Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Mijn Ipad Pro 12.9 begon een merkbaar kortere accuduur te hebben. Dit was niet een enorm probleem, omdat hij normaal toch al regelmatig aan de lader kan hangen. Alleen begint dat laden nu ook steeds slechter te werken. De USB connector doet het maar op 1 manier (omdraaien tot het soms wel, soms niet werkt). Vaak is er wel stroom, maar zo weinig dat de ipad 'not charging' aangeeft. Het maakt daarbij niet uit of het een Apple of 3rd party kabels of laders zijn. Een PC (mac, Windows) herkent geen device aan de poort als je hem aansluit.

Contact gehad met Apple Support. De accu zou 88% zijn, met ~320 laadcycli; wat eigenlijk best goed is. En niet onmogelijk, het was een apparaat wat je gewoon ongemerkt meerdere dagen kan gebruiken voordat hij aan de lader moest. Dat merk ik echter momenteel niet in de praktijk: Na een factory reset, en enkel inloggen (geen restore), Bluetooth uit, zakt 'ie van 100% naar ~25% in een dag tijd. Dat is terwijl hij ongebruikt op tafel ligt. Dus als er 'niets' met de accu aan de hand zou zijn, is er wel iets structureel mis. (hypothetisch zou de logica van het accucircuit kuren kunnen hebben; wat niet ondenkbeeldig is gezien de issues met de USB-C poort).

Apple support is daarin verder helaas niet erg nuttig; de gebruikelijke tips en trics op accugebruik te beperken. Kijken naar welke apps stroom verbruiken (geen een, factory default...), en blijft erg star (en niet onverwacht) vasthouden aan de '88% dus goed'.

heeft iemand hier al eens mee te maken gehad? Zijn er nog tips en trucs? Als men al van mening is dat het hardware is, en niet de accu, dan rekent met een nogal bizar tarief voor vervanging (een kleine 900 euro. De ipad was destijds 1100 euro....)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 16:28
Kun je naar een Apple winkel gaan met een lege iPad, de originele kabel en het probleem aan de laadpoort?

En terwijl ze daarbij meekijken ook laten zien hoe snel de accu leegloopt en vragen hoe dat komt?
Er worden statistieken bijgehouden, dus daaruit zal dan blijken dat de iPad binnen 24 uur terwijl die niet gebruik werd leeggelopen is van 100 naar 0, want er blijft 10 dagen geschiedenis bewaard:
https://support.apple.com...e/iphone/iphd453d043a/ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
@swhnld Dat heb ik inmiddels gedaan, zowel via een store als via de support. Bottom line is een beetje dat 'ja we zien dat 'ie leeg is, en dat het control panel actief was' Die stats zijn niet absoluut volgens mij; ik heb de indruk dat er een grove vertaling van cpu activiteit wordt geplot op het gemeten accuverbruik; niet dat die link er een op een is. De meestgebruikte applicatie staat bovenaan, maar dat wil niet zeggen dat de accu daardoor leeg trekt.

Ze blijven erg vasthouden aan die 'ja maar de accu is 88%'. Onder de 80% kan je een nieuwe accu krijgen voor ca 200 euro. Daarboven is elke andere reparatie zo'n beetje 850 euro, wat gewoon bizar is. (echt repareren doen ze ook eigenlijk niet, je krijgt in feite een nieuwe). Alternatief is het grijze reparatiecircuit.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-07 16:28
Je zou nog via DFU een firmware restore kunnen proberen:
https://www.payetteforward.com/how-to-put-iphone-dfu-mode/
Daarmee weet je echt zeker de laatste schone software te hebben.

Plus je oplaadpoort is kapot, dus die zou ik laten repareren in het grijze circuit.