Vraag

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-11 16:00
Mijn vraag
Ik kan op mijn werk al meer dan 1 maand niet meer op de publieke wifi. Er zijn nog een paar mensen die er last van hebben. Laat ons zeggen 95% van de mensen hun wifi gaat zoals de jaren ervoor.

Mijn wifi doet niets meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
*

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik kocht een nieuwe telefoon, hier werkte de wifi gewoon zoals ervoren.

De publieke verbinding aanduiden, aanvaarden van de popup en je kan je ding doen.

Na een kleine 2 weken de nieuwe telefoon te gebruiken stopte wifi ermee op het werk.

Oplossing is dan altijd. Netwerk vergeten en opnieuw verbinden. Zo doet iedereen het hier, al vanaf ik weet.

Echter krijg ik sinds de problemen de popup voor in te loggen niet meer, maar wel een foutmelding.

WiFi instellingen heb ik al gereset, helpt niets.

Ook heb ik geen vpn draaien de moment dat ik verbinding maak.

De foutmelding staat in bijgeleverde foto.

Oneplus 10 pro, android 13.

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen want het is toch een gemis een deftige verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I8b8-rbdUIPodKiGi4LuNw5oqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdzGcSmBQQHlHWaljWmjSKgN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:33
Ik zou eens aankloppen bij de netwerkbeheerder van je werk. Ik denk dat die je sneller/beter kan helpen dan wij. Of bij je manager.. misschien die jij dingen op hun netwerk waar ze niet heel blij van worden (ik raad maar in het wilde weg hoor.. meer kunnen we ook niet doen namelijk)

*sowieso

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:37
Ik zie bovenin toch 'VPN' staan, lijkt erop dat je toch wel een verbinding open heb staan.

• c4coupe
DonJunior schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:58:
Ik zou eens aankloppen bij de netwerkbeheerder van je werk. Ik denk dat die je sneller/beter kan helpen dan wij. Of bij je manager.. misschien die jij dingen op hun netwerk waar ze niet heel blij van worden (ik raad maar in het wilde weg hoor.. meer kunnen we ook niet doen namelijk)
Volgens hem is alles in orde en ligt het bij de gsm.

Raar want van de ene op de andere dag, zijn er pakweg 10 mensen waar er ineens niets meer gebeurd.

• c4coupe
henk1994 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:00:
Ik zie bovenin toch 'VPN' staan, lijkt erop dat je toch wel een verbinding open heb staan.
Jazeker, ik zet de vpn uit als ik op de wifi probeer te gaan.

Olk dit ging vroeger met vpn aan. Maar ik probeer maar wat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:11

DukeBox

loves wheat smoothies

c4coupe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:02:
Raar want van de ene op de andere dag, zijn er pakweg 10 mensen waar er ineens niets meer gebeurd.
Des te meer reden dat het probleem waarschijnlijk niet aan jouw toestel ligt en dus bij de beheerder moet zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• c4coupe
DukeBox schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Des te meer reden dat het probleem waarschijnlijk niet aan jouw toestel ligt en dus bij de beheerder moet zijn.
Dat is ook mijn gedacht, maar mijn gedacht is ook, liever lui dan te werken en dan komt men er snel met weg. Het zal wel aan u toestel liggen. Kreeg het voorlopig nog niet wijsgemaakt dat het aan hun kant ligt. Een simpele restart is misschien al voldoende.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:09

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarschijnlijk moet je MAC Randomization uitzetten.
Veel bedrijven en scholen blokkeren dat.

Google Pixel / Motorola / Other Androids:
  • Open the Settings app.
  • Select Network and Internet.
  • Select WiFi.
  • Connect to the Wireless network.
  • Tap the gear icon next to the current connection.
  • Select Advanced.
  • Select Privacy.
  • Select "Use device MAC"

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Coach4All schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:
Dat zou geen invloed mogen hebben en dat is per netwerk (SSID) op een android dus 'slokt' ook niet alle IP-adressen in de DHCP pool op. Maar het zou inderdaad wel geblocked kunnen zijn door de werkgever op basis van herkenning (a=2,6,A, of E in fa:ff:ff:ff:ff:ff)

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 14-03-2023 09:34 ]

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Dat zou geen invloed mogen hebben en dat is per netwerk (SSID) op een android dus 'slokt' ook niet alle IP-adressen in de DHCP pool op.
Zeker wel, genoeg wireless gateways die alleen MACs van telefoons en tablets op hun publieke SSID toestaan. Als jij dan probeert met een random adres te verbinden waarvan hij bijvoorbeeld vindt dat het bij een router of iets dergelijks hoort dan kun je een actieve verbinding wel vergeten.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Coach4All schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:36:
Als jij dan probeert met een random adres te verbinden waarvan hij bijvoorbeeld vindt dat het bij een router of iets dergelijks hoort dan kun je een actieve verbinding wel vergeten.
Dat kan (én mag) niet, de random adressen mogen alleen gegenereerd worden binnen de range waar de fabrikant/ontwikkelaar eigenaar van is.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

DukeBox schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Dat kan (én mag) niet, de random adressen mogen alleen gegenereerd worden binnen de range waar de fabrikant/ontwikkelaar eigenaar van is.
Ik weet dat het niet mag, maar wel gebeurt.

Ben wel benieuwd of het TS in deze helpt. Dan kunnen zijn collega's ook weer van de WiFi gebruikmaken en hebben ze iets om de IT te vragen om op te lossen.

• c4coupe
Dit zijn de instellingen van deze wifi.

Het mac Adres willekeurig, of dat van apparaat maakt ook niks uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4w5p05HS8L_mLd7UlawQGxlpy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbfUIDWz1giutsiGSERQj6LS.jpg?f=fotoalbum_large

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 19:50
En je Private DNS instellingen? Automatic zou moeten werken. En je hebt geen proxy op deze verbinding, was dat altijd zo of is dat recent veranderd?

• c4coupe
biomass schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:55:
En je Private DNS instellingen? Automatic zou moeten werken. En je hebt geen proxy op deze verbinding, was dat altijd zo of is dat recent veranderd?
Deze staat op automatisch. Deze morgen ook geprobeerd aan te passen naar iets anders, maar geen idee naar wat, dus maar gelaten voor wat het is. ( automatisch) Ik ben niet zo'n netwerk koning.

Maar ik vrees ook ergens dat ze toegang weigeren op mac Adres ofzo. Heel bizar dat er van de bijna 200 mensen hier, maar een tiental geen wifi meer hebben.

Ik dacht dit op te lossen door via de vaste pc's hotspot te maken. Ook dit is uitgeschakeld sinds korte tijd. 🤢

[ Voor 5% gewijzigd door c4coupe op 14-03-2023 09:59 ]

• c4coupe
Coach4All schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 09:24:
Veel bedrijven en scholen blokkeren dat.

Google Pixel / Motorola / Other Androids:
  • Open the Settings app.
  • Select Network and Internet.
  • Select WiFi.
  • Connect to the Wireless network.
  • Tap the gear icon next to the current connection.
  • Select Advanced.
  • Select Privacy.
  • Select "Use device MAC"
Ook dit werkt niet. 😟

• patrieckske
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-10 13:54
Maar heb je al eens bij de ICT beheerder aangeklopt?

• c4coupe
patrieckske schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:15:
Maar heb je al eens bij de ICT beheerder aangeklopt?
Vandaag niet nee. Paar weken terug wel.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat gebeurt er als je de VPN app deinstalleert? Het kan zijn dat je op een automatische blacklist bent gekomen doordat er vreemde dingen gebeurden op je verbinding. een rogue app etc. VPN apps doen soms vreemde dingen, is dat een app of ingebouwd?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• c4coupe
gambieter schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:25:
En wat gebeurt er als je de VPN app deinstalleert? Het kan zijn dat je op een automatische blacklist bent gekomen doordat er vreemde dingen gebeurden op je verbinding. een rogue app etc. VPN apps doen soms vreemde dingen, is dat een app of ingebouwd?
Ik gebruik adguard voor al die vervelende ads overal.

Maar deze deinstalleren.

Ik zet deze uit voor ik verbinding probeer te maken met wifi.

Dus wordt er toch niets omgeleid?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

c4coupe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:31:
Ik gebruik adguard voor al die vervelende ads overal.

Maar deze deinstalleren.

Ik zet deze uit voor ik verbinding probeer te maken met wifi.

Dus wordt er toch niets omgeleid?
Sommige apps worden niet geheel uitgeschakeld. Probeer het eens zonder, dwz deinstallatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 12:16
Ik zou ik jouw situatie even een afspraak maken met de netwerkbeheerder om daar een device met netwerkissues naartoe te sturen/langs te brengen zodat de netwerkbeheerder zelf een oplossing mag gaan zoeken. Je kan zelf wel van alles proberen maar zo los je de aard van het probleem niet op.

• c4coupe
gambieter schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Sommige apps worden niet geheel uitgeschakeld. Probeer het eens zonder, dwz deinstallatie.
Zelfde foutmelding. Delete, opnieuw opgestart en wifi netwerk verwijderd. Opnieuw verbinden. Hetzelfde probleem.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

c4coupe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:
Zelfde foutmelding. Delete, opnieuw opgestart en wifi netwerk verwijderd. Opnieuw verbinden. Hetzelfde probleem.
Dan dus langs bij systeembeheer.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Dan dus langs bij systeembeheer.
Het kan heel best zijn dat de beste man beter werk te doen heeft. Hij kan de gebruiker vertellen dat hij een grotere 4g bundel kan nemen.

Is het ook mogelijk voor je om andere netwerken te gebruiken op die locatie? Kun je daar het wachtwoord van krijgen?

• c4coupe
Blasterxp schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:48:
[...]

Het kan heel best zijn dat de beste man beter werk te doen heeft. Hij kan de gebruiker vertellen dat hij een grotere 4g bundel kan nemen.

Is het ook mogelijk voor je om andere netwerken te gebruiken op die locatie? Kun je daar het wachtwoord van krijgen?
Ze hebben dit netwerk speciaal gemaakt voor de smartphones etc.

De pc, 's zijn verbonden met een beveiligd netwerk waarvan niemand het paswoord weet.

Ook de handscanners gebruiken een aparte verbinding met een wachtwoord.

Wachtwoord achterhalen gaat niet, daar ik geen admin rechten heb.

En een hotspot opzetten kan ook niet meer vanuit de window pc's.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 19:50
Nou goed, als de wifi voor smartphones speciaal is ingericht, moet je met je IP op je telefoon (Settings. About this phone) eens naar je beheerder lopen. Als de DHCP range voor dat netwerk groter is dan de range die het internet op mag, krijg je wat jij beschrijft.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Je kunt beter gewoon een mobiel data abbonement afsluiten: kan je werkgever je ook niet bespieden, wanneer je wel op dat publieke netwerk zou kunnen komen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:17
Waar het vaak op die publieke netwerken mis gaat is dat de captive portal popup niet komt

Probeer eens:
- Verbinden met netwerk
- Kijken of je een ip adres krijgt. Schrijf daarbij het ip van de gateway op
- Surf in je browser naar het ip van de gateway en kijk of je de bekende "wifi popup die je moet accepteren" krijgt
- Kijk of je na accepteren wel online bent

CISSP! Drop your encryption keys!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:31
Je kan van alles proberen, maar de fout zit in het systeem van jouw werkgever en niet bij jouw smartphone.

[ Voor 9% gewijzigd door NotSoSteady op 14-03-2023 13:22 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
Ik begrijp niet waarom er allemaal van die rare adviezen worden gegeven. Naar de systeembeheerder? 4G-bundel? Dat had de TS ook wel zelf kunnen bedenken toch? Of ga je 'm ook vertellen dat hij beter een nieuwe telefoon kan kopen? Of, nog beter, een nieuwe werkgever? Dat is namelijk ook een manier om het probleem op te lossen, maar daar vraagt de TS toch helemaal niet om? Hij wil weten of er op z'n eigen toestel een manier is om het probleem op te lossen.

Niet dat ik betere tips heb dan al zijn gegeven. Bij mij op het werk gaat het soms mis met de certificaten. Dan is het certificaat verlopen maar vergeet het toestel om te vragen het nieuwe certificaat goed te keuren. Ik zou de volgende dingen doen:
  • VPN uitzetten
  • Adblockers uitzetten
  • Random IP-adres uitzetten
  • Het Wifi-netwerk 'vergeten' op het toestel en opnieuw aanmelden
  • Alle Wifi-instellingen terug naar standaard
VPN en Adblockers willen bij mij nog wel eens in de weg zitten als het Wifinetwerk een landing-page heeft. Die probeert het toestel dan te benaderen via de VPN en dat wil natuurlijk niet.

Het enige dat ik kan bedenken is dat TS zelf iets heeft veranderd aan de instellingen van z'n toestel, want het werkte eerder wel. Of misschien is er een software-update geweest en doet de telefoon dingen nu anders.

[ Voor 15% gewijzigd door PhilipsFan op 14-03-2023 13:23 ]

• c4coupe
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:22:
Ik begrijp niet waarom er allemaal van die rare adviezen worden gegeven. Naar de systeembeheerder? 4G-bundel? Dat had de TS ook wel zelf kunnen bedenken toch? Of ga je 'm ook vertellen dat hij beter een nieuwe telefoon kan kopen? Of, nog beter, een nieuwe werkgever? Dat is namelijk ook een manier om het probleem op te lossen, maar daar vraagt de TS toch helemaal niet om? Hij wil weten of er op z'n eigen toestel een manier is om het probleem op te lossen.

Niet dat ik betere tips heb dan al zijn gegeven. Bij mij op het werk gaat het soms mis met de certificaten. Dan is het certificaat verlopen maar vergeet het toestel om te vragen het nieuwe certificaat goed te keuren. Ik zou de volgende dingen doen:
  • VPN uitzetten
  • Adblockers uitzetten
  • Random IP-adres uitzetten
  • Het Wifi-netwerk 'vergeten' op het toestel en opnieuw aanmelden
  • Alle Wifi-instellingen terug naar standaard
VPN en Adblockers willen bij mij nog wel eens in de weg zitten als het Wifinetwerk een landing-page heeft. Die probeert het toestel dan te benaderen via de VPN en dat wil natuurlijk niet.

Het enige dat ik kan bedenken is dat TS zelf iets heeft veranderd aan de instellingen van z'n toestel, want het werkte eerder wel. Of misschien is er een software-update geweest en doet de telefoon dingen nu anders.
Ik had een nieuwe telefoon gekocht. Dag 1 volledig ingesteld en vanaf dag 2 mee naar het werk, verbinden zoals altijd en klaar. Werkte direct. Na 2 weken uit het niets verschillende mensen waarbij de wifi niet meer gaat. Tot de dag van vandaag bij diezelfde mensen nog steeds geen wifi, we zijn ondertussen +-6 weken verder.

Van al degeen waar de wifi niet werkt ben ik degeen met de meeste kennis ervan. (nog steeds vrij beperkt vind ik zelf, anders had ik de vraag hier niet gesteld voor verdere opties)

VPN uitzetten, geprobeerd niets.
Adblocker verwijderd en restart van de gsm, niets.
Random ip, hier vandaag ook al gelezen, werkt niet.
Netwerkt vergeten en opnieuw aanmelden, dit probeer ik dagelijks, omdat dit in het verleden normaal voldoende was.
Alle wifi instellingen wissen heb ik ongeveer een 5 weken geleden geprobeerd. Een kleine week na de eerste problemen.

Ook staat er sinds 2 weken een nieuwe android op mijn telefoon. Dus android 12 of 13, geven beide dezelfde fout. Het werkt niet.

• c4coupe
laurens0619 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:19:
Waar het vaak op die publieke netwerken mis gaat is dat de captive portal popup niet komt

Probeer eens:
- Verbinden met netwerk
- Kijken of je een ip adres krijgt. Schrijf daarbij het ip van de gateway op
- Surf in je browser naar het ip van de gateway en kijk of je de bekende "wifi popup die je moet accepteren" krijgt
- Kijk of je na accepteren wel online bent
Ik krijg geen ip toegewezen bij mijn weten.

• laurens0619
@c4coupe heb je het gecontroleerd? Even bij ip settings kijken van het netwerk (weet niet precies hoe dat in android werkt)

[ Voor 58% gewijzigd door laurens0619 op 14-03-2023 14:08 ]

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Klinkt alsof de DHCP scope van het gastennetwerk gewoon vol zit en je daarom geen IP geassigned krijgt, of iets van een blokkade op netwerkniveau.

Kunnen wij echt niks zinnigs over zeggen, hiervoor zul je echt naar de netwerkbeheerder op je werk moeten.

• c4coupe
laurens0619 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:07:
@c4coupe heb je het gecontroleerd? Even bij ip settings kijken van het netwerk (weet niet precies hoe dat in android werkt)
Ik ken alleen what is my ip , maar dan moet ik al een ip hebben uiteraard.

• Gerton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 12:16
Blasterxp schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:48:
[...]
Ik mag hopen dat een systeembeheerder een zekere prioriteit legt bij een issue waardoor 5% van alle gebruikers niet kunnen verbinden.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik verwacht niet dat dit nodig is voor het werk, maar gewoon voor prive internet. Dan zal het best dat dat geen prioriteit heeft.

Maar er is waarschijnlijk iets veranderd in het netwerk waardoor nu meerdere mensen problemen hebben. Dat kan de beheerder als enige oplossen.
DHCP range vol klinkt ook wel aannemelijk.

Wil niet zeggen dat er geen workaround bestaat, maar de oorzaak is gissen, dus een eventuele workaround/oplossing ook.

Uitgaande van privégebruik zou mijn persoonlijke voorkeur zijn; grotere bundel voor je telefoon, geen wifi van de baas gebruiken.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gerton schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Ik mag hopen dat een systeembeheerder een zekere prioriteit legt bij een issue waardoor 5% van alle gebruikers niet kunnen verbinden.
Niet als het een 'dienst' is van de werkgever waardoor mensen voor privé gebruik het internet op kunnen.

Alle werkgerelateerde zaken lopen via beveiligde omgeving.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:03
Marco-Peters schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:13:
Je kunt beter gewoon een mobiel data abbonement afsluiten: kan je werkgever je ook niet bespieden, wanneer je wel op dat publieke netwerk zou kunnen komen.
Klopt, maar voor sommige mensen geldt, koop niet wat uw baas u biedt. En dan geldt dat voor alles, want oei oei je zou maar je eigen bundel moeten gebruiken in betaalde tijd. Stel je voor zeg.

zeker, zeker

• laurens0619
c4coupe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:06:
[...]

Ik ken alleen what is my ip , maar dan moet ik al een ip hebben uiteraard.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2375/

• c4coupe
ozzynator schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Klopt, maar voor sommige mensen geldt, koop niet wat uw baas u biedt. En dan geldt dat voor alles, want oei oei je zou maar je eigen bundel moeten gebruiken in betaalde tijd. Stel je voor zeg.
Minste van mijn zorgen hoor dat bespieden. Mobiele data heb ik 20gb. Ook geen probleem, wat wel een probleem is, mijn batterij die veel sneller leeg is, en om die reden wil ik terug wifi, maar eigenlijk heeft dit 0.0 te maken met mijn vraag denk ik. Ik vraag wat scheelt er, wat kan er mis zijn. Niet welk mobiel data abbonement moet ik afsluiten zodat de baas me niet kan bespioneren. Toch bedankt.

• c4coupe
Thx, maar daar staat bij, al verbonden. Zo ver geraak ik niet.

• Mielemuis
  • Laatst online: 14:45
Popup wordt die geladen vanuit de browser?misschien cookies wissen?

En als de dhcp range vol zit zou je kunnen proberen op maandag op tijd te beginnen, na het weekend zijn de meeste leases verlopen, 24uur, en moet verbinden wel lukken.

• c4coupe
Net nog eens bij de netwerk verantwoordelijke geweest.

Volgens hem komt dit door android 13. Hij heeft al mac adressen van andere die kwamen klagen doorgegeven, maar dit helpt niets. Dus ze steken het op mijn nieuwe telefoon.

Mooie uitleg....
Pagina: 1