Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een goed allround systeem voor fotobewerking (Photoshop en Lightroom), software voor mijn 3D printer, soms wat casual gaming (1440p) en gewoon dagelijks gebruik. De spellen die ik wil gaan spelen zijn Forza en andere (wat oudere) spellen zoals ETS2, Assetto Cprsa, Flat out en Spin tires. En ik verwacht dat het ook niet lang meer duurt voordat mijn kinderen de PC kapen voor games.
Mijn huidige systeem is inmiddels 13 jaar oud en is aan vervanging toe. En door een leuke meevaller op het werk is het nu wel een mooi moment om te kijken naar een andere desktop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een streefbedrag van rond de 1.500 euro in mijn hoofd (zonder de tweede HDD).
Maar het is geen keiharde bovengrens. Het is vooral belangrijk dat het een enigzins toekomstbestendig systeem is, dus als daar een iets groter budget voor nodig is, ben ik wel te overtuigen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor Dell U2515H (1440p/60Hz) en een toetsenbord + muis zijn aanwezig.
Wellicht kan ik ook mijn grootste HDD van 3TB nog wel overzetten naar de nieuwe desktop. Dat is een uitvoering: Seagate Desktop HDD, 3TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hieronder een lijstje gemaakt op basis van een AMD (AM4) en een Intel systeem. Het Intel systeem is wat luxer om te kijken wat het prijsverschil gaat zijn.
De lijstjes zijn vooral gebaseerd op Best Buy Guides, overige topics op Tweakers en zelf wat struinen op Internet icm pricewatch overzichten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben op zoek naar het beste toekomstbestendig systeem met de meeste bang for buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb 13 jaar gedaan met mijn huidige systeem en met een nieuw systeem wil ik ook wel weer enkele jaren (lees: minstens 7 jaar) vooruit kunnen.
Omdat de PC in de woonkamer staat, wil ik proberen het systeem een beetje stil te houden. Liever stiller dan energiezuiniger.
Omwille van een forse muziekcollectie en veel foto's wil ik er minstens een HDD is van 8TB; op dit moment heb ik 4TB en dat zit nagenoeg vol. De Toshiba HDD uit het lijstje lijkt niet duur voor het aantal TB's. Allemaal SSD is nogal prijzig... (factor 4 minstens)
De behuizing die ik uitgekozen heb heeft een extern 5,25" slot voor een Blu-ray speler/brander. Voor het digitaliseren van mijn muziekcollectie vind ik het fijn als daar plaats voor is. En ik wil geen glas/verlichting etc. in de behuizing. De behuizing staat op de grond, dus wellicht toch iets met filters kiezen?
En een laatste eis is Bluetooth en Wifi op het moederbord.
Ga je overklokken?
Nee, daar ga ik niet aan beginnen.
Wat verwacht je van ons?
Advies. Omdat het voor mij zo lang geleden is, zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Ik ben al twee weekenden bezig, met doorlezen en afwegen. Dus als jullie me zouden kunnen adviseren om een knoop door te hakken, zou dat super zijn.
Ik ben op zoek naar een goed allround systeem voor fotobewerking (Photoshop en Lightroom), software voor mijn 3D printer, soms wat casual gaming (1440p) en gewoon dagelijks gebruik. De spellen die ik wil gaan spelen zijn Forza en andere (wat oudere) spellen zoals ETS2, Assetto Cprsa, Flat out en Spin tires. En ik verwacht dat het ook niet lang meer duurt voordat mijn kinderen de PC kapen voor games.
Mijn huidige systeem is inmiddels 13 jaar oud en is aan vervanging toe. En door een leuke meevaller op het werk is het nu wel een mooi moment om te kijken naar een andere desktop.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een streefbedrag van rond de 1.500 euro in mijn hoofd (zonder de tweede HDD).
Maar het is geen keiharde bovengrens. Het is vooral belangrijk dat het een enigzins toekomstbestendig systeem is, dus als daar een iets groter budget voor nodig is, ben ik wel te overtuigen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor Dell U2515H (1440p/60Hz) en een toetsenbord + muis zijn aanwezig.
