Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-05 19:07

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
TLDR;
Mijn vrouw en ik willen een huis kopen en mijn schoonouders willen er bij komen wonen. Zij willen jaarlijks de maximale schenking doen, maar dat ruik naar huur betalen. Wat is verstandig?

Langer verhaal:
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een huis dat dichterbij familie staat. Nu hebben we een huis op het oog dat binnen onze financieel plaatje past, maar dan ook echt maar net. Nu willen mijn schoonouders daarin meedenken door bij ons in te trekken. Dit heeft wat voordelen: oppas voor de kinderen is dichtbij (ipv dure kinderopvang), koken kan om de beurt (scheelt om de beurt tijd en boodschappen). Uiteraard vallen er dan wat toeslagen weg (ingecalculeerd) en is de privacy wat kleiner. Schoonouders krijgen de bestaande aanbouw, wij trekken in het hoofdverblijf. Beide gedeelten zijn ruim genoeg om te wonen. Zie het als een soort kangoeroewoning.

So far so good, het is een keuze waarover is nagedacht. We hebben ook al een half jaartje 'proefgedraaid' een paar jaar geleden toen ons huidige huis is verbouwen. De betreffende gemeente staat deze constructie toe en ook de beoogde hypotheekverstrekker lijkt akkoord te gaan (nog geen zekerheid, maar onder schot). Dus svp geen reacties in de trend van wat doe je jezelf aan.

Nu het punt waar het om draait: mijn schoonouders werken alle twee en hebben een inkomen. Niet heel ruim, ook niet heel slecht. Daarvan willen ze ons dan op jaarlijkse basis de maximaal toegestane belastingvrije schenking doen. Deze schenking ruikt uiteraard lichtjes naar huur zonder deze op te geven. En het laatste dat ik wil is een geschil met de fiscus. Hoe pakken we dit netjes aan? Wat is verstandig?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 22:07
Ze worden dus geen eigenaar? En behalve de maximale schenking hoeven ze jullie niets te betalen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:29

de Peer

under peer review

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een huis dat dichterbij familie staat.
Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:01:
TLDR;
Mijn vrouw en ik willen een huis kopen en mijn schoonouders willen er bij komen wonen.
Wow that escalated quickly :+

Oef het is wel iets om hééél goed over na te denken. Sowieso met je schoonouders wonen maar ook alle financiële zaken die daar bij komen kijken en wat dat doet met de onderlinge verhoudingen.

Wat dat betreft is dit topic een goed begin natuurlijk.

Lijkt me dat die jaarlijkse schenking gewoon mag, zolang daar niets tegenover staat. Het mag dan naar huur ruiken, dat is het niet, toch?

Wel vraag ik me af welke rechten je schoonouders hebben in deze situatie. Stel er ontstaat een conflict.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 13-03-2023 16:11 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Montaner schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:04:
Ze worden dus geen eigenaar? En behalve de maximale schenking hoeven ze jullie niets te betalen?
de Peer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Wow that escalated quickly :+

Oef het is wel iets om hééél goed over na te denken. Sowieso met je schoonouders wonen maar ook alle financiële zaken die daar bij komen kijken en wat dat doet met de onderlinge verhoudingen.

Wat dat betreft is dit topic een goed begin natuurlijk.

Lijkt me dat die jaarlijkse schenking gewoon mag, zolang daar niets tegenover staat. Het mag dan naar huur ruiken, dat is het niet, toch?

Wel vraag ik me af welke rechten je schoonouders hebben in deze situatie. Stel er ontstaat een conflict.
Precies dat :) we verplichten ze niks. Geen huur, maar ook geen eigendom. Ook geen rechten in die zin, want woning/perceel zijn en blijven van ons. We laten ze gewoon wonen in het deel van het huis dat we niet gebruiken.
Langs de andere kant bekeken: met een stel opgroeiende kinderen zouden we die schenking ook niet zomaar afwimpelen, de kinderen kosten ook de nodige centjes.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 12:35
INAL, mogelijk dat je dit kan afvangen door juist contractueel huur te vragen en te laten betalen? Zo ondervang je dat er een deel van het geld specifiek wordt betaald als huur. Dan kan je op die manier aantonen dat de schenking niet bedoeld is als betaling van huur.

Ik lees niet direct in je verhaal dat je niet wilt dat er huur betaald wordt, dus misschien is dit een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TLDR;
Mijn vrouw en ik willen een huis kopen en mijn schoonouders willen er bij komen wonen. Zij willen jaarlijks de maximale schenking doen, maar dat ruik naar huur betalen. Wat is verstandig?

Langer verhaal:
Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar een huis dat dichterbij familie staat. Nu hebben we een huis op het oog dat binnen onze financieel plaatje past, maar dan ook echt maar net. Nu willen mijn schoonouders daarin meedenken door bij ons in te trekken. Dit heeft wat voordelen: oppas voor de kinderen is dichtbij (ipv dure kinderopvang), koken kan om de beurt (scheelt om de beurt tijd en boodschappen). Uiteraard vallen er dan wat toeslagen weg (ingecalculeerd) en is de privacy wat kleiner. Schoonouders krijgen de bestaande aanbouw, wij trekken in het hoofdverblijf. Beide gedeelten zijn ruim genoeg om te wonen. Zie het als een soort kangoeroewoning.

So far so good, het is een keuze waarover is nagedacht. We hebben ook al een half jaartje 'proefgedraaid' een paar jaar geleden toen ons huidige huis is verbouwen. De betreffende gemeente staat deze constructie toe en ook de beoogde hypotheekverstrekker lijkt akkoord te gaan (nog geen zekerheid, maar onder schot). Dus svp geen reacties in de trend van wat doe je jezelf aan.

Nu het punt waar het om draait: mijn schoonouders werken alle twee en hebben een inkomen. Niet heel ruim, ook niet heel slecht. Daarvan willen ze ons dan op jaarlijkse basis de maximaal toegestane belastingvrije schenking doen. Deze schenking ruikt uiteraard lichtjes naar huur zonder deze op te geven. En het laatste dat ik wil is een geschil met de fiscus. Hoe pakken we dit netjes aan? Wat is verstandig?
Waarom zou je eigenlijk niet gewoon huur / bijdrage in kosten vragen? Huur wordt immers niet belast. Daar betaal je verder geen belasting over.

Alleen de hypotheekverstrekker zou daar moeilijk over kunnen doen. Maar die lijkt al mee te zijn in dit plan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 13-03-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:37
Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:18:
[...]

[...]

Precies dat :) we verplichten ze niks. Geen huur, maar ook geen eigendom. Ook geen rechten in die zin, want woning/perceel zijn en blijven van ons. We laten ze gewoon wonen in het deel van het huis dat we niet gebruiken.
Langs de andere kant bekeken: met een stel opgroeiende kinderen zouden we die schenking ook niet zomaar afwimpelen, de kinderen kosten ook de nodige centjes.
Toch denk ik dat ik een huurconstructie zou doen.
1. om gedoe met de fiscus te voorkomen.
2. omdat je dan eventueel kan indexeren, en boven het bedrag uit kan komen wat belastingvrij geschonken mag worden.
Ook is het dan eenvoudiger om energie televisie en internet kosten te splitsen.

+-400 euro per maand is niet veel, zeker niet als de aanbouw eigenlijk een op zichzelf functionerend appartement is.

3. ik zou niet financieel partner van mijn schoonouders willen zijn.
Ze hebben niks met mijn financien te maken, en ik niks met die van hun.
Dus ik zou als dat nodig is zelfs een A en B huisnummer aanvragen.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 13-03-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:43

3raser

⚜️ Premium member

Deze schenking ruikt uiteraard lichtjes naar huur zonder deze op te geven.
Je schoonouders mogen toch gewoon schenken? Dat kan op nog zoveel dingen lijken maar als het binnen de belastingvrije grenzen valt dan is dat gewoon prima toch? Het lijkt me sterk dat de belastingdienst daar over kan gaan klagen. Laat ze desnoods bij iedere schenking in de omschrijving noteren dat het een schenking betreft, dan is daar ook geen misverstand over.

Anders gezegd: Wat is de reden dat jij verwacht dat de belastingdienst hier moeilijk over gaat doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:29

de Peer

under peer review

Ze als huurders behandelen geeft ze ook allerlei rechten, die mogelijk niet gewenst zijn door TS.

Aan de andere kant, als ik de schoonouders was zou ik ook juist wel prijs stellen op wat rechten.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Een huurconstructie heeft een paar nadelen:

- een deel gaat door naar de fiscus
Dit is m.i. niet de bedoeling. Ouders wonen in, anders kunnen ze net zo goed in het huidige huurhuis blijven zitten. De fiscus mag nemen waar ze recht op heeft, maar ik ga ze niet sponsoren.
Daar komt bij dat de fiscus zegt dat als er huur wordt betaald, dat het marktconform moet zijn. Anders is het gat tussen daadwerkelijke huur en marktconform gezien als schenking de andere kant op. Voor dit deel van het huis kom je dan al snel boven de belastingvrije drempels uit. Ik hoef niet rijk te worden van mijn schoonouders, daar zorgt mijn werkgever wel voor :P

- er komt per direct huurdersbescherming
Ja, we kunnen goed met elkaar overweg, maar willen onszelf ook ingedekt hebben voor als er iets niet gaat zoals bedoeld. Dan kunnen ze zelf weer een woning gaan zoeken.

- de hypotheekverstrekker gaat niet akkoord met verhuur. Dan komt er een andere, veel duurdere hypotheekverstrekker. Nu: 1,72% hypotheek die kan worden meegenomen, daarnaast een nieuw deel met 4,6 - 4,8% rente. De alternatieve verstrekker begint bij 5,26 en moet geheel worden omgezet. Dan wordt het huis te duur, gaat het feest sowieso niet door.

- er moet ook toestemming worden geregeld bij de gemeente
en die staan er misschien niet om te springen te gaan onderverhuren. Dat is juridisch en in de registratie erg lastig.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:31

Qwerty-273

Meukposter

Ouders mogen aan hun kind jaarlijks max 6.035 euro schenken (voor 2023).

Als je slechts een deel van de eigen woning (langdurig) verhuurt, en verder geen extra betaalde diensten aanbiedt dan val je tot 5.881 euro (voor 2023) onder een kamerverhuurvrijstelling. En hoef je de huurinkomsten verder niet aan te geven.

Je zou dus beide kunnen doen aangezien je dan tot 11.916 (voor 2023) er verder niet over hoeft te berekenen, als dat ook voor de schoonouders een bedrag is wat ze richting dochter zouden willen overmaken jaarlijks (waar de bedragen natuurlijk elk jaar aangepast worden).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ziet de belastingdienst het niet als een schenking van jullie aan de (schoon)ouders als zij daar gratis mogen wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

Joris748 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:46:
Ziet de belastingdienst het niet als een schenking van jullie aan de (schoon)ouders als zij daar gratis mogen wonen?
En als dat niet zo is, vormen jullie dan samen met de schoonouders een huishouden? Hoe werkt het dan met fiscaal partnerschap?

