Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-04 10:48
Hoi allemaal,

Na een verhuizing nu uiteindelijk ook in het traject van zonnepanelen. Ondanks alles wat ik heb gelezen zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer en vallen de offertes een beetje tegen qua prijs, maar ook qua diversiteit in wat geadviseerd wordt.
Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening!

Ik heb op dit moment een vrij nieuwe 1x35A meterkast, met groepen over.
Verbruik nu is ~3000kWh, maar zal met kinderen en laden van de elektrische auto (nu nog op straat) zeker omhoog gaan.
Ik heb platte dakpannen liggen, ,met eigenlijk geen bomen/schaduw op het dak, wel een dakkapel.

offerte 1: zijn komen schouwen en hebben ansich netjes alles uitgelegd. Toen wel een lul-verhaal gekregen over dat salderen er niet vanaf gaat en dat ik over 2 jaar met subsidie voor 9k een 50.000 (!) kWh batterij zou kunnen neerleggen om in op te slaan. Toen ik wilde bellen met vragen over de offerte: zouden terugbellen maar niks meer van gehoord.

13 panelen, allen op het zuiden, verwachtte opbrengst 5130kWh.
advies meterkast niet om te bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsxBUfLigjEWu0gjlqyk7coI_cQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VN9cuwbMmtj3g6vb3uK5xkCa.png?f=user_large
13 panelen canadian solar 410
IQ8+ omvormers
Inslijpen van de dakpannen en hoogwerker meegerekend
totaalprijs: 11.080.

Offerte 2: hebben het alleen via satelliet-foto gedaan, zouden nog komen schouwen voor 2e offerte met ws extra kosten. Wel netjes contact tav vragen: ze bellen meteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyHKNuch6jpqKi_fjlAeFgOrtow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xTJL8pUkNc05VjzhAx4eJczs.png?f=user_large
13 panelen: Jinko JKM420N. Ook op oosten/westen geplaatste panelen; reden zou iets met opwekken stroom in ochtend/avond zijn. totaal 4873kWh verwachtte opbrengst.
Advies meterkast wél om te bouwen naar 3x25A; dit zouden wij kunnen doen (afgezien van stuk netbeheerder).
micro IQ7A omvormers
geen info over inslijpen of hoogwerker oid nog.

Totaalprijs (incl meterkast, nog voor schouw): 9.693

Wat vinden jullie hiervan? De eerste geeft een nette offerte, ip compleet qua prijs en zonder aanbetaling, maar zijn daarna slecht bereikbaar. Tevens is het wel heel veel geld voor 13 panelen.
De 2e zit lager qua prijs en reageert netjes, maar daar zullen allicht nog meerkosten bijkomen na de schouw, en ik vind het voorgestelde legplan ook niet briljant (dat kan ik natuurlijk zelf laten aanpassen).

Zoals gezegd: ik vind het erg lastig om te weten wat nou een reeele prijs is en wie ik moet geloven. Als ik deze offertes vergelijk met wat hier vaker langs kom voor 13 panelen, vraag ik me af waar ik voor betaal. Helaas specificeert niemand zijn offerte; het is alleen maar totaalprijs.
Nog afgezien van vage adviezen over wel/niet ombouwen meterkast, zonder veel onderbouwing.

Thanks voor jullie tips! Als iemand een betrouwbare zonnepanelen-man weet in regio Breda hoor ik het ook graag :)