Toon posts:

Benodigdheden test board zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

• itheo.tech
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-03 08:48
Goedemorgen Allen,

Ik heb een berg Shelly's gekocht om wat zaken te gaan automatiseren in huis en nu leek het me wel handig dat ik gewoon in mijn kantoor iedere Shelly klaarmaak voordat ik ze in stopcontacten enz ga stoppen.

Dat doe ik nu net allemaal losse (stugge) draden enz maar het lijkt me verstandiger en handiger om een test board / test opstelling te maken zoals deze

Overigens heb ik dit screenshot genomen uit deze video : YouTube: Shelly How to... - Shelly 1

Nou ben ik er al achter dat stugge draden echt niet handig is wanneer je van de ene naar de andere Shelly wil oversteken, dus neem ik daar waarschijnlijk montage kabel voor? 0.75mm² lijkt me meer dan voldoende dan toch?

Maar dan... ik wil liever niet heel de tijd die kabeltjes hoeven opdraaien dus ik dacht aan schoentjes, maar wat voor schoentjes neem ik dan?

Schoentjes voor in de Shelly maar ook schoentjes voor in de WAGO lasklemmen (met van die open dicht scharnieren)

Op mijn lijstje staat nu
Een plank :-)
3 Waco 5 punts lasklemmen
1 opbouw dubbele licht schakelaar
2 meter soepele stroom kabel (rood/blauw)
1 ledlamp
1 staande fitting
1 opbouw stopcontact
1 installatieautomaat 1-polig+nul 16A B-kar (groep, makkelijk aan uit)
1 mini installatiekast leeg (voor installatie automaat)
20 schoentjes... maar welke?

Vergeet ik dan nog iets? Iemand nog tips of ideeên? En die schoentjes, ik heb echt geen idee.

Dank je wel!!

• peter_slee
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-03 11:32
Google eens op adereindhulzen
deze kan je gebruiken voor de "soepele draad" aansluitingen onder een schroef
Volgens mij kan in een Waco klem direct een soepele draad, maar ook een draad met een adereindhuls.

• itheo.tech
Oh top! Dank je @peter_slee er zijn zo veel verschillende soorten. En ja in een Waco kan inderdaad een soepele draad echter als je heel de tijd wisselt enzo dan heb ik er liever iets aan dat je niet heel de tijd je draden hoeft op te draaien.

Dank je wel voor de tip! adereindhulzen!!! Goeie!

• itheo.tech
Nog wat filmpjes gekeken over ader eind hulzen en inderdaad precies wat ik zoek!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-03 18:31
Doe jezelf een plezier en koop een adereindhulstang die vierkant knijpt.
Een model zoals https://www.hbm-machines....he-afstelling-025-mm-6-mm

Vierkant geknepen hulsen monteren meestal makkelijker dan andere vormen.

Lost In Music

• itheo.tech
@Sgrovert bedankt voor de tip. Ik zag deze ook inderdaad voorbij komen. Ik veronderstelde dat dat al beter zou zijn inderdaad. Nu weet ik dat dus zeker. Dank je, ga ik er zo 1 kopen!!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32
Waarom zou je dit zo uitgebreid gaan maken?

Die hele constructie met plank, lamp, lampfitting, schakelaar, stopcontact en installatiekast heb je toch helemaal niet nodig?

Het enige wat van belang is om een Shelly vooraf in te stellen, is dat je deze even kunt poweren zodat je via de webinterface de Wifi en andere settings kunt instellen... En dan nog kun je de meeste hiervan ook achteraf instellen.

Ik heb voor mijn Shellys gewoon een ongebruikte apparaat euro-powerkabel gebruikt, doormidden geknipt, en op de aders de adereindhulsjes gezet die ik in de shelly kan schroeven.
Dan gewoon de stekker met shelly eraan ergens in een stopcontact steken.
Wifi en settings instellen, kabel weer loshalen, Shelly evt. labelen, en in de muur monteren.

