Toon posts:

Ombouw meterkast voor laadpaal en nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:30
Context:

Ik wil binnenkort een laadpaal installeren in mijn losstaande carport en er word een nieuwe keuken geïnstalleerd.

Hiervoor wil ik mijn meterkast wijzigen zodat alles juist aangesloten word.
Huidige meterkast:

Ik heb nu een 3 fase aansluiting en wil alles zelf leggen en aansluiten.
De oplettende mensen zien dat er ook een 1 fase hoofdschakelaar in staat, die is uiteraard nu niet meer aangesloten en word verwijderd.

Ik zal ook een kabel + ethernet doortrekken naar zolder voor de wasmachine.

Nu heb ik een kleine schets gemaakt:

1. Op de schets kan je oranje/bruine/gele kammen zien. Dit zijn doorverbinders die ik wil gebruiken. Is dit mogelijk? Ik wilde bijvoorbeeld voor de laadpaal en kookplaat aardlekautomaten de fasen doorverbinden met een 5-doorverbinder en dan de tussenstukken koper afknippen.

2. Bij de hoofdschakelaar zit dus een splitsing in de kabel, hoe sluiten mensen dit normaal aan? Mag ik twee aders in één poort steken of is hier een andere oplossing voor?

3. Mijn kookplaat is niet daadwerkelijk 3 fase, max 7400W. Is het standaard dat fase 3 alleen word gebruikt voor de afzuiging en is het beter dat ik hierdoor minder zware dingen op fase 1 en 2 zet? Bijvoorbeeld oven en vaatwasser alleen op fase 3?

4. Als ik een lege groepenkast koop, komt dat met alle benodigdheden (e.g. afdekplaatjes) of is het echt leeg leeg en alleen de plastic kast?

5. Is in jullie ervaring 100m kabel voldoende of kom ik daar waarschijnlijk overheen?
Ik moet kabels leggen voor de keukenapparatuur en een kabel naar zolder toe.

6. Mis ik nog iets in mijn winkelwagen?

Ik ben van plan om pvc buizen gewoon lokaal aan te schaffen. Elektra binnenshuis in 19mm buis en voor de laadpaal een slagvaste pvc waar de ethernet en ymvk in kan.

Graag hoor ik jullie adviezen en suggesties als jullie die hebben.
Alvast bedankt!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:32
Ammo123 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:02:
Context:

1. Op de schets kan je oranje/bruine/gele kammen zien. Dit zijn doorverbinders die ik wil gebruiken. Is dit mogelijk? Ik wilde bijvoorbeeld voor de laadpaal en kookplaat aardlekautomaten de fasen doorverbinden met een 5-doorverbinder en dan de tussenstukken koper afknippen.

2. Bij de hoofdschakelaar zit dus een splitsing in de kabel, hoe sluiten mensen dit normaal aan? Mag ik twee aders in één poort steken of is hier een andere oplossing voor?

3. Mijn kookplaat is niet daadwerkelijk 3 fase, max 7400W. Is het standaard dat fase 3 alleen word gebruikt voor de afzuiging en is het beter dat ik hierdoor minder zware dingen op fase 1 en 2 zet? Bijvoorbeeld oven en vaatwasser alleen op fase 3?

4. Als ik een lege groepenkast koop, komt dat met alle benodigdheden (e.g. afdekplaatjes) of is het echt leeg leeg en alleen de plastic kast?

5. Is in jullie ervaring 100m kabel voldoende of kom ik daar waarschijnlijk overheen?
Ik moet kabels leggen voor de keukenapparatuur en een kabel naar zolder toe.
1. Absoluut geen koper afknippen. Gewoon een Eaton 3P+N kamrail voor 2 automaten er onder drukken en je voedende draden er op aansluiten. (beter die Chint automaat ook even vervangen voor een Eaton). Ook zie ik zo snel niet waar je die 8 voudige kamrail onder wilt proppen.

2. Dubbele adereindhulzen gebruiken of de afgaande draden van je hoofdschakelaar in aftakblokjes schroeven. (sowiezo bij soepele draad adereindhulzen gebruiken)

3.Het best is om je groepen zoveel mogelijk te verdelen over de fasen zodat je een beetje een gelijke belasting hebt over je 3 fasen. Dus dat houd in dat je de groepen voor zware verbruikers zo netjes mogelijk verdeelt over L1 L2 en L3. (en je lichtgroepen ook over 2 aardleks verdelen)

4. Vaak een lege kast met dinrail en met de afdekstroken.

5. Hangt helemaal van de afstanden af maar met 100 meter kom je een heel eind.

Misschien voor de netheid van de installatie een dubbele 24 modules kast bestellen ipv een hele batterij 12 modules kasten naast elkaar.

[Voor 4% gewijzigd door PotatoChip op 12-03-2023 18:14]

Steam PC BattleLog

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-03 22:59
Ammo123 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:02:

6. Mis ik nog iets in mijn winkelwagen?
Een certificaatje denk ik. Gaat er iets mis dan ben je sowieso niet verzekerd. Er bestaat daarnaast kans op lichamelijk letsel.

[Voor 29% gewijzigd door MagniArtistique op 12-03-2023 19:08]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
MagniArtistique schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:05:
[...]

Een certificaatje denk ik. Gaat er iets mis dan ben je sowieso niet verzekerd. Er bestaat daarnaast kans op lichamelijk letsel.
Niet waar, als het volgens de norm aangelegd word is t goed.

• PotatoChip
Makrolon schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:11:
[...]

Niet waar, als het volgens de norm aangelegd word is t goed.
Als ik ergens "koper afknippen" lees gaan bij mij de nekharen al overeind staan....

Prima als je zelf je groepenkast wil vervangen maar lees je goed in en weet waar je mee bezig bent.

Steam PC BattleLog

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
PotatoChip schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:14:
[...]

Als ik ergens "koper afknippen" lees gaan bij mij de nekharen al overeind staan....

Prima als je zelf je groepenkast wil vervangen maar lees je goed in en weet waar je mee bezig bent.
Ik zeg ook niet dat ik t aanraad om het zelf te doen he ;)

• Ammo123
PotatoChip schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:09:
[...]

1. Absoluut geen koper afknippen. Gewoon een Eaton 3P+N kamrail voor 2 automaten er onder drukken en je voedende draden er op aansluiten. (beter die Chint automaat ook even vervangen voor een Eaton). Ook zie ik zo snel niet waar je die 8 voudige kamrail onder wilt proppen.

2. Dubbele adereindhulzen gebruiken of de afgaande draden van je hoofdschakelaar in aftakblokjes schroeven. (sowiezo bij soepele draad adereindhulzen gebruiken)

3.Het best is om je groepen zoveel mogelijk te verdelen over de fasen zodat je een beetje een gelijke belasting hebt over je 3 fasen. Dus dat houd in dat je de groepen voor zware verbruikers zo netjes mogelijk verdeelt over L1 L2 en L3. (en je lichtgroepen ook over 2 aardleks verdelen)

4. Vaak een lege kast met dinrail en met de afdekstroken.

5. Hangt helemaal van de afstanden af maar met 100 meter kom je een heel eind.

Misschien voor de netheid van de installatie een dubbele 24 modules kast bestellen ipv een hele batterij 12 modules kasten naast elkaar.
1a. Weet niet waarom het niet in mij op kwam dat er al iets bestaat als:
https://www.elektramat.nl...-polig-2-voudig-85220019/
Ga niks knippen dan :)
1b. Wat is het verschil of ik eaton of Chint automaten heb? Ze doen beide hetzelfde toch?
1c. 8 voudige rail is waarschijnlijk niet nodig inderdaad.

Ik moet even beter kijken naar hoe die kamrails in elkaar steken en ze beter toepassen.
Ik zal een nieuwe tekening maken van de meterkast layout, kan waarschijnlijk wat slimmer.

6. Ik heb gekeken naar een grotere meterkast maar ik heb daar de ruimte niet voor. Er is toevallig nog ruimte voor één 220x220 onder de linker kast die ik dus ga gebruiken voor de aardlekautomaten.

Nog een vraagje dan, qua aansluitdraad lengte, heb ik genoeg aan de hoeveelheid die ik in de winkelwagen heb liggen?
6m Zwart
6m Blauw
3m Bruin

Ik heb 2x zo veel zwart omdat er geen grijze aansluitdraad bij elektramat beschikbaar was.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
Begin met een kant en klare groepenkast te kopen (dubbele kast) waar alle componenten die je wilt al voorgemonteerd in zitten.

Er is hoogte zat beschikbaar voor een kast van 44 breed en 33 hoog.

En als je niet ziet dat er adereindhulsjes op je boodschappenlijstje ontbreken, heb je waarschijnlijk ook niet de juiste kriptang in huis.

Twee aders onder één aansluit terminal mag niet. Behalve indien je soepel aansluitdraad gebruikt en de juiste adereindhulsjes geschikt voor twee draden van gelijke dikte.
Tegenwoordig worden veel hoofdschakelaars wel met dubbele aansluitingen uitgevoerd, zodat je wél twee draden per schakelcontact kan aansluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ammo123
Ivow85 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:16:
Begin met een kant en klare groepenkast te kopen (dubbele kast) waar alle componenten die je wilt al voorgemonteerd in zitten.

Er is hoogte zat beschikbaar voor een kast van 44 breed en 33 hoog.

En als je niet ziet dat er adereindhulsjes op je boodschappenlijstje ontbreken, heb je waarschijnlijk ook niet de juiste kriptang in huis.

Twee aders onder één aansluit terminal mag niet. Behalve indien je soepel aansluitdraad gebruikt en de juiste adereindhulsjes geschikt voor twee draden van gelijke dikte.
Tegenwoordig worden veel hoofdschakelaars wel met dubbele aansluitingen uitgevoerd, zodat je wél twee draden per schakelcontact kan aansluiten.
Ik heb adereindhulsen en een bijbehorende knipex al tot mijn beschikking, dus die zullen er inderdaad niet bijbesteld worden.

Mbt grotere voorgemonteerde meterkast, dit zal ik niet aanschaffen. De meterkast die er nu in zit is al nieuw (5 maanden). Er is in de tussentijd veel veranderd, waaronder elektrisch rijden, waardoor dus een kleine kast bijbesteld moet worden. Om nu het hele gebeuren weer nieuw aan te schaffen is het niet waard voor mij.

• PotatoChip
Ammo123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Ik heb adereindhulsen en een bijbehorende knipex al tot mijn beschikking, dus die zullen er inderdaad niet bijbesteld worden.

Mbt grotere voorgemonteerde meterkast, dit zal ik niet aanschaffen. De meterkast die er nu in zit is al nieuw (5 maanden). Er is in de tussentijd veel veranderd, waaronder elektrisch rijden, waardoor dus een kleine kast bijbesteld moet worden. Om nu het hele gebeuren weer nieuw aan te schaffen is het niet waard voor mij.
Niet een mogelijkheid om die linker kast er uit te halen en daarvoor in de plek een 24 modules System 55 er in te schroeven? Deze zet je dan half tegen het meterbord aan. Ziet er al strakker uit en hoef je niet met je bedrading door tal van kasten heen.
Ammo123 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:03:
[...]

1b. Wat is het verschil of ik eaton of Chint automaten heb? Ze doen beide hetzelfde toch?

Ik moet even beter kijken naar hoe die kamrails in elkaar steken en ze beter toepassen.
Ik zal een nieuwe tekening maken van de meterkast layout, kan waarschijnlijk wat slimmer.

Nog een vraagje dan, qua aansluitdraad lengte, heb ik genoeg aan de hoeveelheid die ik in de winkelwagen heb liggen?
6m Zwart
6m Blauw
3m Bruin

Ik heb 2x zo veel zwart omdat er geen grijze aansluitdraad bij elektramat beschikbaar was.
Ben zelf niet zo'n fan van Chint.. Er zit al een A merk in je kast dus waarom dan die automaat ook niet. Weet je ook zeker dan die kamrail goed aansluit.

Aansluitdraad voor de fasen gewoon alles zwart doen. en met die lengtes kom je er wel denk ik... al gaat er vaak meer door heen dan je verwacht. De mm2 laat ik even buiten beschouwing hier... (zelf bedraad ik altijd alles met 6mm2).

Tip: Mocht je de draden onder je kamrails steken gebruikt dan adereindhulzen zonder isolatie. Dit sluit vaak net wat makkelijker aan.

[Voor 43% gewijzigd door PotatoChip op 13-03-2023 20:37]

Steam PC BattleLog

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee