Waarom zoemt deze ene fan zo raar na installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Mijn vraag
Vandaag de Fractal Design GP14 fans (1000rpm, 140mm) die je standaard bij de Fractal Design R5 behuizing krijgt vervangen met 3x BeQuiet Silent Wings Pro 4 PWM fans (1100rpm via de switch achterop de fan, 140mm). Ik gebruik de fan controller van de R5, met 3 standen (~33%, 66%, 100%).

De twee BeQuiet fans in het voorpaneel vervangen een enkele GP14, maar je hoort ze op geen enkele stand meer (super stil, echt bizar!).

Gek genoeg lijkt de wissel voor de luchtafvoer in het achterpaneel het tegenovergestelde effect te hebben. Op 100% heeft de BeQuiet maar 100rpm meer dan de GP14, maar klinkt er een onverklaarbare takkeherrie die ruimschoots de twee exemplaren in het voorpaneel overstemt. Gedemonteerd is de BeQuiet wél stiller dan de GP14 en lijkt hij identiek aan zijn twee broers.

Wat kan dit zijn denken jullie? Gaat dit model fan gewoon toevallig niet lekker met het honeycomb rooster in het achterpaneel? Kan ik nog wat verkeerd hebben gedaan bij montage?

Er lijkt weinig aan te doen maar ben benieuwd of iemand weet hoe dit kan komen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Fractal Design Define R5
  • 2x BeQuiet Silent Wings Pro 4 PWM in voorpaneel
  • 1x BeQuiet Silent Wings Pro 4 PWM in achterpaneel
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Extra ruimte tussen de honeycomb en fan helpt niet zo
  • Ik wilde proberen de Noctua noise adapter die ik bij m'n CPU koeler kreeg ertussen te hannesen maar las dat die het max wattage van de BeQuiet niet ondersteunt.
  • Lijkt erop dat ik misschien gewoon die 7 jaar oude G14 weer terug moet plaatsen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Lieve help terwijl ik op post klik zie ik dat er een afgeknipte zip-tie tussen de vouw van het paneel zit.

Wat een blunder! Dit topic mag weg indien gewenst :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Foto's en oplossing voor een ander, goed dat je er achter bent gekomen.
Het zijn vaak "van die dingen"

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.