Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopYsbrand
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03-2023
Hallo,

Nu mijn huidige laptop het begeven heeft, wordt het tijd voor een nieuwe. Ik hoop dat jullie met me mee willen kijken en advies willen geven, want de keuze is reuze en ik kan mijn geld maar 1x uitgeven voorlopig. Dus dat wil ik graag goed doen :-)

Wat ga je met je laptop doen?

Voorkeur voor Windows OS. Naast gewoon internetten zoals mailen, YouTubefilmpjes kijken, ook beeldbewerking en wat officewerk zoals Excell e.d.. Momenteel gaat het beeld bewerken om een aardig volume in Photoshop/Lightroom. Ik wil in de toekomst ook weer bewegend beeld editen, maar ik ga niet aan 3D-design beginnen. Wat gamen betreft kom ik niet verder dan patience :P .

Ik heb een desktop thuis, maar deze is wel verouderd. Eigenlijk hoop ik door nu te investeren in deze laptop, dat ik daar in mijn thuiskantoortje met een extra scherm (ook nog aan te schaffen) op kan beeld bewerken. Daar wil ik dus wel een ingang voor hebben, evenals natuurlijk USB (minimaal 2 stuks).
Kleuren zijn dus belangrijk. Dan moet ik dus op RGB en nuts (300 minimaal?) letten geloof ik. Een vloeiend bewegend en rustig beeld is ook belangrijk, wegens bepaalde fysieke klachten. Ik denk dat ik met de laptop dus niet lager dan 15.6 inch kan gaan zitten en uit moet kijken naar een 16:10 verhouding.

Verder zijn geluid en temperatuur een ding. Mijn huidige laptop had een zeer aanwezige fan, ook in koelere omstandigheden en dat is niet gezellig. Thuis heb ik vooralsnog geen airco en het wordt daar wel warm 's zomers. Ik heb gelezen dat ik uit moet kijken naar een aluminiumbehuizing, vanwege de duurzaamheid en betere koeleigenschappen, maar weet niet hoe het zit met anderen zoals magnesium?

Wat is je budget?
Liefst onder de 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het zal niet vaak mee op pad gaan, maar zo ja dan zou een beetje accuduur wel fijn zijn. Ik zit niet altijd op een locatie met elektriciteit, dus dan zou het wel handig kunnen zijn om alvast foto's van mijn camera te kunnen halen en meteen iets ff snel te kunnen bewerken. Dat zal echter heel incidenteel zijn denk ik, dus geen prio.
Het gewicht vind ik ook niet zo'n probleem. Sterker nog, ik heb liever een iets zwaardere lompe bak die een lang leven beschoren is, dan een dun lichtgewichtje. Hip ga ik toch niet meer worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ondanks goede ervaringen met Acer en Toshiba laptops (die het echt jaren vol hielden, voor lichter gebruik dat wel), denk ik met Lenovo toch het beste te kiezen op basis van eigen ervaring door de jaren heen. Daar zitten natuurlijk ook wel de nodige verschillen tussen de goedkopere consumersproducten en de zakelijke, alleen mis ik daar wat informatie :/ .

Nu heb ik mijn wensen besproken met iemand die er meer van weet en ook iets voor mij samen kan stellen.
2 van de voorgestelde configuraties zijn als volgt:

Lenovo IdeaPad 51 15
Intelcore i7 12e gen
16 GB DDR4 3200 MHz
1 TB SSD Gen 4 TLC
15.6 inch FHD IPS ontspiegeld
300 nuts 45% NTSC
incl een korting voor 1002.75

IdeaPad Gaming 3.15
AMD Ryzen7 6800H
16GB DDR5 4800 MHz
1TB SSD
15.6 FHD IPS 100% RGB 165 HZ
NVidia GeForce 4GB GDDR6
Incl korting voor 1244,25.

Nu werd me die laatste vooral aangeraden, maar na het lezen van diverse reviews ben ik bij Gamingproducten toch een beetje bang voor het geluid wat zo'n ding produceert. Ik ken echter niemand in mijn omgeving met zo eentje, dus ik kan het niet testen. Heeft iemand hier ervaring mee? VR is niet mijn ding, ik hoef ook geen discolampjestoetsenbord, zit ik dan wel in de juiste hoek met een Gaminglaptop?

Ik heb ook mijn vraagtekens bij de IdeaPad-lijn. Kan ik niet beter richting ThinkPads kijken als ik toch niet game en graag een duurzaam product wil dat nog jaren mee kan? Of leg ik dan teveel vertrouwen in zo'n zakelijke lijn en voldoet zo'n Gaming ook gewoon prima? Legion is er ook nog, maar het duizelt me inmiddels ;(

Kortom, ik hoor graag wat jullie er van denken. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:41
Heb je een typenummer van die i7 12e gen? Want dat kan zowel een i7-1255U als een i7-12700H zijn, zit nogal wat verschil op qua prestaties en stroomverbruik. Welke videokaart zit er in de Ideapad Gaming? Ik vermoed een RTX 3050 (Ti), maar ben het niet helemaal zeker.

Als je niet gaat gamen, is een gaminglaptop niet de beste keuze. Dan kan je inderdaad beter voor een Thinkpad gaan, al valt het mij op dat de schermen op de goedkopere Thinkpads niet de volledige RGB-kleurruimte kunnen weergeven en erg helder gaan ze ook niet (geloof maximaal 300 nits). Gezien je graag een groot scherm wenst, zit je dan al gauw bij de Thinkpad T16, die gaat optioneel wel helderder en kan de volledige RGB-kleurruimte weergeven. Dat kost wel extra, dus het zal een beetje puzzelen worden om onder de € 1.500 te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 22:27
@LaptopYsbrand Ik van een beetje in herhaling deze week, maar de aanbieding en de laptop zijn gewoon heel goed:
Balance schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:37:
Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ARH7 (82SN00BLMH) nu € 999 bij Coolblue, van € 1.199
AMD Ryzen 7 6800HS, 16GB ram, 16" 2560x1600 IPS-scherm en 512GB SSD.
Volgens mij perfect voor jouw gebruik en wensen. Scherm dekt 100% van de sRGB kleurruimte dus daarmee ook geschikt voor foto’s bewerken.

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 12-03-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaptopYsbrand
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-03-2023
LievenD schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:23:
Heb je een typenummer van die i7 12e gen? Want dat kan zowel een i7-1255U als een i7-12700H zijn, zit nogal wat verschil op qua prestaties en stroomverbruik. Welke videokaart zit er in de Ideapad Gaming? Ik vermoed een RTX 3050 (Ti), maar ben het niet helemaal zeker.

Als je niet gaat gamen, is een gaminglaptop niet de beste keuze. Dan kan je inderdaad beter voor een Thinkpad gaan, al valt het mij op dat de schermen op de goedkopere Thinkpads niet de volledige RGB-kleurruimte kunnen weergeven en erg helder gaan ze ook niet (geloof maximaal 300 nits). Gezien je graag een groot scherm wenst, zit je dan al gauw bij de Thinkpad T16, die gaat optioneel wel helderder en kan de volledige RGB-kleurruimte weergeven. Dat kost wel extra, dus het zal een beetje puzzelen worden om onder de € 1.500 te blijven.
Ik heb de vraag mbt het typenr van de i7 12e Gen en de videokaart uitgezet en zal in de tussentijd naar de Thinkpad T16 kijken. Bedankt voor het meedenken @LievenD LievenD!
Balance schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:33:
@LaptopYsbrand Ik van een beetje in herhaling deze week, maar de aanbieding en de laptop zijn gewoon heel goed:

[...]
Volgens mij perfect voor jouw gebruik en wensen. Scherm dekt 100% van de sRGB kleurruimte dus daarmee ook geschikt voor foto’s bewerken.
Het lijkt een mooie deal voor mij inderdaad, maar de totale opslagcapaciteit is maar 512 GB. Ik heb Coolblue gebeld en zij zeggen dat dit niet uit te breiden is, dus ik haal de 1TB niet. Ben bang dat het te krap gaat zijn, dus ik ga me verdiepen in de Thinkpad T16. Ook jij bedankt voor je snelle reactie en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@LaptopYsbrand Scherp, had nog even een andere in m'n hoofd.

De SSD is gelukkig zeker wel te upgraden, net als de wifi-kaart. Voor rond de €130 heb je een uitstekende 2TB-ssd, en Tweakers heeft toevallig net een roundup gepubliceerd! review: Goedkope 2TB-ssd's - Meer opslag voor minder

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Lenovo IdeaPad 5 Pro Gen 7 (2022) SSD + WIFI card upgrade (Ryzen 7 6800HS, NVIDIA Geforce RTX 3050)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@LaptopYsbrand Hier nog een pareltje, vooral het OLED-scherm wat 100% van de DCI-P3 kleurweergave dekt en gekalibreerd komt tot Delta-E < 2 is echt uniek in deze prijsklasse.
Balance schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:15:
Ik denk dat ik de beste deal sinds tijden heb gevonden jongens: De ASUS VivoBook Pro 15 OLED M6500RC-MA027W bij Bol.com van € 1299 voor € 929 (28% korting).

Ryzen 7 6800HS, 2.8K OLED-scherm, 16GB ram en 512GB ssd en GeForce RTX 3050.
...
Pagina: 1