Toon posts:

Energielabel A haalbaar door zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Afgelopen jaar hebben mijn partner en ik een jaren 70 hoekwoning gekocht die wat betreft verduurzamen nogal achter liep. Enkel spouwmuurisolatie was eenwezig, maar dat was behoorlijk oud. De woning heeft wel dubbelglas, maar dat is inmiddels ook oud (lees 20 jaar oud). De woning is 133m2 (inhoud 471m3) en de energiebehoefte is twee jaar geleden op 231.14kwh/m2 gezet. Vanaf 250kwh/m2 val je in label C.

Ik ben niet van plan om te verhuizen en zelf maakt het energielabel mij eigenlijk niet veel uit. Hoe meer verduurzamen hoe beter vind ik, maar verder kijkt een energielabel niet naar jouw eigen verbruik. En dat laatste is waar ik met name zelf op let. Mijn doel is echter minder dan 160kwh/m2, zodat wij energielabel A halen.

De reden voor mij om toch naar energielabel A te willen gaan is heel simpel. Mijn bank biedt duurzaamheidskorting aan en dat scheelt gewoon een pak geld de komende 30 jaar. Bij aankoop van onze woning wist ik uiteraard dat wij energielabel C hadden en die duurzaamheidskorting niet van toepassing was. Ik lees echter ook dit: "... heeft de klant de mogelijkheid om binnen 24 maanden na ingang van de nieuwe rentevaste periode zijn woning te verduurzamen, zijn energielabel te laten registreren en Duurzaamheidskorting aan te vragen". Als we dan toch bezig zijn met verduurzamen is energielabel A misschien een mooi doel ansich.

Mijn vraag is echter hoe realistisch is dat? Online zijn er helaas geen handige tools meer te vinden die je opweg kunnen helpen om zelf je energielabel te bepalen. In mijn zoektocht ben ik de rekenregels van NTA 8800 tegengekomen die gebruikt worden om het energielabel te bepalen, maar het geheel is dermate complex dat ik dat liever aan een expert overlaat. Ik snap ook waarom je tegenwoordig een expert moet laten komen om een energielabel te bepalen. Dat wil ik ook zeker gaan doen en ik vind het niet erg om een paar honderd euro uit te geven om te kijken of ik label A kan krijgen. Echter wil ik op dat vlak iets meer zekerheid hebben en vandaar mijn vraag: hoe realistisch is het om energielabel A te halen? Nat vingerwerk is voor mij voldoende, want nogmaals, als ik het echt zeker wil weten komt er iemand langs. Als ik hier door jullie ervaring hoor dat het kansloos is, dan laat ik het zitten en ga ik gewoon rustig verder met verduurzamen en verminderen van mijn gebruik zonder die duurzaamheidskorting.

Wij hebben uiteraard niet stilgezeten en hebben het volgende aangepakt:
- Spouwmuur leeg laten halen en opnieuw laten vullen: Rd 1.47
- Vloerisolatie: Rd 3.68
- Dakisolatie: er zat al 2cm pir aan de buitenkant, aan de binnenkant is daar 12 cm PIR bijgekomen: Rd 5.45.
- CV ketel vervangen: maar zowel de huidige als de vorige zijn HR107, dus ik verwacht hier geen winst.
- Zonnepanelen laten leggen: 3240wp op het westen. Bij elkaar ongeveer 13.6m2 aan panelen, ik las dat het energielabel voornamelijk werkt met het aantal vierkante meters bij zonnepanelen.

Persoonlijk schat ik in dat wij nu op energielabel B uitkomen. Wij hebben bijvoorbeeld geen warmtepomp en ook HR+++ glas zit er momenteel financieel niet in. Wellicht had ik achteraf meer zonnepanelen moeten leggen, maar ik heb geen spijt van mijn keuze om zo dicht mogelijk bij mijn verbruik te zitten. Die keuze is gemaakt zonder rekening te houden met bovenstaande, dus daar sta ik nog steeds achter.

Hebben jullie de indruk dat met alles wat wij nu gedaan hebben energielabel A in bereik is / realistisch is? En in hoeverre kan ik in mijn label verhogen door bijvoorbeeld toch extra panelen bij te leggen?

