Samenvatting
Ik wil eens aan de zonnepanelen omdat het kan. Er komt een warmtepomp, dan is een lager verbruik mooi meegenomen.
Mijn vraag is echter vrij specifiek: vanwege de breedte van mijn platte dak (4.80 m), azimuth van het huis, en een aangrenzend hoger gelegen dakgedeelte (40 cm hoger, op ZZO) twijfel ik over:
- Zuid versus Oost-West: omdat mijn huis ~20 graden gedraaid ligt, wordt dit eigenlijk ZZO versus ONO-WZW
- Minimale afstand tot de dakrand, met name bij Oost-West opstelling. Ik vind online wel vuistregels maar ik kan me haast niet voorstellen dat de 'no-go zone' bij 10 graden Oost-West opstelling even groot is als bij 30 graden Zuid opstelling.
- Wel of geen optimizers
Volgens de Sunnydesign tool is de terugverdientijd bij de 'Zuid' opstelling 8,5 jaar en bij de 'Oost-West' opstelling 10,5 jaar. Dat viel me best tegen eigenlijk.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/nnVoPRbAQnONZFAVacX5bex1.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 4.50 x 13.00 meter
Schaduw
Ja, van hoger (plat) dakdeel (+40 cm). Er staat ook een loofboompje op WZW maar daar heb ik weinig last van denk ik. Kan ik desnoods toppen.
Jaarverbruik
Nu 2500 kWh, toekomst ~6000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3x25)
Budget en doel
'Zoveel mogelijk opbrengst voor zo weinig mogelijk geld'; ik heb voldoende budget maar dat stop ik net zo lief in een indexfonds

Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf + deskundige vriend(en) + elektricien
Bijhouden van data
Leuk maar niet noodzakelijk
Reeds verkregen offertes
Ongeveer 7000 euro voor 15 panelen, inclusief installatie. Maar was een generieke offerte zonder schaduwberekening oid.
Regio
Eindhoven / Helmond