Hierover zou ik voordat je eraan begint eens overleggen met een fiscaal adviseur.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 16:33

Releases

Ja maar!

Dus je wilt eigenlijk alle regels die wij hebben in Nederland omzeilen en moeten wij daarmee helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:45:
Ouders mogen aan hun kind jaarlijks max 6.035 euro schenken (voor 2023).

Als je slechts een deel van de eigen woning (langdurig) verhuurt, en verder geen extra betaalde diensten aanbiedt dan val je tot 5.881 euro (voor 2023) onder een kamerverhuurvrijstelling. En hoef je de huurinkomsten verder niet aan te geven.

Je zou dus beide kunnen doen aangezien je dan tot 11.916 (voor 2023) er verder niet over hoeft te berekenen, als dat ook voor de schoonouders een bedrag is wat ze richting dochter zouden willen overmaken jaarlijks (waar de bedragen natuurlijk elk jaar aangepast worden).
Met huur vragen moet er ook een contract komen, dus al de nadelen van dien. Ik vermoed dat wel elkaar net hebben ingehaald met het typen na mijn vorige reactie, maar huur vragen is gewoon niet wat we willen ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Zonder details is het uiteraard lastig te zeggen hoe de situatie nu werkelijk zit, maar onderstaande quote van de TS komt niet over als verhuur van een onzelfstandige woonruimte (hospitaverhuur):
Schoonouders krijgen de bestaande aanbouw, wij trekken in het hoofdverblijf. Beide gedeelten zijn ruim genoeg om te wonen. Zie het als een soort kangoeroewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 10:06
Een aantal zaken kun je prima in rekening brengen:
- Gas, stroom en water
- vaste gemeente belastingen

Je zou de kosten hiervan wat kunnen ophogen.

Normaal betalen ze ergens huur, gwl, belastingen en zijn ze elke maand een €1.000,- kwijt. Een bedrag in rekening brengen is niet meer dan normaal lijkt mij. Schenken is natuurlijk een leuke maar ze kunnen ook de boodschappen elke maand betalen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Zijn je schoonouders al hulpbehoevend? Over mantelzorg is meer info te vinden.

https://www.bdo.nl/nl-nl/...-(fiscale)-aandachtpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32
Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:44:
Een huurconstructie heeft een paar nadelen:

- een deel gaat door naar de fiscus
Dit is m.i. niet de bedoeling.
Dat geldt ook voor de schenking. In beide gevallen valt het in box 3 onder de VRH.

Ik denk dat ook zonder huurovereenkomst er na verloop van tijd huurrechten ontstaan. Alleen ben je dan juist verder van huis dan wanneer je een contract zou hebben, omdat je geen overeenkomst hebt waar je je op kan beroepen.

Ik zou gewoon een keer met een ter zake kundig jurist gaan praten. Al met al gok ik dat een adviesgesprek+overeenkomst voor z'n 250-350 euro al mogelijk is. Dat is oneindig veel minder dan het eventuele gezeik dat je later zou kunnen krijgen.

Het hebben van zo'n overeenkomst biedt ook in de relationele sfeer trouwens voordelen; je schoonouders weten precies wat hun rechten/plichten zijn. En dat zorgt er bijv. niet voor dat ze zich verplicht voelen om 5 keer per week te koken ofzo. Kan nog steeds natuurlijk zijn dat ze het aanbieden, maar dan doen ze het niet omdat ze zich daartoe verplicht voelen. En dat lijkt me dan alleen maar weer wenselijk voor de relatie.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Glewellyn schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:51:
[...]

En als dat niet zo is, vormen jullie dan samen met de schoonouders een huishouden? Hoe werkt het dan met fiscaal partnerschap?

Hierover zou ik voordat je eraan begint eens overleggen met een fiscaal adviseur.
Ja, we worden hiermee inderdaad een fiscale eenheid. Dat gaat ook financieel wat betekenen, maar is over nagedacht. Voor mijn schoonouders gaan de huurkosten er af en voor ons de kosten van de kinderopvang (zijn niet volledig vergoed), dus netto gaan we er allemaal niet op achteruit.
Releases schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:53:
Dus je wilt eigenlijk alle regels die wij hebben in Nederland omzeilen en moeten wij daarmee helpen?
Nee, ik wil geen regels omzeilen. Ik wil geen ruzie met de fiscus en ik wil geen huur heffen. Mijn schoonouders willen wel wat schenken zonder dat we dat van ze vragen en ik probeer juist uit te vinden wat de regels zijn vóór ome fiscus zegt dat het niet kan/mag/gaat.
MrNOnamE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:58:
Een aantal zaken kun je prima in rekening brengen:
- Gas, stroom en water
- vaste gemeente belastingen

Je zou de kosten hiervan wat kunnen ophogen.

Normaal betalen ze ergens huur, gwl, belastingen en zijn ze elke maand een €1.000,- kwijt. Een bedrag in rekening brengen is niet meer dan normaal lijkt mij. Schenken is natuurlijk een leuke maar ze kunnen ook de boodschappen elke maand betalen.
Gas/water/licht zal straks rond de €200 per maand uitkomen verwacht ik, internet/TV neem ik toch al af en liften ze op mee. Geen gekkigheden zou ik zeggen :) Dus nee, ik ga daar ook geen vergoeding voor vragen. Dat kan dan weer wèl als huur worden gezien.
Joris748 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:59:
Zijn je schoonouders al hulpbehoevend? Over mantelzorg is meer info te vinden.

https://www.bdo.nl/nl-nl/...-(fiscale)-aandachtpunten
Nee, beiden zijn zo fit als een hoentje :P die vlieger gaat niet op.
Freeaqingme schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Dat geldt ook voor de schenking. In beide gevallen valt het in box 3 onder de VRH.

Ik denk dat ook zonder huurovereenkomst er na verloop van tijd huurrechten ontstaan. Alleen ben je dan juist verder van huis dan wanneer je een contract zou hebben, omdat je geen overeenkomst hebt waar je je op kan beroepen.

Ik zou gewoon een keer met een ter zake kundig jurist gaan praten. Al met al gok ik dat een adviesgesprek+overeenkomst voor z'n 250-350 euro al mogelijk is. Dat is oneindig veel minder dan het eventuele gezeik dat je later zou kunnen krijgen.

Het hebben van zo'n overeenkomst biedt ook in de relationele sfeer trouwens voordelen; je schoonouders weten precies wat hun rechten/plichten zijn. En dat zorgt er bijv. niet voor dat ze zich verplicht voelen om 5 keer per week te koken ofzo. Kan nog steeds natuurlijk zijn dat ze het aanbieden, maar dan doen ze het niet omdat ze zich daartoe verplicht voelen. En dat lijkt me dan alleen maar weer wenselijk voor de relatie.
Dat heb ik eerder al aangehaald, dat is niet mogelijk. Dan komt er een heel andere hypotheekverstrekker om de hoek kijken met veel hogere rentes als gevolg. Dan overstijgt dat wat we mogen lenen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 16:33

Releases

Ja maar!

Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Nee, ik wil geen regels omzeilen. Ik wil geen ruzie met de fiscus en ik wil geen huur heffen. Mijn schoonouders willen wel wat schenken zonder dat we dat van ze vragen en ik probeer juist uit te vinden wat de regels zijn vóór ome fiscus zegt dat het niet kan/mag/gaat.

[...]
Dit word toch een ontiegelijk zooitje.
Wat ga je doen met je inboedelverzekering wanneer je moet aangeven hoeveel mensen er wonen? Hoe gaan zij zich inschrijven?
Komen ze bij je wonen, dan moet dat gewoon goed geregeld worden. Of te wel, verhuren. Dat kan niet met een gewone hypotheek (terecht) dus moet je naar een verhuur hypotheek.
Dat soort zaken zijn niet voor niks in het leven geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-05 20:32

[...]

Dat heb ik eerder al aangehaald, dat is niet mogelijk. Dan komt er een heel andere hypotheekverstrekker om de hoek kijken met veel hogere rentes als gevolg. Dan overstijgt dat wat we mogen lenen.
Oh, daar had ik inderdaad overheen gelezen. Zelfs als mijn suggestie niet mogelijk is zou ik wel aanraden om op de overwegingen in te gaan. Want die blijven wmb staan.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:31

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht dat de fiscus geen problemen zal maken als de inwoning gebeurt door eerste/tweedegraads familieleden. Het heeft natuurlijk wel invloed op eventuele toeslagen (voor zowel jullie als jouw schoonouders), nu maar ook in de toekomst in het geval van (lokale) speciale seniorentoeslagen (zoals in Breda voor ouderen met een klein inkomen).

Een vergelijkbare situatie is een gezin waar de kinderen de volwasseneleeftijd hebben bereikt en werken. Verplicht de ficus dat zij huur moeten betalen aan de ouders? Dat is natuurlijk niet het geval.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Releases schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Wat ga je doen met je inboedelverzekering wanneer je moet aangeven hoeveel mensen er wonen? Hoe gaan zij zich inschrijven?
Komen ze bij je wonen, dan moet dat gewoon goed geregeld worden. Of te wel, verhuren. Dat kan niet met een gewone hypotheek (terecht) dus moet je naar een verhuur hypotheek.
Je kunt toch inwonen zonder vergoeding? Dan kun je er prima ingeschreven zijn ook. Hele volksstammen die zo samenwonen, ouders of anderszins.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Releases schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:12:
[...]

Ze kunnen gewoon op ons adres inschrijven. Daar staat niks ze in de weg.
De inboedelverzekering idem: 2 personen méér dan nu. Maar daarvoor wordt juist een huishouden 'van 4 of meer' gehanteerd en zal daarmee ook geen belemmering vormen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:58
[...]

Ja, we worden hiermee inderdaad een fiscale eenheid. Dat gaat ook financieel wat betekenen, maar is over nagedacht. Voor mijn schoonouders gaan de huurkosten er af en voor ons de kosten van de kinderopvang (zijn niet volledig vergoed), dus netto gaan we er allemaal niet op achteruit.
Niet helemaal.
Je moet bij je belastingaangifte wel opgeven dat ze op hetzelfde adres wonen maar bij de verdere antwoorden komt eruit dat je geen fiscaal partner bent.

Maar dat is de Belastingdienst. Voor andere overheidsinstellingen kan er een andere uitkomst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Joris748 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:46:
Dat is gewoon toegestaan. Net zoals een meerderjarig kind dat nog thuis woont, die behoeft dat ook niet optegeven als een schenking.

De ouders moeten natuurlijk wel zelf aangifte doen. Alleen wonen ze op hetzelfde adres als hun kind.

En het maximale bedrag schenken wat belastingvrij mag is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Enige wat je in deze situatie niet krijgt is dat de ouders geen huurtoeslag. (Logisch want ze huren niet) en geen vrijstelling vanuit de gemeente voor gemeentelijke belastingen kunnen krijgen. Want daarvoor wordt gekeken naar het inkomen per adres.

De zorgtoeslag staat daar weer los van want die kijkt naar het inkomen van je ouders gezamenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]
Is het dan in deze situatie niet veel makkelijker als je schoonouders wat vaker de boodschappen doen of bepaalde abonnementen voor jullie beiden afsluiten? Dan is er ook niets voor de fiscus om later moeilijk over te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de input zo ver :)

Het idee van boodschappen en abonnementen is uiteraard ook voorbij gekomen, dat zal over een weer ook indirect gebeuren als we voor elkaar koken en zo. Zij zullen ook van ons Netflix abo profiteren en zo, maar dat zou ook kunnen worden ingestuurd. Ik noem dat geneuzel in de kantlijn :p

Het plan is trouwens iets losser komen te staan, want ik heb juist een bericht van de betreffende makelaar dat het beoogde huis is verkocht onder voorbehoud. Dus ook onze zoektocht gaat weer lekker verder. Uiteraard met de mogelijkheid dat schoonouders niet intrekken als een ander huis zich er niet voor leent.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01:20
Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:44:
- er komt per direct huurdersbescherming
Ja, we kunnen goed met elkaar overweg, maar willen onszelf ook ingedekt hebben voor als er iets niet gaat zoals bedoeld. Dan kunnen ze zelf weer een woning gaan zoeken.
Als ze er een tijdje wonen, krijgen ze automatisch bescherming, of je nu wel of niet een huurcontract of huurconstructie hebt. Met alle narigheden van dien bij een welles-nietes gezegd spel.
- de hypotheekverstrekker gaat niet akkoord met verhuur. Dan komt er een andere, veel duurdere hypotheekverstrekker. Nu: 1,72% hypotheek die kan worden meegenomen, daarnaast een nieuw deel met 4,6 - 4,8% rente. De alternatieve verstrekker begint bij 5,26 en moet geheel worden omgezet. Dan wordt het huis te duur, gaat het feest sowieso niet door.
Meestal is dat alleen voor de verhuur van het hele pand, niet voor kamer verhuur of onder verhuur. Weet je zeker dat dit van toepassing is? Mijn contract staat kamer/onderverhuur toe, zolang ik er maar permanent woon.
Dit zijn precies de ongewenste reacties die niet nodig zijn hier op Tweakers, en typisch van heel wat mensen hier op Tweakers. Iemand wil iets legaal doen en een aantal tweakers verdraaien het weer alsof iemand iets illegaals wil doen, dat het niet mag, en dat wij illegale dingen gaan helpen, leer toch lezen joh.

Overdrijven is ook een kunst. Kan je niet lezen en heb je niks nuttigs om toe te voegen dan is het misschien beter om niet te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-05 15:20
Iets met gewoon pinnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-05 15:39
Tikje naar PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waterbeesje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Ik zou dat wel goed nagaan. Ik betwijfel of geen huur betalen (en geen huurcontract hebben) automatisch betekent dat ze geen rechten hebben. Uiteindelijk gaat het om het dak boven hun hoofd en dat dak is in Nederland vaak goed beschermd. Het zal me daarom niet verbazen als ze gewoon alle rechten van een gewone huurder hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01:20
Zie hier: https://www.bolderadvocat...cht-na-einde-samenleving/

Ook een voorbeeld van wat ik bedoel over situaties bij beëindiging samenleving zonder contract.
Uiteindelijk bestaat de mogelijkheid dat wat je schoonouders ervaren, dat ze dat als niet redelijk en niet billijk bestempelen, en dan kan je lang gaan procederen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

@Waterbeesje, wat als de ouders na een half jaar besluiten om toch elders te gaan wonen, komen jullie dan in financiële problemen?

Wat als @Waterbeesje en partner uit elkaar gaan, moeten de schoonouders dan ook het huis uit omdat het dan financieel niet meer haalbaar is?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-05 15:15
Deze schenking ruikt uiteraard lichtjes naar huur zonder deze op te geven. En het laatste dat ik wil is een geschil met de fiscus. Hoe pakken we dit netjes aan? Wat is verstandig?
Dit onderscheid hoef je niet te maken, beide zijn voor de fiscus vrij van elke soort belasting.

wat van belang is, is dat deel van de woning niet voor "eigen bewoning" is.
Dat is zo of er nu huur wordt betaald of niet.
Dit betekend o.a. dat de hypotheek nemer er mee akkoord moet goed (ben je al mee bezig)

Maar ook dat je woning fiscaal moet splitsen -formeel gezien dan-
Stel dat de totale woning 200 m2 is, 50m2 is voor hun, 150 m2 is voor jezelf.
Dan moet je de woning m.i. splitsen in 25% niet eigen bewoning en 75% wel eigen bewoning.
Is de koop prijs 400.000 euro met evenzo 400.000 euro hypotheek, betekend dat je voor 75% hypotheek mag aftrekken, dus van 300.000 wat weer effect heeft/kan hebben op het totaal te lenen bedrag.

Ook moet je (formeel) die 25% van je WOZ dan opgeven als "overig vermogen" waardoor je over die 100.000 euro 2% vermogensbelasting mag/moet afdragen, terwijl dus de huur onbelast is.

Verder heeft dit impact op de opstal verzekering en (potentieel) de verdeling van GWL, gemeentelijke belasting etc. Denk ook aan internet/tv, vroeger met analoge TV kon je prima 10 tvs aansluiten.
Nu met digitale TV moet je een aansluiting nemen per TV en de stream verbruikt ook MBs op je verbinding.

Voor de formaliteit is het beter/verstandiger om gewoon een vast huur af te spreken a 500 euro per maand (= de maximale schenking vrijstelling) met dit verschil dat de schenking dan eventueel nog steeds mogelijk is daar bovenop indien ooit van toepassing.
MAAR een schenking is per definitie om NIET, dat wil zeggen er zit geen verplichting tegenover.
Dus als hun niet willen schenken hoeven ze dat niet, dat kan voor scheve ogen gaan zorgen nog naast de familie verhouding met eventuele andere kinderen die "geen schenking krijgen".
De huur is nou eenmaal de huur en is een vaste afspraak, ook mocht de verhouding een deuk krijgen.

En verplichtingen ontstaan automatisch volgens de wet, als ze daar langere tijd wonen krijgen ze huurders rechten - of ze huur betalen of niet, eigenaar zijn of niet boeit niet - details ken ik niet wel dat ze er zijn.

Door geen huur te vragen weet je een ding zeker, ze dragen niet een rechtevenredig deel bij aan huur.
de belasting dienst zal dus de bewoning als schenking zien van jou aan hun, gezien de geldende vrijstelling van 2400 en een beetje euro's. 500 euro per maand is dan als snel gangbare huur dus 6000 euro schenking en volgens mij vallen ouders in de : overig" groep betekend 30% schenkbelasting.
dus 3600 * 30% belasting = 1200 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
Welkom op tweakers, de "zwart/witte tweaker" is er ook weer. :z

TS wil zijn schoonouders helpen, dat mag.
Schoonouders willen als tegenprestatie jaarlijks schenken, dat mag.

Welke "alle" regels worden omzeild :?

De tip hierboven, schoonouders gratis laten wonen, en dat even laten checken of dat geen schenking (in natura) is zou ik wel inderdaad laten uitzoeken.
Die "kamerverhuur-optie" is ook een goeie. Ik zou het sowieso bespreken met een financieel adviseur maar je vragen/checklist wordt in ieder geval nuttig aangevuld vanuit hier :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21

Zenix

BOE!

Een huurcontract met de maximale huurprijs voor hospita zo'n 490 per maand https://www.belastingdien...r-kamer-belasting-betalen

Schenken kan daarnaast natuurlijk nog, maar dat staat los van het huren. Voor een schenking mag je geen tegenprestatie verwachten, want dan is het geen schenking meer

[ Voor 131% gewijzigd door Zenix op 14-03-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Lolhozer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:50:
@Waterbeesje, wat als de ouders na een half jaar besluiten om toch elders te gaan wonen, komen jullie dan in financiële problemen?

Wat als @Waterbeesje en partner uit elkaar gaan, moeten de schoonouders dan ook het huis uit omdat het dan financieel niet meer haalbaar is?
Als schoonouders er uit gaan, is er geen probleem. We kunnen het betalen zonder hun hulp. Dat is ook voor ons het uitgangspunt geweest, anders zouden we hier zeker niet aan beginnen.

Als mijn vrouw en ik uit elkaar gaan, ja dan is er wel een probleem omdat zij de woning niet kunnen betalen. Maar dat is ook iets dat zij weten, en een bachup voor tijdelijk onderdak is binnen de familie zeker mogelijk tot zij iets nieuws hebben. Wel erg ongemakkelijk uiteraard...
namliam_eht schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:29:
[...]

Dit onderscheid hoef je niet te maken, beide zijn voor de fiscus vrij van elke soort belasting.

wat van belang is, is dat deel van de woning niet voor "eigen bewoning" is.
Dat is zo of er nu huur wordt betaald of niet.
Dit betekend o.a. dat de hypotheek nemer er mee akkoord moet goed (ben je al mee bezig)

Maar ook dat je woning fiscaal moet splitsen -formeel gezien dan-
Stel dat de totale woning 200 m2 is, 50m2 is voor hun, 150 m2 is voor jezelf.
Dan moet je de woning m.i. splitsen in 25% niet eigen bewoning en 75% wel eigen bewoning.
Is de koop prijs 400.000 euro met evenzo 400.000 euro hypotheek, betekend dat je voor 75% hypotheek mag aftrekken, dus van 300.000 wat weer effect heeft/kan hebben op het totaal te lenen bedrag.

Ook moet je (formeel) die 25% van je WOZ dan opgeven als "overig vermogen" waardoor je over die 100.000 euro 2% vermogensbelasting mag/moet afdragen, terwijl dus de huur onbelast is.
Is dat niet enkel als je de boel officieel verhuurt? Want verhuren is juist iets dat niet kan/mag. Buiten de fiscus wil ik ook geen ruzie met de hypotheekverstrekker. De duurdere hypotheek dier nodig is om verhuurt toe te staan valt net buiten wat we mogen dragen.
Verder heeft dit impact op de opstal verzekering en (potentieel) de verdeling van GWL, gemeentelijke belasting etc. Denk ook aan internet/tv, vroeger met analoge TV kon je prima 10 tvs aansluiten.
Nu met digitale TV moet je een aansluiting nemen per TV en de stream verbruikt ook MBs op je verbinding.
GWL is niet echt een probleem, stoken doen we toch wel en water kost niet zo veel. De extra smartcard voor hun tv is ook niet weg dit en het internet abonnement moet met thuiswerken plus 3 a 4 streams Netflix/YouTube ook al stevig genoeg zijn. Dan kunnen die paar Mb voor schoonouders er ook nog wel bij :)
Ik zie hier maximaal een tientje per maand aan extra kosten.
Voor de formaliteit is het beter/verstandiger om gewoon een vast huur af te spreken a 500 euro per maand (= de maximale schenking vrijstelling) met dit verschil dat de schenking dan eventueel nog steeds mogelijk is daar bovenop indien ooit van toepassing.
MAAR een schenking is per definitie om NIET, dat wil zeggen er zit geen verplichting tegenover.
Dus als hun niet willen schenken hoeven ze dat niet, dat kan voor scheve ogen gaan zorgen nog naast de familie verhouding met eventuele andere kinderen die "geen schenking krijgen".
De huur is nou eenmaal de huur en is een vaste afspraak, ook mocht de verhouding een deuk krijgen.
Omdat mij vrouw enigs kind is, is dat ook geen probleem. Wat eventuele verdere naaste familie er van denkt mogen ze ook zelf weten :)
Misschien was anders moet helemaal duidelijk, maar de schenking staat los van welke vorm van verwachting ook. Als ze geen cent schenken is dat geen enkel probleem, het is hun eigen initiatief. Wel hebben ze dit aan ons voorgelegd, en wil ik gewoon zeker weten dat de fiscus hier geen lichtjes aan vind zitten. Dat is eigenlijk de hele vraagstelling.
En verplichtingen ontstaan automatisch volgens de wet, als ze daar langere tijd wonen krijgen ze huurders rechten - of ze huur betalen of niet, eigenaar zijn of niet boeit niet - details ken ik niet wel dat ze er zijn.

Door geen huur te vragen weet je een ding zeker, ze dragen niet een rechtevenredig deel bij aan huur.
de belasting dienst zal dus de bewoning als schenking zien van jou aan hun, gezien de geldende vrijstelling van 2400 en een beetje euro's. 500 euro per maand is dan als snel gangbare huur dus 6000 euro schenking en volgens mij vallen ouders in de : overig" groep betekend 30% schenkbelasting.
dus 3600 * 30% belasting = 1200 euro
Deze vind ik erg link. Dit geen huur te vragen aan inwonende ouders met een niet erg vet loon zou het als schenking vanuit ons kunnen worden gezien zeg je? Ik ben oprecht benieuwd waar dit ten grondslag ligt en welke groep op welke voorwaarden wel zou mogen inwonen (kinderen uiteraard, misschien een kleinkind?)
Zenix schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:03:
Een huurcontract met de maximale huurprijs voor hospita zo'n 490 per maand https://www.belastingdien...r-kamer-belasting-betalen

Schenken kan daarnaast natuurlijk nog, maar dat staat los van het huren. Voor een schenking mag je geen tegenprestatie verwachten, want dan is het geen schenking meer
Met dat laatste stuk als je de doet op zijn kop. Wij verwachten geen tegenprestatie wij verwachten geen schenking, ze mogen zo gratis intrekken in een huis dat groter is dan wij nodig hebben (maar wel erg mooi en karakteristiek is) maar ziet de fiscus dat ook zo?

Die maximale huur zal ons werkelijk een worst zijn :p
Waterbeesje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:27:
Het plan is trouwens iets losser komen te staan, want ik heb juist een bericht van de betreffende makelaar dat het beoogde huis is verkocht onder voorbehoud. Dus ook onze zoektocht gaat weer lekker verder. Uiteraard met de mogelijkheid dat schoonouders niet intrekken als een ander huis zich er niet voor leent.
En dit uiteraard.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Waterbeesje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:12:
[...]

Is dat niet enkel als je de boel officieel verhuurt? Want verhuren is juist iets dat niet kan/mag. Buiten de fiscus wil ik ook geen ruzie met de hypotheekverstrekker. De duurdere hypotheek dier nodig is om verhuurt toe te staan valt net buiten wat we mogen dragen.
Moet je de definitie van eigen bewoning op na slaan, dit betekend dat jij en je gezin er gaan wonen.
Je schoonouders zijn geen onderdeel daarvan

GWL is niet echt een probleem, stoken doen we toch wel en water kost niet zo veel. De extra smartcard voor hun tv is ook niet weg dit en het internet abonnement moet met thuiswerken plus 3 a 4 streams Netflix/YouTube ook al stevig genoeg zijn. Dan kunnen die paar Mb voor schoonouders er ook nog wel bij :)
Ik zie hier maximaal een tientje per maand aan extra kosten.
Gaat niet om die tientjes, maar voor het elkaar (potentieel) in de weg zitten door het gebruik van de bandbreedte kan je elkaar op de interwebs in de weg gaan zitten... niks vervelender dan dat soort kleine dingetjes.

Wat maakt het uit dat schoonmoeders elke ochtend naakt de zonnegroet in de voortuin doet? Doet niemand kwaad toch? Toch over de tijd gaat het (potentieel) in de weg zitten.

Deze vind ik erg link. Dit geen huur te vragen aan inwonende ouders met een niet erg vet loon zou het als schenking vanuit ons kunnen worden gezien zeg je? Ik ben oprecht benieuwd waar dit ten grondslag ligt en welke groep op welke voorwaarden wel zou mogen inwonen (kinderen uiteraard, misschien een kleinkind?)
Dit komt voort uit wat een ander ook al eens gemeld heeft zag ik later.
Een niet "commerciële" huur aan familie wordt het verschil als schenking gezien
Zie onder andere:
https://www.belastingdien...s-overige-onroerende-zaak
Onder "Bijzondere situaties"

Ook deze
https://www.belastingdien.../kamerverhuurvrijstelling

Wat de fiscus er precies wel of niet van vind kunnen we hiervandaan moeilijk vaststellen.
Ik zou het logisch vinden dat de fiscus -als ze van e.a. te weten komen- dat de schoonouders een aannemelijk voordeel hebben, namelijk die betalen geen huur (meer) en dit dus als schenking aan zullen duiden indien er geen huur wordt geheven.
Gek genoeg maakt het de fiscus dan weer niks uit dat alleen jij de GWL van 1000 euro in de maand betaald terwijl schoonouders inwonen.... zolang ze maar een "redelijke" huur betalen

Vers 2 is dan nog wat vind de bank van de constructie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
[...]
Ja, we worden hiermee inderdaad een fiscale eenheid. Dat gaat ook financieel wat betekenen, maar is over nagedacht.

Nee, ik wil geen regels omzeilen. Ik wil geen ruzie met de fiscus en ik wil geen huur heffen.
Maak het niet zo moeilijk..... en neem ook veel van de onzin die hier wordt gepost niet zomaar voor waarheid aan.

Ik heb jaren mijn ouders in mijn huis laten wonen en alles vooraf gewoon even getoetst.
- Je hypotheekverstrekker boeit het niet als er geen formeel huurcontract wordt getekend.
- Voor de fiscus ben je helemaal geen fiscale eenheid (het begrip is fiscale partners), dat kan je maar met 1 andere persoon zijn en dat is je partner.
- De fiscus ziet bij samenwonen, zeker bij een familieband, helemaal geen dingen als giften, enz.
- Enige waar je mee te maken kan krijgen is de participatiewet waar (alle) inkomsten van mensen waarmee je samenwoont gevolgen kunnen hebben voor uitkeringen (toeslagen volgens mij niet).
- Afhankelijk van de grootte van je huis kan je tegen het feit aanlopen dat een gemeente niet toestaat dat er meer dan x mensen op een adres worden ingeschreven. Bij een normaal huis is dat pas een issue als je het over >6 mensen gaat hebben. Ook niet relevant voor je dus.

Kortom, de regelgeving gaat pas iets voor jou betekenen als je dingen echt gaat formaliseren met een huurcontract.

En fiscaal zijn er ook geen gevolgen behalve als er (grotere) formele betalingen naar jou/jullie plaats gaan vinden. Laat ze dat dan informeel doen :-). Maar dat is nu als ze niet bij je wonen in principe ook het geval.

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 15-03-2023 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
namliam_eht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:27:
[...]

Moet je de definitie van eigen bewoning op na slaan, dit betekend dat jij en je gezin er gaan wonen.
Je schoonouders zijn geen onderdeel daarvan

[...]

Gaat niet om die tientjes, maar voor het elkaar (potentieel) in de weg zitten door het gebruik van de bandbreedte kan je elkaar op de interwebs in de weg gaan zitten... niks vervelender dan dat soort kleine dingetjes.

Wat maakt het uit dat schoonmoeders elke ochtend naakt de zonnegroet in de voortuin doet? Doet niemand kwaad toch? Toch over de tijd gaat het (potentieel) in de weg zitten.

[...]

Dit komt voort uit wat een ander ook al eens gemeld heeft zag ik later.
Een niet "commerciële" huur aan familie wordt het verschil als schenking gezien
Zie onder andere:
https://www.belastingdien...s-overige-onroerende-zaak
Onder "Bijzondere situaties"

Ook deze
https://www.belastingdien.../kamerverhuurvrijstelling

Wat de fiscus er precies wel of niet van vind kunnen we hiervandaan moeilijk vaststellen.
Ik zou het logisch vinden dat de fiscus -als ze van e.a. te weten komen- dat de schoonouders een aannemelijk voordeel hebben, namelijk die betalen geen huur (meer) en dit dus als schenking aan zullen duiden indien er geen huur wordt geheven.
Gek genoeg maakt het de fiscus dan weer niks uit dat alleen jij de GWL van 1000 euro in de maand betaald terwijl schoonouders inwonen.... zolang ze maar een "redelijke" huur betalen

Vers 2 is dan nog wat vind de bank van de constructie?
Der linkjes die je doorhebt gaan expliciet over verhuur, wat niet van toepassing is. Er is geen verhit, kan niet, mag niet, willen we niet.

Laat ik het over een andere boeg gooien. Stel dat ik een tiny house koop op 36m2 grond met woz van €60.000; dan loopt de overheid ook behoorlijk inkomsten mis tov een vrijstaande woning met woz van €400.000 of meer. Terwijl ik dat ook prima kan opbrengen. Ook nadelig voor de gemeente. Maar dat gaan ze me in dat geval ook niet voor beboeten.

Vers 2. De bank gaat akkoord met inwonende ouders, maar niet met verhuur. Dat mag geen belemmering vormen denk ik dan zo

Vers 3. De gemeente moet er wat van vinden en ook die vinden inwonende ouders geen probleem, pas bij een verhuur gaan ze daar iets over zeggen.
CirclDigital schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:27:
[...]

Maak het niet zo moeilijk..... en neem ook veel van de onzin die hier wordt gepost niet zomaar voor waarheid aan.

Ik heb jaren mijn ouders in mijn huis laten wonen en alles vooraf gewoon even getoetst.
- Je hypotheekverstrekker boeit het niet als er geen formeel huurcontract wordt getekend.
- Voor de fiscus ben je helemaal geen fiscale eenheid (het begrip is fiscale partners), dat kan je maar met 1 andere persoon zijn en dat is je partner.
- De fiscus ziet bij samenwonen, zeker bij een familieband, helemaal geen dingen als giften, enz.
- Enige waar je mee te maken kan krijgen is de participatiewet waar (alle) inkomsten van mensen waarmee je samenwoont gevolgen kunnen hebben voor uitkeringen (toeslagen volgens mij niet).
- Afhankelijk van de grootte van je huis kan je tegen het feit aanlopen dat een gemeente niet toestaat dat er meer dan x mensen op een adres worden ingeschreven. Bij een normaal huis is dat pas een issue als je het over >6 mensen gaat hebben. Ook niet relevant voor je dus.

Kortom, de regelgeving gaat pas iets voor jou betekenen als je dingen echt gaat formaliseren met een huurcontract.

En fiscaal zijn er ook geen gevolgen behalve als er (grotere) formele betalingen naar jou/jullie plaats gaan vinden. Laat ze dat dan informeel doen :-). Maar dat is nu als ze niet bij je wonen in principe ook het geval.
Een ervaring, daar heb ik wat aan :) tnx!
Puntjes 2 en 3 zijn daarmee ook erg waardevol!
Dat bepaalde toeslagen en zo wegvallen is wel ingecalculeerd en zou me ook niks verbazen. Maar als dat deels behouden blijft is dat enkel mooi meegenomen!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
Verhuur, wil je wellicht niet, maar het feit dat er andere mensen anders dan jou directe gezin wonen, ouders, schoonouders, achter neven, vrienden kennissen, vluchtelingen uit Oekraïne maakt weinig verschil.
Een adres is een adres, daarmee kom je nou eenmaal in aanraking met dat soort regels als inwoning, (ver)huur etc. Zelfs de gemeente kan er nog wat van vinden, ondanks dat het JOUW huis is en JIJ toch wel zelf kan/mag/wil bepalen of (bewust extreem voorbeeld) die 20 polen nu wel of niet op zolder mogen slapen.

De gemeente vindt daar al direct wat van in o.a. de afvalstoffen heffing, maar bijvoorbeeld een appartement met 3 slaapkamers vind men ook niet zomaar goed dat daar 3 volwassen mensen gaan wonen.... dat appartement heeft een bestemming voor een gezin, 2 volwassenen + kinderen (al dan niet volwassen) maar 3 ongerelateerde volwassenen mag niet (zomaar) (in alle gemeentes). Huur, koop, ja of nee, maakt niet uit het feit dat ze er wonen is genoeg....

Als een kraker, iemand die je niet kent, op "rechtmatige" wijze jou woning kraakt .... laat staan met of zonder relatie maar zeker zonder huurcontract... .dan nog hebben deze bepaalde rechten en krijg je niet zonder slag of stoot zomaar uit deze woning.... zitten weer haken en ogen aan maar goed feit is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
namliam_eht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:59:
Zelfs de gemeente kan er nog wat van vinden, ondanks dat het JOUW huis is en JIJ toch wel zelf kan/mag/wil bepalen
Zo jammer dat mensen zomaar wat roepen zonder echt te weten hoe het werkt.....

Buiten het feit dat een gemeente in extreme gevallen kan weigeren meer dan x (lees teveel) mensen op een adres in te schrijven hebben ze helemaal niets te vertellen over wie er in een woning gaat wonen. En zelfs van die regel maken ze slechts sporadisch gebruik als het aantal bewoners echt extreem hoog is t.o.v. waar een woning voor geschikt is. Een appartement met 3 slaapkamers is conform normen al gewoon minimaal geschikt voor 6 ingeschreven personen....

En zelfs bij overschrijding hebben ze amper middelen om op te treden, daarom gaat het ook zo vaak mis bij huisvesting van arbeidsmigranten.

Voor een regulier woonhuis en inwonende ouders waar het in deze vraag over gaat is het allemaal niet van toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door CirclDigital op 15-03-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Waterbeesje schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:44:
[...]
Een ervaring, daar heb ik wat aan :) tnx!
Puntjes 2 en 3 zijn daarmee ook erg waardevol!
Dat bepaalde toeslagen en zo wegvallen is wel ingecalculeerd en zou me ook niks verbazen. Maar als dat deels behouden blijft is dat enkel mooi meegenomen!
Zelfs dat met die toeslagen is nog maar de vraag..... het gaat vooral om zaken die gerelateerd zijn aan bijstand en gerelateerde regelingen. Waarschijnlijk in jouw geval allemaal niet relevant.

Er worden hier allemaal dingen geroepen die helemaal niet relevant zijn, je hebt zolang je niet formeel gaat verhuren eigenlijk amper met dingen te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door CirclDigital op 15-03-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
CirclDigital schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Zo jammer dat mensen zomaar wat roepen zonder echt te weten hoe het werkt.....
Helaas is dit uit persoonlijke ervaring en volledig naar waarheid.
Maar goed als jij het beter weet dan de Gemeente Amsterdam so be it. Nu zijn misschien niet alle gemeenten zo strikt in de leer en/of van de handhaving op dit gebied, maar jij gaat wel erg kort door de bocht.

Iemand die op jou adres komt wonen wordt ook volgens de belasting dienst/toeslagen "mede bewoner"
https://www.belastingdien...s%20die%20bij%20u%20woont.
Nu gaat dit over huurtoeslag en is hier niet van toepassing, maar jou statement "zolang je niet verhuurt heb je nergens mee te maken" is echt veel te simpel.

En ja niet gezinsleden die zonder huur bij te dragen/te betalen bij jou in wonen kan door de belasting dienst als schenking worden gezien.
Zelfs als je een tiny house koopt, dan zou je veronderstellen het is mijn eigendom, dus wat ik er mee doe is mijn zaak.... Daar denkt de belasting toch echt anders over. Stel dat je het voor 100 euro aan persoon x verhuurt terwijl de "gangbare" huur 500 euro zou zijn dan kan dit dus resulteren in 4800 euro schenking waar persoon x dan nog schenkbelasting over moet betalen plus eventuele naheffing en over meerdere jaren in een keer bij constatering over 10 jaar.
Daar zit natuurlijk wel de crux, de pakkans is minimaal of zelfs nihil maar formeel tja.

En dan heb je in dit geval ook nog een woning wat dus deels niet door "jou" bewoont wordt maar door een ander waardoor je zelf met o.a. de HRA in de knoei komt / kan komen.
Ook hier weer, pakkans...

Zelfs als je het buitenhuisje zou gebruiken om je thuis-kappers-zaak oid te runnen is dat niet meer onderdeel van je huis en dus geen HRA over dat deel.

[ Voor 3% gewijzigd door namliam_eht op 15-03-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
namliam_eht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:53:
[...]
Iemand die op jou adres komt wonen wordt ook volgens de belasting dienst/toeslagen "mede bewoner"
Dat is dus o.a. de participatiewet...... en ja, als je sociaal huurt kan je niet zomaar alles doen.
Maar het is dan ook NIET jouw huis. Nog steeds bepaal je dan in principe als huurder met wie je samenwoont, alleen het kan wel financiële gevolgen hebben omdat je wordt gesubsidieerd.
Maar totaal iets anders dan wat de TS vraagt.

En de rest is gewoon totale onzin, geen enkele regel dat je aan iemand die bij je inwoont huur of een andere vergoeding zou moeten vragen. Nogmaals de TS vraagt helemaal niets over huren.

[ Voor 30% gewijzigd door CirclDigital op 15-03-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Is de crux dan niet dat mijn schoonouders dan onderdeel van het gezin worden? Dat zijn toch echt eerstegraads bloedverwanten volgens onze overheid.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Zou kunnen zijn, hangt af van welke definitie van gezin je gebruikt.... ik weet niet hoe banken en de belastingdienst dat zien.

Er zijn best definities van gezin die zeggen, zij die samen de kinderen verzorgen en dat lijkt mede het doel van het samenlevings verband i.t.t. het kinder opvang gebeuren 'extern"

of zoals Circ voorstelt, steek gewoon je kop in het zand en hoop dat er niks gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:23
Ik kom dit tegen (weliswaar uit 2013, maar denk niet dat de wet op dit punt is veranderd):
Bij het gedogen van de – gratis – bewoning is geen sprake van schenking, omdat de ouders niet verarmen. En dat is essentieel bij een schenking: de ene partij, de gever, moet verarmen, de andere partij, de begiftigde, moet worden verrijkt.
Daarbij dan wel van belang dat ouders geen enkel recht op de gratis bewoning hebben. Dus geen huurcontract. Laat heel zorgvuldig beoordelen hoe je een en ander wilt vastleggen en welke consequenties daaraan verbonden zijn.

Verder valt me bij een aantal reacties op dat die betrekking hebben op een situatie waarbij jullie verhuurders zijn (wat niet zo is) of waarbij jullie zelf niet meer in het huis wonen (wat niet zo zal zijn). Voor inwoning zonder financiële vergoeding (huur) is wettelijk heel weinig vastgelegd.
Mijn advies zou zijn om dit goed te bespreken met de bank die de hypotheek verstrekt en met de gemeente waar je gaat wonen. Aantal huishoudens per adres kan gelimiteerd zijn en dat lijkt me een realistischer bezwaar om rekening mee te houden.

Overigens ben ik helemaal nergens tegengekomen dat je verplicht zou zijn huur te vragen omdat het anders als een schenking wordt gezien. Dat is het geval als je zelf niet (meer) in het huis woont. En dan is het dus nog steeds niet verplicht, maar financieel (soms) verstandiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
https://www.verkoopmakela...van-ouders-terug-verhuren

https://www.legalspot.nl/...ng/woning-verhuren-ouders

https://www.taxlive.nl/nl...-voor-bv-vormt-schenking/

Niet allemaal even direct toepasbaar hier, maar toch wel ongeveer vergelijkbaar.
De situatie kind huurt van ouder komt (natuurlijk) vaker voor dan andersom, ik denk dat het op zijn minst aan toont dat je er rekening mee moet houden dat je tegen issues aan kan lopen en dat verder onderzoek toch wel meer nodig is dan je kop in het zand steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
namliam_eht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:04:
https://www.verkoopmakela...van-ouders-terug-verhuren

https://www.legalspot.nl/...ng/woning-verhuren-ouders

https://www.taxlive.nl/nl...-voor-bv-vormt-schenking/

Niet allemaal even direct toepasbaar hier, maar toch wel ongeveer vergelijkbaar.
De situatie kind huurt van ouder komt (natuurlijk) vaker voor dan andersom, ik denk dat het op zijn minst aan toont dat je er rekening mee moet houden dat je tegen issues aan kan lopen en dat verder onderzoek toch wel meer nodig is dan je kop in het zand steken.
Allemaal volkomen NIET van toepassing. Deze artikelen gaan allemaal over terug HUREN, en nogmaals: huur is absoluut geen sprake van. Ik wil er geen cent voor hebben, ook geen afgesproken tegenprestatie, ook geen watdanook. Geen huur, want er staat geen tegenprestatie tegenover en ik word er zelf niks armer van.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-05 17:24
Heb je eigenlijk de belastingdienst zelf al eens gecontact om dat na te vragen hoe zij dit zien? Want ik kan mij niet voorstellen dat als je bijvoorbeeld je ouders in huis neemt omdat de gezondheid niet top is dat de belastingdienst dan aanklopt bij je ouders he even dokken want je betaald geen huur dus is het schenking. Of bijvoorbeeld bij een nog thuiswonend kind(18+) aankloppen en zeggen hé je woont nog thuis en betaald geen huur dus je mag over dat bedrag schenkingsbelasting betalen.

En voor fiscaal partnerschap hoef ook geen zorgen te maken omdat je al getrouwd ben en jou vrouw je fiscale partner is. Het inkomen van je ouders kan wel weer meetellen bij bijvoorbeeld de UWV of iets dergelijks.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Het gaat er om dat als je te weinig huur vraagt, je risico's loopt.
Wat denk je dat er gebeurt als iemand gratis in jou huis mag wonen, defacto met of zonder huur contract dus 0 euro huur of hypotheek betaald ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:30:
Wat denk je dat er gebeurt als iemand gratis in jou huis mag wonen, defacto met of zonder huur contract dus 0 euro huur of hypotheek betaald ?
Er gebeurt dan helemaal niets....

De plaat voor je hoofd is wel erg groot..... geen huur is geen huur. En er is geen enkele regel die eist dat inwoners een vergoeding betalen aan de eigenaar.

Als je niet weet waar je het over hebt lees dan in ieder geval wat anderen je aanreiken. Dat je zelf in een andere situatie zit in een sociale huurwoning is voor TS totaal niet relevant.

[ Voor 20% gewijzigd door CirclDigital op 16-03-2023 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
aegis schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:29:
Heb je eigenlijk de belastingdienst zelf al eens gecontact om dat na te vragen hoe zij dit zien? Want ik kan mij niet voorstellen dat als je bijvoorbeeld je ouders in huis neemt omdat de gezondheid niet top is dat de belastingdienst dan aanklopt bij je ouders he even dokken want je betaald geen huur dus is het schenking. Of bijvoorbeeld bij een nog thuiswonend kind(18+) aankloppen en zeggen hé je woont nog thuis en betaald geen huur dus je mag over dat bedrag schenkingsbelasting betalen.
Het is hier al eerder gezegd... de belastingdienst heeft daar helemaal geen positie in. Voor hen is er verder helemaal geen punt als er iemand gratis bij je inwoont.

En zelfs als het geen familie is dan is er geen issue. Zou ook handig zijn voor al die mensen die gaan samenwonen. Niemand die je dan verplicht aan de nieuwe bewoner een geldelijke bijdrage te vragen of zelfs ook maar een fiscaal partnerschap aan te gaan. Je kan gewoon prima met iemand samenwonen terwijl de ander de volledige rekening betaald en je verder niets regelt.

De enige die dat niet lijkt te snappen is een bepaalde poster hier, maar die zit zelf in een sociale huurwoning en dan zijn er natuurlijk wel aanvullende regels.

Voor een schenking zijn er verder ook meerdere andere criteria, zoals dat de andere partij inlevert (ook al genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je broers of zussen hebt moet je daar ook nog rekening mee houden als je grote schenkingen krijgt (ook al krijgen je ouders daar wel iets voor terug). Mijn ouders hebben het ook overwogen, ze willen geld vrij maken en zijn weinig thuis. Maar is zie zo geen goede woningen die geschikt zijn (met hun schenking en wat we hebben) en we zijn erg blij met onze huidige woning.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:30:
Het gaat er om dat als je te weinig huur vraagt, je risico's loopt.
Je gezinssituatie veranderd, misschien heeft het invloed op bepaalde toeslagen (dat je die wel of juist niet krijgt) en je betaald misschien wat meer gemeentebelastingen. Waar doel je op? Het is geen huur en sowieso zou ik mijn ouders of schoonouders nooit zo maar op straat zetten. Ook niet bij een meningsverschil.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Marzman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:07:
Als je broers of zussen hebt moet je daar ook nog rekening mee houden als je grote schenkingen krijgt (ook al krijgen je ouders daar wel iets voor terug). Mijn ouders hebben het ook overwogen, ze willen geld vrij maken en zijn weinig thuis. Maar is zie zo geen goede woningen die geschikt zijn (met hun schenking en wat we hebben) en we zijn erg blij met onze huidige woning.
Waarom?

Er is geen enkel recht dat kinderen schenkingen krijgen net zomin dat je die "eerlijk" aan iedereen zou moeten geven. Of het slim is als ouders is dan wat anders, maar dat staat er verder buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Nee ik woon niet in een sociale huurwoning, overigens heeft mijn situatie, ervaring, kennis niks te maken met "mijn woning" maar neem gerust nog meer aan.

En geen huur is geen huur, betekend niet dat die er niet zou moeten zijn of dat de niet-huurder geen rechten zou hebben (denk alleen al aan een kraker, wat in mijn ogen niet meer dan een dief is, die krijg je als die er eenmaal zit ook niet heel makkelijk meer uit).
Ook betekend geen huur is geen huur niet dat de belastingdienst en/of de gemeente daar niet iets anders van vindt.

In deze situatie verarmt TS omdat deel van zijn woning bewoont wordt door anderen dan zijn gezin en er daar geen tegenprestatie tegen over staat -tenzij oppassen op de kleinkinderen daar onder kan vallen-.
In die zin is er sprake van een schenking of die op papier staat of niet doet er niet toe, als ik 50.000 euro overmaak naar jou hoeven we daar niks over op papier te zetten maar het is en blijft een schenking zolang daar geen prestatie tegenover staat. Dan kunnen we/jij die schenking niet opgeven bij de belastingdienst, of je het dan bij het rechte eind hebt is weer wat anders.

Als ik een vriend van me een kado geef hoor je daar niemand over. Sec genomen is dat een (ook) een schenking.
Een standaard kado tot 100 euro, zal nooit problemen geven
Een leuke vakantie ?
Een nieuwe Ford Ka ?
Een nieuwe Renaul Arkana ?
Een nieuw huis ?
Een oude Rembrand ?
Er zijn mensen al vaker in de problemen gekomen omdat deze in de bijstand zaten en regelmatig boodschappen - niet als schenking - kregen omdat ze anders niet rondkwamen. Deze moest dan toch als inkomen en schenking worden gezien.
Het feit dat het volgens ons "wel goed zit" wil niet zeggen dat alles en iedereen het daar ook mee eens is.

Je kan nog steggelen over wat een gezin is.... en of grootouders dan wel of niet binnen een gezin kunnen vallen. En in heel brede zin of een anderszins volslagen vreemdeling eventueel in het gezin kan vallen omdat deze dan mede zorg heeft voor de kinderen.... Ik weet het niet.

Overigens heb je in schenkings-land ook nog zo iets als een inbreng bij de nalatenschap, dat is weer een andere discussie.... Maar daar zitten ook nog wel een haakje en oogje aan het "eerlijk" schenken en ver-erven en dan nog onterven, kindsdelen, pfoe...

maargoed, conclusie, sommige mensen zeggen, ja joh doen, geen probleem gewoon gaan met die banaan.
Andere zeggen, wees voorzichtiger en ga hier of daar nog eens je licht op steken voordat je problemen krijgt in deze of gene hoek.
Doet er mee wat u wijs acht.

[ Voor 13% gewijzigd door namliam_eht op 16-03-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
maargoed, conclusie, sommige mensen zeggen, ja joh doen, geen probleem gewoon gaan met die banaan.
Andere zeggen, wees voorzichtiger en ga hier of daar nog eens je licht op steken voordat je problemen krijgt in deze of gene hoek.
Dat is jouw conclusie.... je levert alleen geen enkele onderbouwing en blijft maar leuteren over huur terwijl daar helemaal geen sprake van is. Je blijft gewoon hangen in je denkbeelden zonder dat je echt kennis hebt of het uitzoekt.

En ik heb het persoonlijk gewoon niet alleen uitgezocht maar ook jaren gedaan met mijn ouders. Totale onzin gewoon om te stellen dat de belastingdienst hier iets van vindt en dingen ziet als schenking. En dat heeft ook nog eens niets met familie te maken, iedereen kan gewoon "gratis" bij je inwonen uitgezonderd de dingen die ik eerder aangaf: CirclDigital in "Huur vs schenking: inwonende ouders".

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 16-03-2023 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
En zoals je daar zegt, doe het dan vooral informeel...

Ik geef wel voorbeelden zoals bijvoorbeeld die casus van mensen in de bijstand die boodschappen van familie en vrienden krijgen - informeel - maar waar men toch heel formeel problemen mee kregen toen de instanties daar achter kwamen... maar regel zaken vooral informeel ...

Een kind dat tegen een te lage huur in een woning van de ouders woont, wordt (voorbeelden gegeven) als schenking gezien. 0 euro huur is zeker te laag, formeel of informeel maakt dan niet veel meer uit.
Als dit de ene kant op werkt, werkt dat vast niet de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:17:
[...]
Een kind dat tegen een te lage huur in een woning van de ouders woont, wordt (voorbeelden gegeven) als schenking gezien. 0 euro huur is zeker te laag, formeel of informeel maakt dan niet veel meer uit.
Het dringt blijkbaar niet door dat als er geen sprake van huur is zo'n argument niet relevant is, gratis wonen is niet hetzelfde als huren voor €0. Er wordt hier NIET gehuurd.

En lees die laatste zin in de quote die je doet ook even.

[ Voor 4% gewijzigd door CirclDigital op 16-03-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Waterbeesje oke je woont er met zijn 4-en (kids even erbuiten gelaten als er zijn)

Sta eens stil dat je met je huidige partner het niet meer kan vinden, in normale situatie is dat al een hoop gezeik en dan ontneem je 2 (nu nog) aardige mensen/schoonouders die er al dan niet debet aan (kunnen) zijn ook nog eens de woonruimte
+ Als je partner nog broers/zussen/ooms/tante(s) heeft (iets met overlijden) welk recht heeft wie ?
lees --> er is altijd gezeik met "geld" onderaan de eindstreep/saldo en dat wil je liever voorkomen dan op (ongelukkig) moment over bekvechten / juridsiche strijd aan gaan.

Het feit dat ze willen schenken/huren is dus ook iets wat hun ze ook bescherm(ing) bied.
en ze betalen het nu toch .. als je de schenking niet wilt/hoeft van 6k per jaar ..

ik zou als ik jullie was 400,- huur vragen en dat gebruiken als (voorbeeld):
300,- p.m een lease auto voor de deur en die 100,- apart zetten voor woning onderhoud .. wie de auto gebruikt (1ste graad oid is vaak inclusief) als ze kunnen rijden is dan een win-win (ze doen boodschappen bv) en dan is een schilder huren voor het hele huis of de defecte / verstopte meuk ook gecoverd.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 16-03-2023 12:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:43:
@Waterbeesje oke je woont er met zijn 4-en (kids even erbuiten gelaten als er zijn)

Sta eens stil dat je met je huidige partner het niet meer kan vinden, in normale situatie is dat al een hoop gezeik en dan ontneem je 2 (nu nog) aardige mensen/schoonouders die er al dan niet debet aan (kunnen) zijn ook nog eens de woonruimte
Die zouden we er voor de volle 100% in mee trekken. Klopt helemaal. Daar hebben we ook goed over gesproken, en dat is iets dat we allemaal als risico aanvaarden. Voor een tijdelijke tussenoplossing kunnen schoonouders ook bij andere familie terecht als het er op aan komt.
+ Als je partner nog broers/zussen/ooms/tante(s) heeft (iets met overlijden) welk recht heeft wie ?
lees --> er is altijd gezeik met "geld" onderaan de eindstreep/saldo en dat wil je liever voorkomen dan op (ongelukkig) moment over bekvechten / juridsiche strijd aan gaan.
Broers en zussen heeft mijn vrouw niet, dat is makkelijk :)
En qua woonruimte heeft niemand anders dan mijn vrouw en ikzelf een recht.
Mochten we beiden tegelijk overlijden, zullen automatisch de kinderen alles erven dat er te erven valt. Ooms/tantes/ overgrootouders, andere aanverwanten hebben daar dus helemaal niets mee van doen (op wat details na die beschreven zijn)
Het feit dat ze willen schenken/huren is dus ook iets wat hun ze ook bescherm(ing) bied.
en ze betalen het nu toch .. als je de schenking niet wilt/hoeft van 6k per jaar ..

ik zou als ik jullie was 400,- huur vragen en dat gebruiken als (voorbeeld):
300,- p.m een lease auto voor de deur en die 100,- apart zetten voor woning onderhoud .. wie de auto gebruikt (1ste graad oid is vaak inclusief) als ze kunnen rijden is dan een win-win (ze doen boodschappen bv) en dan is een schilder huren voor het hele huis of de defecte / verstopte meuk ook gecoverd.
Wat betreft huur vragen wil ik je vragen nog eens terug te lezen in mijn reacties. Kan niet, mag niet, punt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je gooit een stelling op maar gaat alvast met een hakbijl je stelling verdedigen :? kan je wat minder aggresief en aanvallend je mening ventileren ?

en welk gedeelte van "Voorbeeld" (of meervoud ervan) is jou ontgaan ?

Als je positief reageert denk ik dat je meer vliegen/gevraagde reacties krijgt dan met de hakbijl erop los slaan.
Ik zie wel of je volgende reactie wat meer toevoegt ...

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CirclDigital
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:18:
[...]
je gooit een stelling op maar gaat alvast met een hakbijl je stelling verdedigen :? kan je wat minder aggresief en aanvallend je mening ventileren ?
Aangezien je de zoveelste bent die en de TS zijn tekst niet leest (hij wil NIET verhuren) en dan toch weer met een verhaal over huur aankomt...... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:17:
[...]

En zoals je daar zegt, doe het dan vooral informeel...

Ik geef wel voorbeelden zoals bijvoorbeeld die casus van mensen in de bijstand die boodschappen van familie en vrienden krijgen - informeel - maar waar men toch heel formeel problemen mee kregen toen de instanties daar achter kwamen... maar regel zaken vooral informeel ...

Zoals @CirclDigital zegt: dit is geheel niet van toepassing.

De betreffende stukken heb ik ook langs zien komen op google duckduckgo.
Daar ging het er vooral op wanneer:
- het huis niet door de eigenaar werd bewoond, maar werd uitgeleend.
Dat er geen zelfbewoning was, maakte hier dus uit, de eigenaar had dus geen vruchtgebruik zoals dat wordt genoemd. Die woonde immers elders (ik ben zowel buitenland als elders in het land tegengekomen).

- er wel een huur werd gevraagd, maar een erg lage huur.
Het feit dat er daar iets van huur werd gevraagd, maakte daarin het verschil want dat is een overeenkomst/contract. Wanneer er geen huur werd gevraagd èn de eigenaar zelf in hetzelfde pand (woonhuis) woont liggen de verhoudingen anders omdat er geen overeenkomst/contract aan ten grondslag ligt.
vso schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:18:
[...]

en welk gedeelte van "Voorbeeld" (of meervoud ervan) is jou ontgaan ?

Als je positief reageert denk ik dat je meer vliegen/gevraagde reacties krijgt dan met de hakbijl erop los slaan.
Ik zie wel of je volgende reactie wat meer toevoegt ...
Excuses als ik hier wat kribbig overkom, maar ik krijg langs een aantal kanten te horen dat ik beter wèl geld kan vragen op de een of andere manier, terwijl dat geheel niet de bedoeling is: ze mogen gratis en voor niks er bij intrekken. Dat heb ik ook meermaals in mijn reacties neergezet. De strekking van mijn vraag bovenaan deze draad wordt met antwoorden als 'vraag gewoon huur' volledig omgekeerd.

Inwonen:
- mag WEL van de bank
- mag WEL van de gemeente

kamer(s) verhuren:
- mag NIET van de bank. Wel bij een andere hypotheekverstrekker, maar die is te duur en kan dus NIET.
- mag NIET van de gemeente

Aangezien ik niet tegen de regels van de bank, gemeente en fiscus in wil gaan èn niet voornemens ben ook maar iets van een vergoeding te vragen, zie ik welke vorm van huur vragen niet als optie.
Het voorbeeld van de lease auto is ook totaal overbodig met in totaal 3 auto's in eigen bezit + een van schoonouders welke nog lang niet op zijn. Of onderhoud aan dingen als auto's en het huis: doen we allemaal zelf. Bovendien is dat een belasting op mijn schoonouders waar we niet om vragen en vooral niet op willen rekenen.

Dus nogmaals mijn tl/dr: Omdat mijn schoonouders rond de €800 per maand besparen aan huur/gwl/internet/etc willen ze een bedrag schenken, en ik wil niet dat de fiscus dit gaat zien als verkapte huur. Hoe zorg ik daarvoor?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Waterbeesje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Dus nogmaals mijn tl/dr: Omdat mijn schoonouders rond de €800 per maand besparen aan huur/gwl/internet/etc willen ze een bedrag schenken, en ik wil niet dat de fiscus dit gaat zien als verkapte huur. Hoe zorg ik daarvoor?
Mocht het zover gaan komen dan is er voor een schenking niet meer nodig dan dat je (lees je vrouw) dit opneemt in een aangifte (die je zelf doet). Allemaal niet zo spannend en pas van toepassing als het bedrag van ouders naar kind meer is dan € 6.035 per jaar (vrijstelling 2023). Boven dit bedrag betaal je dan 10% belasting over het geschonken bedrag. Voor eventuele schenkingen aan kleinkinderen zijn er aanvullende lagere vrijstellingen. Hoef je allemaal verder niets anders voor te doen en ook niet verder in contracten vast te leggen.

En eventueel zijn er nog wat specifieke opties als zij bijvoorbeeld willen schenken bij aanschaf van je woning (leeftijd ontvanger is dan wel relevant).

Vanuit de fiscus is er verder helemaal geen koppeling met eventuele huur of iets anders. En mochten ze bij je inwonen dan is het verder ook geen enkel probleem als zij bijdragen in eventuele meerkosten die je maakt omdat zij er ook wonen. Handig om dat te kunnen onderbouwen maar zolang het bij normale bedragen blijft is er natuurlijk helemaal niemand die daar iets over gaat vragen.

In aangiftes IB is het allemaal standaard verwerkt en geeft iedereen gewoon aan dat je huisgenoten bent. Heeft verder nul invloed op de rest (uitzonderingen eerder aangegeven).

[ Voor 6% gewijzigd door CirclDigital op 16-03-2023 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vraag me ook af of dat wel huur heet als de ouders een vergoeding betalen voor het inwonen. Als kinderen kostgeld betalen omdat ze gaan werken en nog bij hun ouders wonen is dat toch ook niet meteen huur. Dit is toch gewoon hetzelfde (maar dan andersom).

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
Marzman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:33:
Ik vraag me ook af of dat wel huur heet als de ouders een vergoeding betalen voor het inwonen. Als kinderen kostgeld betalen omdat ze gaan werken en nog bij hun ouders wonen is dat toch ook niet meteen huur. Dit is toch gewoon hetzelfde (maar dan andersom).
Precies.... je mag samenwonen met wie je wil zonder dat er sprake is van huur.
Maar dat is voor velen hier blijkbaar een lastig concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CirclDigital schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:34:
[...]

Aangezien je de zoveelste bent die en de TS zijn tekst niet leest (hij wil NIET verhuren) en dan toch weer met een verhaal over huur aankomt...... 8)7
Als je negeert dat hoe positief bedoelt zijn insteek is dat er ook negatieve gevolgen aan (kunnen) zitten.

inkomen kwijt raken door diverse omstandigheden is bij mijn weten best een optie, net zoals gedwongen huis verkoop.

ik weet niet hoe het verder met jou zit, maar mensen voor onbepaalde tijd in je huis hebben afgezien van je kids ...is heel wat anders dan je kind op zijn 30ste of later weer in huis nemen of in dit geval andersom

maar we focussen lekker op negatieve zaken 8)7 hoe goed bedoelt een post ook is

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CirclDigital schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:40:
[...]

Precies.... je mag samenwonen met wie je wil zonder dat er sprake is van huur.
Maar dat is voor velen hier blijkbaar een lastig concept.
Nu je het zegt, mijn vrouw betaald mij ook ;) Er staat niks op papier en bij het woord huur hebben we ruzie denk ik. Het is gewoon een afspraak om de kosten enigszins te verdelen omdat ik verder alles betaal via mijn rekening.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:07
Marzman schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:18:
[...]

Nu je het zegt, mijn vrouw betaald mij ook ;) Er staat niks op papier en bij het woord huur hebben we ruzie denk ik. Het is gewoon een afspraak om de kosten enigszins te verdelen omdat ik verder alles betaal via mijn rekening.
Als je getrouwd bent staat er wel degelijk wat op papier natuurlijk ;)
Sterker nog.... In dat geval... Al zou je niet eens samenwonen als getrouwd stel, ben je alsnog verplicht elkaar te verzorgen. Danwel financieel, of anderszins in natura, zorgen voor onderdak, etc...
In voor- en tegenspoed. <3 :P Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Waterbeesje schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:39:
[...]
Gebruik een modelovereenkomst voor schenkingen (onderhandse akte, je hoeft niet naar de notaris, kan wel) en leg daarin vast dat sprake is van een schenking van bedrag xxx, zonder tegenprestatie. Zeker als je binnen de schenkingsvrijstelling per jaar blijft, is dat een prima oplossing. Inwoning is geen schenking (zie eerdere post en hierboven de vergelijking met 18-jarige thuiswonende kinderen) en vereist niets. Het overmaken van een bedrag zonder tegenprestatie is controleerbaar (door de bank/belastingdienst) en het verarmt de ouders en het verrijkt jou. Daarom betaal je daar belasting over, maar dus niet als je onder die vrijstelling blijft. Met de modelovereenkomst kun je aangeven waar die schenking vandaan komt EN dat er dus niets tegenoverstaat.
Formeel en legaal goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
namliam_eht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:20:
Nee ik woon niet in een sociale huurwoning, overigens heeft mijn situatie, ervaring, kennis niks te maken met "mijn woning" maar neem gerust nog meer aan.

En geen huur is geen huur, betekend niet dat die er niet zou moeten zijn of dat de niet-huurder geen rechten zou hebben (denk alleen al aan een kraker, wat in mijn ogen niet meer dan een dief is, die krijg je als die er eenmaal zit ook niet heel makkelijk meer uit).
Ook betekend geen huur is geen huur niet dat de belastingdienst en/of de gemeente daar niet iets anders van vindt.

In deze situatie verarmt TS omdat deel van zijn woning bewoont wordt door anderen dan zijn gezin en er daar geen tegenprestatie tegen over staat -tenzij oppassen op de kleinkinderen daar onder kan vallen-.
In die zin is er sprake van een schenking of die op papier staat of niet doet er niet toe, als ik 50.000 euro overmaak naar jou hoeven we daar niks over op papier te zetten maar het is en blijft een schenking zolang daar geen prestatie tegenover staat. Dan kunnen we/jij die schenking niet opgeven bij de belastingdienst, of je het dan bij het rechte eind hebt is weer wat anders.

Als ik een vriend van me een kado geef hoor je daar niemand over. Sec genomen is dat een (ook) een schenking.
Een standaard kado tot 100 euro, zal nooit problemen geven
Een leuke vakantie ?
Een nieuwe Ford Ka ?
Een nieuwe Renaul Arkana ?
Een nieuw huis ?
Een oude Rembrand ?
Er zijn mensen al vaker in de problemen gekomen omdat deze in de bijstand zaten en regelmatig boodschappen - niet als schenking - kregen omdat ze anders niet rondkwamen. Deze moest dan toch als inkomen en schenking worden gezien.
Het feit dat het volgens ons "wel goed zit" wil niet zeggen dat alles en iedereen het daar ook mee eens is.

Je kan nog steggelen over wat een gezin is.... en of grootouders dan wel of niet binnen een gezin kunnen vallen. En in heel brede zin of een anderszins volslagen vreemdeling eventueel in het gezin kan vallen omdat deze dan mede zorg heeft voor de kinderen.... Ik weet het niet.

Overigens heb je in schenkings-land ook nog zo iets als een inbreng bij de nalatenschap, dat is weer een andere discussie.... Maar daar zitten ook nog wel een haakje en oogje aan het "eerlijk" schenken en ver-erven en dan nog onterven, kindsdelen, pfoe...

Situatie met bijstand is IMHO anders, omdat je dan geld krijgt van de overheid onder bepaalde voorwaarden.

Als je ouders bij kinderen in gaan wonen en dit netto geen kosten heeft voor de overheid lijkt me dat dit geen problemen zal opleveren.

Het feit dat hierover weinig te vinden is (je vindt alleen maar informatie over ouders die aan kinderen geld/kapitaal willen geven), doet me twijfelen aan hoe mobiel we eigenlijk zijn op de sociale ladder. Ik denk redelijk weinig, want anders zouden er veel meer jongeren moeten zijn (millennial generatie) die hun ouders die niet gestuurd hebben en weinig geld hebben verdiend te ondersteunen zoals TS van plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wat zijn de voorwaarden voor inwoning? Wat als er geen deur tussen de twee verblijven is? Wat als ieder een eigen keuken heeft? Moet er sprake zijn van gemeenschappelijke ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Joris748 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:45:
Wat zijn de voorwaarden voor inwoning? Wat als er geen deur tussen de twee verblijven is? Wat als ieder een eigen keuken heeft? Moet er sprake zijn van gemeenschappelijke ruimtes?
Voor inwonende ouders is dat heel erg soepel, je mag zelfs een wooncontainer in de tuin zetten waar ze in kunnen wonen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Dit is toch wel zo'n onderwerp waar iedereen het allemaal veel moeilijker probeert te maken dan het in werkelijkheid is. Allemaal een beetje aan het doorslaan.
Toke_gt schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:15:
[...]
Gebruik een modelovereenkomst voor schenkingen (onderhandse akte, je hoeft niet naar de notaris, kan wel)
Formeel en legaal goed geregeld.
Schenkingen zijn VORMVRIJ. Kortom, er is in het geheel geen akte of iets anders nodig. Mondelinge overeenkomst dat er geschonken wordt en deze schenking aanvaard wordt is gewoon voldoende. En bij schenken tussen ouders en kinderen (zonder aanvullende voorwaarden van de schenking) volstaat het gewoon een bedrag te geven/over te boeken onder vermelding van schenking.

Voor iedereen duidelijk en ook gewoon formeel en geheel legaal.

Enige schenking die een (notariële) akte vereist is die van de papieren schenking. En dat is eigenlijk alleen zo omdat de belastingdienst het wil ontmoedigen en je dus graag op kosten jaagt.
Joris748 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:45:
Helemaal niets, nada.
Of denk je dat je een huis moet gaan verbouwen als je vriend/vriendin komt samenwonen?

Alleen als je gaat verhuren (hier dus NIET) dan moet er iets separaats te verhuren zijn zoals een kamer of een zelfstandige wooneenheid. Iets als inwonen is een kreet met geen enkele juridische betekenis.

Je schrijft je in op een adres, je bent huisgenoten en verder niets. (behalve de mogelijk eerder genoemde gevolgen uit de participatiewet).
Marzman schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:52:
[...]
Voor inwonende ouders is dat heel erg soepel, je mag zelfs een wooncontainer in de tuin zetten waar ze in kunnen wonen.
Dat is voor iedereen hetzelfde, ouders of niet.... zolang er geen sprake is van huur.

En dat van die container is natuurlijk onzin, daar gelden wel gewoon regels voor. Sommige gemeenten verlenen op minder strenge basis vergunningen voor zgn kangeroe-woningen als die dan ook maar weer verdwijnen als de ouders/familie ook verdwijnt.

[ Voor 39% gewijzigd door CirclDigital op 19-03-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CirclDigital schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:28:
Dat is voor iedereen hetzelfde, ouders of niet.... zolang er geen sprake is van huur.

En dat van die container is natuurlijk onzin, daar gelden wel gewoon regels voor. Sommige gemeenten verlenen op minder strenge basis vergunningen voor zgn kangeroe-woningen als die dan ook maar weer verdwijnen als de ouders/familie ook verdwijnt.
Dat bedoel ik ook, hij zal inderdaad weer weg moeten als het niet meer nodig is.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
Marzman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:38:
[...]

Dat bedoel ik ook, hij zal inderdaad weer weg moeten als het niet meer nodig is.
Maar dat schrijf je niet.... een woonunit in de tuin is gewoon vergunningsplichtig, en het is helemaal geen gegeven dat je die vergunning krijgt. Vaak niet zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik moet het alleen melden https://www.vlaanderen.be/zorgwonen , in Nederland heb je zo te zien ook geen vergunning nodig https://www.rijksoverheid...uwregels-mantelzorgwoning

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
CirclDigital schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:28:
Schenkingen zijn VORMVRIJ. Kortom, er is in het geheel geen akte of iets anders nodig. Mondelinge overeenkomst dat er geschonken wordt en deze schenking aanvaard wordt is gewoon voldoende. En bij schenken tussen ouders en kinderen (zonder aanvullende voorwaarden van de schenking) volstaat het gewoon een bedrag te geven/over te boeken onder vermelding van schenking.

Voor iedereen duidelijk en ook gewoon formeel en geheel legaal.
Dat weet ik, maar ik begrijp dat @Waterbeesje behoefte heeft aan (meer) zekerheid voor hun specifieke situatie van een schenking in combinatie met inwoning zonder vergoeding. En dan is dit een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:07
Een "mantelzorgwoning" op eigen grond, is volgens je link alleen wel voor de verzorgende(n), en niet voor degene die verzorgd worden...
Dat zou in dit geval betekenen dat de extra woonruimte (of zeecontainer ;) ) op de grond van de ouders zou moeten staan, wat in dit geval niet zo is?!
Ik haal er niet zo 123 uit dat dit ook andersom is toegestaan, maar weet er verder ook weinig van...

Andersom mag dus wel zie ik nu, maw. de zorgverlener in het huis en de ouders in het tuinhuis, maar wat betreft de locatie wordt alleen gesproken over de "eigen grond" van degene die zorg nodig heeft... Lekker vaag :)

[ Voor 37% gewijzigd door GeeEs op 19-03-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Dat is waar.... ik vindt 'm in de praktijk toch wel wat minder makkelijk dan geschetst. Het leunt op het vergunningvrij in de achtertuin mogen bouwen. Maar de aanvullende regels (hoogte en perceeloppervlak) maken het voor een geheel zelfstandige woonunit vaak toch wat lastiger.

Maar als je kavel groot genoeg is dan is het makkelijker, alleen tikje kostbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door CirclDigital op 19-03-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Toke_gt schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:59:
[...]
Dat weet ik, maar ik begrijp dat @Waterbeesje behoefte heeft aan (meer) zekerheid voor hun specifieke situatie van een schenking in combinatie met inwoning zonder vergoeding. En dan is dit een mogelijkheid.
In mijn optiek is zo'n onderhandse akte pure schijnzekerheid.... het voegt nagenoeg nooit iets toe.
Pagina: 1