Slimme meter: heeft de gasmeter een stopcontact nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
We hebben tot op heden thuis nog steeds 'ouderwetse' meters: een draaischijfmeter voor de stroom die als de zon schijnt lekker achteruit draait, en voor gas ook iets mechanisch. (En idem dito voor het water).

Maar nu toch maar besloten over te stappen op een 'slimme' meter.

Alleen: bij ons zit de gasmeter niet in dezelfde meterkast als die voor electriciteit. En in dat hok is geen wcd aanwezig. Maar ik heb een sterk vermoeden dat dat wel nodig zal zijn. Zo'n slimme meter zal toch niet op batterijen werken, mag ik aannemen?

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen? Dan ga ik de elektra doortrekken naar dat hok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope, niet nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan je voor de nieuwsgierigen onder ons toelichten hoe die dan aan z'n stroom komt?

Het gaat hier tenslotte niet om een meter die omdat ie gecombineerd is met een stroommeter direct van het stroomnet stroom kan betrekken (en daardoor niet los een wcd nodig heeft).

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 13-03-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-05 19:41

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De vraag is dus hoeveel afstand er zit tussen de gasmeter en de elektrameter.
De gasmeter en de elektriciteitsmeter kunnen om technische redenen niet bij elkaar geplaatst worden. De afstand tussen beide meters is meer dan 15 meter.
En ja, de gasmeter werkt met een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ACM schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:33:
[...]

Kan je voor de nieuwsgierigen onder ons toelichten hoe die dan aan z'n stroom komt?

Het gaat hier tenslotte niet om een meter die omdat ie gecombineerd is met een stroommeter direct van het stroomnet stroom kan betrekken (en daardoor niet los een wcd nodig heeft).
Ik heb geen idee, maar ik heb een slimme gasmeter die toch echt geen stekker eraan heeft hangen. Batterijtje wat ze elke paar jaar komen vervangen is mijn aanname.
Dat is een iets andere situatie, waar er geen slimme elektriciteitsmeter is. Dan werkt 't anders want dan moet de slimme gasmeter zelf met de netbeheerder lullen. Normaal gesproken heb je een slimme elektriciteitsmeter die de communicatie met de netbeheerder op zich neemt, en de gasmeter hoeft dan alleen met de elektriciteitsmeter te praten. En die krijgt natuurlijk wel netvoeding.

Dus tenzij TS alleen een slimme gasmeter neemt en geen slimme elektrameter, of er een te grote afstand tussen zit, is er geen 230V nodig.

[ Voor 57% gewijzigd door CyBeR op 13-03-2023 10:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het is de bedoeling dat beide meters vervangen gaan worden. Gas en electra dus. (Water vooralsnog niet)
Maar de meters zitten dus wel in aparte ruimtes. De electra komt binnen via de voorkant van het huis, en komt uit in de meterkast. Het gas komt aan de zijkant binnen, in een kleine ruimte onder de trap. In die ruimte is wel verlichting maar (nog?) geen wcd. De afstand is zeker niet meer dan 15 meter (hadden we maar zo'n groot huis...)

Een aantal jaren geleden is de gasmeter al vervangen. Toen was er sprake van dat dat een digitale meter zou gaan worden. Dat vonden we prima, want beter inzicht in gasverbruik. Maar het bleek toen toch een 'ouderwetse' te zijn. En achteraf bleek dat dat was omdat we voor stroom nog geen slimme meter hadden en een slimme gasmeter niet kon functioneren zonder slimme electra-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:21
@hneel

Als hij niet in de buurt van de elektriciteitsmeter zit zoals bij jou zou ik er gewoon een kabeltje loze leiding heen trekken zodat je niet voor verassingen komt te staan. Dan kan er een data kabeltje doorheen, of stroom, net wat nodig is.

Zorg ervoor dat de loze leiding geen onderbrekingen/koppelstukken heeft, die kunnen uit elkaar klikken.
Als je toch koppelstukken gebruikt, verlijm ze dan met pvc lijm.

[ Voor 44% gewijzigd door FRANQ op 13-03-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
Geinig dat de netbeheerders bij het plaatsen van alleen een gasmeter toch een elektra meter moeten ophangen, omdat de uplink alleen met dat apparaat kan.
Pagina: 1