Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neli
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-03-2023
Dag allemaal

Voor een project zou ik een banner moeten maken van minstens 150 DPI.
Ik ben al even bezig in Indesign, maar weet niet hoe of waar ik het kan aanpassen.
Ik heb mij al laten vertellen dat de foto's bewerkt kunnen worden in Photoshop om zo de juiste resolutie te krijgen.
Daarnaast is het verschil tussen werkelijke en effectieve PPI nog een raadsel voor mij.

Wie kan deze zaken ophelderen voor mij?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 23:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

(werkelijke) Actual PPI is the resolution of the image at 100% size.
(effectieve) Effective PPI is the resolution of the image when scaled in InDesign.

--

In Indesign hoef je niks aan te passen, want ID exporteert in altijd 'minstens 150dpi' voor drukwerk, namelijk 300 dpi.

Maar omdat je in Indesign vaak werkt met externe bestanden, moet je er voor zorgen dat al dat bronmateriaal ook 300 dpi is. Daarbij kun je in ID de werkelijke en effectieve ppi in de gaten houden.

Als je in Photoshop werkt aan een bronbestand voor indesign zou ik hem daar ook gewoon op 300 dpi zetten. (En waarschijnlijk moet alles ook op CMYK kleuren voor drukwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:18
Als aanvulling kan het inderdaad zijn dat voor (hele) grote banners een lagere dpi kan gelden, omdat er toch een grof raster wordt geprint/drukt (ten minste, als je er met je neus bovenop gaat staan). Je krijgt dan bij exporteren van je InDesign naar PDF geheid een waarschuwing die je (na controleren of het wel in ieder geval 150 dpi haalt) negeren.
Stuur anders altijd even een preview naar de drukker voor feedback, wel zo handig.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)