Tuinverlichting 12v of 230v

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Ik ga aan de slag met een nieuw project in de tuin. Wil graag 6 grondspots in de nieuwe keramische tegels aanleggen en 2 tuinspots tegen de haag. Nou is de vraag: 12v of 230v? Wat zijn de voor-/nadelen? Wil er graag led lampen met laag wattage in plaatsen die verstelbaar en dimbaar zijn.

Iemand suggesties?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:49
Het voordeel van 230 volt is dat het simpel om aanteleggen is en je geen trafo voor de omzetting meer nodig hebt. Vroeger was 12 volt nog zuiniger maar sinds de overgang naar led speelt dat niet meer.

Wil je verstelbaar of dimbaar dan kom je uit op slimme lampen. Philips Hue zou een simpele oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 22:49
Mijn mening hierover:
Voordeel 230V:
- Je kan eventueel stopcontacten plaatsen
- Je zit niet vast aan een ecosysteem

Nadeel 230V:
- Je wilt dit wel een beetje netjes en veilig doen volgens de normen.

Voordeel 12V:
- Makkelijker aan te leggen
- Je kan wat slordiger zijn met de aanleg van kabels.

Nadeel 12V:
- Je hebt weer een omvormer nodig
- Je kan hier alleen lampen op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01
Ik heb hier alles op 230V gedaan om de simpele reden dat ik een hekel heb aan trafo's en gesloten systemen.
Ik kan nu werkelijk elke lamp of stopcontact gebruiken die je maar kan krijgen ipv bijvoorbeeld inLite
Zorg er wel voor dat je een aparte alamat in je meterkast hebt waar dan dedicated die buitengroep op komt dan zit je ook niet te klooien mocht hij een keer afslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou 230V doen en deze op een aparte installatieautomaat zetten, dan heb je bij eventuele aardlekproblemen door vocht er op de andere binnen groepen geen last van.

[ Voor 3% gewijzigd door frennek op 14-03-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
12v is gewoon gemak. Geen minimale diepte van de kabel, je verbindt verschillende lampjes makkelijk aan elkaar met een splitter, je kunt die prikspotjes makkelijk verplaatsen als je plantjes gegroeid zijn en ergens een lampje bijzetten is zo gebeurd. Het is wel allemaal wat kwetsbaarder dan een degelijke, diepe grondkabel.

[ Voor 10% gewijzigd door eLScha op 14-03-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb 230V liggen in de tuin, op een eigen automaat. In de tuin heb ik twee buitenstopcontacten welke soms best van pas komen (telefoonladertje voor in de zomer in de hangmat, soms iets van gereedschap voor een klus, je zou zelfs buiten kunnen gourmetten).

Nu wil je alleen verlichting, beide opties zijn dan prima. Stel je wilt in de toekomst toch een buitenstopcontact dan heb je niks aan 12V. Mocht je nu de kans hebben om netjes (eigen zekering, diep genoeg de kabel kunnen leggen) 230V te leggen dan zou ik denk ik dat doen. Meer van "hetzelfde" ipv een apart 12V systeem.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1