Raar geluid van buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
Geen idee of dit het juiste subforum is. Aangezien velen van jullie technisch onderlegd zijn of engineers zijn, wil ik een vraag met jullie delen. Al wekenlang horen wij in huis een geluid dat klinkt alsof er een telefoon overgaat en in stille modus plat op tafel ligt.

Daarom heb ik alle telefoons uitgezet, maar het probleem bleef. Daarna heb ik de buren gevraagd of zij misschien een telefoon tegen de muur hadden liggen. De muren zijn nogal gehorig. Dat bleek niet zo te zijn, maar de buren hoorden het geluid ook.

Daarop ben ik in de achtertuin gaan staan. Het geluid komt duidelijk van buiten. Aangezien ik voor de camera in de tuin stond, is de opname gaan lopen. Tijdens de opname is duidelijk dat irritante geluid te horen. Het lijkt op drie lange en dan twee korte tonen. Dit geluid is ALTIJD hetzelfde. Ik heb geen idee wat het is, maar aangezien we het ook om vier uur ‘s nachts horen, willen we graag weten of iemand het geluid weet te identificeren. Dan kunnen we kijken wat er aan te doen is.

Voor de goede orde: ik ben niet op zoek naar spoken, geloof niet in dingen die er niet zijn en ben absoluut niet goedgelovig of bijgelovig. Ik zoek dus een technische of wetenschappelijke oorzaak.

Wat ik zelf al bedacht heb:

- We wonen niet ver van een bekend kanaal in de provincie Groningen. Daarom dachten we eigenlijk aan een scheepshoorn. Maar op de Vesselfinder zijn geen boten te vinden. Als er wel een boot door het diep gaat, staat deze op de Vesselfinder;

- Geluid van windturbines? Die staan niet bij ons in de stad, maar wel aan de snelweg in een nabijgelegendorp een paar kilometer verder op. Ik kan ze zeker zien als ik voor aan de straat ga staan;

- Misschien een scheepshoorn bij de oude scheepswerf. Daar staat er eentje waar je naartoe kan bellen en dat gaat de scheepshoorn af;

- Geluid van nabijgelegen etherpiraten masten. Maar ik weet dat dit meestal een fluitend geluid veroorzaakt en niet zo’n laag geluid.

Alle begrip als de mods het een kansloos topic vinden en hem sluiten, maar wellicht is er iemand met een technische achtergrond die het geluid wel kan verklaren. Niet geschoten, is altijd mis. Dan is er hopelijk een oplossing voor te vinden en kunnen we weer slapen. ;)

Hier een linkje naar het geluid: https://www.whyp.it/tracks/79231/extract?token=e7eP1

https://www.whyp.it/track...krxJleunfXsgj0ggt8EYLDdb4

Even een tag naar @Toppe.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenvM
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Een cv ketel kan (buiten) ook zo’n geluid maken waar je je een ongeluk naar zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
JeroenvM schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:01:
Een cv ketel kan (buiten) ook zo’n geluid maken waar je je een ongeluk naar zoekt.
Hnnn. De CV-ketel is bij ons thuis van de week vervangen, maar het geluid speelt al enkele weken. Eerst zei ik tegen m’n moeder dat het in haar hoofd zit, maar dat is dus niet zo. :-))

Hoe zouden we kunnen uitsluiten dat het aan de CV ligt? Gewoon even stekker uit stopcontact en dan kijken of het geluid weg is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:06
Hoe frequent is het geluid? Is het continue of een paar keer per dag?

Zo te horen waait het goed tijdens je opname, is er een relatie tussen wind en de frequentie?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:09:

Zo te horen waait het goed tijdens je opname, is er een relatie tussen wind en de frequentie?
Het is nu een paar keer per dag en er zit geen vaste interval tussen. Maar vanavond was het wel behoorlijk vaak. Bijna iedere 5 a 10 minuten wel. Maar de post van @JeroenvM zet me aan het denken.

De camera die het geluid heeft waargenomen, zit niet ver van de buitenafvoer van de cv-ketel. Van de week is de oude cv-ketel vervangen en hebben we een nieuwe geplaatst. Daarbij is er wel een storing geweest. De ketel heeft op een bepaald moment 99 graden gemeten. Energiewacht kon dat niet oplossen en ging weer naar huis. Nadat mijn vader vandaag zelf op onderzoek is geweest, bleek het om een aansluitfout te gaan.

Mijn vader heeft die fout vanavond hersteld. Sindsdien is het geluid regelmatig te horen. Voordat de ketel vervangen werd, was het geluid een stuk minder frequent. Misschien dat de pakking het niet overleefd heeft?

Kan de wind daar iets mee te maken hebben? Het stormt behoorlijk in het noordoosten. Ik vind het geluid hier wel op lijken: YouTube: Ketel bromt (niet mijn opname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:30
Dennisweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:16:
Energiewacht kon dat niet oplossen en ging weer naar huis
Dennisweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:16:
Mijn vader heeft die fout vanavond hersteld
Misschien nog eens een derde partij naar laten kijken? Als er een probleem was en de energiewacht kon het niet oplossen dan is dat niet ok. Als er geen probleem was en je vader heeft toch iets 'opgelost' dan is dat ook een probleem :+
Klinkt in ieder geval alsof je het bij het CV systeem in de goede hoek zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 11:01
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:09:

Als ik het geluid beluister dan klint het wel alsof de wind invloed heeft. Op de zaak hebben we ook wel eens last van zo'n soortgelijk geluid bij veel wind. Rr trilt dan een casette van de zonwering.
Mara het zou in jouw geval ook iets anders kunnen zijn wat meetrilt.

[ Voor 6% gewijzigd door Scheppie op 14-03-2023 08:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:15

D4NG3R

kiwi

:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAuaqUJe0RKsxapeCfLdDnx8ah0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4d2ZktjXEdeW2cqBUL1sLBN8.png?f=user_large

Alle gekheid op een stokje; is het geluid (beduidend) harder of zachter in een bepaalde richting en heeft de windrichting hier invloed op? Het klinkt mij persoonlijk als een ventilator die niet lekker loopt (rukke lagers, of iets wat er tegenaan ratelt).

Standaard vragen:
- Toevallig een buur welke recent een warmtepomp geïnstalleerd heeft?
- Recentelijk onderhoud geweest aan de wijkkast (stroom)?

Het geluid is zelfs met die wind eromheen duidelijk hoorbaar, dus je hebt in ieder geval het 'voordeel' dat het niet zo'n stomme brom of piepgeluidje is welke 1.000.000 oorzaken kan hebben. Er maakt hier iets hard lawaai.

[ Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 14-03-2023 08:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Ergens een schoorsteen in de buurt met zo'n ronddraaiend ding er op? Klinkt als een aanlopende ventilator.

Kan dus ook ergens een ventilatiebox zijn waar de fan van aanloopt door onbalans.

En wat minder waarschijnlijk omdat het altijd is, een ventilator van een cv ketel (in de buurt) onze had ook een onbalans maar die hoorde je alleen als hij vole bak stond te draaien, dus smorgens als hij aansloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06 15:38
Kan het zijn dat de spanning af en toe van de ketel wegvalt? Een aantal ketels gaan na spanningsloos geweest te zijn eerst door een ontluchtingsprogramma, die qua geluidsinterval wel redelijk lijken op wat je beschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
We hebben de CV gecheckt en dat is het niet. Ook de CV van de buren gecheckt, maar dat is het ook niet. We zijn er wel achter dat het geluid uit een bepaalde hoek lijkt te komen. Dat is een andere straat. Wat het precies is, is niet duidelijk. Heb het vandaag de hele dag niet gehoord, maar we horen het wel vaak ‘s avonds.

De CV staat gewoon aan en die horen we verder ook niet. Het zou inderdaad kunnen dat er iets aanloopt zoals een ventilator of iets dergelijks. Anders toch maar eens de omgevingsdienst vragen. :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
Groningen is groot, zit je in de buurt van Stad of meer buitenaf? Wellicht in de buurt van een industrieterrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

JeroenvM schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 00:01:
Als het een laag gebrom is, dan zou ik eerder denken aan een warmtepomp.

Edit: Even beluisterd, en dat doet me inderdaad denken aan de buitenunit van een warmtepomp ergens in de straat...

[ Voor 17% gewijzigd door Stoney3K op 14-03-2023 15:32 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Gadgeteer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:24:
Groningen is groot, zit je in de buurt van Stad of meer buitenaf? Wellicht in de buurt van een industrieterrein?
Ik woon in Sappemeer, achter het Winschoterdiep.