Tot slot kijk ik naar het vervangen van ons oude ventilatiesysteem naar eentje met warmteterugwinning en eventueel het verwarmen / koelen van de zolder met aircos. Dat laatste is mogelijk kosten-technisch niet interessant en wil ik voor nu even laten voor wat het is. Het belangrijkste is: hoe ver denken jullie dat wij nu komen wat betreft het energielabel? En als ik er nog 6 panelen bij leg, wordt de uitkomst dan anders?

Misschien zie ik gewoon geld in mijn ogen. Als dat zo is dan hoor ik het ook graag en zal ik zo snel mogelijk mijn roze bril afzetten om die eurotekens uit mijn ogen te krijgen :+

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:37
dat energie index label krijgt je alleen van een energieadviseur toch?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Zenomyscus
  • Nu online
maartentmm schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:25:
dat energie index label krijgt je alleen van een energieadviseur toch?
Klopt en ik ben ook bereid iemand langs te laten komen. Echter wil ik iets meer zekerheid hebben, het is immers zonde om iemand voor een paar honderd euro langs te laten komen als ik vrij zeker op label B blijf steken. Veel Tweakers zijn bezig met verduurzamen en ik lees af en toe dat iemand een energielabel aanvraagt voor bijvoorbeeld een verhuizing. Ik hoop dat met jullie feedback ik een beter beeld krijg van wat mijn energielabel nu ongeveer zou zijn. Bijvoorbeeld door mijn woning te vergelijken met die van andere Tweakers.

Daarnaast ben ik met name geinteresseerd in hoeverre extra zonnepanelen van invloed zijn op het energielabel. Zijn er bijvoorbeeld Tweakers die met extra panelen een stap omhoog zijn gegaan in hun energielabel zonder de rest aan te pakken?

Met name die extra zonnepanelen zou voor mij de snelste weg zijn, beide zijn zowel financieel als technisch haalbaar.

Wellicht is de conclusie dat er teveel variabelen zijn en het onmogelijk is om ook maar iets zinnigs te zeggen over mijn huidige energielabel. In dat geval zal ik zelf de gok moeten nemen om iemand te laten komen of dat simpelweg niet doen en gewoon verder gaan met leven ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:07
Zenomyscus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:35:
Zijn er bijvoorbeeld Tweakers die met extra panelen een stap omhoog zijn gegaan in hun energielabel zonder de rest aan te pakken?
Mijn woning is van A++ naar A++++ gegaan door 5200WP aan zonnepanelen te plaatsen.
Echter staat er in het nieuwe rapport ook een stukje "Het aandeel hernieuwbare energie dat u benut voor uw woning,"
Of zonnepanelen zoveel uit gaan maken voor een woning met een CV ketel is het eerste wat je na moet vragen denk ik.

• Zenomyscus
  • Nu online
Dank voor de link, ik heb de gegevens gelijk ingevuld. Het resultaat is alsvolgt:

Vloerisolatie
Energielabel C > B

Dakisolatie
Energielabel C > A

Spouwmuurisolatie
Energielabel C > B

Dit komt overeen met mijn vermoeden dat wij nu op B zouden zitten. De vraag is echter hoeveel invloed onze zonnepanelen hebben en hoeveel het zou helpen om daar wat bij te leggen. Die op zag ik helaas niet terug.

• Zenomyscus
  • Nu online
vassago schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:44:
[...]

Mijn woning is van A++ naar A++++ gegaan door 5200WP aan zonnepanelen te plaatsen.
Echter staat er in het nieuwe rapport ook een stukje "Het aandeel hernieuwbare energie dat u benut voor uw woning,"
Of zonnepanelen zoveel uit gaan maken voor een woning met een CV ketel is het eerste wat je na moet vragen denk ik.
Als ik het goed lees is dus het aandeel hernieuwbare energie wat je zelf benut van belang. Jouw woning heeft bijvoorbeeld een warmtepomp waardoor het eigen gebruik meer invloed heeft op het energielabel dan in mijn situatie? Ik kan me voorstellen dat ze mijn opbrengst niet zomaar wegstrepen tegen mijn gasverbruik inderdaad.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zenomyscus schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]

Dank voor de link, ik heb de gegevens gelijk ingevuld. Het resultaat is alsvolgt:

Vloerisolatie
Energielabel C > B

Dakisolatie
Energielabel C > A

Spouwmuurisolatie
Energielabel C > B

Dit komt overeen met mijn vermoeden dat wij nu op B zouden zitten. De vraag is echter hoeveel invloed onze zonnepanelen hebben en hoeveel het zou helpen om daar wat bij te leggen. Die op zag ik helaas niet terug.
https://open.overheid.nl/...9de-bce0-90192086c031/pdf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Een airco wordt vandaag de dag nog steeds als energieverslinder gezien in Nederland helaas, je moet echt hard kunnen maken dat er alleen mee verwarmd wordt en geen andere verwarming aanwezig is.