Wellicht kan ik ook mijn grootste HDD van 3TB nog wel overzetten naar de nieuwe desktop. Dat is een uitvoering: Seagate Desktop HDD, 3TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb hieronder een lijstje gemaakt op basis van een AMD (AM4) en een Intel systeem. Het Intel systeem is wat luxer om te kijken wat het prijsverschil gaat zijn.
De lijstjes zijn vooral gebaseerd op Best Buy Guides, overige topics op Tweakers en zelf wat struinen op Internet icm pricewatch overzichten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben op zoek naar het beste toekomstbestendig systeem met de meeste bang for buck.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb 13 jaar gedaan met mijn huidige systeem en met een nieuw systeem wil ik ook wel weer enkele jaren (lees: minstens 7 jaar) vooruit kunnen.
Omdat de PC in de woonkamer staat, wil ik proberen het systeem een beetje stil te houden. Liever stiller dan energiezuiniger.
Omwille van een forse muziekcollectie en veel foto's wil ik er minstens een HDD is van 8TB; op dit moment heb ik 4TB en dat zit nagenoeg vol. De Toshiba HDD uit het lijstje lijkt niet duur voor het aantal TB's. Allemaal SSD is nogal prijzig... (factor 4 minstens)
De behuizing die ik uitgekozen heb heeft een extern 5,25" slot voor een Blu-ray speler/brander. Voor het digitaliseren van mijn muziekcollectie vind ik het fijn als daar plaats voor is. En ik wil geen glas/verlichting etc. in de behuizing. De behuizing staat op de grond, dus wellicht toch iets met filters kiezen?
En een laatste eis is Bluetooth en Wifi op het moederbord.
Ga je overklokken?
Nee, daar ga ik niet aan beginnen.
Wat verwacht je van ons?
Advies. Omdat het voor mij zo lang geleden is, zie ik soms door de bomen het bos niet meer. Ik ben al twee weekenden bezig, met doorlezen en afwegen. Dus als jullie me zouden kunnen adviseren om een knoop door te hakken, zou dat super zijn.
- Werkt het allemaal wel goed samen? Zowel fysiek als technisch.
- Welke koeler en voeding kan ik het beste nemen?
- Zou een AMD of Intel systeem beter aansluiten bij mijn wensen? Door Photoshop/Lightroom neig ik wat meer naar Intel. Of moet ik toch nog eens kijken naar een AM5?
- Zou de Radeon RX 6800 XT overkill zijn en kan ik beter een stapje terug doen naar de RX 6750. Of de 6700XT die volgens de laatste BBG ook voldoende zou moeten zijn voor 1440p. Dat scheelt toch 200/250 euro. Of is een 3070ti misschien een beter kaart voor andere zaken dan gaming?
- Voor de behuizing is rekening gehouden met het inbouwen van een Blu-ray speler. Mocht er een betere behuizing zijn waarbij dan een USB-Blu-ray speler moet aanschaffen, is dat ook een optie.
- Word ik voor gek verklaard door het kiezen van die Toshiba 16TB schijf?
AMD (AM4) systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Boxed | € 197,77 | € 197,77 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte AORUS Radeon RX 6750 XT ELITE 12G | € 499,- | € 499,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB | € 244,90 | € 244,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 62,15 | € 62,15 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 80,90 | € 80,90 |
1 | Voedingen | Gigabyte Aorus P850W | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 58,- | € 58,- |
Totaal | € 1.516,52 |
Intel systeem
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-13600KF Boxed | € 319,- | € 319,- |
1 | Moederborden | MSI Pro Z790-A WIFI | € 264,- | € 264,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6 | € 649,- | € 649,- |
1 | Interne harde schijven | Toshiba MG08 SATA (512e), 16TB | € 244,90 | € 244,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Silent Black Solid | € 94,90 | € 94,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev.C | € 54,40 | € 54,40 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 122,90 | € 122,90 |
1 | Voedingen | MSI MPG A850GF | € 129,- | € 129,- |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 2TB | € 148,90 | € 148,90 |
Totaal | € 2.027,- |