Toon posts:

Airco of zonwering voor de zomer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
Hoi allemaal,

Momenteel zijn wij aan het kijken naar het verlagen van de binnentemperatuur van onze woning in voornamelijk de zomer. Onze tuin ligt naar het oosten en de voorzijde naar het westen. Hierdoor hebben wij in de ochtend al last van de zon, maar is het voornamelijk de felle zon van de namiddag die de woning vrij warm maakt.

Nu zitten we een beetje te twijfelen wat het best voor ons is. We hebben gekeken naar zonwering (screens) voor beide kanten, maar horen ook vanuit onze omgeving dat het plaatsen van aircos een goede manier kan zijn om de temperatuur te verlagen.

Als ik naar de aanschaf kijk, ligt de prijs van screens hoger dan een multi split airco systeem. Echter hebben wij (momenteel) geen zonnepanelen en ben je bij een airco natuurlijk ook kosten kwijt voor onderhoud.

Onze woonsituatie:
- Woonppervlakte ongeveer 90m2
- Triple glas, kunststof kozijnen, bodemisolatie en gevel gedeeltelijk geïsoleerd.
- Plat dak, dak kan nog geïsoleerd worden. Echter is er een mogelijkheid om een extra verdieping uit te bouwen. We weten nog niet wat onze toekomstplannen zijn qua wonen/verhuizen en vinden isoleren dus een vrij dure optie als we nog een opbouw willen.
- Geen zonnepanelen.

We zitten dus nu een beetje tussen twee opties te twijfelen. Hebben jullie wellicht een soortgelijke situatie gehad? Ben benieuwd naar ervaringen of tips van anderen!

Dank alvast.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:57
Met airco's verlaag je temperatuur en ook de luchtvochtigheid waardoor het nog fijner aanvoeld.
Met screens voorkom je opwarming. koste effectief +comfort is de airco een handige keuze, maar klimaat effectief is voorkomen beter dan genezen en dus zonwering beter. zelf wil ik ze beide niet meer kwijt. :9

edit: extra isoleren van je platte dak helpt maar beperkt tegen warmte, met zonnepanelen op dat platte dak voorkom je ook veel opwarming. en tegelijk zal je dan stroom opwekken voor je airco :+ win-win

[Voor 25% gewijzigd door twain4me op 12-03-2023 16:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:05
Wij zijn hier komen wonen met alleen zonewering. In het eerste jaar(3 jaar geleden) hadden we te maken met een hittegolf. Deze hield praktisch de hele zomer aan en geloof mij een zonnewering doet daar niets aan. Wij hebben het jaar erna Airco`s geplaatst en willen hier niet meer vanaf. Daarnaast verwarmen we er nu ook mee. Zonnewering is een leuk idee en houdt zeker warmte buiten maar deze 2 producten zijn niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07
Zonwering verlaagt de temperatuur niet, het vermindert verhoging. En als het buiten eenmaal (ook zonder zon) warm is, dan wordt het binnen ook warm.

Alleen airco zorgt voor daadwerkelijke verlaging van de binnentemperatuur, en al helemaal bij langdurig aanhoudende hoge temperaturen.

Uiteindelijk is een combinatie van beide altijd het beste, maar dat is uiteraard ook duurder en/of meer werk. Je zou kunnen kijken naar goedkopere zonwering-opties, bijvoorbeeld folies of doeken die je voor goedkoop (tijdelijk) op de ramen kan plaatsen die de meeste opwarming veroorzaken.

The devil is in the details.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:05
thebeast12 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:14:
Wij zijn hier komen wonen met alleen zonewering. In het eerste jaar(3 jaar geleden) hadden we te maken met een hittegolf. Deze hield praktisch de hele zomer aan en geloof mij een zonnewering doet daar niets aan. Wij hebben het jaar erna Airco`s geplaatst en willen hier niet meer vanaf. Daarnaast verwarmen we er nu ook mee. Zonnewering is een leuk idee en houdt zeker warmte buiten maar deze 2 producten zijn niet met elkaar te vergelijken.
Zelfde ervaring.
Uiteindelijk zit de warmte in het huis en dan doet de zonwering niks meer. En zie het er dan maar eens uit te krijgen bij een goed geïsoleerde woning.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:53
Alle warmte die je buiten kunt houden hoef je niet weg te koelen.

Wij hebben een multisplit opgehangen in 2 slaapkamers. In de (hoogtijd) zomer zetten we die aan en koelen we daarmee die kamers en de begane grond. (Kou komt dan via de trap naar de wk).

Daarnaast hebben wij een 8 meter glas aan de zuid-zuid-West kant, hiervoor hebben we druiven en rozen geplant met bogen naar boven de ramen. In de winter bladvrij, ik de zomer vol in het blad, bloemen, fruit.

Waar wij een fout in gemaakt hadden, was dat er donker blauwe rolgordijnen hadden gekozen, in de zon werden deze 55 graden en straalde keihard de kamers in. Die zijn nu wit. Dat scheelt echt enorm.

Dan is er de zuid-zuid-oost kant, daar staat een metershoge laurier.

Gebruiks kosten en onderhoud vallen reuze mee.
Qua installatie kosten loont het enorm de moeite om goed te shoppen. Bij ons zat er meer dan 8000 euro prijs verschil tussen de duurste en de gekozen aanbieding. De aanbieder komt hier binnenkort ook de hybride warmtepomp installeren.

• Hahn
tcw82 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:18:

Qua installatie kosten loont het enorm de moeite om goed te shoppen. Bij ons zat er meer dan 8000 euro prijs verschil tussen de duurste en de gekozen aanbieding. De aanbieder komt hier binnenkort ook de hybride warmtepomp installeren.
Wat is de context van dat €8000 prijsverschil? Wat was de goedkoopste aanbieding en wat was de duurste?

Want €8000 vind ik al meer dan wat ik überhaupt aan airco('s) uit zou willen geven, maar ik gok niet dat het om €2000 voor de goedkoopste aanbieder en €10.000 voor de duurste ging, maar eerder om 15k vs 23k, of iets in die regionen? :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
Je hebt beide nodig voor een optimaal resultaat.

• tcw82
Hahn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Wat is de context van dat €8000 prijsverschil? Wat was de goedkoopste aanbieding en wat was de duurste?

Want €8000 vind ik al meer dan wat ik überhaupt aan airco('s) uit zou willen geven, maar ik gok niet dat het om €2000 voor de goedkoopste aanbieder en €10.000 voor de duurste ging, maar eerder om 15k vs 23k, of iets in die regionen? :P
De duurste was 11k. (Ja echt) en de goedkoopste en uiteindelijk gekozen net geen 3000.
Factuur bedrag was in 2021 2966 euro levering en installatie.
Electrische kabel naar de buiten unit heb ik zelf gedaan.

Gaat om twee binnen units op de zelfde buitenmuur en aan de andere kant van die muur de buitenunit.

• Hahn
tcw82 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:39:
[...]

De duurste was 11k. (Ja echt) en de goedkoopste en uiteindelijk gekozen net geen 3000.
Factuur bedrag was in 2021 2966 euro levering en installatie.
Electrische kabel naar de buiten unit heb ik zelf gedaan.

Gaat om twee binnen units op de zelfde buitenmuur en aan de andere kant van die muur de buitenunit.
Als je uiteindelijk voor 3k klaar was, dan lijkt me die 11k van een installateur die omkwam in het werk, en dus een exorbitant bedrag vroeg :P

Uiteraard is de tip om het niet bij 1 offerte te laten een goede, maar in de meeste gevallen zal er niet snel een prijsverschil van zo'n 300% zijn :+

• tcw82
Hahn schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Als je uiteindelijk voor 3k klaar was, dan lijkt me die 11k van een installateur die omkwam in het werk, en dus een exorbitant bedrag vroeg :P

Uiteraard is de tip om het niet bij 1 offerte te laten een goede, maar in de meeste gevallen zal er niet snel een prijsverschil van zo'n 300% zijn :+
Dat idee kreeg ik niet, bij die 11k. Heeft me meerdere keren gebeld, reageerde zeer snel op communicatie. Maar goed. De gekozen installateur is een lokaal (klein)bedrijf. Prettig in de omgang, ook bij buurt genoten staan regelmatig zijn busjes voor de deur. Geeft een goed gevoel en tot nu toe geen klachten .

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:02
Supreme schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:37:
Je hebt beide nodig voor een optimaal resultaat.
Exact, airco zonder zonwering is als verwarmen zonder isolatie (of met de deur open).
Zonwering gaat je ontzettend veel airco stroomkosten besparen.

Hier (goed geïsoleerd huis, bouwjaar 2014, grote raampartij op ZZW) blijft het met de zonwering zo'n 2 graden koeler in de woonkamer, (25 vs 27 graden), net dat beetje comfortabeler.
Samen met een plafondventilator voelt het echt heel behaaglijk, we hebben (nog) geen airco (nodig).

Ik zou dus eerst beginnen met zonwering, eventueel aangevuld met een ventilator, dan een zomer kijken hoe het bevalt en dan pas een airco overwegen.
Pas als het salderen niet meer mag kun je overtollige zonneenergie gaan gebruiken om te koelen, dat is mijn plan in ieder geval.

Tip mooie/stille ventilator :)
https://www.evolarshop.co...lafondventilator-hout-wit

[Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2023 17:26]

• Hoianddoei
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
Thanks allemaal voor jullie reacties.

Heb mij ook nog even verder ingelezen en denk inderdaad dat een combinatie van de twee het beste is. Ik ga even kijken naar een airco voor de slaapkamer en woonruimte i.c.m. zonwering aan de voorzijde omdat hier grootste deel van de dag de zon op schijnt.

Inderdaad een goede tip om zonnepanelen op een plat dak te nemen, zodat dit eigenlijk een soort schaduw vormt voor het dak. Die tip neem ik mee.

Nu nog even een keuze maken voor een airco en installateur, maar op Tweakers genoeg info daarover te vinden haha.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee