Winterbanden Duitsland/Oostenrijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:14
Beste allemaal,

Buiten dat ik het niet moet willen en ik het denk ik ook niet ga doen ben ik wel benieuwd naar de interpretatie van wel/geen verplichte winterbanden in Duitsland/Oostenrijk.

Je rijdt in maart overdag naar Oostenrijk waarbij je door Duitsland komt, overdag is het 9 graden en zonnig, geen regen, sneeuw of ijzel etc, ben je dan winterbanden plichtig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:40

JdM

Humbled

Dus je gaat er waarschijnlijk niks mee doen, maar je wil het er wel over hebben, discussiepunt dus voor je of...?
Wat kon je er zelf nog over vinden, want de regels zijn volgens mij kraakhelder en prima te vinden op internet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kort en bondig, nee. Je dient in Duitsland (en Oostenrijk eveneens verwacht ik), op banden te staan die geschikt zijn voor de weersomstandigheden. Dus als het in juli zou vriezen en sneeuwen, ook dan verplichting voor de juiste band.

Maar wat duidelijkheid geeft deze reactie misschien; https://www.anwb.nl/exper...en-in-duitsland-verplicht

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:09
BaBoK schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:29:
Beste allemaal,

Buiten dat ik het niet moet willen en ik het denk ik ook niet ga doen ben ik wel benieuwd naar de interpretatie van wel/geen verplichte winterbanden in Duitsland/Oostenrijk.

Je rijdt in maart overdag naar Oostenrijk waarbij je door Duitsland komt, overdag is het 9 graden en zonnig, geen regen, sneeuw of ijzel etc, ben je dan winterbanden plichtig?
Zoals @hardware-lover al aangeeft is het afhankelijk van de omstandigheden.
In de praktijk heb je er mee te maken in geval van een ongeluk. De auto welke geen correcte banden heeft krijgt automatisch een percentage van de schuld toegewezen.

Dus ja, in die omstandigheden kan je met zomerbanden naar Oostenrijk rijden.
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de omstandigheden als je terugrijd. Dan kan het wel eens heel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptielenbrein
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:22
Volgens mijis het zo dat het niet verplicht is.. Maar dat als er een ongeluk gebeurt JIJ altijd schuldig bent.. Dat is wat ik heb begrepen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een 'all-Season' band met een M&S (Mudd & Snow) profiel is daar ook afdoende volgens de wetgeving.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
Reptielenbrein schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 01:24:
Volgens mijis het zo dat het niet verplicht is.. Maar dat als er een ongeluk gebeurt JIJ altijd schuldig bent.. Dat is wat ik heb begrepen..
Eerste zin klopt niet.

Je kan al een boete krijgen en een punt aftrek als je alleen al rijd zonder winterbanden in winterse omstandigheden.

https://www.allianzdirect...g/winterbanden-duitsland/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:58
Will_M schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 01:33:
Een 'all-Season' band met een M&S (Mudd & Snow) profiel is daar ook afdoende volgens de wetgeving.
Niet zomaar dingen roepen:
Winterbanden moeten zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake). Ook oudere winterbanden die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd en alleen de aanduiding M+S hebben, worden nog tot en met 30 september 2024 beschouwd als winterbanden.
Maw als je nu winterbanden gaat aanschaffen dan moet het 3PMSF hebben en niet M+S.

Even los van het moeten, die dingen zijn bewezen beter en veiliger. Als je in Oostenrijk in een sneeuwbui komt of het laatste deel waar wél sneeuw ligt dan ben je dom bezig: je kan het namelijk verwachten. Valt in de categorie: misplaatste bezuinigingen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bob-B190 op 14-03-2023 07:53 ]

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het dan ook strafbaar als je met winterbanden gaat rijden in zomerse omstandigheden? TS heeft het over zomerse omstandigheden:
overdag is het 9 graden en zonnig, geen regen, sneeuw of ijzel
Het lijkt me dat iedereen het over eens is dat zomerbanden dan beter presteren dan winterbanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
Maar @BaBoK je vergeet een belangrijk deel.

In Oostenrijk zijn winterbanden ook verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden.

Een sneeuwketting mag ook, maar als de wegen niet voldoende zijn voor een sneeuwketting ( er bijna geen sneeuw op de weg licht ) dan moet je overschakelen naar winterbanden.

https://www.anwb.nl/auto/...interbanden-in-oostenrijk

https://www.oesterreich.g...fz/10/2/Seite.063100.html

Toch maar snel een setje halen 😉

[ Voor 18% gewijzigd door corporalnl op 14-03-2023 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:58:

Het lijkt me dat iedereen het over eens is dat zomerbanden dan beter presteren dan winterbanden.
Ik denk dat niet zomaar te stellen is:
er zat zijn zat budget/chinese zomerbanden die slechter presteren (of zelfs gewoonweg onveilig zijn vanwege de lage kwaliteit...) dan opgerolde kranten :+

Zelf ben ik al een paar jaar (en >50.000km) fan van de Goodyear Vector 4seasons:
doen in het in zowel winter als zomer (en regen :X) goed en voorspelbaar, en scheelt het gedub of je nu met het wisselvallige weer al over kunt naar zomerbanden (disclaimer: zitten gemonteerd onder een klein niet-sportief autootje, YMMV).

En ze zijn voorzien van het 3PMSF-symbool dus zouden ook in Duitsland/Oostenrijk in winterse omstandigheden gebruikt mogen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door 3dfx op 14-03-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
Dre schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:58:
Is het dan ook strafbaar als je met winterbanden gaat rijden in zomerse omstandigheden? TS heeft het over zomerse omstandigheden:

[...]

TS heeft het over overdag 9 graden. Dan is het in de avond niet 9 graden :) ( ofwel in de avond is het snel winterse omstandigheden, gezien Oostenrijk )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
BaBoK schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:29:
Nee niet nodig in dat geval. Maar kom je onderweg toch in een sneeuwbui terecht, of ijzel of andere "winterse omstandigheden" en er komen brokken, dan wordt er allereerst naar de auto gewezen die geen winterbanden heeft. In Duitsland is de bestuurder verantwoordelijk, je krijgt er ook een boete als je zonder brandstof op de vluchtstrook staat; jou verantwoordelijkheid om eerder te stoppen om te tanken Je bent ook aansprakelijk als je, waar dat mag, 200km/h rijd en brokken veroorzaakt, ook al had de auto die jou rijstrook op kwam in zijn spiegels moeten kijken, jij bent achteropkomend verkeer en het is jou keuze om die snelheid te gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 23:24
Winterbanden zijn toch gewoon verplicht in DE & AT?

Sneeuwkettingen zijn verplicht indien men erom vraagt. Daar kan je eventueel nog op beknibbelen, komt amper voor. Moet je wel omkeren als het ineens verplicht is op je laatste kilometer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:38
larsg schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:21:
Winterbanden zijn toch gewoon verplicht in DE & AT?

Sneeuwkettingen zijn verplicht indien men erom vraagt. Daar kan je eventueel nog op beknibbelen, komt amper voor. Moet je wel omkeren als het ineens verplicht is op je laatste kilometer.
Nee, zoals gezegd zijn winterbanden alleen verplicht als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn. Bij mooi weer midden in de winter mag je gewoon op zomerbanden rondrijden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:14
FastFred schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Nee niet nodig in dat geval. Maar kom je onderweg toch in een sneeuwbui terecht, of ijzel of andere "winterse omstandigheden" en er komen brokken, dan wordt er allereerst naar de auto gewezen die geen winterbanden heeft. In Duitsland is de bestuurder verantwoordelijk, je krijgt er ook een boete als je zonder brandstof op de vluchtstrook staat; jou verantwoordelijkheid om eerder te stoppen om te tanken Je bent ook aansprakelijk als je, waar dat mag, 200km/h rijd en brokken veroorzaakt, ook al had de auto die jou rijstrook op kwam in zijn spiegels moeten kijken, jij bent achteropkomend verkeer en het is jou keuze om die snelheid te gaan rijden.
Denk dat je hiermee inderdaad spijker op zijn slaat, en inderdaad zoals al aangegeven door anderen, overdag is het 9 graden maar savonds sochtends niet. Bedankt voor jullie reacties en onderlinge discussies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:40
Waar je altijd rekening mee moet houden, het weer is veranderlijk en je rijdt niet even in een paar uur Oostenrijk heen en terug. BIj vertrek 9 graden, maar hoe is het weer na een paar dagen... Ik zou het risico persoonlijk niet nemen. Heb er ook al een aantal KM Michelinn cross climate all season banden opzitten.
Pagina: 1