Het zou inderdaad kunnen dat het een warmtepomp is. Die hebben we zelf niet, maar misschien één van de buren wel. Ik zal eens een rondje lopen en kijken of ik het geluid kan herleiden. Dankje voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33

Toppe

Oké ✅

@Dennisweb echt bizar. Mijn vrouw belde mij op dat ze óók een raar geluid hoort in één van de kamers.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33

Toppe

Oké ✅

Dennisweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Het zou inderdaad kunnen dat het een warmtepomp is. Die hebben we zelf niet, maar misschien één van de buren wel. Ik zal eens een rondje lopen en kijken of ik het geluid kan herleiden. Dankje voor de tip!
Ik heb zelf een WP en dit geluid maakt hij echt niet. Ik zou bijna denken dat het de fan is waarvan een lager verrot is maar dan zou je het geluid altijd moeten horen als hij aanstaat.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoPiDo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 10-02-2024
Het klinkt voor mij als een touw langs een vlaggenmast, dat tegen de paal tikt als het waait. Kan ook een touw in de vlaggenmast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Toppe schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:13:
@Dennisweb echt bizar. Mijn vrouw belde mij op dat ze óók een raar geluid hoort in één van de kamers.
Ja, heel vreemd. Ik was even boodschappen doen, dus heb het niet gehoord. Maar misschien kun je het geluid eens aan je vrouw laten horen? Anders toch maar eens de Omgevingsdienst bellen. Dan kunnen ze het uitzoeken. Ik tagde je omdat het bij jou uit de richting komt. Ik had dus wel verwacht dat jullie het ook zouden horen.

Ik stuur je wel even een PM welke richting ik het precies hoor. We hoeven niet onze hele NAW-gegevens hier neer te zetten ;)

offtopic:
* Dennisweb en @Toppe wonen bij elkaar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:04
Heeft er niet iemand een (roestige) windvaan op het dak staan?
De as van zo'n ding kan behoorlijk gaan piepen wanneer die niet gesmeerd wordt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:44
Wellicht kan je het geluid met een richt/schotel microfoon localiseren? Je zou hiervoor ook een oude/kleine satellietschotel kunnen gebruiken.

Als je de ketel verdenkt dan zou ik de stekker er eens een paar uurtjes uithalen: is het geluid weg dan heb je hoogstwaarschijnlijk de oorzaak gevonden.

Het geluid vind ik klinken als een ventilator waarvan de vinnen ergens tegenaan.komen. Dat kan dus van je ketel zijn als deze draait, of b.v. een mechanische ventilatie. Zet even de CV en mechanische ventilatie aan en uit en luister of je verschil hoort.

[ Voor 30% gewijzigd door fastedje op 14-03-2023 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 23:55
Ha,

Zoals ook anderen al zeiden; windgerelateerd? Het waait aardig.

Dat kan dan een windveroorzaakt of windgedragen geluid zijn. Dat kun je deels checken met bijhouden wat de windrichting is als je het hoort (die sluit niet 100%).

Het klinkt als iets onder spanning dat beweegt in de wind.
Een touw van een vlaggemast werd al genoemd.

Het klink mij meer als iets van een stalen tuikabel. Een brug de buurt? (de erasmusbrug deed ook een tijdje zoiets) een zendamateur in de buurt met een lange getuide antenne? eventueel een schommel met een ketting? Dat soort dingen, als ze bewegen in de wind.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
Dennisweb schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Kwam deze PDF tegen van Stichting Laagfrequent Geluid. Kijk eens of je postcode er tussen staan (of een postcode in je buurt). In dat geval ben je duidelijk niet de enige die het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:27
De ketel kan je eventueel uitsluiten door de stekker eruit te trekken.

Wellicht iets buiten de doos gedacht: Kan je er vaste tijden aan hangen alsof er een tijdklok achter hangt? Wij zijn eens weken samen met de buren op zoek geweest naar een geluid, dat per direct weg was toen een straat verderop een kwekerij werd geruimd.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 15-03-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Inmiddels een update. We hebben de ketel laten keuren en alles is nu goed. Die valt af. Het geluid is een tijd weggeweest, maar sinds vannacht is het geluid om de haverklap aanwezig. Mijn moeder slaapt er niet meer van. Ik heb het geluid ook al meerdere keren gehoord.

We hebben geen idee waar het vandaan komt. Een wietkwekerij zou kunnen, dat gebeurt hier in de buurt wel vaker. Ik heb de Omgevingsdienst Groningen maar gebeld voor nader onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het bestand is niet meer te downloaden. Ik ben toch wel benieuwd hoe het klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:42

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Je geluidsopname uit de beginpost geeft een 404 dus kan het niet meer luisteren, maar ik woon in Hoogezand direct naast Sappemeer en hoor ook al maanden een super irritant hoog piepend geluid. Het is ook erg moeilijk om het geluid te lokaliseren omdat het lijkt alsof het echoot tussen de gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dennisweb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:35:
Inmiddels een update. We hebben de ketel laten keuren en alles is nu goed. Die valt af. Het geluid is een tijd weggeweest, maar sinds vannacht is het geluid om de haverklap aanwezig. Mijn moeder slaapt er niet meer van. Ik heb het geluid ook al meerdere keren gehoord.

We hebben geen idee waar het vandaan komt. Een wietkwekerij zou kunnen, dat gebeurt hier in de buurt wel vaker. Ik heb de Omgevingsdienst Groningen maar gebeld voor nader onderzoek.
Een wietkwekerij zou dan heel dichtbij moeten zijn, ik denk dat je dit dan wel kunt merken (gordijnen altijd dicht en nog wat extra), geen normale bewoning maar mensen die af en toe kort komen met zakken en dergelijke.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 22-03-2023 09:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Marzman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Een wietkwekerij zou dan heel dichtbij moeten zijn, ik denk dat je dit dan wel kunt merken (gordijnen altijd dicht en nog wat extra), geen normale bewoning maar mensen die af en toe kort komen met zakken en dergelijke.
Ik heb wel een concreet vermoeden, ja. Daar is alles dichtgeplakt met vuilniszakken en komt er nooit daglicht binnen. Mijn opa heeft daar ook gewoond en daar was het regelmatig raak. Ik mag niemand vals beschuldigen, vandaar dat ik voorzichtig ben.

Zal de geluiden zo even opnieuw uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Ik heb wel een concreet vermoeden, ja. Daar is alles dichtgeplakt met vuilniszakken en komt er nooit daglicht binnen. Mijn opa heeft daar ook gewoond en daar was het regelmatig raak. Ik mag niemand vals beschuldigen, vandaar dat ik voorzichtig ben.

Zal de geluiden zo even opnieuw uploaden.
Je kan altijd een anonieme tip geven bij Meld Misdaad Anoniem. Die kunnen dan gaan kijken of er daadwerkelijk iets gebeurt wat het daglicht niet kan gedragen. :)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

SmurfLink schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:22:
[...]

Je kan altijd een anonieme tip geven bij Meld Misdaad Anoniem. Die kunnen dan gaan kijken of er daadwerkelijk iets gebeurt wat het daglicht niet kan gedragen. :)
Heb ik ook ooit gedaan voor mijn bovenburen, maar daar is niks mee gedaan. Tot tweede kerstdag, op eerste kerstdag had ik namelijk besloten er zelf wat tegen te gaan doen en ze dat gemeld, op tweede kerstdag hebben ze als reactie alles in de fik gestoken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_0izO
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:31

Mr_0izO

Natural Mystic

Woon je in de buurt van een tunnel? Dit kan ook nog zorgen voor zulke soort geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:05
Resonerende/trillende buizen door de nieuwe cv ketel? Ophanging van de buizen misschien wat los gekomen over de jaren, en door de nieuwe ketel die dingen net anders doet, gaan nu de buizen resoneren?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dennisweb
Inmiddels lijkt de oorzaak gevonden. Mijn vader heeft een mast achter het huis bevestigd aan de achtergevel. Het lijkt erop dat er iets is aan/in de mast waardoor het geluid gaat resoneren. Vandaar dat het geluid door de muren dreunt. Als het wat minder hard waait, zal ik hem er naar laten kijken. Is voor de buren immers ook niet leuk. ;) Dankjewel voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenvM
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Goed te horen!
Pagina: 1