Toon posts:

Radiatoren verwijderen en vloerverwarming behouden

Pagina: 1
Acties:

• J487
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-03 17:32
Op dit moment overweeg ik om bij onze woning uit 1997 de radiatoren te laten verwijderen.

Er is een vloerverwarming aanwezig (grotere hah afstand). Ze noemen dit: vloerverwarming als bijverwarming.

Is deze vloerverwarming geschikt om te gebruiken als hoofdverwarming?

Andere optie is: hele dekvloer eruit, nieuwe vloerverwarming erin.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

J487 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:10:
...
Er is een vloerverwarming aanwezig (grotere hah afstand). Ze noemen dit: vloerverwarming als bijverwarming.

...
Je geeft hier zelf toch al het antwoord? Wat wil je weten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• J487
Ik vraag me af wat de ervaringen zijn. De hart op hart afstand is "slechts" 5 cm meer ten opzichte van de standaard vloerverwarming systemen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:27
Theoretisch zou je het na kunnen rekenen, warmteverlies berekening en vermogen huidige afgifte systeem.

Maar dan zou er flink nageisoleerd moeten zijn wil je het redden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44
J487 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:10:

Je zou het kunnen (laten) uitrekenen. Of je kan kijken hoe het gaat als je de radiatoren nu dicht draait. En hopen dat het nog een nachtje echt goed gaat vriezen.

Ik zou de radiatoren niet laten verwijderen voordat je 1 van de twee hebt kunnen doen.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44
J487 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:14:
Ik vraag me af wat de ervaringen zijn. De hart op hart afstand is "slechts" 5 cm meer ten opzichte van de standaard vloerverwarming systemen.
Lastig precies te zien, maar kijkende naar de deur en het betonijzer lijkt het wel 30 cm HOH. Dat is niet de 10-15cm die meestal voor hoofdverwarming wordt gehanteerd.

• J487

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 17:32
J487 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:14:
De hart op hart afstand is "slechts" 5 cm meer ten opzichte van de standaard vloerverwarming systemen.
Nee dit is niet "slechts 5 cm meer".
Eens met de eerdere inschatting: dit lijkt bij jou nu een hoh afstand van 30cm te zijn.

Voor standaard vloerverwarmingssystemen wordt veelal 15cm hoh gebruikt, of 10cm voor nog lagere aanvoertemperaturen of snellere reactie.
Jouw 30cm ligt dan op de dubbele afstand.

Bij mijn ouders thuis wordt VV met hoh van 20cm als hoofdverwarming gebruikt, ook jaren 90, en dat gaat goed, maar is natuurlijk niet heel ruim.
30 cm klinkt dan wel als erg karig.

Het is (of was) natuurlijk makkelijk te testen hè:
Zet gewoon alle radiatoren een tijdje dicht die je wilt verwijderen, en kijk hoe het gaat met strenge vorst.
(ben je misschien alleen net een paar weekjes te laat mee)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

1997? Ik zou alles eruit trekken en nieuwe leggen. Straks laat je het zo, leg je vloer erin, meubels etc en dan blijkt het toch niet comfi te zijn. Zo heel duur is VV niet opzich.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als ik die verdeler bekijk is het 2 groepen. Als ik dan de foto's van de vloerverwarming bekijk... veel te grote HoH afstand en daarnaast ook niet in juiste patroon gelegd.

Met 15cm HoH als hoofdverwarming kom je vaak nog wel weg, wil je het goed doen liever 10cm. Zoals het er nu in ligt is het idd bijverwarming tegen koude voeten.

• J487
NeFoRcE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:31:
1997? Ik zou alles eruit trekken en nieuwe leggen. Straks laat je het zo, leg je vloer erin, meubels etc en dan blijkt het toch niet comfi te zijn. Zo heel duur is VV niet opzich.
Klopt, nieuwe vloerverwarming is niet zo duur. Punt is meer dat je hier dan de dekvloer moet verwijderen, vloerverwarming erin, nieuw zandcement en weer egaliseren. Dat is best een grote klus.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Maar waarom moet die dekvloer eruit dan? Nieuwe vloerverwarming kunnen ze prima in de huidige vloer frezen. Ze frezen dan gewoon de oude leidingen aan gort, maart dat geeft niet.

Professioneel Heftruck Syndroom

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Zo te zien is er geen slakkenhuispatroon gelegd, maar meander. Dat gaat nooit comfortabel worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• J487
Maar waarom moet die dekvloer eruit dan? Nieuwe vloerverwarming kunnen ze prima in de huidige vloer frezen. Ze frezen dan gewoon de oude leidingen aan gort, maart dat geeft niet.
De bestaande leidingen zijn dan een “zwakke plek” in de dekvloer. Als je dan gaat frezen krijg je losse vierkantjes in de dekvloer (doorkuisen van bestaande leidingen en freeswerk). En blijft er weinig over van de dekvloer.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zoveel slang ligt er dan ook weer niet...

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:17
Hoeveel haast heb je? Anders probeer je het een of twee winters door de radiatoren helemaal dicht te draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee