Mijn vraag
Ik heb sinds januari nieuwe hardware gekocht en ik ervaar dat de pc heel veel harde restarts nodig heeft om eindelijk eens te posten. Ik wacht soms wel 15 minuten en dan gebeurd er niks, zelfs een keer een hele nacht. Dit is zeer irritant zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD Ryzen 7 7700X
RAM: Kingston DDR5 FURY BEAST 4x8GB
SSD: WD SSD BLACK SN770 1TB (M.2 slot)
Cooler: Scythe CPU Cooler SCMG-5000 Mugen5 Rev-C
Mobo: ASUS B650 Prime Plus
GPU: Msi GTX 1070 Gaming
Voeding: Seasonic M12II 520W
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik draai trouwens windows 11 pro.
Ik heb sinds januari nieuwe hardware gekocht en ik ervaar dat de pc heel veel harde restarts nodig heeft om eindelijk eens te posten. Ik wacht soms wel 15 minuten en dan gebeurd er niks, zelfs een keer een hele nacht. Dit is zeer irritant zoals jullie waarschijnlijk wel begrijpen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: AMD Ryzen 7 7700X
RAM: Kingston DDR5 FURY BEAST 4x8GB
SSD: WD SSD BLACK SN770 1TB (M.2 slot)
Cooler: Scythe CPU Cooler SCMG-5000 Mugen5 Rev-C
Mobo: ASUS B650 Prime Plus
GPU: Msi GTX 1070 Gaming
Voeding: Seasonic M12II 520W
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb de BIOS al geflashed naar de laatste versie. Dit is ook gelukt te zien aan de BIOS info.
- Ik heb de BIOS al meerdere malen gereset door de CMOS te verwijderen, de stroom eraf en dan 20seconden de power button indrukken. Dit lijkt het probleem meestal sneller te verhelpen. Maar als ik de pc een tijdje uit heb staan boot hij weer niet of pas na 10 harde power cycles.
- De pc draait als hij opstart prima en als ik temps check, stress tests doe, gaat het ook prima.
- Ik heb al een keer de pc in de meest uitgeklede versie opgestart. Dus alleen onboard graphics en 1 memory stick (4 verschillende keren geprobeerd) en geen randapparatuur. Het lijkt hem daar niet in te zitten, want hij boot nog steeds alleen na veel proberen of een harde cmos reset.
- Ik heb in de BIOS al een keer Context Restore aangezet, maar dit gaf bluescreens. Dus weer uitgezet.,
- De bios is verder gewoon standaard gelaten, dus factory defaults.
Ik draai trouwens windows 11 pro.