Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesD
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
Beste Tweakeraars,

Na 4,5 jaar met de Pocophone F1 ben ik op zoek naar een nieuwe telefoon. De Poco heeft trouw z'n werk gedaan, maar loopt steeds vaker vast, heeft beperkte opslag en ik heb zo mijn ergernissen ontwikkeld.

Ik heb de best buy guides van januari en maart 2023 gelezen en ben er nog niet helemaal uit. Ik heb geprobeerd aan de hand van een Excel te filteren wat nou een goede keuze is, maar verzuip in het aanbod en de vele criteria waar je op moet letten. Ik kan niet goed beoordelen wat ik moet vinden van de diafragma, isoc, mHA, etc. Ook merk ik dat er soms keuzes worden gemaakt op basis van zaken die ik zelf niét belangrijk vind, maar die ik niet goed kan beoordelen. Daarom de vraag: help, wat zou jij mij adviseren?

Hieronder op een rijtje wat informatie.

Gebruiksprofiel:
- Ik heb een pasgeboren dochter en wil alle mooie en kleine momenten goed vastleggen en later in een fotoboek kunnen stoppen. Dus fijn als ik onder alle omstandigheden (donker, veel licht, etc.) een mooie, heldere foto kan maken.
- Ik gebruik mijn telefoon m.n. voor whatsapp/Signal, ouderwets bellen, muziek en podcasts luisteren (via Bluetooth oortjes!) bankzaken, nieuwsapps, Reddit en e-mail.
- Met autorijden fungeert mijn telefoon altijd als routebegeleider (Google maps)
- Soms kijk ik een serie of speel ik een game, maar ik heb geen strenge eisen. Ik ben een beetje van de oude stempel dus in mijn hoofd is het logisch dat zware applicaties traag of moeizaam zijn. Iets kijken doe ik vaak via Bluetooth op een TV die inmiddels toch ook al meer dan 7 jaar oud is. Dus het hoeft geen fantastische kwaliteit te zijn.
- Liever een telefoon die klein en handzaam is dan een heel grote. Over het formaat van mijn Pocophone F1 ben ik tevreden (scherm 6,18 inch, gewicht 190 gram).

Budget
Ik ben bereid maximaal 750 euro uit te geven, maar geef sterk de voorkeur aan een telefoon die ergens tussen de 250 en 500 euro kost.

Wensenlijstje (van belangrijk naar minder belangrijk):
- Zo min mogelijk bloatware / voorgeïnstalleerde apps. De Pocophone heeft eindeloze troepapps die zich moeilijk laten verwijderen.
- Robuustheid en repareerbaarheid. Ik laat mijn telefoon vaak uit mijn zak vallen en wil geen kwetsbare telefoon, maar een stevige telefoon. Als je zegt: neem dan dit hoesje erbij -- dan is dat ook prima. Ik vond mijn Pocophone met plastic hoesje vrij stevig.
- Een goede basiscamera die onder alle omstandigheden functioneert.
- Een batterij die láng meegaat en binnen een uur volledig is opgeladen
- Opslagruimte. De 64 GB op de Pocophone F1 blijkt beperkt, mijn telefoon is vaak vol. Ik denk daarom nu: hoe meer hoe beter. Ik neig naar 256 GB maar twijfel in hoeverre dit nodig is. Als ik bijv. media online kan opslaan en daarmee ruimte op het apparaat bespaar -- graag. Daarom ook een subvraag: is het mogelijk om een telefoon via je PC bijv. goed op te ruimen (oude foto's e.d.), terwijl ze wel beschikbaar blijven.
- De telefoon gaat lang mee. Zie ook mijn Pocophone die 4-5 jaar mee ging. Ik kan slecht inschatten in hoeverre het erg is dat ik niet de nieuwste Android of meest recente beveiligingsupdates heb. Als het gaat om nieuwe functionaliteiten maakt mij dat niet uit.
- Een mogelijkheid om wat mooiere, meer gedetailleerde foto's te maken van natuurdingen. Zowel dichtbij als op grote afstand.

Twijfelpunten
- Een mogelijkheid om een bedrade koptelefoon of oortjes aan te sluiten. In principe heb en gebruik ik Bluetooth varianten.
- Opslagruimte: is de eis (liever 256 dan 128 GB) die ik heb logisch, of overtrokken gezien mijn profiel?
- Waar de telefoon vandaan komt: loop ik risico's met een telefoon uit China, of valt dat mee?

Dit vind ik niet belangrijk
- Uitstraling, luxe en behuizing. Plastic is prima: voor mij is juist stevigheid belangrijk.
- Draadloos opladen
- Zaken als beeldkwaliteit, in hoeverre de telefoon 'vloeiend' is etc. maakt mij niet uit. Als het een vooruitgang is ten aanzien van de Pocophone F1 vind ik het prima. Ik ben geen techgeek in die zin.

Telefoons waar ik aan denk plus mijn twijfels
- Google Pixel 6 of 6A. Grootste twijfels zijn batterijduur en de relatief slechte camera. Ik ben juist enthousiast over de beperkte bloatware en dat 'ie nog lang updates krijgt.
- OnePlus Nord 2T. Twijfels zijn m.n. dat de telefoon uit China komt en de ervaring dat m'n Pocophone na een paar jaar echt minder werd.
- Fairphone 4 -- ik vind 'm prijzig voor de relatief beperkte specificaties, maar vind het wel mooi dat het streven is om er lang mee te doen.
- Samsung S21 FE. Ook relatief prijzig en iets in Samsung staat mij tegen. Ik verwacht veel bloatware bijv.

Bij voorbaat veel dank voor het lezen en meedenken! _/-\o_ O+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:11
Met rugged hoesjes als een Spigen Though Armor, of UAG Extreme of OtterBox defender kom je erg ver met een telefoon valbestendig maken.

Door je camera kwaliteit eis kom je eigenlijk uit in de duurdere segment telefoons. 256 gb opslag tikt ook extra aan. Je kunt ook data van je telefoon in de cloud opslaan via Google Photos bijvoorbeeld. Kost een paar Euro per maand maar dan zijn ze wel veilig gesteld.

Binnen jou eisen zou ik de Pixel 7 voorstellen want compact, binnen budget met 256 gb opslag, goede camera en 5 jaar updates.
uitvoering: Google Pixel 7, 256GB opslag Zwart

Of doe exotisch met een iPhone 12? Die gaat ook nog wel 4 jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
JulesD schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:32:
- Opslagruimte. De 64 GB op de Pocophone F1 blijkt beperkt, mijn telefoon is vaak vol. Ik denk daarom nu: hoe meer hoe beter. Ik neig naar 256 GB maar twijfel in hoeverre dit nodig is. Als ik bijv. media online kan opslaan en daarmee ruimte op het apparaat bespaar -- graag. Daarom ook een subvraag: is het mogelijk om een telefoon via je PC bijv. goed op te ruimen (oude foto's e.d.), terwijl ze wel beschikbaar blijven.
Er zijn tal van cloud opslag mogelijkheden voor je foto's en je kunt je foto's lokaal beschikbaar houden door ze op een NAS te plaatsen.

De Pixel 6A heeft trouwens een prima camera. De camera hardware is enigzins gedateerd maar dankzij de software wordt de camera alsnog zeer geprezen. De Pixel 7 is wat beter, maar als je liever wat minder uitgeeft is de Pixel 6A een uitstekende keuze. De 7A komt ook deze zomer uit, dus als je nog een paar maand geduld hebt kun je die ook even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Zelf goede ervaringen met OnePlus, kan er telkens (vele) jaren mee doen voordat hij trager wordt, dus ik herken je bedenkingen niet. Momenteel in het bezit van een OnePlus Nord en die werkt nog bijna net zo snel als toen ik hem net had aangeschaft. Er zit verder ook weinig troep op qua (verplichte) applicaties, dat zal wel schelen.

De Nord (2T) is ook relatief goedkoop, zelfs de variant met wat meer opslag. De camera op mijn huidige toestel is echt meer dan prima (een stuk beter dan van de veel duurdere Iphone van mijn partner), dus gebruik dit toestel zelf ook vaak voor foto's van de kleine. Ook bij wat minder licht echt prima foto's.

en dat het uit China komt, tja, welke telefoon niet, tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou voor een S21FE gaan, een Samsung is tegenwoordig gewoon echt 'goed', zeker de camera's t.o.v. China phones (dat blijft toch altijd een zwak punt, goedkope modellen hebbe vaak niet eens OIS en de capaciteiten bij weinig licht zijn echt bedroevend). Qua bloatware is het niet te vergelijken met 10 jaar geleden. En sommige Samsung apps werken erg goed (b.v. de native browser, die werkt fijner dan Chrome vind ik).

Vaak bu'j te bang!