Toon posts:

Isolatie advies vrijstaande schuur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 14:29
Hallo allen.

Over een maand of 2 wil ik samen met mijn schoonvader een vrijstaand Douglas schuurtje van 6 meter lang, 3 meter breed en 3 meter hoog (nokhoogte) in mijn tuin bouwen. Het idee is dat er een pannendakje op komt, dus een licht hellende kap.

Nu zit ik eraan te denken om in ieder geval het dak tijdens de bouw een beetje te isoleren. Dit door tussen het dakbeschot en de pannen in dunne EPS platen van circa 5 cm aan te brengen. In een later stadium wil ik dan eventueel nog de wanden van de schuur isoleren dmv glaswol/steenwol platen tegen de wanden maken en dan aan de binnenkant een nieuwe wand er tegenaan schroeven. Ik zal hierbij dan gebruik maken van de dampdoorlatende en -remmende folie.

Qua vloer zal er gewoon een normaal klinker straatwerk op geel zand in komen te liggen. Aan 1 van de 2 langste kanten komt een deur met glas en 2 openslaande raampjes.

Maar mijn vraag gaat vooral over het dak, omdat dit tijdens de bouw van de schuur al direct moet gebeuren. Als ik hierbij EPS platen gebruik, moet ik dan boven of onder deze platen nog een folie gebruiken? Of kunnen de platen direct op het houten dakbeschot gelegd worden en hierop de panlatten aangebracht worden?

Alvast hartelijk dank!
...

Alle reacties

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hoe belangrijk is de uitstraling van het pannendak voor jou? Je zou sandwichpanelen kunnen overwegen.

https://www.huisman.nl/bo...-interieur-destral-zwart/

• JvG-90
Bedankt voor je reactie! Had ik inderdaad ook al even naar gekeken. Het zal een ideale optie zijn, maar prijstechnisch wel wat duurder helaas. De reden dat ik voor dakpannen met EPS platen eronder koos, is dat EPS platen in verhouding een stuk goedkoper zijn en ik zelf nog aardig wat dakpannen thuis (zelfde als huis zelf) heb liggen,

Het gaat om een schuur waarin alleen spullen opgeslagen liggen (ook verf etc) en ik af en toe wat kleine klusjes in zal doen. Het is dus geen super noodzaak om de schuur heel goed geisoleerd te hebben en daardoor geef ik wat isolatie betreft er liever ook niet te veel geld aan uit. Alleen het dak maak ik er maar 1 keer op en daarom zat ik eraan te denken om toch iets isolatie toe te passen. Het dak kan natuurlijk ook achteraf aan de binnenkant geisoleerd worden, maar ik houd liever graag het houten dakbeschot in beeld vanuit de schuur.

• Frankflash007
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-03 12:21
Als je het dak wil isoleren omdat je later ook de rest wil gaan isoleren, zou ik persoonlijk voor PIR gaan i.p.v. EPS. PIR heeft een hogere isolatiewaarde, maar is wel wat duurder. En een dampremmer zou ik ook onder de PIR-platen toepassen.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je alles isoleert, deze ruimte ook gaat verwarmen. Als je dit namelijk niet of nauwelijks doet, kun je beter focussen op een goede ventilatie. Anders krijg je sowieso vochtproblemen.

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:25
Een damprem of dampscherm moet altijd aan de warme zijde geplaatst worden. Dus altijd langs de binnenkant. De reden is heel simpel: warme lucht van binnen kan meer vocht bevatten dan koude lucht van buiten. In je isolatie daalt de temperatuur naar buiten toe. Als je weet dat er enkel buitenlucht kan zitten, is er nooit een risico op vocht.

Dat is de theoretische achtergrond. De meeste hardeisolatie platen hebben gesloten cellen: er is dus geen uitwisseling van vocht of lucht met de omgeving. Er kan dus in zo'n plaat ook geen vocht probleem ontstaan. Ter hoogte van de voegen of waar de platen bv hout kruisen, kunnen wel problemen ontstaan (allemaal enkel als je binnen verwarmt EN vocht produceert). Je kan dus een folie plaatsen, maar je kan in principe ook de platen aan elkaar tapen. (ook dat dus langs de binnenzijde.

• JvG-90
Bedankt voor de tips wat betreft de vochtproblemen! Kijk, het wordt gewoon een opslag en hobbyschuurtje. In principe verwacht ik in de winter er niet veel tijd in door te brengen en er ook niet te gaan verwarmen. Je kunt je dan misschien afvragen of isolatie uberhaupt nodig is. Maar het dak komt er maar 1x op en daarom dacht ik dus aan een goedkope manier om toch iets isolatie toe te passen onder de dakpannen. EPS aan de buitenkant leek mij dan een goedkope oplossing. Alleen wat ik uit de reacties begrijp moet ik de wanden dan misschien niet gaan isoleren om vochtproblemen te voorkomen (omdat ik de schuur niet verwarm).

Ik heb in ieder geval wel de wens om van binnenuit tegen het dakbeschot aan te blijven kijken, omdat ik de houten uitstraling in de schuur wil blijven behouden.

[Voor 12% gewijzigd door JvG-90 op 13-03-2023 12:09]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb een beetje het zelfde. Buitenkant potdekselplanken, binnnenkant 18mm triplex. Daartussen 7cm (stilstaande) lucht. Voor beetje hobbywerk ook. Als het koud is, slinger ik een 2kw kachel aan, is het zo warm. Afmeting 4x3,5m. Isolatie is leuk idd, maar moet je het wel verwarmen wat hier al gezegd werd.

offtopic:
liebherr heeft trouwens vriezers voor -15 omgevingstemp. Ideaal. Wellicht nog handig ter info dus :)

Professioneel Heftruck Syndroom

• JvG-90
NeFoRcE schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:28:
Ik heb een beetje het zelfde. Buitenkant potdekselplanken, binnnenkant 18mm triplex. Daartussen 7cm (stilstaande) lucht. Voor beetje hobbywerk ook. Als het koud is, slinger ik een 2kw kachel aan, is het zo warm. Afmeting 4x3,5m. Isolatie is leuk idd, maar moet je het wel verwarmen wat hier al gezegd werd.

offtopic:
liebherr heeft trouwens vriezers voor -15 omgevingstemp. Ideaal. Wellicht nog handig ter info dus :)
Hoe zit het met je dak? Of gaat het om een plat dak met dakleer/EPDM? Ik denk dat ik dan de wanden van de schuur sowieso niet isoleer. Ik twijfel dan alleen nog met het dak. Of ik plaats alleen die EPS platen tussen het dakbeschot en de dakpannen, of toch alleen een dampdoorlatende folie op het dakbeschot. Dit zodat ik in ieder geval geen last kan krijgen van lekkages. Voor een opslag/hobbyschuurje misschien toch voldoende op die manier...

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:26
Een schuur isoleren als je niet gaat verwarmen heeft totaal geen zin.
Ik zou je de moeite besparen. Of een verwarming aanbrengen voor in de koude wintermaanden. Maar dan zou ik ook je vloer isoleren..

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-03 19:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Dak is bij ons als volgt:

epdm
underlayment
regelwerk (daartussen leidingen voor lampen, mooi weggewerkt)
houten planken die in elkaar schuiven (kan zo ff niet op de naam komen), maar ook in het dak dus wat stilstaande lucht.

Ja, in de zomer wordt het warm, en in de winter is het zon 3-4 graden warmer dan buitentemp. Luchtvochtigheid is zo;n 80% continu:

Temp schuur:

en luchtvochtigheid:

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee