Goedkopen upgrade of kom ik er niet onderuit.....

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BashChaos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zoek een?
Ondertussen is mijn PC al weer wat jaartjes oud. Mooi computertje wat nu langzaam aan de limieten komt als het komt op de laatste warzone 2.0 etc.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150M-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 84,14€ 84,14
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 70,04€ 70,04
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 154,18

Nu is mijn vraag: kan ik om toch nog wat FPS uit het ding te persen zinvol zijn om bijvoorbeeld een nieuwe videokaart toe te voegen of deze te vervangen.
Of denken jullie (mensen met meer verstand van dit soort aankoop overwegingen) waar begin je aan; als je dan toch geld gaat uitgeven dan is het wel weer tijd voor een grote uitgave.

Budget is toch wel zo minimaal. Het enige wat is speel wat nu uitdagend is; Warzone 2.0. Soms speel ik nog red dead redemption 2 maar zoals de graphics nu zijn is het prima.

Ik hoor graag jullie gedachten

[ Voor 4% gewijzigd door BashChaos op 13-03-2023 12:32 ]

Beste antwoord (via BashChaos op 14-03-2023 14:31)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Croga schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
[...]

[...]

Als je real world performance wilt testen is 3DMark ook nutteloos.

De youtube filmpjes van @freaky35 zijn dan veel zinniger. Die geven duidelijk aan dat de 6500 met 1060 in Wz2 beiden rond de 100% zitten en met een iets sneller GPU de GPU op z'n sloffen die 6500 op 100% laat lopen. Ofwel: We hebben al real world bewijs dat de 6500 met een betere GPU uitrusten niet zinnig is. Ik ageerde tegen je opmerking over Ghzen en dat die observatie in deze al helemaal geen waarde heeft. Dan is Passmark nog beter dan zo'n losse opmerking.
ik vind dat geen goed voorbeeld, de AMD RX580 is nauwelijks sneller dan de Nvidia GTX1060, TS is op zoek naar zekerheid of een significant betere videokaart de moeite waard is voor zijn gaming doeleinde.

met 3DMark zou je een relatieve meting kunnen doen gefocust op GPU prestaties om de grens van de CPU als bottleneck op te zoeken door te vergelijken met dezelfde i5 CPU maar met GTX1060 versus iets moderns van Nvidia. Vraag je daarbij af: "als de gemiddelde FPS gelijk blijft van een intensieve-GPU-testrun met de veel snellere videokaart, dan is de CPU de bottleneck (je verwacht immers meer FPS onder gelijke stress van een betere videokaart)".
ik denk dat er voldoende testdata beschikbaar is om al zo'n compare te doen, het liefst met de favoriete game van TS als testbank (dus niet persé 3DMark).

omdat dit mijn topic niet is is dit mijn laatste reactie en wens ik @BashChaos succes met zijn verdere onderzoek en keuze. :)

[ Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-03-2023 20:11 ]

d:)b

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:23
wat is budget ? indien alles prima is zoals het nu is, dan zou ik alles houden zoals het nu is.

Misschien kan je een 2060 of een 1080 op de kop tikken voor weinig (2e hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Zonder een daadwerkelijk budget te noemen valt er weinig zinnigs te zeggen. Hebben we het over €50 of €300?

Bij upgraden van videokaart is het ook wel belangrijk dat je kijkt of je voeding wel genoeg is overigens.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BashChaos
Nou ja budget; kan dus oplopen tot 1500 euro als het advies is zoek een nieuwe PC uit.
Maar minder geld is natuurlijk altijd beter. 200 euro lijkt me een mooi limiet?

Kan een 2060 met de huidige setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:23
yep, maarja zoals collega @Hahn zegt, hoe ook rekening met je voeding. 450w is niet veel headroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:29
BashChaos schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:43:
Nou ja budget; kan dus oplopen tot 1500 euro als het advies is zoek een nieuwe PC uit.
Maar minder geld is natuurlijk altijd beter. 200 euro lijkt me een mooi limiet?

Kan een 2060 met de huidige setup?
Absoluut een nieuwe pc ik zou ook geen 2060 met deze cpu koppelen
De 1060 GTX een prima combo met die cpu.

Maar met bv een 1080gtx krijg je al een bottleneck.
Tijd als je wat wilt om het gehele systeem te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

freaky35 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Absoluut een nieuwe pc ik zou ook geen 2060 met deze cpu koppelen
De 1060 GTX een prima combo met die cpu.

Maar met bv een 1080gtx krijg je al een bottleneck.
Tijd als je wat wilt om het gehele systeem te vervangen
de i5-6500 draait max op 3,6GHz
is toch niet verkeerd. weet je zeker dat de GPU bottleneck al begint vanaf 1080GTX?
ik zou dat toch eerst met wat statistieken van performance metingen checken.

bijv.: hoeveel FPS doet een i5-6500 met nieuwere generatie GPU in 3DMark vs. zelfde processor met de GTX1060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ja want dat is die met een 1060 al zie ik in Warzone 2.0

Je ziet het goed aan het mega hoge cpu gebruik en het fluctuerende gpu gebruik(liefst wil je dat dan 100% hebben of in die buurt)

YouTube: Call of Duty: Warzone | 1080p Resolution | Intel Core i5 6500 with N...

YouTube: Call of Duty: Warzone 2.0 Season 1 | Benchmark | I5-6500 + RX 580 8G...

het is een 4 core cpu zonder hyperthreading en relatief lage geklokte en oudere cores.
Voor hedendaagse games(vooral als het cpu intensieve games zijn) en gpu's niet meer geschikt

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 13-03-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Dat gegeven heb je natuurlijk helemaal niets aan. De IPC (ofwel: hoeveel werk kan er per Ghz verzet worden) is in de loop van de generaties aardig opgelopen. Daarnaast heeft deze CPU ook nog eens geen hyperthreading wat in moderne spellen ook weer aardig wat performance kost.

De CPU is 7 generaties oud. Uitgaande van een 10% IPC verbetering per generatie praat je dan over 77% betere performance op dezelfde snelheid. HT levert dan ook nog eens zo'n 30%-50% op. Ofwel: Een moderne Intel CPU op 3.6Ghz met 4 cores is 2.5 keer sneller dan deze 6500.

De opvolger van de 6500 is de 13500. Die heeft anderhalf keer zoveel performance cores die ook nog eens 33% sneller lopen. Die is dus, al met al, ongeveer 5 keer zo snel. En dan praten we nog niet over de overhead taken die de zuinige cores over kunnen nemen....

(Disclaimer: Dit zijn allemaal theoretische berekeningen met grove schattingen. De nauwkeurigheid van deze getallen schat ik op zo'n 50% 😜)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50

Thomg

Aww yiss

Croga schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Dat gegeven heb je natuurlijk helemaal niets aan. De IPC (ofwel: hoeveel werk kan er per Ghz verzet worden) is in de loop van de generaties aardig opgelopen. Daarnaast heeft deze CPU ook nog eens geen hyperthreading wat in moderne spellen ook weer aardig wat performance kost.

De CPU is 7 generaties oud. Uitgaande van een 10% IPC verbetering per generatie praat je dan over 77% betere performance op dezelfde snelheid. HT levert dan ook nog eens zo'n 30%-50% op. Ofwel: Een moderne Intel CPU op 3.6Ghz met 4 cores is 2.5 keer sneller dan deze 6500.

De opvolger van de 6500 is de 13500. Die heeft anderhalf keer zoveel performance cores die ook nog eens 33% sneller lopen. Die is dus, al met al, ongeveer 5 keer zo snel. En dan praten we nog niet over de overhead taken die de zuinige cores over kunnen nemen....

(Disclaimer: Dit zijn allemaal theoretische berekeningen met grove schattingen. De nauwkeurigheid van deze getallen schat ik op zo'n 50% 😜)
Voor dit soort dingen geeft passmark een prima ruige indicatie.
https://www.cpubenchmark....i5-13500-vs-Intel-i5-6600
Single core ~75% en multi ongeveer 4.4x zo snel.
Dus he, zo ver naast zat je er niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

passmark is niet nuttig als TS op zoek is naar game prestaties, dan is de werklast vooral rendering.
hoeveel CPU power je daarvoor nodig hebt kan je beter uit testresultaat halen dan elkaar te bediscussiëren, want het is algemeen bekend dat games maar matig profiteren van multi threading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
JJ Le Funk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:43:
passmark is niet nuttig als TS op zoek is naar game prestaties, dan is de werklast vooral rendering.
hoeveel CPU power je daarvoor nodig hebt kan je beter uit testresultaat halen dan elkaar te bediscussiëren, want het is algemeen bekend dat games maar matig profiteren van multi threading.
Wat wil je nog meer als test resultaat hebben vraag ik me af? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

freaky35 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Wat wil je nog meer als test resultaat hebben vraag ik me af? :)
ik had al een voorbeeld gegeven ter inspiratie maar wil het liever aan TS overlaten dit uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 11:18
Ik zou eerder de CPU vervangen dan de GPU, want met die GTX 1060 valt nog wel wat aan te vangen:
YouTube: I Bought a GTX 1060 Founders Edition In 2023!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 12:43

Croga

The Unreasonable Man

JJ Le Funk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:43:
JJ Le Funk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:46:
[...]

ik had al een voorbeeld gegeven ter inspiratie maar wil het liever aan TS overlaten dit uit te zoeken.

De youtube filmpjes van @freaky35 zijn dan veel zinniger. Die geven duidelijk aan dat de 6500 met 1060 in Wz2 beiden rond de 100% zitten en met een iets sneller GPU de GPU op z'n sloffen die 6500 op 100% laat lopen. Ofwel: We hebben al real world bewijs dat de 6500 met een betere GPU uitrusten niet zinnig is. Ik ageerde tegen je opmerking over Ghzen en dat die observatie in deze al helemaal geen waarde heeft. Dan is Passmark nog beter dan zo'n losse opmerking.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Croga schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:51:
[...]

[...]

ik vind dat geen goed voorbeeld, de AMD RX580 is nauwelijks sneller dan de Nvidia GTX1060, TS is op zoek naar zekerheid of een significant betere videokaart de moeite waard is voor zijn gaming doeleinde.

met 3DMark zou je een relatieve meting kunnen doen gefocust op GPU prestaties om de grens van de CPU als bottleneck op te zoeken door te vergelijken met dezelfde i5 CPU maar met GTX1060 versus iets moderns van Nvidia. Vraag je daarbij af: "als de gemiddelde FPS gelijk blijft van een intensieve-GPU-testrun met de veel snellere videokaart, dan is de CPU de bottleneck (je verwacht immers meer FPS onder gelijke stress van een betere videokaart)".
ik denk dat er voldoende testdata beschikbaar is om al zo'n compare te doen, het liefst met de favoriete game van TS als testbank (dus niet persé 3DMark).

omdat dit mijn topic niet is is dit mijn laatste reactie en wens ik @BashChaos succes met zijn verdere onderzoek en keuze. :)

[ Voor 15% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
JJ Le Funk schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:42:
[...]

ik vind dat geen goed voorbeeld, de AMD RX580 doet nauwelijks onder voor de Nvidia GTX1060, TS is op zoek naar zekerheid of een significant betere videokaart de moeite waard is voor zijn gaming doeleinde.

met 3DMark zou je een relatieve meting kunnen doen gefocust op GPU prestaties om de grens van de CPU als bottleneck op te zoeken door te vergelijken met dezelfde i5 CPU maar met GTX1060 vs iets moderns van Nvidia. Vraag je daarbij af: "als de gemiddelde FPS gelijk blijft van een intensieve-GPU-testrun met de veel snellere videokaart, dan is de CPU de bottleneck".

omdat dit mijn topic niet is is dit mijn laatste reactie en wens ik TS veel succes met dit uitzoek-klusje.
Een i5 6500 cpu bottleneckt al in combinatie met een 1060 gtx in een game die de Ts graag speeld(Warzone 2.0).Dan kan je wel nagaan wat er gebeurd met een nog betere gpu.

Het heeft geen zin om de gpu te upgraden met de huidige cpu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BashChaos
Prachtige discussie!
Maar de strekking blijft dat de CPU de boel voor de rest verpest.
Ik ga nadenken over wanneer en hoe ik een nieuwe PC ga aanschaffen

Topic kan wat mij betreft gesloten worden

Dank voor jullie tijd
Pagina: 1