CW6 CV: Remeha Calenta Ace of Vaillant ecoTEC plus?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 17:45
Hi all!

Al dagen loop ik te zoeken op internet maar ik kan maar geen besluit nemen over welke CV ketel ik moet gaan kopen.

Situatie
Appartement, twee verdiepingen. Geheel voorzien van vloerverwarming. Badkamer met twee regendouches en twee wastafels. Keuken is niet relevant want de Quooker heeft een boiler.

Keuzes
Ondertussen heb ik gezocht en de lijst verkleind naar de volgende modellen:
- Remeha Calenta Ace 40L
- Vaillant ecoTEC plus VHR I 36CS/1-5

Hiernaast is er nog een Nefit, maar die heeft geen OpenTherm

Tja, en als ik de reviews zo lees… is alles slecht. Het voornaamste verschil is de ingebouwde boiler van de Remeha en de RVS warmtewisselaar van de Vaillant. De klachten van de Remeha gaan vooral over het stukgaan van onderdelen (“goedkoop in elkaar gezet”) en van de Vaillant over een brom.

Heeft iemand ervaring met een van de twee? Nog alternatieven wellicht? Ik heb ook aannemers gevraagd en ook die zeggen allen wat anders - dus daar word ik ook niet wijzer van

Beste antwoord (via the-hyrax op 13-03-2023 21:44)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Even wat rekensommetjes gemaakt in een aantal scenario's:
huidig: de huidige staat van de woning, alleen ter referentie om een idee te krijgen wat de besparing van isolatie is. Voor tapwater ben ik even uitgegaan van 15 liter/minuut douches waar elk 8 minuten per dag onder staat + 1 keer per per week een bad van 200 liter. Verwarming en tapwater met een HR ketel.
plan: geplande staat waar gevels en dak met 80 mm worden geïsoleerd. Tevens afzuiging in de badkamer als ventilatie. Tapwatervraag gelijk aan huidig.
plan hr++: Het plan plus de ramen geïsoleerd naar HR++ (u=1.1) met zelfregelende ventilatieroosters ter compensatie van het kierdicht maken van de aansluiting tussen het kozijn en gevel.
plan + buffer: Tapwaterbuffer toegevoegd aan het oorspronkelijke plan om het effect van verliezen te laten zien.
plan + douchewtw: DoucheWtw toegevoegd aan oorspronkelijk plan om het effect te laten zien.

Aardgasverbruik ziet er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnIVHa3BY73xN4pKBdGSPQw5nVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DYqI7EBvLiJ2LVpoXzXo35gM.png?f=fotoalbum_large

De verdeling naar gebruiksgroep (in MJ) ziet er zo uit. Tapwater is bij het plan dus ongeveer 50% van je gasverbruik!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdlpjnUf-vjtDJdoZgJKInCOK60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hEFMI80mz9DulzpbBTZnvkL.png?f=fotoalbum_large

De specifieke netto warmtevraag in kWh/m2. Het ziet er naar uit dat je net aan de Standaard zult voldoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2DLiwEzDH-PzM91BXIqJiJxrZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/78WypeczzEd7wq9ePnxjWzkH.png?f=fotoalbum_large

Het verwarmingsvermogen voor ruimteverwarming: de installatie wordt gedimensioneerd op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gY-Ht-EFQPtvqIyl2bj0V7xQpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGjG5UPDruHKNgEiluUx6bL0.png?f=fotoalbum_large

Je hebt in een worst-case scenario (strenge koude winterdag) zo'n 7 kW aan vermogen nodig. Een CW3 ketel zou dan aan te bevelen zijn, omdat deze voldoende terug kan regelen om warmere dagen. Nu scheelt het wel dat je met vloerverwarming veel watervolume hebt en daardoor al anti-pendel hebt ingebouwd.

Voor vloerverwarming ben ik uitgegaan van een 30/28 °C circuit. Lekker laag, want door het grote oppervlak heb je veel vermogen tot je beschikking. Met 8 kW meer dan voldoende. De lage aanvoertemperatuur zorgt voor een hoog rendement van de ketel.

Tapwater moet ik even met de hand uitrekenen. Voor 30 liter per minuut zonder WTW en zonder buffer heb je minimaal 63 kW aan installatievermogen nodig. De Calenta Ace gaat maar tot 24 liter/min.

Aanbevelingen:
  • maak de radiator in de badkamer elektrisch. Anders moet de aanvoertemperatuur onnodig omhoog van de CV-ketel.
  • Je zult hier echt naar de specificaties van je douche moeten gaan zoeken wil je zeker weten dat je met twee regendouches tegelijkertijd kunt douchen.
  • De calenta ace 40 is geen handige keus voor ruimteverwarming en kan mogelijk ook niet voldoende vermogen leveren voor de douches.
  • een doucheWTW bespaart ongeveer 300 m3 per jaar (bij de huidige aannames), en reduceert de vermogensbehoefte waar de Calenta mogelijk wel aan kan voldoen
  • Overweeg ook een buffervat, eventueel waarbij een CW3 ketel en het buffervat tegelijkertijd levert, waardoor je buffervat kleiner kan zijn. Afhankelijk van de gewenste douchelengte heb je 300 tot 500 liter nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
Je zit waarschijnlijk in een spagaat.

Vermoedelijk is de totale Warmtevraag van het appartement ver onder het minimum vermogen van deze zware ketels. Moduleren is er dan ook niet bij. Altijd low load.
Met alleen vloerverwarming zou je ook geen hoge temperatuur willen… dus ook op dat punt heeft gemoduleerd aansturen weinig voordeel…

Maar dan heb je hele hoge tapwater wensen.

De juiste CV ketel voor jouw zal dus een heel zwaar compromis zijn. Eigenlijk is boiler vat en heel licht verwarming systeem de comfortabele oplossing…. Oh wacht… dat bestaat maar zit 90% richting warmtepomp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 24-06 22:26

JWT

Wij hebben de cw5plus. Min voor verwarming is dan 6kW. Herken niet echt een echt vervelende brom, maar dat kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-07 21:02
Ik heb de Remeha en een lager minimumvermogen was wel fijn geweest voor de verwarming. Ik zie dat de Nefit waar je naar kijkt een minimum van 4kW heeft, terwijl de Remeha op 7,9 zit. Dat is wel een groot verschil.

Of heb je bijv. ruimte voor een boiler naast een kleine cv ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 00:29
Hier hebben we ook de remeha hangen. Drama aansturing en minimum vermogen is vrij hoog.

Probeer een intergas extreme te vinden? Die kunnen weer een stuk lager met het minimum vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 22:47
Appartement met geheel vloerverwarming. Ooit aan een L/W warmtepomp gedacht?

De ketels die je noemt zijn sowieso VEEL te zwaar. Voor 2 douches voldoet een CW5 prima, en qua warmtelast wil je de kleinste ketel die je kunt kopen. Als het echt gas cv moet zijn, zou een Intergas Extreme 36 wel eens de beste keuze kunnen zijn. Minimaal vermogen is 4kw, al is dat waarschijnlijk al te veel.

[ Voor 67% gewijzigd door hesselbeertje op 13-03-2023 09:00 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:58:
Appartement met geheel vloerverwarming. Ooit aan een L/W warmtepomp gedacht?

De ketels die je noemt zijn sowieso VEEL te zwaar. Voor 2 douches voldoet een CW5 prima, en qua warmtelast wil je de kleinste ketel die je kunt kopen. Als het echt gas cv moet zijn, zou een Intergas Extreme 36 wel eens de beste keuze kunnen zijn. Minimaal vermogen is 4kw, al is dat waarschijnlijk al te veel.
Oh, is dat zo? Ik heb me namelijk door verschillende partijen laten vertellen dat CW5 niet goed genoeg is voor twee regendouches tegelijkertijd...

Als dat wel zo is ga ik mezelf voor m'n kop slaan want ik heb net mijn "oude" (lees: degene die in het appartement zat) verkocht omdat aannemers zeiden dat die niet krachtig genoeg was, en ik heb contact gehad met Warmteservice en die zeiden hetzelfde...

Qua warmtepomp: daar is het appartement niet goed genoeg voor geisoleerd. Het is een woning uit 1933 en het dubbelglas is nog "oud", dus geen HR++(+). Omdat dat VVE is ga ik daar niet voor betalen om het te vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door the-hyrax op 13-03-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het is natuurlijk net wat je verstaat onder 'regendouche'. Een CW5 levert 15 liter per minuut als je terugmengt naar 40 graden. Dat is dus 7,5 per douche.

Wat mij betreft is dat meer dan genoeg voor een luxe douche, zeker met de juiste douchekop. Uiteraard kun je ook wel 15 liter per minuut per douche door de goot spoelen, maar moet je dat willen? Energie en water zijn duur genoeg.

Verder is de isolatiewaarde niet zo van belang. Sterker nog, doordat de boel minder goed geisoleerd is, verdien je een WP sneller terug. Het hoge rendement van zon ding staat en valt met de gevraagde aanvoertemperatuur, en die is bij vloerverwarming per definitie lekker laag.

En over dat HR++ glas, ik zou het (na overleg) dan maar zelf doen. Het is ongeveer de beste investering die je kunt doen, verdient zich snel terug in stookkosten. En dan hebben we het nog niet over het comfort.

[ Voor 39% gewijzigd door hesselbeertje op 13-03-2023 09:17 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
synx6 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:36:
Hier hebben we ook de remeha hangen. Drama aansturing en minimum vermogen is vrij hoog.

Probeer een intergas extreme te vinden? Die kunnen weer een stuk lager met het minimum vermogen.
Misschien een domme vraag maar waarom moet het minimum vermogen laag zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
the-hyrax schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:15:
[...]

Misschien een domme vraag maar waarom moet het minimum vermogen laag zijn?
Omdat je wilt dat de ketel een half uur door kan branden en daarna een uur pauze neemt. Teveel vermogen zorgt ervoor dat ie de gevraagde aanvoer snel overschrijdt, en steeds aan en uit gaat. 5min aan, 5 min uit, enz. Niet goed voor de levensduur, niet goed voor het rendement.

Sowieso is een CW6 in een appartement zonder bad echt belachelijk als je het mij vraagt. Alsof je een V12 in een Fiat Panda legt.

Aanvullende vraag: Zijn je waterleidingen wel van voldoende diameter? Want als er bijvoorbeeld maar 15mm koper naar de badkamer loopt, heeft een CW6 al helemaal geen zin. Het kan er simpelweg niet zo snel doorlopen.

[ Voor 27% gewijzigd door hesselbeertje op 13-03-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:18:
[...]

Omdat je wilt dat de ketel een half uur door kan branden en daarna een uur pauze neemt. Teveel vermogen zorgt ervoor dat ie de gevraagde aanvoer snel overschrijdt, en steeds aan en uit gaat. 5min aan, 5 min uit, enz. Niet goed voor de levensduur, niet goed voor het rendement.

Sowieso is een CW6 in een appartement zonder bad echt belachelijk als je het mij vraagt. Alsof je een V12 in een Fiat Panda legt.

Aanvullende vraag: Zijn je waterleidingen wel van voldoende diameter? Want als er bijvoorbeeld maar 15mm koper naar de badkamer loopt, heeft een CW6 al helemaal geen zin. Het kan er simpelweg niet zo snel doorlopen.
Oh het appartement heeft ook een bad ja! Vergeten te vermelden.

Overigens worden de waterleidingen in het gehele appartement vervangen vanaf de aansluiting dus dat komt goed.

Een V12 in een Fiat Panda, waha. Nou ik ben weer wat wijzer. Moet sowieso zeggen dat ik dit gedeelte echt vreselijk vind omdat ik er zelf weinig vanaf weet en dan heb je aannemers die je vertellen dat de huidige ketel niet goed genoeg is...

Maar goed, die is nu eenmaal weg. Als je er niks vanaf weet dan denk je wel vaak zelf "hoe krachtiger hoe beter". Beetje hetzelfde als dat ik vroeger als verkoper een computer verkocht en iemand kocht de krachtigste MacBook Pro met alles er op en eraan terwijl ze gewoon hun email en wat tekstverwerking wilde doen haha.

Zou deze volstaan dan? Toch dat extra zekerheidje van een wat hogere watertoevoer
https://www.cvtotaal.nl/v...-vhr-35-40cs-1-5-cw5.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@the-hyrax wat @hesselbeertje al aanstipt

Je verwarmd nu al met een verwarming systeem dat voor je gehele woning op (ultra) lage temperatuur werkt. Dat is letterlijk alles wat nodig is voor een warmtepomp. Je zal hooguit de verdeler(s) moeten aanpakken… een meng verdeler heeft vaak moeite met de daadwerkelijk lage aanvoer.

Overweeg dit serieus, lees het warmtepomp faq topic. Stel vragen tot je het zelf begrijpt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
the-hyrax schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:31:
[...]

Als je er niks vanaf weet dan denk je wel vaak zelf "hoe krachtiger hoe beter". Beetje hetzelfde als dat ik vroeger als verkoper een computer verkocht en iemand kocht de krachtigste MacBook Pro met alles er op en eraan terwijl ze gewoon hun email en wat tekstverwerking wilde doen haha
Precies dat, maar dan nog erger dus. Want die MacBook Pro is dan wel te zwaar, maar kan prima tekstverwerken.

Een CW6 ketel is veel te zwaar voor je verwarming, maar heeft (door zijn enorme vermogen) moeite om zacht te branden. Al lijkt het met de genoemde Vaillant enigszins mee te vallen (4,5kw lees ik).

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je eigenlijk? En nog belangrijker, wat is het gasverbruik per jaar?

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 13-03-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:36:
[...]

Precies dat, maar dan nog erger dus. Want die MacBook Pro is dan wel te zwaar, maar kan prima tekstverwerken.

Een CW6 ketel is veel te zwaar voor je verwarming, maar heeft (door zijn enorme vermogen) moeite om zacht te branden. Al lijkt het met de genoemde Vaillant enigszins mee te vallen (4,5kw lees ik).

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je eigenlijk? En nog belangrijker, wat is het gasverbruik per jaar?
Een totaal van 120m2 verdeeld over twee verdiepingen (badkamer heeft een radiator, geen vloerverwarming)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:58:
Voor 2 douches voldoet een CW5 prima
Waar bazeer je dat op? Ken jij de specificaties van de douches?
Minimaal vermogen is 4kw, al is dat waarschijnlijk al te veel.
Nogmaals, waar baseer jij dat op? Ken jij het appartement waar TS woont? Heb je de warmteverliesberekening gezien?
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:14:
Het is natuurlijk net wat je verstaat onder 'regendouche'. Een CW5 levert 15 liter per minuut als je terugmengt naar 40 graden. Dat is dus 7,5 per douche.
Je had moeten stoppen na je eerste zin. Wat als TS wel twee 15 liter/min douches heeft hangen? Dan geef je TS nu ontzettend slecht advies.
Wat mij betreft is dat meer dan genoeg voor een luxe douche, zeker met de juiste douchekop. Uiteraard kun je ook wel 15 liter per minuut per douche door de goot spoelen, maar moet je dat willen? Energie en water zijn duur genoeg.
Dit is een persoonlijke mening, als TS een twee regendouches wilt hebben, wie ben jij dan om te bepalen wat een 'luxe' douche is?
Verder is de isolatiewaarde niet zo van belang. Sterker nog, doordat de boel minder goed geisoleerd is, verdien je een WP sneller terug. Het hoge rendement van zon ding staat en valt met de gevraagde aanvoertemperatuur, en die is bij vloerverwarming per definitie lekker laag.
Zullen we dan gewoon maar weer enkelsteens gaan bouwen? Tuurlijk is isolatiewaarde van belang. Zoals ik al eerder zei: warmteverliesberekening.

Ga alsjeblieft iemand geen slecht advies geven op basis van halfbakken aannames en eigen invulling van comfort. Daar heeft niemand iets aan.

Het juiste advies stond overigens al in de eerste reactie geschreven door @Ronald: kleine warmteopwekker (ongeacht of dit nu een ketel of warmtepomp wordt) i.c.m. met een groot indirect gestookt boilervat voor de tapwatervoorziening. Het kwantificeren van beiden hangt af van de warmteverliesberekening, het debiet van de douches en het gewenste douchegebruik.
hesselbeertje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:18:
[...]
Ik val in herhaling: weer meningen en aannames die leiden tot een slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:35:
@the-hyrax wat @hesselbeertje al aanstipt

Je verwarmd nu al met een verwarming systeem dat voor je gehele woning op (ultra) lage temperatuur werkt. Dat is letterlijk alles wat nodig is voor een warmtepomp. Je zal hooguit de verdeler(s) moeten aanpakken… een meng verdeler heeft vaak moeite met de daadwerkelijk lage aanvoer.

Overweeg dit serieus, lees het warmtepomp faq topic. Stel vragen tot je het zelf begrijpt.
Dank! Wellicht het overwegen waard dan. Ik ga me er eens in verdiepen, ik had te horen gekregen dat een warmtepomp toch niet goed zou werken bij mij door het glas... En ja die verbouwing is al duur genoeg dus om dat (zoals eerder gesuggereerd) zelf te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@the-hyrax dat glas is alleen een verbruik en comfort dingetje. De vloer kan blijkbaar voldoende warmte afgeven in de situatie zoals deze is…

Wat verbruik je per jaar? Per zomer maand (voor percentage douche)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Ronald schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:43:
@the-hyrax dat glas is alleen een verbruik en comfort dingetje. De vloer kan blijkbaar voldoende warmte afgeven in de situatie zoals deze is…

Wat verbruik je per jaar? Per zomer maand (voor percentage douche)?
Geen idee, heb het net verkocht. Kan je wel mijn huidige situatie vertellen maar weet niet of dat vergelijkbaar is, nu heb ik namelijk radiatoren en een enkele regendouche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Waarschijnlijk zou de VHR 20/26CS/1-5 al voldoende zijn voor je situatie. Warmteverliesberekening zou top zijn. De VHR 20/26CS/1-5 kan vrij laag moduleren (3kW) - en dat is ideaal voor low temp / slow met vloerverwarming.

Hierboven was ook de opmerking van de warmtepomp. Zeker in overweging nemen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Pfoe, wat ik eerder al dacht: die warmtepompen zijn toch echt flink duur... tja je krijgt subsidie, maar door gebrek aan isolatie ben ik bang toch een krachtigere, dus duurdere nodig te hebben. Ik kan inderdaad een warmteverliesberekening maken, maar een appartement uit 1933 is nou eenmaal niet ideaal...

Volgens het kies-dingetje op Milieucentraal zou ik wel een hybride warmtepomp kunnen nemen, maar goed: ruimte.

Het wordt dus gewoon een CV ketel. De prijs van een Warmtepomp is nou eenmaal te hoog. Dus als ik het zo begrijp moet ik eentje hebben die goed laag kan voor de vloerverwarming maar ook weer goed genoeg moet zijn voor twee douches.

Denk toch dan dat een CW5+ de beste oplossing is, zoals die Vaillant - of zit ik totaal verkeerd te denken nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@the-hyrax warmteverlies wordt gruwelijk overschat door de CV industrie.

Wat is het historische gasverbruik van het appartement;) dat is doorgaans bekend bij verkoop !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
the-hyrax schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:03:
Pfoe, wat ik eerder al dacht: die warmtepompen zijn toch echt flink duur... tja je krijgt subsidie, maar door gebrek aan isolatie ben ik bang toch een krachtigere, dus duurdere nodig te hebben. Ik kan inderdaad een warmteverliesberekening maken, maar een appartement uit 1933 is nou eenmaal niet ideaal...

Het wordt dus gewoon een CV ketel. De prijs van een Warmtepomp is nou eenmaal te hoog. Dus als ik het zo begrijp moet ik eentje hebben die goed laag kan voor de vloerverwarming maar ook weer goed genoeg moet zijn voor twee douches.

Denk toch dan dat een CW5+ de beste oplossing is, zoals die Vaillant - of zit ik totaal verkeerd te denken nu?
Even samenvattend: je hebt een appartement uit 1933 van ongeveer 120 m2 die vrijwel volledig wordt verwarmd door vloerverwarming en daarnaast twee regendouches? Het volgende is nodig om je systeem te dimensioneren en of je wel/geen boilervat nodig hebt.

Wat is het oppervlak van de voor en achtergevel inclusief glas (makkelijk te bepalen: breedte x hoogte)?
Heb je ook zijgevels die aan de buitenlucht grenzen, zo ja wat is het oppervlak, inclusief glas?
Heb je een vloer die grenst aan een kelder/onverwarmde berging of fundering? Zo ja: wat is het oppervlak?
Zit je op de bovenste verdieping? Zo ja, wat is het oppervlak van het plafond?
Wat is het oppervlak van al het glas bij elkaar?

Wat voor muren heb je? Enkelsteens? Dubbelsteens? Als het dubbelsteens is, wat is de totale dikte van de muur?
Is het appartement nageisoleerd, bijvoorbeeld aan de binnenzijde? Of de spouw?
Is het dak (indien van toepassing) ooit vervangen en is er isolatie op gekomen?
Wat voor glas zit er in. Dit is meestal af te lezen in metalen strip in het kozijn?

Is er een ventilatiesysteem of ventilatieroosters?

Dan de vloerverwarming.
Wat is het totale oppervlak dat verwarmd wordt met vloerverwarming?
Enig idee wat de aanvoertemperatuur is voor de vloerverwarming?
Enig idee wat de buisafstand is van de vloerleidingen?
Heb je radiatoren, zo ja waar, welk type en hoe groot?

En douchen.
Wat is het debiet (liter per minuut) van elk van de regendouches. Het makkelijkst is om een emmer (10 liter) te pakken en te meten hoe lang het duurt voordat deze vol is.
Aanvullend: wordt dit debiet ook gehaald als beide douches tegelijkertijd aan staan?
Zijn jullie van plan de douches tegelijkertijd te gebruiken?
Hoe veel personen zijn er in het huishouden, hoe lang doucht ieder en hoe vaak?
Douchen alle personen op hetzelfde dagdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Skyaero schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Even samenvattend: je hebt een appartement uit 1933 van ongeveer 120 m2 die vrijwel volledig wordt verwarmd door vloerverwarming en daarnaast twee regendouches? Het volgende is nodig om je systeem te dimensioneren en of je wel/geen boilervat nodig hebt.
Klopt, en een bad.
Wat is het oppervlak van de voor en achtergevel inclusief glas (makkelijk te bepalen: breedte x hoogte)?
74m2 verdeeld over twee verdiepingen
Heb je ook zijgevels die aan de buitenlucht grenzen, zo ja wat is het oppervlak, inclusief glas?
Nee
Heb je een vloer die grenst aan een kelder/onverwarmde berging of fundering? Zo ja: wat is het oppervlak?
Nee, het is een dubbele bovenwoning
Zit je op de bovenste verdieping? Zo ja, wat is het oppervlak van het plafond?
Ja, het dak is zo'n 63m2
Wat is het oppervlak van al het glas bij elkaar?
Oei... ik denk zo'n 35m2
Wat voor muren heb je? Enkelsteens? Dubbelsteens? Als het dubbelsteens is, wat is de totale dikte van de muur?
Ook dit weet ik niet... ik denk dubbelsteens
Is het appartement nageisoleerd, bijvoorbeeld aan de binnenzijde? Of de spouw?
Met de verbouwing laat ik alles isoleren: het dak wordt geisoleerd en alle binnenmuren om de kozijnen heen wordt geisoleerd. De spouw niet
Is het dak (indien van toepassing) ooit vervangen en is er isolatie op gekomen?
Het dak wordt binnenkort voorzien van 80mm isolatie en witte bitumen
Wat voor glas zit er in. Dit is meestal af te lezen in metalen strip in het kozijn?
Oud dubbel glas, geen HR++
Is er een ventilatiesysteem of ventilatieroosters?
Nee
Dan de vloerverwarming.
Wat is het totale oppervlak dat verwarmd wordt met vloerverwarming?
Zo'n 120m2
Enig idee wat de aanvoertemperatuur is voor de vloerverwarming?
Het moet nog worden aangelegd, dus nee
Enig idee wat de buisafstand is van de vloerleidingen?
10cm
Heb je radiatoren, zo ja waar, welk type en hoe groot?
In de badkamer komt een radiator van 160 x 55 cm
En douchen.
Wat is het debiet (liter per minuut) van elk van de regendouches. Het makkelijkst is om een emmer (10 liter) te pakken en te meten hoe lang het duurt voordat deze vol is.
Aanvullend: wordt dit debiet ook gehaald als beide douches tegelijkertijd aan staan?
Zijn jullie van plan de douches tegelijkertijd te gebruiken?
Hoe veel personen zijn er in het huishouden, hoe lang doucht ieder en hoe vaak?
Douchen alle personen op hetzelfde dagdeel?
Dat staat niet in de specificiatie van de douche die ik ga kopen. De douches worden hoogstwaarschijnlijk tegelijkertijd gebruikt. We douchen dagelijks, meestal 1, soms 2x

Zo - heel wat antwoorden!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Even wat rekensommetjes gemaakt in een aantal scenario's:
huidig: de huidige staat van de woning, alleen ter referentie om een idee te krijgen wat de besparing van isolatie is. Voor tapwater ben ik even uitgegaan van 15 liter/minuut douches waar elk 8 minuten per dag onder staat + 1 keer per per week een bad van 200 liter. Verwarming en tapwater met een HR ketel.
plan: geplande staat waar gevels en dak met 80 mm worden geïsoleerd. Tevens afzuiging in de badkamer als ventilatie. Tapwatervraag gelijk aan huidig.
plan hr++: Het plan plus de ramen geïsoleerd naar HR++ (u=1.1) met zelfregelende ventilatieroosters ter compensatie van het kierdicht maken van de aansluiting tussen het kozijn en gevel.
plan + buffer: Tapwaterbuffer toegevoegd aan het oorspronkelijke plan om het effect van verliezen te laten zien.
plan + douchewtw: DoucheWtw toegevoegd aan oorspronkelijk plan om het effect te laten zien.

Aardgasverbruik ziet er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnIVHa3BY73xN4pKBdGSPQw5nVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DYqI7EBvLiJ2LVpoXzXo35gM.png?f=fotoalbum_large

De verdeling naar gebruiksgroep (in MJ) ziet er zo uit. Tapwater is bij het plan dus ongeveer 50% van je gasverbruik!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdlpjnUf-vjtDJdoZgJKInCOK60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hEFMI80mz9DulzpbBTZnvkL.png?f=fotoalbum_large

De specifieke netto warmtevraag in kWh/m2. Het ziet er naar uit dat je net aan de Standaard zult voldoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2DLiwEzDH-PzM91BXIqJiJxrZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/78WypeczzEd7wq9ePnxjWzkH.png?f=fotoalbum_large

Het verwarmingsvermogen voor ruimteverwarming: de installatie wordt gedimensioneerd op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gY-Ht-EFQPtvqIyl2bj0V7xQpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGjG5UPDruHKNgEiluUx6bL0.png?f=fotoalbum_large

Je hebt in een worst-case scenario (strenge koude winterdag) zo'n 7 kW aan vermogen nodig. Een CW3 ketel zou dan aan te bevelen zijn, omdat deze voldoende terug kan regelen om warmere dagen. Nu scheelt het wel dat je met vloerverwarming veel watervolume hebt en daardoor al anti-pendel hebt ingebouwd.

Voor vloerverwarming ben ik uitgegaan van een 30/28 °C circuit. Lekker laag, want door het grote oppervlak heb je veel vermogen tot je beschikking. Met 8 kW meer dan voldoende. De lage aanvoertemperatuur zorgt voor een hoog rendement van de ketel.

Tapwater moet ik even met de hand uitrekenen. Voor 30 liter per minuut zonder WTW en zonder buffer heb je minimaal 63 kW aan installatievermogen nodig. De Calenta Ace gaat maar tot 24 liter/min.

Aanbevelingen:
  • maak de radiator in de badkamer elektrisch. Anders moet de aanvoertemperatuur onnodig omhoog van de CV-ketel.
  • Je zult hier echt naar de specificaties van je douche moeten gaan zoeken wil je zeker weten dat je met twee regendouches tegelijkertijd kunt douchen.
  • De calenta ace 40 is geen handige keus voor ruimteverwarming en kan mogelijk ook niet voldoende vermogen leveren voor de douches.
  • een doucheWTW bespaart ongeveer 300 m3 per jaar (bij de huidige aannames), en reduceert de vermogensbehoefte waar de Calenta mogelijk wel aan kan voldoen
  • Overweeg ook een buffervat, eventueel waarbij een CW3 ketel en het buffervat tegelijkertijd levert, waardoor je buffervat kleiner kan zijn. Afhankelijk van de gewenste douchelengte heb je 300 tot 500 liter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Wow, wat een uitgebreide post! Enorm bedankt voor al de moeite die je hierin hebt gestoken, want hier heeft sowieso tijd in gezeten. Dank @Skyaero.

