Nieuwe AM5 PC POST problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-08 16:04
Mijn vraag
Ik heb sinds januari nieuwe hardware gekocht en ik ervaar dat de pc heel veel harde restarts nodig heeft om eindelijk eens te posten. Ik wacht soms wel 15 minuten en dan gebeurd er niks, zelfs een keer een hele nacht. Dit is zeer irritant zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD Ryzen 7 7700X
RAM: Kingston DDR5 FURY BEAST 4x8GB
SSD: WD SSD BLACK SN770 1TB (M.2 slot)
Cooler: Scythe CPU Cooler SCMG-5000 Mugen5 Rev-C
Mobo: ASUS B650 Prime Plus
GPU: Msi GTX 1070 Gaming
Voeding: Seasonic M12II 520W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb de BIOS al geflashed naar de laatste versie. Dit is ook gelukt te zien aan de BIOS info.
  • Ik heb de BIOS al meerdere malen gereset door de CMOS te verwijderen, de stroom eraf en dan 20seconden de power button indrukken. Dit lijkt het probleem meestal sneller te verhelpen. Maar als ik de pc een tijdje uit heb staan boot hij weer niet of pas na 10 harde power cycles.
  • De pc draait als hij opstart prima en als ik temps check, stress tests doe, gaat het ook prima.
  • Ik heb al een keer de pc in de meest uitgeklede versie opgestart. Dus alleen onboard graphics en 1 memory stick (4 verschillende keren geprobeerd) en geen randapparatuur. Het lijkt hem daar niet in te zitten, want hij boot nog steeds alleen na veel proberen of een harde cmos reset.
  • Ik heb in de BIOS al een keer Context Restore aangezet, maar dit gaf bluescreens. Dus weer uitgezet.,
  • De bios is verder gewoon standaard gelaten, dus factory defaults.
Ik heb al best veel PC's in mijn leven gebouwd, maar ik kom hier niet meer uit. Ik lees op fora en google dat de post times wel vaker een probleem zijn bij het nieuwe AM5 platform. Vreemd genoeg is het 'normaal' dat je post times omhoog gaan ook al is de hardware beter en duurder..? Ik lees ook veel over memory training en mijn gevoel zegt dat dit bij mij heel vaak fout gaat tot hij het opeens een keer wel doet. Ik heb geen LED lampjes op mijn pc die hier bewijs voor kunnen leveren, heeft iemand daar nog tips voor?

Ik draai trouwens windows 11 pro.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Lijkt me inderdaad een zeer vervelend probleem. Nog enkele vragen voor mijn beeldvorming.. Welke voeding gebruik je? Hoe heb je de videokaart aangesloten? XMP/DOCP profiles aan?

[ Voor 92% gewijzigd door souljah1h op 13-03-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bielie993
souljah1h schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:27:
Lijkt me inderdaad een zeer vervelend probleem. Nog enkele vragen voor mijn beeldvorming.. Welke voeding gebruik je? Hoe heb je de videokaart aangesloten? XMP/DOCP profiles aan?
Voeding is Seasonic M12II 520W. Deze is al wel wat ouder, maar dit was in mijn vorige build ruim voldoende.

Ik heb nog geen DOCP aangezet, alles staat op default. Had hier wel voor gepland, maar ik wil hem eerst eens laten posten :-(

Videokaart zit in het bovenste slot met 1x4 1x8. Op displayport en dvi.
https://m.media-amazon.com/images/I/61VkOu7iXdL._AC_.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Bielie993 op 13-03-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bielie993
Ik heb het 'opgelost'. Wat een drama dit.

Mocht iemand ooit zoiets tegenkomen dit heb ik gedaan:

Ik heb voor de 1000ste keer de bios gereset (cmos eruit, stroom eraf, power button inhouden 20 seconden). Alle ram sticks eruit gehaald.

Toen 1 stick er ingedaan tot hij boot. Daarna 4x mijn pc gereboot. De pc uitgeschakeld. De kabel eruit.
Weer opgestart om te checken of hij het 'koud' ook nog deed. Dit was het geval. De reden hiervoor is omdat ik ergens gelezen heb dat memory training soms wel 4-5 boot cycles kan duren. Daarnaast merkte ik dat het soms bij koud opstarten slechter ging dan wanneer er nog iets van stroom op het bord stond.

Vervolgens 1 voor 1 alle sticks erbij geprikt op de manier zoals hierboven tot hij normaal opstart. Ik merkte bij elke stick dat hij even moest 'trainen' (soms wel 2 minuten), maar dat het bij de 2e keer opstarten dit al veel sneller was.

Nu start hij op binnen 30seconden, wat voor mij acceptabel is. Al was het op mijn oude hardware minder dan 10 seconden.

Het klinkt bijna te random dat dit echt een 'methode' is, maar heb echt heeel veel geprobeerd en dit was het enige wat werkte.

[ Voor 12% gewijzigd door Bielie993 op 13-03-2023 15:17 ]