Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-02 06:27
Hi guys. Ik heb sinds een paar weken nu last van een 'gekke' situatie bij mijn ouders thuis. Ik heb de hele woonkamer situatie voor ze geupgrade in december maar sinds afgelopen 2 weken dus een issue.

Als de tv aan staat dan valt de hdmi signaal weg. Dit gebeurt niet continu maar heel random. Soms 1x per dag, soms 10x per dag. Heb wel opgemerkt dat dit eerder gebeurt als iemand in huis iets aansluit op willekeurige stopcontacten of bijvoorbeeld de pit van een gasfornuis wordt 'getriggerd'. Wat bedoel ik met signaal valt weg: 2 versies. Versie 1: paar seconden zwart beeld en dan weer beeld. Versie 2: duurt wat langer en de tv geeft 'hdmi geen signaal' aan.

De geheel setup is ingebouwd in een cinewall. De tv en soundbar zijn aangesloten op 1 stopcontact. De rest van de setup is aangesloten op een ander stopcontact via stekkerdoos met overspanning beveiliging. Hdmi kabels heb ik vervangen. Zie de complete setup hieronder. Onderdelen met een * zijn vervangen om ze uit te sluiten als de oorzaak.

Setup:

Stopcontact 1:
- 75" LG TV (tv werkt goed, geen storing als tv apps gebruikt worden)
- LG S80QR Soundbar (verbonden met tv via hdmi ARC)

Stopcontact 2:
- Brennenstuhl 8-voudig stekkerdoos met oversp. beveiliging.* (hiervoor ander merk gebruikt met zelfde eigenschappen)
- De box voor de surround speakers van de soundbar (de box ontvangt geluid wireless van de soundbar en stuurt t bekabeld door naar de surround speakers)
- 2 x adapter voor Tuya ledstrips
- 2 x klik aan klik uit met daarin 2 x adapter voor simpele witte ledstrips. (Deze ledstrips hebben alleen een fysieke aan en uit knop en dankzij de Kaku systeem dus te bedienen met afstandsbediening)
- Nvidia shield Pro 2019* (hiervoor een shield Tube 2019). Aangesloten op de soundbar, niet tv.

Ps. Het wegvallen van de signaal gebeurt ook als ik alleen de shield/soundbar aangesloten heb. Heb dit gecontroleerd door alle ledstrips/adapters uit de stekkerdoos te halen.

Waar kan dit aan liggen? Ik neem aan dat als er teveel apparaten aangesloten zijn en de stroomnet het niet aankan dat de apparaten/zekeringen uitvallen en niet een signaal even wegvalt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:32
Ik zou beginnen met een nieuwe hdmi kabel tussen de Nvidia shield en de tv te plaatsen en aankijken hoe dat gaat. Heb je daadwerkelijk een andere merk kabel geprobeerd?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een stroom probleem is, dit zou je echter zelf kunnen zien gezien dit zou betekenen dat de shield uit (zonder stroom) staat op het moment dat het gebeurt.

[ Voor 52% gewijzigd door SCIxX op 13-03-2023 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:27
Je hebt geen adapters ertussen die signaal naar HDMI omvormen (bv van DisplayPort, VGA, of iets anders)?

Deze zou ik vaak als 1e mogelijk mankement aanmerken, vaak zijn ze lage kwaliteit en slecht getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
SCIxX schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:42:
Ik zou beginnen met een nieuwe hdmi kabel tussen de Nvidia shield en de tv te plaatsen en aankijken hoe dat gaat. Heb je daadwerkelijk een andere merk kabel geprobeerd?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een stroom probleem is, dit zou je echter zelf kunnen zien gezien dit zou betekenen dat de shield uit (zonder stroom) staat op het moment dat het gebeurt.
Ik had voorheen al een HDMI kabel die werd gebruikt om de nvidia shield direct te verbinden met de tv. Die had ik weer gebruikt om de shield met de soundbar te verbinden. De hdmi kabel van de soundbar zelf gebruik ik om de soundbar met de tv te verbinden. Kan ik aannemen dat die hdmi kabel voldoende is (zat dus in de doos)? Die heb ik niet vervangen, de hdmi kabel van shield naar soundbar heb ik wel vervangen (om de hdmi kabel uit te sluiten als oorzaak). Heb een random kabel van 1m gepakt met 4k 60Hz op de specs (mediamarkt).

Ps. Alles blijft ingeschakeld indd. Niets valt uit. Alleen beeld wordt zwart/geen signaal.

Enige wat ik niet heb veranderd is de hdmi kabel van soundbar naar de tv. Zou dat wat zijn denk je? Het is de meegeleverde kabel van LG zelf. Dus dacht dat die niet de bottleneck kon zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ElFreemason op 13-03-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
grasmanek94 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:44:
Je hebt geen adapters ertussen die signaal naar HDMI omvormen (bv van DisplayPort, VGA, of iets anders)?

Deze zou ik vaak als 1e mogelijk mankement aanmerken, vaak zijn ze lage kwaliteit en slecht getest.
Nee, geen adapters. Tv > hdmi kabel ARC > Soundbar > hdmi kabel > nvidia shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 19:01
ElFreemason schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:42:
[...]
Nee, geen adapters. Tv > hdmi kabel ARC > Soundbar > hdmi kabel > nvidia shield.
Grappig, bij een kennis heb ik precies hetzelfde probleem gehad. Ook in combinatie met een LG TV en in dat geval met een JBL soundbar waarop een STB is aangesloten (op dezelfde manier zoals jij je Shield heb aangesloten, via de soundbar). Random geen input signaal, soms werkt het even goed en de volgende dag is het weer mis. HDMI-kabels ook al vervangen etc.

Ik heb de STB nu maar direct aangesloten op de TV en dat lijkt nu wel goed te gaan. Heb alleen geen geluid meer via de soundbar (ga ik nog via SPDIF Toslink aansluiten).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:27
Klopt het dat je tot nu toe alleen hebt getest met de nvidia shield?
En altijd met de soundbar ertussen (dus soundbar ertussenuit proberen)? Of begreep ik je tests verkeerd.

Gebeurd het ook met bijvoorbeeld een mediabox / ziggo / knp tv box of een laptop/computer via hdmi (direct op de tv, en anders via de soundbar vergelijken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-05 19:01
ElFreemason schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:41:
[...]
Enige wat ik niet heb veranderd is de hdmi kabel van soundbar naar de tv. Zou dat wat zijn denk je? Het is de meegeleverde kabel van LG zelf. Dus dacht dat die niet de bottleneck kon zijn.
Deze zou ik voor de zekerheid ook vervangen!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
grasmanek94 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:53:
Klopt het dat je tot nu toe alleen hebt getest met de nvidia shield?
En altijd met de soundbar ertussen (dus soundbar ertussenuit proberen)? Of begreep ik je tests verkeerd.

Gebeurd het ook met bijvoorbeeld een mediabox / ziggo / knp tv box of een laptop/computer via hdmi (direct op de tv, en anders via de soundbar vergelijken)?
Voorheen een shield tube gebruikt, direct op de tv. Probleemloos. Daarna de soundbar aangeschaft en de shield tube daarop aangesloten. Ging een maandje ofzo probleemloos en daarna pas kwamen de issues. Ik heb de shield tube daarna vervangen door een shield pro op de soundbar. Zelfde issues.

Dus als ik de soundbar loskoppelen dan is er niets aan de hand. Maar heb dat liever niet want het zou gewoon moeten werken via hdmi arc. Ik heb specifiek voor een soundbar gekozen zodat alles af gespeelt kan worden icm de shield. M'n tv ondersteund geen dts/truehd etc. Als ik wat afspeel met de shield (direct op tv ipv via soundbar) dan wordt alles getranscodeerd via plex.

Dus kort samenvattend:

Shield naar tv: geen problemen
Shield naar soundbar naar tv: problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
Puch-Maxi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Deze zou ik voor de zekerheid ook vervangen!
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElFreemason
Puch-Maxi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:52:
[...]

Grappig, bij een kennis heb ik precies hetzelfde probleem gehad. Ook in combinatie met een LG TV en in dat geval met een JBL soundbar waarop een STB is aangesloten (op dezelfde manier zoals jij je Shield heb aangesloten, via de soundbar). Random geen input signaal, soms werkt het even goed en de volgende dag is het weer mis. HDMI-kabels ook al vervangen etc.

Ik heb de STB nu maar direct aangesloten op de TV en dat lijkt nu wel goed te gaan. Heb alleen geen geluid meer via de soundbar (ga ik nog via SPDIF Toslink aansluiten).
Heel apart dit. Ja als ik de soundbar via optical zou aansluiten dan werkt het zonder problemen maar dan verlies je wel heel veel functionaliteit helaas.
Pagina: 1