Badkamerradiator
Ik ga mee in je advies en zal deze elektrisch maken

DoucheWTW
Ook een goed idee en ook geen enorme investering. Ik ga even na bij de aannemer wat de mogelijkheden zijn. Volgens mij zit hier ook nog subsidie op?

Uiteindelijke CV
Ik weet niet of ik een 500L vat kwijt kan in de ruimte waar het moet komen. Wellicht dat ik inderdaad de combinatie DoucheWTW met ófwel een Calenta, ofwel de Vaillant neem. De Vaillant heeft wel een lager minimaal vermogen — maar met beide opties zitten we toch weer aan een CW6. Zeg dat ik twee “gewone” douches gebruik, of een regendouche en een gewone douche, dan zou het voldoende moeten zijn - zeker met een DoucheWTW. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-07 08:45
@the-hyrax waarom neem je niet twee kleinere cv ketels ? en 2 losse leidingen naar je badkamer ?
(en 2 afvoerputjes/warte wisselaars) kost natuurlijk wel 2 keer zoveel kwa investering/en of instalatie.
maar wel een lager kw waarde om de woning te verwarmen. of je accepteerdt het low load regeling van je cv ketel,
nette bewording voor goed pendelen zonder een echte stroingscode. nu ben ik voorstander van modulerendt en/of opentherm.
ook bij lagere aanvoer temp. betere aansturing dan met aan/uit. maar het scheelt niet heel bizar veel. druppel op een plaat.

wat nefit aangaat deze heeft hun eigen protecol/eigen taal. en nefit ketel moduleert dus wel met de juiste thermostaat.
eigenlijk zijn 99% van de nefit thermostaten moduelerendt. voor een nefit ketel. (maar het is inderdaad geen open therm)
theoretisch kan je dus ook voor een nefit ketel gaan. bij hun heet het ems. het is wel wennen maar een prima systeem.
en vooral gewoon een thermostaat aan de muur en weinig tot geen smartphone apps voor te vinden/geen aansturing voor.
echter ook nefit heeft ellende gehad met lekkende onderblokken. ik weet niet of ze dat al hebben verholpen/verbeterd.

wat in dit geval nog wel intereasnte optie is intergas extreme. (helaas is het secondaire cirquit voor niet meer dan 6 groepen. )
en intergas vindt van die zelf aanzuigende verdelers niet zo fijn. extra storingen. moet een klep tussen iets om rekeing mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
the-hyrax schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:04:
DoucheWTW
Ook een goed idee en ook geen enorme investering. Ik ga even na bij de aannemer wat de mogelijkheden zijn. Volgens mij zit hier ook nog subsidie op?
Voor zover ik weet niet (meer). Mogelijk kun je voor het isoleren wel subsidie krijgen: https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode. Controleer even of je isolatiedikte voldoende daarvoor voldoende is.

Aanvullend zou je even bij het energieloket van je gemeente kunnen checken, die kennen ook de lokale subsidies goed.
Uiteindelijke CV
Ik weet niet of ik een 500L vat kwijt kan in de ruimte waar het moet komen. Wellicht dat ik inderdaad de combinatie DoucheWTW met ófwel een Calenta, ofwel de Vaillant neem. De Vaillant heeft wel een lager minimaal vermogen — maar met beide opties zitten we toch weer aan een CW6. Zeg dat ik twee “gewone” douches gebruik, of een regendouche en een gewone douche, dan zou het voldoende moeten zijn - zeker met een DoucheWTW. Toch?
Een regendouche (15 l/min) en een gewone douche (9 l/min) kunnen inderdaad makkelijk op een CW6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Skyaero schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:31:
[...]

Voor zover ik weet niet (meer). Mogelijk kun je voor het isoleren wel subsidie krijgen: https://www.rvo.nl/subsid...tap-2%3A-zoek-uw-meldcode. Controleer even of je isolatiedikte voldoende daarvoor voldoende is.

Aanvullend zou je even bij het energieloket van je gemeente kunnen checken, die kennen ook de lokale subsidies goed.

[...]

Een regendouche (15 l/min) en een gewone douche (9 l/min) kunnen inderdaad makkelijk op een CW6.
Misschien is de betere oplossing dan concessies doen op mijn gedrag 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De vraag is wat zijn concessies… @the-hyrax mag mijn 9l/m Damixa silhouette regendouche komen proberen.

Pagina: 1