Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
We zijn langzaam bezig onze woning uit 1994 van het gas aan het losweken. Daarbij komt tzt ook een l/w warmtepomp, en we zijn dit jaar de radiatoren aan het vervangen voor lage temperatuur versies waar nodig. Verder is de l/w markt nogal overspannen, dus dat kijken we nog even aan. Omdat we voor de kantoren ook een koelwens hadden zijn l/l warmtepompen in the picture gekomen, en van daar uit ook het idee om dit voor de kantoren en woonkamer toe te passen voor de verwarming. Dat scheelt ook weer de installatie van een nieuwe radiator in die kamers. Vloerverwarming in de woonkamer is niet aanwezig, en komt er voorlopig ook niet wegens de extra kosten er om heen.

hoekwoning van 1994, 191 m2 totaal, kruipruimte geisoleerd, HR++ of beter glas. Volgens de diverse rekensommen (Koevlaas e.d.) is er zo'n 8 a 9 kW nodig voor de hele woning. Op basis van dergelijk rekenwerk, wat vooralsnog redelijk lijkt te kloppen in de praktijk, is er voor de ruimten de volgende warmte nodig (worst case als het echt koud wordt):
woonkamer: ~6500W
kantoren: ~1000W elk

Na wat voorwerk en een aantal offertes hebben we het volgende idee:

Woonkamer: MHI 63ZR single split

Deze unit wegens een grote ruimte. Ik 'ken' deze unit in de zin dat een kennis deze unit heeft hangen; ik ben er recent langsgeweest expliciet om naar geluid e.d. te kijken/luisteren. Voor de hoeveelheid lucht die verplaatst wordt, is de unit stil tov de grotere ZS en ZSX modellen; en niet heel afwijkend qua efficiency. Twee kleinere units zou wellicht beter zijn in de woonkamer, maar dat wordt veel lastiger qua plaatsing. Formaat volgt uit het berekende verwarmingsvermogen voor de ruimte op basis van worst case; het idee is een aanzienlijk deel van de (zo niet de gehele) verwarming hier uit te halen.

Kantoren:
Ideaalplaatje: 2x MHI 20ZSX single split
Alternatieven: 2x MHI 20ZS single, MHI SCM40/2xZSX multi, of SCM30/2xSZ (nieuw voor 2023, weinig over bekend qua prijzen. Wordt alleen met de ZS gespecificeerd)

Eigenlijk komt dit neer op een keuze van SZ/SZX en dus prijskaartje. De SCM40 met ZS units is duurder dan twee ZS singles. De SCM40 met ZSX units is aanzienlijk (~50%) duurder dan twee ZS singles, voor een marginaal betere SCOP/SEER, maar dan is de stap naar twee ZSX singles nog maar een paar honderd euro. De wildcard is de SCM30/2x15SZ. Deze is relatief zuinig (SCOP 4.8/SEER 8.6), heeft een minimaal vermogen van 1.1 kW in deze setup (0.8 en 0.9 voor de ZSX en ZS singles). Ze zijn echter nog niet op de markt te vinden, en de potentiele issues met een multi blijf je houden.

Dan mijn vragen:
- Heb ik nog dingen of opties over het hoofd gezien?
- Heb ik qua plaatsing nog opties over het hoofd gezien? (zie onder)

De plaatsing in de kantoren wordt bepaalt door beschikbare vrij muur en in het achterkantoor een inbouwkast.

Voor de woonkamer heb ik niet heel veel mogelijkheden voor andere plaatsen, dus 2 units wordt moeilijk. Hooguit de korte muur in de eetkamer, maar die is niet handig qua luchtstroom, lijkt me (aangegeven met ? in de tekening). De linkermuur is een buitenmuur, de tuinkant is een serre die hoger is dan het plafond van de woonkamer. Aan die kant, en de rechtermuur met de buren zie ik geen mogelijkheden anders dan via de kruipruime; en dan krijg je ook te maken met pompen en lelijke leidingen op de binnenmuur. In de keuken hangen de aanrechtkastjes op de voor de hand liggende muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbND62jLNvRMXyyZNieC4OBFSPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y1coCEcFYt38ZytFMB9Y0hat.png?f=user_large

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...