laten zitten is het handigste voor nu, later is het zo vervangen, je hoeft er niet meer voor het dak op. ;)

sma/fronius tja onzinnige discussie.
je wil gewoon de beste omvormer voor jouw situatie.
ongeacht het merk.
(vergelijk geen sunndesign met Fronius Creator, dat is appels met peren vergelijken.
berekeningen zijn gewoon anders dus dat gaat niet.)

ik denk dat je over 2 of 3 jaar, je heel andere omvormers kunt krijgen.
die misschien wel veel leuker zijn als wat je nu kunt krijgen.
denk aan een 10kWh accu in de omvormer en zo.
dit is nu nog veel te duur en je moet daar nog het premium van de vroege vogel betalen.
dus wacht daar nog even mee zou ik zeggen.

(ik heb zelf al een 200l@65 boiler op zolder.
die alleen verwarmt word met een 333W element, wat alleen draait als de omvormer 600W levert wat hij heel vaak doet met 6430Wp die er aanhangt ook in de winter.)
hier mee doe ik al 98% van het jaar heel mijn warm water voor douch/bad/keuken.
ohm pilot is hier niet eens voor nodig, elke omvormer kan dit eigenlijk al.
wel mooier hoor met fronius, maar nodig nop.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jobr
caddyslack schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:24:
@jobr Heb jij toevallig de Smartmeter van Fronius in je systeem zitten?
Nee ik heb geen Smartmeter.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:14
jobr schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Je denkt dat de prijzen weer naar beneden gaan...... ,lijkt me sterk.
Ik heb een SMA en een Fronius. Mijn voorkeur ligt bij Fronius omdat deze iets meer monitoring mogelijkheden heeft en geen gedoe met settings die gelocked worden na enkele uren. Kun je ook rechtstreeks uit de omvormer naar PVoutput.
Ik heb nu 2.5 jaar een Fronius Symo, helaas is het mij niet gelukt om de omvormer te monitoren, via de website van Fronius werkt het nooit.
Werk jij met de ingebouwde wifi ? of met utp kabel op een router?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• jobr
natural colour schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:22:
Ik heb nu 2.5 jaar een Fronius Symo, helaas is het mij niet gelukt om de omvormer te monitoren, via de website van Fronius werkt het nooit.
Werk jij met de ingebouwde wifi ? of met utp kabel op een router?
Met een kabel.
Misschien heb je de light versie. Daar zit geen datamanager in.

[Voor 8% gewijzigd door jobr op 16-03-2023 19:28]

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:36
migjes schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:32:
@caddyslack
nou, die panelen die kunnen gewoon aan je oude SMA SB4000TL21 gehangen worden.
alle 22 stuks. ;)
de omvormer heeft geen probleem met 11 panelen per mpp.

zie ook mijn oostwest:
[Afbeelding]
er zal dan wel iets van aftopping zijn, en dat voor al in de lente.
maar dat is zo weinig verlies dat een nieuwe omvormer niet nodig is.

(nieuwe omvormer kan altijd nog en geeft je tijd om de juiste te vinden.
maar probeer eerst een jaar zonder.)

zie mijn opbrengst:
[Afbeelding]
(lang lopend kWh/kWp en dan 365dagen bij elkaar op tellen.
uitfacktoren winter/zomer en verschillende hoeveelheden Wp dus.)
2016 was 5,77kWp op 3,3kW omvormer, en 2017 was 5,77kWp op 4kW omvormer.
verschil opbrengst minder als je kunt meten. ;)
(kosten vervangen omvormer was voor mij 0€ dus dat maakte niet uit voor mij.)
Ik heb zelf 7Kwp (25 panelen van 280WP - 8 oost en 17 west) liggen in een oost/west opstelling en een 4Kwh SMA omvormer. Er is een klein beetje aftopping op sommige dagen in de lente maar ik had destijds ook uitgerekend dat het minder dan 50kwh per jaar zou zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Myaimistrue op 16-03-2023 19:44]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Hier een Symo 10, met een SmartMeter. Werkt fantastisch, rechtstreeks naar PVOutput. zie sig.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• caddyslack
@migjes Ik ga jou advies opvolgen, laat die SMA mooi zitten eerst. :)
Wat voor boiler heb jij geplaatst als ik vragen mag? Dit zou voor onze thuissituatie ook een oplossing kunnen zijn om op het gas te gaan besparen.
Ben wel benieuwd hoe jij dit gekoppeld/aangesloten hebt.

@Myaimistrue Mooi om te zien dat je bijna een vergelijkbare situatie hebt. Ik zal waarschijnlijk iets minder aftopping hebben. Dat gaan we wel zien straks, ik woon overigens in Drenthe.

Zodra ik alles geïnstalleerd heb zal ik mijn ervaringen hier met jullie delen. ;)

[Voor 33% gewijzigd door caddyslack op 23-03-2023 21:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee