Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Desktop advies voor all-round/gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:05
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoi! Het is lang geleden dat ik een desktop heb gebouwd, dus ik vraag hier maar even voor de zekerheid. Ik zie vrij veel builds die ongeveer overeenkomen, en zal die topics ook blijven volgen. Ik heb ooit in 2008 een PC gebouwd. Deze heb ik een aantal jaar gebruikt, maar op het moment dat ik aan de studie begon en een laptop nodig had, begon deze vrij veel stof te happen (daarnaast gamede ik niet veel meer). Hieruit kan ik afleiden dat ik liever op 1 systeem mijn ding doe.

De afgelopen jaren voldeet mijn (ondertussen antieke) laptop nog best aardig voor huis tuin en keuken, maar de accu is bijna overleden, en hij trekt zwaardere applicaties eigenlijk niet meer zo best. Daarnaast kriebelt het een beetje om weer een beetje te een beetje gaan gamen, en dan vooral story driven games (ik heb een 32" 4k monitor, dus ik heb wel wat videokaart horsepower nodig). Daarnaast programmeer ik veel voor werk en hobby, en heb ik ook interesse om met zware AI projecten te gaan spelen.

Ik heb het volgende overwogen qua config:

Puur PC en evt een cheapo laptop (of zelfs tablet) mocht mijn antieke laptop het begeven.
+ Goede prijs/prestatie (Geldt voor een systeem van 1000 euro, maar ook voor 2000 euro)
+ Upgradability (langere levensduur)
- Moet meerdere devices hebben
- Niet goedkoop (pc + evt ander apparaat)

Een decent laptop (veel ram, goede cpu) en daarnaast een Playstation 5 (de games die ik wil doen draaien ook op console)
+ Minder overhead, een apparaat voor programmer projectjes/huis,tuin, keuken en een los systeem voor gaming
- Waarschijnlijk wel een dure oplossing, een goede laptop is wel 1300 euro + 600 voor een playstaiton.

Een meer tot gamen gerichte laptop (veel ram, goede cpu en goede videokaart)
+ Geen overhead, 1 apparaat voor alles
- Relatief duur (32GB RAM en een goede videokaart gaat wel snel richting de 2500)
- Niet heel praktisch voor huis/tuin/keuken dingen (vaak wegen gaming laptops een hoop en maken ze een boel herrie)
- levensduur (zeker een probleem bij een op gaming gericht apparaat)

Op basis van deze lijstjes lijkt mij een PC bouwen de beste (en leukste) keuze :). Zodoende ben ik al aan de slag gegaan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 234,29€ 234,29
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT 20GB€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 102,50€ 102,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 122,90€ 122,90
1VoedingenGigabyte Aorus P850W€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 81,34€ 81,34
Totaal€ 1.901,08

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil even voorruit, en heb mijn budget daarom gezet op 2000 euro voor het systeem alleen. Ik vind dit vrij fors, maar het AM5 platform is nou eenmaal een flinke investering. Het zou ergens ook wel weer zonde zijn om te beknibbelen op een goede videokaart in een verder goed gedimensioneerd systeem. Ik heb ook nog een alternatief systeem met AM4 opgezet, maar dit wringt een beetje omdat het een dood platform is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yep, mijn keychron, MX master 2S, focusrite audio interface en mijn 32" 4k monitor (60 Hz).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien ik een 4k scherm heb, lijkt het me eigenlijk wel leuk om games ook op die resolutie te draaien. De 7900XT lijkt mij goed in verhouding met de rest van de componenten die ik heb gekozen. Het is achterlijk veel geld, maar ik wil ook geen halve ervaring hebben (of mijn resolutie terugschroeven naar 1080p).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik had in het verleden slechte ervaringen met een MSI board, maar dat was een budget ding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Jep, ik snap de RGB hype niet helemaal, dus wil het systeem het liefst zo basic mogelijk hebben qua uitstraling. Daarnaast wil ik wifi hebben op mijn moederbord.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat het systeem stil is, en ook een beetje energie zuinig is op het moment dat ik niet aan het gamen ben. Ik heb volgens mij in de reviews op Tweakers gezien dat team Green het daar wat beter doet? Ik wil sowieso wat aanpassingen doen om de 7700x wat zuiniger te laten draaien. Daarnaast heb ik het idee dat Nvidia wat betere features (bijv. DLSS) heeft. Echter lijkt AMD het weer beter te doen op gebied van raw power (tov een 4070ti)

Ga je overklokken?
Voorlopig niet, zoals ik zei heb ik liever een zuinig afgesteld systeem.

Wat verwacht je van ons?[i]
Allereerst ben ik benieuwd of ik het systeem OK heb gedimensioneerd voor mijn eisen. Ook hoop ik dat ik niet per ongeluk een componenten met hele erge RGB kerstverlichting (die niet uit kan) heb geselecteerd. Daarnaast ben ik ook wel benieuwd of jullie op basis van mijn eisen, vinden dat een PC een juiste keuze is hier.

Alle reacties

• evanraalte
Na wat verder lezen op het forum heb ik besloten om voor een stillere voeding te gaan, en voor 2TB opslag te gaan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 234,29€ 234,29
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT 20GB€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 102,50€ 102,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 122,90€ 122,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,08€ 132,08
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 148,90€ 148,90
Totaal€ 2.000,82

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
Ik zou een wat sterkere koeling nemen, deze is heel stil maar heeft niet zon hoog maximaal vermogen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:45

Thomg

Aww yiss

Ik zou wel van een AIB model gaan tenzij je een luide koeler wilt hebben.

M 850 is ook vrij heftig overkill, de 650W variant is ruim voldoende of je kan ook een non ATX3.0 voeding kiezen (heeft de 7900XT niet nodig, maar misschien wel handig voor toekomst).

ASUS heeft wat stinkers met moederborden, ik zou een Gigabyte aanraden in budgetsegment.

• evanraalte
99ruud99 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:04:
Ik zou een wat sterkere koeling nemen, deze is heel stil maar heeft niet zon hoog maximaal vermogen.
Bedankt voor je reactie. De koeler in kweste heeft een TDP van 200W. De 7700X lijkt een uitdaging te zijn voor elke luchtkoeler, maar verbruikt ruim onder de 200W (review: AMD Ryzen 9 7950X en Ryzen 7 7700X - Is Zen 4 pijlsnel of bloedheet?). Hoe zou ik in dat geval een koeler moeten kiezen?

Anyway, ik ga 'm denk ik in eco mode zetten, gezien dat de efficientie echt veel goed doet, zonder dat je prestaties significant naar beneden gaan: YouTube: AMD Ryzen Eco Mode Deep-Dive & Benchmarks on R9 7950X (Zen 4).

• evanraalte
Thomg schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:22:
Ik zou wel van een AIB model gaan tenzij je een luide koeler wilt hebben.

M 850 is ook vrij heftig overkill, de 650W variant is ruim voldoende of je kan ook een non ATX3.0 voeding kiezen (heeft de 7900XT niet nodig, maar misschien wel handig voor toekomst).

ASUS heeft wat stinkers met moederborden, ik zou een Gigabyte aanraden in budgetsegment.
Thanks voor je reactie! Ik ben niet helemaal thuis in de terminologie, maar is Asrock geen board partner van AMD? De kaart in kwestie is dan toch een AIB model? Ik moet wel zeggen dat ik deze kaart random heb gekozen uit de selectie van 7900XT's. Wellicht zijn er andere versies die beter passen.

Je hebt gelijk m.b.t. de voeding, ik had aangenomen dat ik een hoop power nodig zou hebben met de componenten die ik heb gekozen. Dan vraag ik me echt af wanneer je bijv. een 1000W voeding nodig zou hebben :p. ATX3.0 ga ik me even in verdiepen, maar het lijkt me handig om de voeding mee te kunnen nemen als ik over X jaar ga upgraden, dus future-proof is hier geen overbodige luxe lijkt me :).

edit: wss doe ik 750W, gezien dit ook wordt aangeraden door AMD (https://www.amd.com/en/pr...hics/amd-radeon-rx-7900xt).

[ Voor 5% gewijzigd door evanraalte op 12-03-2023 19:49 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:08
Dark Rock pro4 koelt heel stuk beter en temt hem nog net, maar die koelt ook heel wat sterker.

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 12-03-2023 21:16 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:45

Thomg

Aww yiss

evanraalte schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Thanks voor je reactie! Ik ben niet helemaal thuis in de terminologie, maar is Asrock geen board partner van AMD? De kaart in kwestie is dan toch een AIB model? Ik moet wel zeggen dat ik deze kaart random heb gekozen uit de selectie van 7900XT's. Wellicht zijn er andere versies die beter passen.

Je hebt gelijk m.b.t. de voeding, ik had aangenomen dat ik een hoop power nodig zou hebben met de componenten die ik heb gekozen. Dan vraag ik me echt af wanneer je bijv. een 1000W voeding nodig zou hebben :p. ATX3.0 ga ik me even in verdiepen, maar het lijkt me handig om de voeding mee te kunnen nemen als ik over X jaar ga upgraden, dus future-proof is hier geen overbodige luxe lijkt me :).

edit: wss doe ik 750W, gezien dit ook wordt aangeraden door AMD (https://www.amd.com/en/pr...hics/amd-radeon-rx-7900xt).
Met AIB word in volksmond meer bedoeld "niet reference koeler", dat bedoel ik hier ook.

Wat de fabrikant aanraad is bullshit, of sluit je de voeding alleen aan op de GPU?
Pagina: 1