Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-05 10:54
Hallo,

Sinds gisteren viel me op dat 1 van de 12 zonnepanelen volgens de app niets meer produceert.

Mijn vraag is of dit kwaad kan voor de gehele installatie?

Mijn volgende vraag is. Hoe kom ik er achter welk paneel het is?

Ik hoor graag van jullie.

Grt. Bert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:34

dragonhaertt

@_'.'

Dan zal je echt wat meer info moeten geven over hoe de zonnepanelen aangesloten zijn en welke app die melding geeft.
Wat heb je zelf al gevonden? Wat zegt de installateur? Heb je nog garantie?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Welke app gebruik je? In mijn geval zijn daar alle panelen los te zien en kun je zien hoeveel ieder paneel opbrengt. Of het kwaad kan voor je gehele installatie hangt er vanaf of je bijvoorbeeld microomvormers gebruikt of niet. Als dat zo is zou het voor de overige panelen niet uitmaken dat die ene niet meer werkt. Als de panelen op 1 string zijn aangesloten heeft dat wel impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:30
Als 1 paneel niets meer produceert en de rest wel, dan kan het dus geen kwaad voor de rest van de installatie. Aangezien je monitoring per paneel hebt, heb je of SolarEdge of Enphase. Bij Enphase kan het geen kwaad, bij SolarEdge weet ik het niet.

De volgende vraag is of het paneel het probleem is, of de optimizer/micro-omvormer.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:41
Een solaredge optimizer kan zelf in bypass wat ik begreep gister uit de training in edge academy. Dus als het een SE systeem betreft en de optimizer is stuk dan blijft systeem draaien. De diode meten is ook deel van de diagnostische procedure bij bepalen defect.
Ook heel aannemelijk want een SE systeem kan starten op een deel van de optimizers… dat zag ik ook van weekend met sneeuw… een deel van de optimizers werd duidelijk later wakker.

Een micro systeem speelt dat geheel niet omdat de micro’s onderling niet in serie staan.

Links of rechtsom zou het dus geen effect op de overige 12 moeten hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 13-03-2023 13:17 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
Oei, veel vragen waar ik nu probeer een antwoord op te geven.

Ik zie het in de app van mySolarEdge. Ik heb vanmorgen contact gehad met de installateur en die komt er op terug. Het zou zo maar kunnen zijn dat het al een aantal maanden zo is. Zelf kijk ik nl. zelden op de app. Ik zie in de app. staan Model: LG300N1K-G4. Optimizer spanning [V] 4. Op het boekje van de installatie gids staat SolarEdge HD-Wave Inverter Installation Guide. Type SE3000H. Mocht ik nog aanvullingen moeten verstrekken dan hoor ik dat wel. Het gaat mij er m.n. om of het (brand) gevaarlijk is. Iets minder opbrengst wat minder. Ik hoor graag,. Grt. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:41
Ik neem aan dat optimizer spanning van een gelijk liggend ander paneel veel hoger is?

En dan ook de vermogen waarde.

Dit is wel moment opname… voor historie moet je met laptop/desktop naar monitoring.solaredge.com.
Mits je volledige toegang gekregen hebt.

Dit zou niet brandgevaarlijk moeten zijn. Of defect paneel, of stiekem toch defecte optimizer… maar die rapporteert gewoon..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
Van de andere Optimizers zijn inderdaad veel hoger tussen 30 en 35 V ongeveer. Als het maar veilig blijft op mijn dak. Dat is het belangrijkst. Grt. Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
ik heb een soortgelijke situatie met mijn installatie met als extra probleem ik ben niet op locatie en de leverancier is er niet meer. Het 1ste is natuurlijk over een paar weken weer verholpen. ik vroeg me af of op basis van het volgende plaatje ik een probleem heb met de optimiser of met het zonnepaneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hE-w-yjSPkz2ZtKpC2dKQYeGfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8pheNVQyHcsRsIzYUoZgRd4.jpg?f=fotoalbum_large

Van Solar Edge heb ik inmiddels gehoort mijn leverancier te benaderen.
Pagina: 1