Heeft de woning ook CV dan wordt altijd daar vanuit gegaan en is de airco de energieverslinder die juist voor verslechtering zorgt voor het label.
bij elke vergroening project zie ik dat weer benoemd worden(zo bij ons in de wijk ook op moment), herkenning van efficient mee verwarmen blijft lastig.

[Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 13-03-2023 12:15]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Zenomyscus
  • Nu online
Wat bedoel je precies met deze link? Je schat mijn situatie zelf in op A++? Of is het meer een document zodat ik daar meer informatie uit kan halen en dat kan toepassen op mijn eigen woning?

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00

WouterB

3680 Wp

@Zenomyscus Ik heb mijn huis (ruim) 10 jaar geleden gerenoveerd. Ook een hoekhuis uit de jaren '70 (1972 in mijn geval). Dak en spouw (na)geisoleerd, al het glas vervangen voor HR++, en zonnepanelen, dat leverde mij in 2012 een label A (energie-index 0.93, label A is tussen 0.71 en 1.05).

Tenzij de normen flink zijn aangescherpt, moet het dus zeker mogelijk zijn lijkt me.

Indien je interesse hebt kan ik wel wat details van mijn rapport delen in een PM

10 Yingli Panda 260Wp + 4 270Wp, Power-One Aurora PVI 3.0 en tigo optimisers. Zie http://www.tigoenergy.com/site.php?wouterb

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:52
Je weet hoeveel m2 je huis is, en wat je energieverbruik was/is. Een kuub gas is ongeveer 9.8 kWh. Dus je kan gewoon zelf gaan inschatten door te rekenen met de kWh/m2, welke maatregelen zijn er gedaan na "twee jaar geleden op 231.14kwh/m2"?
bv: Je hebt een verwachte opbrengst van je zonnepanelen, deel door je m2 en gaat van bovenstaande 213.14 kWh/m2 af.

HR+++ vergt meestal ook nieuwe kozijnen, hr++ is ook al een besparing en kan meestal in de bestaande kozijnen.

Van veel isolatiemaatregelen is wel wat te vinden qua energiewinst.
https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/

• Zenomyscus
  • Nu online
MSXBas schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:59:
Je weet hoeveel m2 je huis is, en wat je energieverbruik was/is. Een kuub gas is ongeveer 9.8 kWh. Dus je kan gewoon zelf gaan inschatten door te rekenen met de kWh/m2, welke maatregelen zijn er gedaan na "twee jaar geleden op 231.14kwh/m2"?
bv: Je hebt een verwachte opbrengst van je zonnepanelen, deel door je m2 en gaat van bovenstaande 213.14 kWh/m2 af.

HR+++ vergt meestal ook nieuwe kozijnen, hr++ is ook al een besparing en kan meestal in de bestaande kozijnen.

Van veel isolatiemaatregelen is wel wat te vinden qua energiewinst.
https://www.milieucentraa...glas-hr-glas-triple-glas/
Zo keek ik er eerst ook naar, maar bij het bepalen van het energielabel wordt het persoonlijke verbruik niet meegerekend. Men rekent met een 'gemiddelde situatie'. Als men dat niet deed hadden zowel de vorige bewoners als wij label A gehad. Als ik de zonnepanelen niet meereken zit ik al op 102kwh/m2, wat A+ zou zijn. Met zonnepanelen op 83kwh/m2. Dat zegt echter niet zoveel omdat je eigen verbruik dus niet meetelt. Voor het energielabel maakt het dus niet uit dat ik mijn verbruik beperk.
Hierbij is uitgegaan van een gemiddeld aantal bewoners, gemiddeld bewonersgedrag en het gemiddelde Nederlandse klimaat. Het energiegebruik voor huishoudelijke apparatuur – zoals tv, wasmachine en koelkast – telt niet mee. Dit is omdat het energielabel alleen gaat over hoe energiezuinig de woning zelf is. Het energiegebruik op het energielabel is daarom niet hetzelfde als het elektriciteitsverbruik op uw energierekening.
Quote uit de PDF van @Hackus

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42
WouterB schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:11:
@Zenomyscus Ik heb mijn huis (ruim) 10 jaar geleden gerenoveerd. Ook een hoekhuis uit de jaren '70 (1972 in mijn geval). Dak en spouw (na)geisoleerd, al het glas vervangen voor HR++, en zonnepanelen, dat leverde mij in 2012 een label A (energie-index 0.93, label A is tussen 0.71 en 1.05).

Tenzij de normen flink zijn aangescherpt, moet het dus zeker mogelijk zijn lijkt me.

Indien je interesse hebt kan ik wel wat details van mijn rapport delen in een PM
Niet doen, vergeten dat oude label.

Die oude energielabels zijn compleet achterhaald en niet meer van toepassing. Die waren alleen bruikbaar om je woning met een A-label te verkopen - ik had 'm ook :+ Een A-label van toen met flink wat zonnepanelen kan nu een C-label zijn.

Aan topicstarter: je kunt met behulp van het bestaande energielabel waarschijnlijk ook wel een inschatting maken. Daar staat namelijk van alle elementen zowel het oppervlak als isolatiewaarde. Je weet ook de nieuwe isolatiewaarde en kunt dus wel ongeveer een benadering maken. De methodiek lijk je te snappen.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2023 10:28]

• MSXBas
Als je zelf 83 kWh/m2 (energielabel A+, bijna A++) berekent, waarom ben je dan bang dat een officiële berekening >160 kWh/m2 (energielabel B) uitkomt ? Iets verschil lijkt me verklaarbaar door verschillen in rekenmethode, maar een factor 2 is best veel. (gevoelsmatig zal dakisolatie het zwaarst meetellen lijkt me, dus A lijkt me best realistisch.)

https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/energielabel/

• Zenomyscus
  • Nu online
MSXBas schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:34:
Als je zelf 83 kWh/m2 (energielabel A+, bijna A++) berekent, waarom ben je dan bang dat een officiële berekening >160 kWh/m2 (energielabel B) uitkomt ? Iets verschil lijkt me verklaarbaar door verschillen in rekenmethode, maar een factor 2 is best veel. (gevoelsmatig zal dakisolatie het zwaarst meetellen lijkt me, dus A lijkt me best realistisch.)

https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/energielabel/
Nouja, die berekening is dus gebaseerd op mijn eigen verbruik. Maar die is niet relevant voor het berekenen van een energielabel. De vorige bewoners verbruikten meer dan wij nu, maar zouden volgens hun verbruik dus op label A uitkomen. Het huis heeft echter label C gekregen omdat er gekeken wordt naar een gemiddeld verbruik en niet naar je persoonlijke situatie. Door kort te douchen, de kachel een graad lager te zetten, de zolder niet te verwarmen en sluipverbruik te verminderen gaat het energielabel van mijn woning niet omhoog of omlaag.
Rukapul schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:28:
Niet doen, vergeten dat oude label.

Die oude energielabels zijn compleet achterhaald en niet meer van toepassing. Die waren alleen bruikbaar om je woning met een A-label te verkopen - ik had 'm ook :+ Een A-label van toen met flink wat zonnepanelen kan nu een C-label zijn.

Aan topicstarter: je kunt met behulp van het bestaande energielabel waarschijnlijk ook wel een inschatting maken. Daar staat namelijk van alle elementen zowel het oppervlak als isolatiewaarde. Je weet ook de nieuwe isolatiewaarde en kunt dus wel ongeveer een benadering maken. De methodiek lijk je te snappen.
Ik had ook al het vermoeden dat de oudere energielabels van voor 2021 niet veel meer zouden zeggen. Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar de maatregelen die @WouterB heeft genomen :)

Tot nu toe kon ik aan de hand van voorbeeld energielabels niet echt een goede inschatting maken. Wel een beetje natuurlijk, maar het is per onderdeel niet echt duidelijk hoeveel impact het heeft. Wellicht helpt het als ik er meer bekijk om zo een duidelijker beeld te krijgen. Maar mijn gevoel zegt dat we blijven steken op B. Vandaar de vraag hoeveel extra zonnepanelen gaat opleveren. Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is iets als: 'als je 1000wp aan zonnepanelen neerlegt dan gaat het fictieve energieverbruik van je woning omlaag met 6kwh/m2'. Dan zou ik gelijk weten hoeveel panelen ik neer moet leggen bijvoorbeeld. Datzelfde geldt voor dakisolatie: 'voeg je 12 cm dakisolatie toe, dan gaat de energiebehoefte van je woning omlaag met 12kwh/m2'. Ik verzin hier natuurlijk wat getallen. Maar ik ben in mijn zoektocht nergens dit soort specificaties tegengekomen. Niet eens iets wat er op lijkt.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ventilatie telt aardig mee in het label. Heb je nog een oude wisselstroomunit, dan helpt vervangen zeker. Gek genoeg helpt RV- en/of CO2-gestuurd weer niet. Een tijdklok met schema gekoppeld aan gebruik (bij ventilatietype C) weer wel, terwijl dat mogelijk nauwelijks zinvol is.

[Voor 8% gewijzigd door ericplan op 14-03-2023 12:10]

A'dam ZonPHP PVOutput

• MSXBas
misschien moet je het omdraaien, en je bank vragen wat ze als bewijs vragen voor je energielabel om de duurzaamheidkorting te krijgen.

Misschien ben je met het overleggen van je energie jaarrekeningen en een lijstje doorgevoerde verbeteringen klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat je nodig hebt is een energielabeladviseur die meedenkt. Mijn adviseur deed het een beetje, maar niet van harte.

[Voor 3% gewijzigd door ericplan op 14-03-2023 12:17]

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:39
Ik volg dit topic met nieuwsgierigheid, maar met lichte verbazing moet ik concluderen dat er geen tools zijn waarmee je zelf een indicatie kunt krijgen van je energielabel? :?

Ik heb toevallig een energielabel moeten laten maken voor een andere woning. Het label zegt "236,05 kWh/m²/jaar". Bij de warmtebehoefte in de wintermaanden staat alleen "157,61 kWh/m²". Waar de ontbrekende 78 kWh vandaan komt, is niet duidelijk.

Ik erger mij eraan dat ik nergens een berekening of formule kan vinden, alleen dat het door een zgn. "Expert" gedaan moet worden. Maar als de criteria niet inzichtelijk zijn, hoe kun je dan toetsen of de expert juist is?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03 22:21
Zit ook een bijlage en toelichting bij het energielabel, heb je die al gelezen?

Komt er op neer dat de warmtebehoefte in de wintermaanden alleen de energie ten gevolge van de isolatie is en het andere getal is ook het warmwater voor douchen en badderen, de hulpenergie van de opwekker (pompen en ventilatoren) en de ventilatie energie, en eventueel ook van koeling.

Is trouwens wel een fors getal. Wij bouwen nu woningen die zitten op 25 kWh/m2/jaar totaal en voor de verwarming 12 kWh/m2/jaar.
Dat is overigens net als auto's een getal om te vergelijken en niet om bijvoorbeeld in te schatten wat de bewoners gaan betalen per maand. Beide getallen zijn exclusief woning apparatuur zoals koken en wassen en tv kijken enz.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@martijn v o Ik ken die bijlage ook. Maar wat zou het mooi zijn als er een site was waar je aan de knoppen kon draaien om te kijken wat er gebeurt met het energielabel als je bijvoorbeeld de dakisolatie niet 10 maar 12 cm. dik maakt. Op dit moment is het voor een leek vrijwel onmogelijk dit soort simulaties te maken.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03 22:21
Kan wel, met de proeflicentie van Uniec3 kun je oefenen en een berekening maken. Geldig voor 10 dagen.
https://uniec3.nl/

[Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 14-03-2023 22:03]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Zwartoog
martijn v o schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:00:
Zit ook een bijlage en toelichting bij het energielabel, heb je die al gelezen?

Komt er op neer dat de warmtebehoefte in de wintermaanden alleen de energie ten gevolge van de isolatie is en het andere getal is ook het warmwater voor douchen en badderen, de hulpenergie van de opwekker (pompen en ventilatoren) en de ventilatie energie, en eventueel ook van koeling.

Is trouwens wel een fors getal. Wij bouwen nu woningen die zitten op 25 kWh/m2/jaar totaal en voor de verwarming 12 kWh/m2/jaar.
Dat is overigens net als auto's een getal om te vergelijken en niet om bijvoorbeeld in te schatten wat de bewoners gaan betalen per maand. Beide getallen zijn exclusief woning apparatuur zoals koken en wassen en tv kijken enz.
Ja, ellenlange bijlage met allerlei verbetertips, maar geen uitleg over hoe ze tot de getallen zijn gekomen.

SWW uitdrukken in vierkante meters is natuurlijk ook een raar idee. SWW schaalt, net als elektra, erg met het aantal bewoners.

Bovengenoemde warmtevraag is inderaad relatief fors: woning uit 1959 met label C nu, hoewel er best wel wat is nageïsoleerd (nagenoeg overal HR++, vlieringisolatie).

Als ik de warmtevraag van m'n eigen na-geïsoleerde (maar heel veel enkelglas+voorzetramen0 1939 woning bekijk, is dat 72 kWh/m² (gas*9/opp). Dat is de helft van die andere woning. Ik kan dat niet goed rijmen met dat rapport.

Die ondoorzichtigheid frustreert mij: hoe kan de warmtevraag van een nageïsoleerde tochtwoning de helft zijn een later nageïsoleerde woning met HR++ glas en vergelijkbare dakisolatie?

Ik snap TS's vraag heel goed: wat draagt nou echt bij aan een verbeterd energielabel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Nu online
@ericplan en @Zwartoog, jullie omschrijven precies waar ik tegenaan loop. Ik had persoonlijk ook verwacht dat er rekentools zouden zijn die in elk geval meer inzicht geven. Ik hoef het ook niet exact te weten, maar een indicatie zou fijn zijn. De meeste websites zijn veel te simpel en schetsen het algemene beeld wat de meeste hier inmiddels al lang weten.

Energielabel B gaat van 190kwh/m2 tot 160kwh/m2. Het is voor mij onduidelijk of ik met mijn maatregelen rond de grens van C naar B zit of juist van B naar A. Die informatie zou het voor mij interessant maken om nog net iets extra's te doen om wel naar A te gaan.

Ondertussen ben ik begonnen met het zoeken van data via funda. In onze wijk worden er af en toe woningen aangeboven en van die woningen wordt vaak omschreven welke verduurzamingsmaatregelen er genomen zijn en welk label de woning heeft. Je kunt vervolgens los het energielabel opzoeken om te kijken of het gaat om een nieuw label (na 2021). Niet alles kun je hier uit afleiden, want die labels tonen niet de losse maatregelen. Dit staat ook vaak niet bij funda, maar je weet dan wel of een woning bijvoorbeeld vloerisolatie heeft of niet. Aangezien de meeste mensen ongeveer hetzelfde doen als ik (zoveel opties zijn er immers niet in deze woningen) kan ik daar wel het een en ander afleiden. Ik hoop daar binnenkort meer tijd voor te hebben en al die data in excel te zetten om te zoeken naar overeenkomsten (rare hobby, ik weet het :+). Voor nu durf ik voorzichtig te zeggen dat A haalbaar is, maar het spannend zal worden door factoren die specifiek meetellen voor onze woning.
ericplan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:10:
Ventilatie telt aardig mee in het label. Heb je nog een oude wisselstroomunit, dan helpt vervangen zeker. Gek genoeg helpt RV- en/of CO2-gestuurd weer niet. Een tijdklok met schema gekoppeld aan gebruik (bij ventilatietype C) weer wel, terwijl dat mogelijk nauwelijks zinvol is.
Het lijkt erop dat dit inderdaad een belangrijke factor is. Ansich is dat geen gek idee natuurlijk. Je kunt de schil van je woning nog zo goed isoleren, maar als je al je warmte er weer uit zuigt heeft dat natuurlijk weinig zin. Ik zal eens kijken welk model we nu hebben. Toen ik hem laatst zag had ik al wel het idee om hem te vervangen. Ons model maakt behoorlijk wat herrie en daar kan de vrouw des huizes niet zo goed tegen. Ik ook niet eigenlijk. Vervangen voor een stiller en wat zuiniger model is snel te regelen voor laten we zeggen 300 euro. Maar als je een model met warmteterugwinning wilt kopen loopt de prijs al snel op, nog los van de wijzigingen die je intern in je woning moet doen.
ericplan schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:13:
Wat je nodig hebt is een energielabeladviseur die meedenkt. Mijn adviseur deed het een beetje, maar niet van harte.
Dit is sowieso de weg met de meeste zekerheid. Ik ga nog wat rondneuzen op het internet op zoek naar bijvoorbeeld betere mechanische ventilatie, maar als we klaar zijn met de zolder wordt het denk ik tijd dat er iemand langskomt. De meeste verbeterpunten weet ik wel, maar daar is momenteel geen geld voor. Het zou mij dan juist gaan om de kleine verbeterpunten waar naar verhouding veel winst te behalen is (als die punten er nog zijn).

• Zwartoog
martijn v o schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:02:
Kan wel, met de proeflicentie van Uniec3 kun je oefenen en een berekening maken. Geldig voor 10 dagen.
https://uniec3.nl/
Helaas blijft het Registratie-knopje onklikbaar bij mij :?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Zenomyscus schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:21:
[...]
Zo keek ik er eerst ook naar, maar bij het bepalen van het energielabel wordt het persoonlijke verbruik niet meegerekend. Men rekent met een 'gemiddelde situatie'. Als men dat niet deed hadden zowel de vorige bewoners als wij label A gehad. Als ik de zonnepanelen niet meereken zit ik al op 102kwh/m2, wat A+ zou zijn. Met zonnepanelen op 83kwh/m2. Dat zegt echter niet zoveel omdat je eigen verbruik dus niet meetelt. Voor het energielabel maakt het dus niet uit dat ik mijn verbruik beperk.
[...]
Quote uit de PDF van @Hackus
Dat is inderdaad het kromme. Ik heb al drie jaar op rij een energierekening van €0,- en een energielabel nieuwe stijl A.
Volgens de bijlage bij dit label zou ik met een laag verbruik op een energieverbruik €80,- per maand uitkomen, met een hoog verbruik zelfs op €190,-.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Zwartoog
ericplan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Dat is inderdaad het kromme. Ik heb al drie jaar op rij een energierekening van €0,- en een energielabel nieuwe stijl A.
Volgens de bijlage bij dit label zou ik met een laag verbruik op een energieverbruik €80,- per maand uitkomen, met een hoog verbruik zelfs op €190,-.
Lekker ondoorzichtig en complex ook. Wij hebben een serre op het zuiden. In het voor- en naseizoen scheelt dat enorm in de stookkosten als de zon er even op staat. Vraag me af of ze dat soort effecten meenemen.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:37
Aangezien de berekenmethode zo ondoorzichtig is, is het moeilijk vast te stellen wat je nu hebt, wat het kan worden en wat je nodig hebt om daar te komen (heb je bijv geen R waarde op je facturen, telt het al niet mee voor je berekening).

IMHO was een simpeler label veel makkelijker geweest: wat heb je in een jaar verbruikt om je huis warm te stoken rekening houdend met de stookuren, dat deel je door de m2 van je huis en je hebt een duidelijk getal.
Aanpassen kan 1x per jaar, makkelijk, overzichtelijk en duidelijk voor iedereen.

Edit: ik denk net, komt die rekenmethodevan het rijk? Dan zou die info was opgevraagd kunnen worden via een Wob (of hoe die nieuwe wet ook heet).

[Voor 12% gewijzigd door DaWizza op 15-03-2023 20:10]

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:53
Het verbaast me dat de criteria en de berekeningsmethode om tot een energielabel voor een woning te komen, niet openbaar zouden zijn.

In België is de software gewoon open source, en voor iedereen beschikbaar.
Ermee correct kunnen omgaan is wel iets anders, het is tamelijk complex, en het afleveren van een officiëel energieprestatie certifikaat, kan wel enkel door een door de overheid gecertifiëerde onafhankelijke expert gebeuren.
Gewoonlijk zijn die experten, ingenieurs of architecten, die een specifieke bijkomende opleiding volgen, en vervolgens het certificatie examen afleggen om te bewijzen dat ze de materie voldoende kennen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee