Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-12-2024
Beste Tweakers!

Ik heb het volgende. In een bijgebouw ga ik zonnepanelen plaatsen. Op deze locatie is geen wifi signaal beschikbaar en dit zal er waarschijnlijk ook niet komen.

Voor de verbinding met de omvormer wil ik daarom een Mifi router installeren. Nou is mijn vraag: hoeveel mobiel data per dag/ maand vraagt dit? Ik heb bijvoorbeeld al even contact gehad met KPN, die zeggen dat kost 50GB per dag. Dat vind ik wel enorm veel voor een beetje data transfer, dus vandaar mijn vraag. Het blijkt verder een lastige vraag te zijn, want zonnepanelen bedrijven die ik heb gebeld hebben zelf geen idee en andere providers draaien er ook een beetje omheen.

Weet iemand het antwoord of heeft ervaring met deze situatie??

Alvast veel dank,

Groet Ferdie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:38
Hangt van het merk omvormer af en hoe die met hun server communiceren. Op pv output log je bijvoorbeeld eens per vijf minuten en verstuur misschien iets van 100 bytes aan data via hun api. Dan gaat er niet veel doorheen.

Heb je dus wat meer info van wat je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dit een off-grid installatie? Zo nee, kan je aan de andere kant van de stroomaansluiting niet e.e.a. met verder een 'domme' omvormer?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:40
50GB per dag? 8)7

Wil het best voor je meten, maar ik denk dat het op een paar MB (0,00xGB) per dag uitkomt

Net even gezocht, bv SolarEdge meld 90MB/ PER MAAND

/Edit
Linkje : https://knowledge-center...._datasheet_row_setapp.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door raymondw op 13-03-2023 16:26 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 21:42
50 Gbyte per maand lijkt me inderdaad nogal overdreven.

Mijn panelen met een Growatt Inverter hebben de laatste 24 uur 315 KB gebruikt volgens de Unifi portal, laat dit op een zonnige dag het dubbele zijn dan kom ik nog steeds niet aan 30 MB per maand.

Maar als je het inderdaad meer nauwkeurig wilt weten wil ik het best een keer actief gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:07

de Peer

under peer review

Ferdie01 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:17:
? Ik heb bijvoorbeeld al even contact gehad met KPN, die zeggen dat kost 50GB per dag.
grootst mogelijke onzin natuurlijk. hooguit 5 MB per dag.

Vind je een WiFi verbinding echt nodig trouwens? Als ik jou was zou ik hem gewoon niet aansluiten. Zo belangrijk is die data niet natuurlijk, maar dat is persoonlijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ben toch zeer benieuwd hoe KPN op 50 GB per dag komt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:32

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hou er rekening mee dat mobiele data providers nog weleens de data per sessie die je hebt afronden. Naar boven, uiteraard. Ik heb geen idee met wat voor getallen, maar door die afronding en potentieel lange pauzes tussen sessies, kan je hebben dat die data teller veel harder loopt dan de werkelijk verstuurde data.

@Ferdie01 Kan je niet een draadloze Wifi brug bouwen tussen die lokatie en dichtstbijzijnde *iets* waar jij iets over te zeggen hebt?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
RobbyTown schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:56:
Ben toch zeer benieuwd hoe KPN op 50 GB per dag komt.
Door elkaar niet te begrijpen. KPN levert simkaarten met een limiet van 50GB per dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-04 17:06
Volgens PFsense:

APSystems vandaag 0,820 MB verzonden / 3,6 MB ontvangen
APSystems deze maand 13,3 MB verzonden / 61,2 MB ontvangen

Solax vandaag 1,7 MB verzonden / 5,8 MB ontvangen
Solax deze maand 7,9 MB verzonden / 58,2 MB ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdie01
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-12-2024
Geweldig bedankt voor de tips en het meedenken. Gezien de reacties durf ik het wel aan te gaan om met 1GB aan data een mifi-router te installeren. Dat moet goedkomen!

Wederom dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25
Hoe ver ligt dat bijgebouw van het hoofdgebouw af? Veel omvormers zijn ook met UTP aan te sluiten (al dan niet na aanschaf van een andere dongle) dus mogelijk kom je een heel eind met een UTP-kabel of een fiber en twee media-converters.

Die media converters en kabel kosten samen ongeveer € 150, geen idee wat een mifi-abonnement kost maar in combinatie met het kopen van de router lijkt me dat je dat er met een jaar uit hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 22-03-2023 21:54 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zweefjr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 09:16
Als je line of sight hebt naar het gebouw, zou je een point to point wifi kunnen gebruiken misschien.

https://www.wifishop.nl/point-to-point-wifi-budget/cid=4814
Pagina: 1