Goede vrienden van mij hebben een zoontje, 13 jaar oud. Deze gaat nu voor zijn 1e game PC op. Ik lig er zelf een tikkeltje uit met wat de meest efficiente configuraties zijn, dus hoop ik dat jullie even meekijken!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen. Het betreffende kind speelt op 1080p 60Hz en er is momenteel geen plan om de monitor te veranderen. Hij speelt nu Minecraft zonder poespas op een oud barrel, maar hij schuurt tegen de triple AAA games aan. Dat mag mee in de overweging.
Wat mag het systeem gaan kosten?
950 euro. De resterende 50 die ik over heb gebruik ik wel om de onzinshops uit het bestellijstje te mikken en verzendkosten etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks noemenswaardigs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het absolute minimum is Minecraft, maar ik vermoed dat hij over een halfjaar oid naar triple AAA games op 1080p gaat. Daar is het ook op gericht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t. Ik heb zowel bij AMD als Nvidia goede ervaringen, idem met AMD / Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een bang for buck systeem. Uiterlijk boeit niet, de kast komt niet op een bureau te staan maar gewoon eronder. Wifi is niet belangrijk, er ligt overal bekabeld.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de BBG van Maart als leidraad genomen en wat verandering toegepast. (CPU naar 5700X ipv 5600, GPU naar 6650XT ipv 6700XT). Dit om het allemaal wat beter in budget te passen en ik gok dat ik beter een paar tientjes extra in de CPU kan stoppen i.p.v. de GPU. Maar zit ik op de goede weg? Ik hoor het graag
Als bonusvraag: er is ook nog een zoontje van 11 in hetzelfde gezin wat ook een nieuwe PC krijgt maar waar het budget (voor nu) minder voor is. Ik heb zelf nog mijn vorige GPU, een GTX 1060, rondslingeren. Mijn gedachte was om exact hetzelfde systeem aan te schaffen als hierboven, maar dan met mijn oude 1060. Dan kan het kind iniedergeval voor nu lekker aan de slag, en dan kunnen we later altijd nog een nieuwe GPU erin schroeven. Thoughts?
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk gamen. Het betreffende kind speelt op 1080p 60Hz en er is momenteel geen plan om de monitor te veranderen. Hij speelt nu Minecraft zonder poespas op een oud barrel, maar hij schuurt tegen de triple AAA games aan. Dat mag mee in de overweging.
Wat mag het systeem gaan kosten?
950 euro. De resterende 50 die ik over heb gebruik ik wel om de onzinshops uit het bestellijstje te mikken en verzendkosten etc.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niks noemenswaardigs.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het absolute minimum is Minecraft, maar ik vermoed dat hij over een halfjaar oid naar triple AAA games op 1080p gaat. Daar is het ook op gericht.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t. Ik heb zowel bij AMD als Nvidia goede ervaringen, idem met AMD / Intel.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is een bang for buck systeem. Uiterlijk boeit niet, de kast komt niet op een bureau te staan maar gewoon eronder. Wifi is niet belangrijk, er ligt overal bekabeld.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb de BBG van Maart als leidraad genomen en wat verandering toegepast. (CPU naar 5700X ipv 5600, GPU naar 6650XT ipv 6700XT). Dit om het allemaal wat beter in budget te passen en ik gok dat ik beter een paar tientjes extra in de CPU kan stoppen i.p.v. de GPU. Maar zit ik op de goede weg? Ik hoor het graag
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 197,77 | € 197,77 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 Gaming X V2 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition | € 319,- | € 319,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 73,24 | € 73,24 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 34,99 | € 34,99 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 74,64 | € 74,64 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 550W FM | € 83,89 | € 83,89 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 58,- | € 58,- |
| Totaal | € 940,53 | |||
Als bonusvraag: er is ook nog een zoontje van 11 in hetzelfde gezin wat ook een nieuwe PC krijgt maar waar het budget (voor nu) minder voor is. Ik heb zelf nog mijn vorige GPU, een GTX 1060, rondslingeren. Mijn gedachte was om exact hetzelfde systeem aan te schaffen als hierboven, maar dan met mijn oude 1060. Dan kan het kind iniedergeval voor nu lekker aan de slag, en dan kunnen we later altijd nog een nieuwe GPU erin schroeven. Thoughts?
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!