Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netxplorer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met zelf je ventilatiekanalen te reinigen?
Ik heb gezien dat je die roterende borstels op flexibele assen zelf kan kopen:
https://www.woehler.nl/sh...en-van-ventilatiesystemen
In mijn geval zou ik een 15 meter nodig hebben. Is zo'n lange as ook bruikbaar voor kortere afstanden of moet je dan echt zowel een korte en lange as kopen? Mijn grootste plat kanaal is 25cm breed en mijn ronde kanalen gaan tot diameter 20cm.

Als ik de prijzen in België bekijk van firma's die je ventilatie komen reinigen zit je makkelijk aan 450 euro excl btw dus na 1 keer zou ik die borstels op flexibele assen al terug verdiend hebben.
Mijn buizen liggen er nu 5 jaar en in die platte ventilatiekanalen ligt er op de bodem toch al vuil. Het is niet dat je een opstapeling van vuil hebt dat de airflow hindert zoals ik op op internet soms zag. Maar als je met uw hand de bodem van het platte kanaal aanraakt ziet je hand potzwart. Het is een groot kanaal dat buitenlucht inblaast.
Filters in mijn ventilatieunit worden nochtans regelmatig gereinigd maar ik vermoed dat platte kanalen gewoon slechter zijn voor vuil.

Een usb endoscoop camera voor inspectie kan je op internet ook al kopen voor minder dan 100 euro dus dat is ook het probleem niet. Verder op de ventilatieventielen de stand aanduiden zodat je niet meteen een nieuwe afregeling van je ventielen moet doen. Een meter kan later eventueel nog aangeschaft worden.

Waar ik wel nog zelf geen oplossing voor weet, is de afzuiging van het vuil. Blijkbaar gebruiken ze daar soms stofzuigers voor met gigantisch debiet die een paar duizend euro kosten. Kan je niet gewoon de ventilatieunit op turbo zetten en al de andere ventielen afdekken zodat de volledige luchtstroom geconcentreerd wordt in het kanaal dat je aan het reinigen bent? Op het einde dan opvangen met een gewone stofzuiger of een stofzak over het ventiel houden? Iemand hiermee ervaring?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 02:13
Goeie vragen. Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaringen. Heb je die al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Denk dat de stofzuiger niet alles gaat opvangen, en een zak te veel weerstand geeft waardoor stof niet meer het kanaal uitkomt.

En een werkplaatsdingetje? https://www.hbm-machines....clusief-slang-en-adapters

Maarja om die nou in de kast te bewaren voor die ene keer in de zoveel jaar ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:11

dragonhaertt

@_'.'

netxplorer schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:51:
Kan je niet gewoon de ventilatieunit op turbo zetten en al de andere ventielen afdekken zodat de volledige luchtstroom geconcentreerd wordt in het kanaal dat je aan het reinigen bent? Op het einde dan opvangen met een gewone stofzuiger of een stofzak over het ventiel houden? Iemand hiermee ervaring?
Ik weet niet welke ventilatieunit jij hebt, maar die dingen doen meestal zo'n 300 m3/h
Een serieuze afzuigmachine doet al snel 2500m3/h

Dan zit je bijna een factor 10 van de gewenste flow af ben ik bang.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

Heb hier de kanalen zelf gereinigd met dit setje
https://www.amazon.nl/gp/product/B0BK9G49HT

en als afzuiging 2 stofzuigers tegelijk op de buis gezet ipv de afzuigunit.

*snip* referal ;)

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 01-03-2024 08:55 ]