Toon posts:

vloerverwarming & Gas later over naar WP hoe/wat/waar?

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nu ik mijn woning (bijna) volledig geisoleerd heb zijn we op zoek naar een vloerverwarmings oplossing

ik zelf wil voor een "natte" gaan om dat 3cm relatief te doen is, en de dekvloer eruit te slopen (1 a 2cm) wellicht ook nog een optie is. frezen is niet perse een "nee" maar daarbij is de grens 15cm ?

Omdat het huis nu nog gas gestookt is, (verbruik 500m3 p.j) is de overgang naar WP hier op tweakers een advies "niet direct nodig" alleen het is wel mogelijk en het leidingwerk word er wel alvast op voorbereid.

koeling is een + maar geen noodzaak.

Mijn "bijzonderheid" is dat we een inpandige berging hebben 10m2 van de 70m2 totaal oppervlakte van de begane grond, en in feite hebben we dus 5 zone(s) met de volgende verwachting temperaturen
- keuken, (18 graden max) (open verbinding met woonkamer)
- "pc kamer" (18 graden max) (open verbinding met woonkamer)
- woonkamer (20 graden max)
- gang+wc, (18 graden max) via deur(en) bereikbaar
- berging. (16-18 graden max) via deur bereikbaar
Alle 5 mogen gekoeld worden (1 a 2 graden onder omgevings temp)

ps de temperaturen zijn meer gericht op onze leefgewoontes en we zitten voornamelijk in de woonkamer, de berging is alleen tegen vorst / te koud (of zomers "te warm" ) iets van koeling/verwarming is daar wel aangenaam maar geen noodzaak.

De kruipruimte is geisoleerd met PUR (extra dik) op mijn verzoek (men is lang bezig geweest) en op de boven vloer zitten we te tubben tussen PVC of tegels (smaak dingetje?)

vragen
Wat is nu het advies als ik in de toekomst op WP wil overschakelen, ik lees namelijk dat alleen met gas een eigen circulatie pomp nodig is of is dat bij een WP ook wel adviseer baar ?

Hoever ligt een vloerverwarming van de wand af ? (doorgaans)

Zelf leggen / laten installeren wat zijn de m2 prijzen ? anno nu en wat maat een installateur goed/verkeerd? welke valkuilen of weetjes zijn handig "vooraf" te weten

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 23:05
Met zo'n oppervlakte zou je het aantal zones kunnen terugbrengen tot 1 of misschien 2.
Anders worden de zones te klein waardoor je warmtepomp zijn opbrengst niet lekker kwijt kan en je aan een buffervat hangt.

Een cv ketel levert een te hoge temperatuur voor de vloer waardoor je een wisselaar nodig hebt.
Die kan je meteen kopen met een optie om later omtebouwen naar een open systeem.

Voor koelen is een airco nog altijd de betere optie. Kan evt wel maar is niet ideaal. Daarvoor moeten sowieso je leidingen naar de slaapkamers geïsoleerd zijn.

Voor je boven etage kan je evt ook kijken naar lage temperatuur radiators.

• vso
  • Niet online
D-dark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:25:
Met zo'n oppervlakte zou je het aantal zones kunnen terugbrengen tot 1 of misschien 2.
Anders worden de zones te klein waardoor je warmtepomp zijn opbrengst niet lekker kwijt kan en je aan een buffervat hangt.
dankje daar had ik nog niet bij stil gestaan
Een cv ketel levert een te hoge temperatuur voor de vloer waardoor je een wisselaar nodig hebt.
Die kan je meteen kopen met een optie om later omtebouwen naar een open systeem.
+
Voor je boven etage kan je evt ook kijken naar lage temperatuur radiators.
Boven komen er zoiezo Lage temp radiators, beneden zit er een convector put en op de laagste stand red deze het relatief makkelijk de woonkamer op temp te houden.
Voor koelen is een airco nog altijd de betere optie. Kan evt wel maar is niet ideaal. Daarvoor moeten sowieso je leidingen naar de slaapkamers geïsoleerd zijn.
koelen is een + maar geen pre, het zou eerder iets zijn dat we de warmte uit huis kunnen zuigen in de zomer en in een buffervat stoppen ofzo .. een airco is voor ons overbodig (overkill)

Tja vanalles

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:08
Ik heb alvast een verdeler zonder pomp geïnstalleerd, stook wel nog met cv. Deze heb ik op maximaal 40 graden gezet. Dat is een optie als je toch over wil naar een warmtepomp.