Als blijkt dat je achteraf iets verkeerd hebt ingesteld, pas je het gewoon aan via de webinterface.. Klaar.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Sgrovert
BrainCrash schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:27:
Waarom zou je dit zo uitgebreid gaan maken?

Die hele constructie met plank, lamp, lampfitting, schakelaar, stopcontact en installatiekast heb je toch helemaal niet nodig?
Het geeft een stukje gemak en veiligheid. Zelf zou ik op een dergelijk bord een lamp rechtstreeks aan de voeding hangen zodat makkelijk te zien is of er spanning op staat.
Ook kan je er makkelijk wat schakelingen mee testen.

Gevaar met een geknipt euro snoertje is niet goed kunnen zien of er spanning op staat. Na een tijdje komt er wat routine in en zul je zien dat je bij het wisselen van de hardware de stekker vergeet uit te trekken.

Om maar even een van mijn eigen anekdotes te vertellen, ik sleutel regelmatig aan lampen. Voordat je de lamp open maakt trek je de stekker uit. Op een bepaald moment had ik een vermoeden dat ik een kapot verlengsnoer had. Ik steek eerst een lamp in het stopcontact. Lamp gaat aan, dus er is stroom. Verder met het verlengsnoer. Eerst het snoer in het stopcontact en daarna steek ik de lamp in het verlengsnoer. Lamp gaat niet aan, dus mijn vermoedde klopte. Snoer is stuk. Uit gewoonte trek ik de lamp uit en vervolgens knip ik het snoer doormidden. FLITS. :S
Normaal sleutel ik dus aan de lamp. Niet het snoer wat nog ik het stopcontact steekt 7(8)7

Lost In Music

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32
@Sgrovert :

Ja, maar bijna alles wat je nu zo beschrijft is toch echt gewoon schijnveiligheid.

Als iemand zo chaotisch te werk gaat dat je zelfs na een paar Shellys aansluiten met een kabel die een meter verderop, in direct zicht, in het stopcontact zit, al niet meer helder genoeg bent om die stekker even uit dat stopcontact te trekken voordat je de schroevendraaier in die Shelly gaat steken, dan zou ik stellen dat diegene zich beter helemaal niet met 230V elektra bezig moet houden.
Sgrovert schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:59:
Het geeft een stukje gemak en veiligheid. Zelf zou ik op een dergelijk bord een lamp rechtstreeks aan de voeding hangen zodat makkelijk te zien is of er spanning op staat.
Ook kan je er makkelijk wat schakelingen mee testen.
Om je eigen anekdote van verderop dan even aan te halen:
Een niet-brandende lamp is geen garantie dat er nergens spanning op staat... De lamp kan ook gewoon kapot zijn, of verkeerd aangesloten zijn, of er is een draadje losgeschoten... Schijnveiligheid dus.
Want zeg nou zelf: Zou jij aan een dergelijk testbord met draadjes aan de slag gaan terwijl de stekker verderop hiervan nog gewoon in het stopcontact zit?? Ook al is de lamp uit??

Schakelingen testen? Wat voor schakelingen zou je daarmee moeten testen als het plan van TS is om een shelly in te bouwen? Als je wilt testen of de shelly kan schakelen, dan zul je dan daarnaast nog iets van een tweede lamp willen aansluiten... Wordt wel steeds ingewikkelder dan.
En als ie naderhand definitief in de inbouwdoos gebouwd is zul je alsnog opnieuw moeten testen.. Hij is immers weer geheel opnieuw aangesloten.

Met een doorgeknipte eurosnoer is het heel simpel... Als die in het stopcontact zit, staat er spanning op..
Als ie niet in het stopcontact zit, dan niet. ;)
Ik heb er natuurlijk gewoon een korte kabel voor gebruikt, die in het zicht in het stopcontact zit, tegelijk met de Shelly die ik erop aangesloten heb. (en de Shelly heeft ook een klein ledje ingebouwd) :p
Wil je het zeker weten, dan leg je de schroevendraaier gewoon op een andere plek neer dan waar de Shelly in het stopcontact zit.. Moet je zowiezo eerst de stekker+kabel+shelly uit het stopcontact halen en het geheel meenemen naar de tafel waar de schroevendraaier ligt, vóórdat je die Shelly los kunt schroeven...
Redelijk safe en foolproof...

Het gemak wat het zou geven zou ik ook betwisten... Je bent een veelvoud aan tijd en moeite kwijt om zo'n bord op te bouwen, dan wat het uberhaupt kost om de Shelly's vooraf eenmalig aan te sluiten en in te stellen. En naderhand kun je het bord weer afbreken, want gebruik je verder nergens meer voor.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• itheo.tech
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden

Onderdelen besteld en ik kan aan de slag.

@BrainCrash daarom, niet omdat het moet, maar omdat het kan en omdat ik het wil bouwen. ;)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:14

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als we het over schijnveiligheid hebben, die automaat. Tenzij je nog een huis met smeltzekeringen hebt gaat die echt niets (extra's) doen. Alleen als je huis geen aardlekschakelaars heeft, zou ik die op een opstelling plaatsen. (Of nog beter, bedenken of die niet in de meterkast moeten komen.)

Ik zou eerder een indicator lamp vast in de opstelling opnemen zodat duidelijk is dat de stekker er uit is voor je bezig gaat. Ik zou denk ik een nachtlampje vast in een stopcontact lijmen :+

En qua draden had ik zelf nooit rood gepakt maar juist bruin en zwart. Dan kan je gelijk mooi de draadkleuren zoals in de installatie aanhouden.

Qua ledlamp, zorg voor een dimbare, ander loop je daar weer tegenaan als je met een dimmer aan de slag gaat.

Voor de schakelaar, markeer wat aan/uit is. Dan loop je bijvoorbeeld niet te klooien als je pulsdrukkers na wilt doen (door ze kort aan te schakelen).

[Voor 22% gewijzigd door septillion op 16-03-2023 12:33]

• itheo.tech
Bedankt @septillion goeie extra tips!

• Sgrovert
BrainCrash schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 00:02:
@Sgrovert :
Ja, maar bijna alles wat je nu zo beschrijft is toch echt gewoon schijnveiligheid.
[...]
Om je eigen anekdote van verderop dan even aan te halen:
Een niet-brandende lamp is geen garantie dat er nergens spanning op staat... De lamp kan ook gewoon kapot zijn, of verkeerd aangesloten zijn, of er is een draadje losgeschoten... Schijnveiligheid dus.

Want zeg nou zelf: Zou jij aan een dergelijk testbord met draadjes aan de slag gaan terwijl de stekker verderop hiervan nog gewoon in het stopcontact zit?? Ook al is de lamp uit??
Eigenlijk beschrijf je hier precies waar het om gaat. @septillion schreef ook, rechtstreeks bij de voeding een indicatie lamp plaatsen, zodat je ziet dat er spanning op het bord staat.
Niemand zal bewust gaan sleutelen als de stekker in het stopcontact zit. Het gaat juist om de situatie waarin je het niet verwacht. Net als in mijn verhaal, ik dacht de stekker uitgetrokken te hebben en knip vervolgens vol in spanning voerende draden. Dit is niet bewust, maar puur routinematig je handelingen uitvoeren. Moet ik daarom in de toekomst dan maar van de 230 afblijven?

Bij een dergelijk bord ben je bezig om schakelingen te bouwen en te testen. Dit is precies een klusje waar je een tijdje mee bezig kan zijn en tussendoor misschien zelfs wel voor het eten weggeroepen wordt. Na het eten ben je afgeleid en 2 dagen later wil je wat anders testen. Je trekt de draden los en dan word je gezapped. Normaal trek je namelijk altijd de stekker uit als je klaar bent. De indicatielamp zit er precies voor de situaties waar je even afgeleid bent, of net wat anders dan gebruikelijk doet.
De indicatielamp is geen schijnveiligheid, maar een reminder dat er spanning op de testopstelling staat.

Lost In Music

• itheo.tech
Goeie! Die indicatielamp ga ik ook monteren. Die plank wordt wel wat groter nu ;-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee