Advies zonnepanelen: Zuid vs Oost-West bij azimuth van -20

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Samenvatting
Ik wil eens aan de zonnepanelen omdat het kan. Er komt een warmtepomp, dan is een lager verbruik mooi meegenomen.

Mijn vraag is echter vrij specifiek: vanwege de breedte van mijn platte dak (4.80 m), azimuth van het huis, en een aangrenzend hoger gelegen dakgedeelte (40 cm hoger, op ZZO) twijfel ik over:
  1. Zuid versus Oost-West: omdat mijn huis ~20 graden gedraaid ligt, wordt dit eigenlijk ZZO versus ONO-WZW
  2. Minimale afstand tot de dakrand, met name bij Oost-West opstelling. Ik vind online wel vuistregels maar ik kan me haast niet voorstellen dat de 'no-go zone' bij 10 graden Oost-West opstelling even groot is als bij 30 graden Zuid opstelling.
  3. Wel of geen optimizers
Volgens de Sunnydesign tool is de terugverdientijd bij de 'Zuid' opstelling 8,5 jaar en bij de 'Oost-West' opstelling 10,5 jaar. Dat viel me best tegen eigenlijk.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKLzlAtBtBpsXj9ediYzBsvIV7c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mF6I7APOVK62HXivW1uhhPKc.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lQ2qjXpoSSZjQVRP-GO0M9be4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nI8kc63mlUwKPFyrxWAiH9aV.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SpiuY-BTMBH5stXKe7DkqryoU4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nnVoPRbAQnONZFAVacX5bex1.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 4.50 x 13.00 meter
Schaduw
Ja, van hoger (plat) dakdeel (+40 cm). Er staat ook een loofboompje op WZW maar daar heb ik weinig last van denk ik. Kan ik desnoods toppen.
Jaarverbruik
Nu 2500 kWh, toekomst ~6000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3x25)
Budget en doel
'Zoveel mogelijk opbrengst voor zo weinig mogelijk geld'; ik heb voldoende budget maar dat stop ik net zo lief in een indexfonds :P
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf + deskundige vriend(en) + elektricien
Bijhouden van data
Leuk maar niet noodzakelijk
Reeds verkregen offertes
Ongeveer 7000 euro voor 15 panelen, inclusief installatie. Maar was een generieke offerte zonder schaduwberekening oid.
Regio
Eindhoven / Helmond

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14
kun je niet beter oppervlakte 2 vol leggen , en dan oppervlakte 1 aan de rand alleen ? Want ik denk zelf dat die 40 cm behoorlijk wat schaduw gaan geven

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Oppervlak 2 is helaas geen optie ivm onvoldoende draagvermogen (oude houten dakconstructie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je gekeken naar de parameters van de terugverdientijd berekening :-)?

Met 5kWp en 8kWp ben je natuurlijk redelijk appels en peren aan het vergelijken.

De 'no-go' zone is een 45 graden zichtlijn van de grond voor vergunning vrij leggen. Verder hooguit instructies vanuit legmateriaal... De rest zijn veiligheidsredenen waar installateurs aan moeten voldoen.

ik zou hier de panelen in portrait oost-west leggen. Dan werken de diodes in je voordeel bij laagstaande zon over de dakrand.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Bozozo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:13:
Oppervlak 2 is helaas geen optie ivm onvoldoende draagvermogen (oude houten dakconstructie)
Dat betekent dat je er ook niet op kan lopen?

Voor platdak wordt volgens mij ongeveer 50Kg per m2 voor de panelen gerekend ... En dan moet je er nog zelf bij kunnen staan tijdens installatie .dus 150Kg per m2 zou een veilige marge kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Maximale langetermijn belastbaarheid was volgens de constructeur 65 kg / m2. Er ligt ook grind op en regelmatig plassen water (omdat de boel na 60 jaar al een beetje doorhangt) dus ik durf het niet aan.

@Ronald bedankt, kun je die opmerking over de diodes toelichten? Portrait is een optie maar dan kan ik iets minder panelen kwijt (18 stuks)

Edit: ik denk dat portrait hem niet gaat worden. De panelen zijn 177x113 cm. Bij portrait moet ik grofweg 40 cm van de dakrand blijven. Bij landscape is dat slechts 25 cm, waardoor ik uiteindelijk evenveel schaduw pak. Dan geef ik de voorkeur aan landscape (minder zichtbaar, minder ballast).

[ Voor 41% gewijzigd door Bozozo op 12-03-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Portrait OW is 10 graden, daarmee eigenlijk niet hoger dan landscape

Panelen hebben 3 bypass diodes. Bij bijna alle panelen delen die het paneel in 3 lange strips dus 170x38cm.
Bij Schaduw op een strip wordt alleen dat deel uitgeschakeld.

Leg je het paneel 90 graden gedraaid, dan verlies je of het hele paneel aan opbrengst, of geld beperking hele string.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1