Verder korte groepen maken van 60 a 80 meter, hoh 10cm leggen en een dikke aanvoer vanaf je verder naar nu cv en toekomstig warmtepomp. Hier ligt 32mm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Idd verdeler voorzien dat je gemakkelijk kan ombouwen, en voldoende dikke aanvoerleidingen (ook naar waar de warmtepomp komt, mss is dat ergens in de tuin via de kruipruimte?
Je kan best aparte lussen voorzien voor verschillende ruimtes; maar ik betwijfel of je voordeel hebt van extra sturing (alles wat aan woonkamer hangt wordt toch even warm; gang kan je op lage flow draaien zodat die enkel beetje koude verjaagt en niet echt warmt).
Die berging, als je daar voedsel wil opslaan liever niet verwarmen; staat daar de wasmachine en droogrek dan lekker meelopen op woonkamer.

Een zoneklep voor de volledige benedenverdieping kan wel handig zijn, vaak heb je boven andere warmtebehoefte; en radiatoren reageren ook anders dan vloerverwarming. Je wil de badkamer ´s avonds warm als de kindjes in bad gaan, terwijl het beneden nog warm is van de vloer en de zoninstraling overdag. Dus thermostaat beneden en ´slimme´ radiatorkranen boven kan wel handig zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:07
D-dark schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:25:

Verklaar je nader. Want deze opmerking klopt van geen kanten.
[quote]

[Voor 39% gewijzigd door Seafarer op 17-03-2023 18:38]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• D-dark
Seafarer schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:37:
[...]
Verklaar je nader. Want deze opmerking klopt van geen kanten.
[quote]
Een cv ketel kan je begrenzen zodat die lagere temperaturen levert.
Maar standaard levert die hogere temperaturen dan je veilig in de vloer kunt stoppen.

Veiligheidshalve moet je dan een mengverdeler gebruiken om de temperatuur omlaag te brengen.

Met een volledige warmtepomp heb je die situatie niet en kan je overgaan naar een open verdeler die de flow vanuit de warmtepomp rechtstreeks in de vloer stopt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
D-dark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:43:
[...]

Maar standaard levert die hogere temperaturen dan je veilig in de vloer kunt stoppen.

Veiligheidshalve moet je dan een mengverdeler gebruiken om de temperatuur omlaag te brengen.

Met een volledige warmtepomp heb je die situatie niet en kan je overgaan naar een open verdeler die de flow vanuit de warmtepomp rechtstreeks in de vloer stopt.
Behalve temperatuur ook het vermogen reduceren tot minimaal. CV ketel zal gewoon van 20 naar 40 graden stoken met standje turbo en dan over de grens schieten om vervolgens uit te schakelen. Beperk je de CV op laagste vermogen is je huis al warm voor de ketel op 40 graden is aangekomen.

• D-dark
_JGC_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Behalve temperatuur ook het vermogen reduceren tot minimaal. CV ketel zal gewoon van 20 naar 40 graden stoken met standje turbo en dan over de grens schieten om vervolgens uit te schakelen. Beperk je de CV op laagste vermogen is je huis al warm voor de ketel op 40 graden is aangekomen.
Vermogen reduceren is de nettere oplossing.
Alleen wel opletten na onderhoud aan je cv ketel dat niet alles weer op standaard is ingesteld.

• Seafarer
D-dark schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:43:
[...]

En eerst moest er een wisselaar tussen?
Mengverdelers zijn gebruikt als de aanvoer temperatuur hoog is. Dat doe je om de bovenverdieping nog warm te stoken. (oude radiatoren, slecht geiisoleerd) en/of de toevoer leiding naar de vloerverwarming is dun. Dan moet jewel met een hogere temperatuur stoken om een bepaald vermogen te verplaatsen. En ze zijn ook uit gewoonte geplaatst.
Maar een cv ketel kan gemakkelijk direct de vloer in pompen mits de leiding diameters groot zijn en de flow dus hoog is. En de temperatuur begrensd. Voorbeelden op: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-03 20:49
Plaats eventueel een aanlegthermostaat op de aanvoerleiding vlak onder de ketel.
Stel deze in op iets meer dan 40 graden en het probleem van een per ongeluk te hoog ingestelde Ta is ook beveiligd.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lange Herman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:23:
Plaats eventueel een aanlegthermostaat op de aanvoerleiding vlak onder de ketel.
Stel deze in op iets meer dan 40 graden en het probleem van een per ongeluk te hoog ingestelde Ta is ook beveiligd.
En als ie dichtloopt moet je een bypass of radiator in het systeem hebben.

In mijn geval heb ik 5KW afgifte op een ketel van 6.5KW. Dat gaat heel langzaam opwarmen maar uiteindelijk zit het op 50 graden. Vloer had er geen problemen mee overigens, 12cm beton met leiding op het gaas, maar nu er tegels op geplakt zitten durf ik dat niet meer aan.
Heb er zelf een RTL op zitten, maar met 45 meter leiding reageert dat te traag om goed te beveiligen. Gelukkig wordt alles ook goed warm met RTL op lage stand.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Seafarer
_JGC_ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:42:
[...]

En als ie dichtloopt moet je een bypass of radiator in het systeem hebben.

In mijn geval heb ik 5KW afgifte op een ketel van 6.5KW. Dat gaat heel langzaam opwarmen maar uiteindelijk zit het op 50 graden. Vloer had er geen problemen mee overigens, 12cm beton met leiding op het gaas, maar nu er tegels op geplakt zitten durf ik dat niet meer aan.
Heb er zelf een RTL op zitten, maar met 45 meter leiding reageert dat te traag om goed te beveiligen. Gelukkig wordt alles ook goed warm met RTL op lage stand.
https://www.google.com/se...x-b-d&q=aanlegthermostaat

Die gaat niet dicht lopen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 18:03
vso schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:54:
ik zelf wil voor een "natte" gaan om dat 3cm relatief te doen is, en de dekvloer eruit te slopen (1 a 2cm) wellicht ook nog een optie is. frezen is niet perse een "nee" maar daarbij is de grens 15cm ?
Wat bedoel je precies met "daarbij is de grens 15cm"? Welke grens? Deze snap ik niet.
Als je een dekvloer van 1-2 cm hebt lijkt frezen me juist de perfecte oplossing. iig veruit het goedkoopst, snelst en makkelijkst.
vragen
Wat is nu het advies als ik in de toekomst op WP wil overschakelen, ik lees namelijk dat alleen met gas een eigen circulatie pomp nodig is of is dat bij een WP ook wel adviseer baar ?
Met gas is het advies om die wel te hebben (idd je kunt ook je ketel limiteren, maar 1x dat ding verkeerd instellen en je vloer barst eruit). Met een WP kun je beter geen circulatiepomp gebruiken omdat je voor de efficiëntie met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur wilt werken (en dus niet wilt mengen met retourwater).
Bij ons zijn om die reden verdelers mét pomp geinstalleerd. Deze hebben een extra ventiel, als we overgaan op een WP kan dat ventiel dicht en de pomp uit, dan zijn ze effectief gelijk aan een verdeler zonder pomp.
Hoever ligt een vloerverwarming van de wand af ? (doorgaans)
Bij ons een cm of 15 gok ik, veel dichter komen ze er niet langs met de frees.
Zelf leggen / laten installeren wat zijn de m2 prijzen ? anno nu en wat maat een installateur goed/verkeerd? welke valkuilen of weetjes zijn handig "vooraf" te weten
Ik geloof dat wij €5000 betaald hebben voor 2x ~50 m2, inclusief aansluiten op de bestaande CV. Dichtsmeren hebben we zelf gedaan.

Waar ik achteraf van baal is dat één groep veel langer is geworden dan de rest. Achteraf had ik daar gewoon wat van moeten zeggen, was nog wel te fixxen geweest. Op een warmtebeeld camera is wel te zien dat die groep ook een graadje minder warm wordt, maar gelukkig merkten we dat in het comfort niet terug. Ik denk alleen dat het suboptimaal is qua flow, wat misschien wat onnodig vermogen van de pomp vraagt.

• vso
  • Niet online
@mcDavid thx, 15cm vanaf de rand is perfect gezien ik nog wat kabels in de vloer wil leggen (of door de kruipruimte)

15cm grens (hart op hart) liefst 10cm hart op hart ..

De vloer moet erna toch vlak/recht gemaakt worden (ook convectorput dicht)

die 5k was afgelopen jaar ? of jaren terug

hoeveel lussen heb je ? merk je verschil ? zoals ik lees niet echt ondanks de langere lus ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-03 18:03
2x 7 lussen, hoh 10cm.

Die ene lange lus ligt door de overloop en een centraal gedeelte van de woonkamer. We hebben daar dus ook niet zoveel warmte nodig.

Dit was begin 2022 dus een jaar geleden.

En vergis je niet, met een laag opbouwsysteem zoals warp-systems ben je alsnog 2-3 cm egaline aan het storten. Dat is een hele pallet vol. Dat is echt andere koek dan een paar millimeter egaliseren om de boel uit te vlakken. We hebben hier ook offertes voor opgevraagd maar die waren (niet verwonderlijk) ruim 2x zo duur. En het kost veel meer tijd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee