Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olbap
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-04-2023
Hallo

Ik had een vraag over de Samsung HW-Q990B.
Ik gebruik de Nvidia Shield voor streaming enz.
Als ik dolby vision op de shield gebruik moet ik de shield op 23.976Hz zetten
anders krijg je last van haperingen enz.

Nu wou ik de Samsung HW-Q990B halen maar deze ondersteund geen 23.976Hz.
Is het mogelijk om toch dolby vision te gebruiken met dolby atmos geluid.

Ik las dat je de shield direct op je tv (hdmi) kon aansluiten en de soundbar apart op de tv (hdmi).
Op dit punt raak ik het kwijt.
Mijn tv heeft 4 hdmi arc aansluitingen, kun je dus dus beeld via hdmi 1 krijgen en gelijk geluid uit hdmi 2 ?.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:26

FeaR

In GoT we trust

olbap schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:12:
Ik las dat je de shield direct op je tv (hdmi) kon aansluiten en de soundbar apart op de tv (hdmi).
Op dit punt raak ik het kwijt.
Mijn tv heeft 4 hdmi arc aansluitingen, kun je dus dus beeld via hdmi 1 krijgen en gelijk geluid uit hdmi 2 ?
Dat is het idee achter HDMI ARC inderdaad. In principe niets anders dan een Audio Out maar dan gecombineerd in een ingang. Let wel dat er verschil is tussen HDMI ARC en eARC. Beide kunnen Dolby Atmos aan, HDMI ARC alleen als meta data over Dolby Digital (Dolby Digital Plus), eARC kan die meta data ook over TrueHD dragen.

Overigens zie ik Dolby Vision niet staan bij de specs van de Samsung HW-Q990B. Dan is de bron (Nvidia Shield) rechtstreeks op de TV en via HDMI ARC retour voor beeld het beste. Afhankelijk of je TV ARC of eARC heeft mogelijk dus niet voor geluid. Met streaming loopt het wel los, dat gaat niet hoger dan Dolby Digital Plus (en heb je dus afdoende aan HDMI ARC).

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 13-03-2023 20:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olbap
FeaR schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:32:
[...]

. Dan is de bron (Nvidia Shield) rechtstreeks op de TV en via HDMI ARC retour voor beeld het beste. Afhankelijk of je TV ARC of eARC heeft mogelijk dus niet voor geluid. Met streaming loopt het wel los, dat gaat niet hoger dan Dolby Digital Plus (en heb je dus afdoende aan HDMI ARC).
Bedankt voor de reactie.

Neem aan dat u bedoelt shield rechtstreeks op tv en via HDMI ARC retour voor geluid.
Dus bv shield in HDMI ARC 1 en de soundbar in HDMI ARC 2.

Heb helaas geen eARC dus bestaat er dan een kans dat het niet werkt en dus geen geluid heb?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:26

FeaR

In GoT we trust

olbap schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:59:
[...]
Neem aan dat u bedoelt shield rechtstreeks op tv en via HDMI ARC retour voor geluid.
We bedoelen hetzelfde. Ik had het alleen gesplitst dat Nvidia op de TV voor beeld het beste is maar voor audio dus "niet" als je geen eARC hebt. "...via HDMI ARC retour" is altijd audio, vandaar dat ik zei "voor beeld het beste".
Dus bv shield in HDMI ARC 1 en de soundbar in HDMI ARC 2.
Zonder merk en type TV valt daar niets concreets over te zeggen. Ingang maakt in principe niet uit, vanaf de soundbar (Out) naar een HDMI ARC van de TV.
Heb helaas geen eARC dus bestaat er dan een kans dat het niet werkt en dus geen geluid heb?.
Zie mijn post:
Beide kunnen Dolby Atmos aan, HDMI ARC alleen als meta data over Dolby Digital (Dolby Digital Plus), eARC kan die meta data ook over TrueHD dragen.
Met HDMI ARC kom je dus niet verder dan Dolby Digital Plus waar je met eARC Dolby TrueHD zou kunnen hebben. Afhankelijk van de bron maakt dat niet uit. Jij zegt streaming te gebruiken, dat gaat niet verder dan Dolby Digital Plus. Waarbij ik me ook niet druk zou maken qua verschil tussen die twee tracks op een sound bar.

Hetzelfde geld overigens voor DTS. HDMI ARC gaat tot gewoon DTS 5.1 waar eARC DTS HD Master Audio ondersteunt. Let wel, mits de TV DTS ondersteunt. Als de TV een codec niet ondersteunt dan wordt er ook geen audio doorgegeven over HDMI ARC/eARC. Dolby Digital is veelal het probleem niet, DTS zie je op courante modellen alleen nog op Sony en Philips.

Mocht je een HD track over HDMI ARC sturen dan zou je terug moeten vallen naar de core van die track, de gewone Dolby Digital of DTS. Geen geluid zou niet mogen.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 13-03-2023 21:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olbap
Ok bedankt snap het nu.

Heb het uitgetest met mijn simpele soundbar en de opstelling werkt.(dat ik daar niet eerder aan dacht) dus dan zal het met de Samsung HW-Q990B vast ook wel lukken.

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1837468

Voor wie ook de snoeren te kort zijn, heeft Amazon snoertjes van1 tot 5 meter, heb ze vandaag binnen gekregen en passen perfect met de Vebos vloerstaanders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Ook een vraagje, weet iemand wat de /XN inhoud ? Er lijken 3 variaties te zijn ? Ik hoop op slechts verbeter revisies maar kan er niets over vinden…
Pagina: 1