Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:13
Hallo,

sinds afgelopen paar weken hebben wij zonnepanelen. Afgelopen zaterdag was het prima weer en hebben we 23 KWH opgewekt met de panelen. Echter zegt de Eneco app dat we NIETS hebben terug geleverd en 's avonds ook nog 5 KWH hebben gebruikt. De rest van de dag niets. Dat lijkt mij bizar aangezien wij gemiddeld normaal gesproken zonder panelen zo'n 10 tot 15 KWH gebruiken. Daarnaast waren we niet eens thuis die dag. Is de Eneco app wat dat betreft te vertrouwen of moet ik uitgaan van een eventuele stroomlek ergens in de installatie? Want die 23 KWH hebben we never nooit helemaal op gemaakt die dag. Heeft iemand hier ook ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 14:34
Heb je wel doorgegeven dat je zonnepanelen hebt bij energieleveren.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Mijn eneco app toont gewoon wat mijn slimme meter langs ziet komen aan + en - op hoog- een laagtarief. Ik log het al bijna een jaar: ik zie hetzelfde als op de slimme meter(portal).
Mijn 3250 WP leverde zaterdag 14.1 kWh.

hoeveel WP is er geïnstalleerd?
volgens wie/wat is er 23kWh opgewekt?
check je ook met bv slimmemeterportal.nl?
wat zegt je slimme meter?

[ Voor 12% gewijzigd door MSXBas op 13-03-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Je hebt in de app verschillende grafieken, stroom, zon en totaal. Bij stroom zie je alleen afname, bij zon alleen teruglevering en bij totaal alleen euros.
Waardeloze app maar het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
Het is doorgegeven bij energieleveren. 16x 400Wp is geïnstalleerd. Volgens de omvormer van Solaredge hebben we 23 Wp opgewekt. De slimme meter zou ik op de app van Eneco moeten kunnen uitlezen. Eneco zegt echter dat we overdag niks hebben gebruikt en savonds 5 kwh. Maar verder niks terug geleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
kijk even in je meterkast of er terug geleverd is (4 meterstanden: verbruik normaal/laag en terug normaal/laag). Of lees je meterstanden ook even mee via bv slimmemeterportal.nl.
je zou bijna denken dat het terug leveren niet goed geregistreerd wordt. Die fout zit dan ergens voor de eneco-app.

was er gisteren wel opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

paQ

de Eneco app is een merkwaardig ding. In elk geval op punten compleet onlogisch en ondoorgrondbaar.
Je hebt "opwek" en teruglevering.
De opwek is puur een gokje van ze. (mits ze weten dat je ook teruglevert)

Ik had -toen ik bij Eneco zat- nog wel eens dat Eneco tot 90% nauwkeurig wist dat ik 74kWh opwek had, terwijl ik er al 340 had teruggeleverd, laat staan wat ik daar zelf direct bij verbruikt had. Ze moeten heel die opwek tab er gewoon uitsodemieteren. OF leg een link met de API van de PV, OF weg ermee.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
@paQ Het voorspelmodel achter de eneco app is inderdaad belabberd: PV opwek schatten ze heel fout in, en voor een gasloze woning klopt het voorspelmodel ook voor geen meter.

De registratie van de meterstanden zou wel zuiver moeten zijn, die standen krijgen ze gewoon door van de netbeheerder, die ze uitleest uit je slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Op de site van Essent is het geen haar beter.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
MSXBas schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:44:
kijk even in je meterkast of er terug geleverd is (4 meterstanden: verbruik normaal/laag en terug normaal/laag). Of lees je meterstanden ook even mee via bv slimmemeterportal.nl.
je zou bijna denken dat het terug leveren niet goed geregistreerd wordt. Die fout zit dan ergens voor de eneco-app.

was er gisteren wel opbrengst?
Gisteren 8 kwh terug geleverd, 7 gebruikt. Dat strepen ze dan tegen elkaar weg waarmee ik dus 1 kwh saldeer. 13 kwh opgewekt volgens Solaredge die dag...

[ Voor 3% gewijzigd door blatenja op 14-03-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
@blatenja Je haalt wellicht wat zaken door elkaar.
Opwekt volgens solaredge = puur opwekking en hier is geen eigen verbruik vanaf gehaald
Op de meter Teruggeleverd heb je (al dan niet in meerdere korte momenten) terug geleverd.
Verbruik is alles wat je hebt verbruikt wat op dat moment NIET door PV is geleverd.

13KWh opwek - 8KWh terug geleverd = 5KWh direct verbruikt + 7KWH gebruikt = dag totaal van 12KWh aan verbruik.
Hier mag je vervolgens wel de 8KWh van salderen = netto verbruik van 4KWh over de hele dag.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

blatenja schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Gisteren 8 kwh terug geleverd, 7 gebruikt. Dat strepen ze dan tegen elkaar weg waarmee ik dus 1 kwh saldeer.
Salderen wordt pas aan het einde van het jaar of aan het einde van het contract gedaan. Tot die tijd heb je meerdere saldi.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Voor gisteren toont de eneco app dan 8 terug geleverd, 7 verbruikt de 13 kWh opwek van de solaredge en je directe verbruik kent/ziet de netbeheerder/eneco niet.
Pagina: 1