Hulp bij netwerkoptimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05-2023
Mijn vraag

Hej mede-tweakers,
Wij zitten met een nogal sloom netwerk thuis qua Wifi setup, terwijl we wel een gigabit verbinding hebben lopen bij Telenet. Bekabeld haal ik gemakkelijk 800 MB/s down maar ons wifinetwerk is heel onbetrouwbaar.

Om even kort de situatie te schetsen:
Ons huis is rechthoekig qua vorm met een kleine L vorm waar de keuken is en omvat een gelijkvloers, eerste verdiep en zolder (waar mijn bureau/mancave is). Een belangrijk gegeven is dat er aan ons huis in 2000 een bijbouw gekomen is met een afzonderlijk elektriciteitsnetwerk (dit is belangrijk om te weten aangezien wij ook powerlines hebben liggen).

Onze modem van Telenet hangt in het "nieuwe" gedeelte en wij hebben in het nieuwe gedeelte ethernet aansluitingen (met allemaal CAT-5E kabels) op het gelijkvloers (bij de modem), op het eerste verdiep (in mijn slaapkamer) en op de zolderkamer. Het probleem hierbij is dat dit niet centraal gelegen is maar aan het uiteinde van het huis.

Op dit moment hebben wij enkel de Telenet modem die een wifi signaal uitzendt en daarnaast hebben wij 2 powerlines (1 op het eerste verdiep in mijn vader zijn bureau en 1 op het gelijkvloers in de woonkamer) van Devolo die een wifi signaal uitzenden. De powerline in de woonkamer heeft ook een ethernet-output waarmee onze centrale van het alarmsysteem verbonden is (dit moet zeker behouden blijven in de oplossing).

Nu zou ik graag een oplossing hebben waar op elk verdiep een (vrij) goed signaal is, rekening houdend met de twee elektriciteitsnetwerken (voor eventueel powerlines, als jullie dit uberhaupt aanbevelen) en liefst van 1 merk/systeem zodat alles in 1 management tool beheerd kan worden.

Ik ben IT minded, zit zelf ook in de IT sector qua job dus qua niveau maakt het op zich niet zo heel veel uit.

Alvast bedankt!

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige situatie:
- Telenet modem (voor routing, switch en wifi)
- Devolo powerlines die zowel ethernet verdelen tussen verschillende kamers alsook wifi uitzenden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik hoorde alvast van Mesh systemen maar ben daar niet per se fan van.
Het liefst vanal heb ik een Access Point oplossing waarbij er toch rekening gehouden wordt dat de ethernet aansluitingen niet bepaald goed verdeeld zijn in ons huis. Ik weet niet of powerlines dan een oplossing kunnen zijn en/of aan te bevelen zijn. Vanaf er een stabiele netwerkverbinding behaald kan worden gaat dit boven snelheid (al is snelheid niet onbelangrijk).

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:25
Ik zou opties bekijken waar je bekabeling aan kan leggen ... (zonder dat je vrouw je killed)

kijk zeker met een leeg hoofd... zo heb ik bv eens bij iemand de accespoints in de zolder gehangen (want houten plafonds tussen 1e verdiep en zolder, en op zolder hadden we redelijk carte blanche qua kabeltjes)

mesh (aka wireless backhaul) is per defintief poep :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Airsnek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:03:
Wij zitten met een nogal sloom netwerk thuis qua Wifi setup, terwijl we wel een gigabit verbinding hebben lopen bij Telenet.
Snel en betrouwbaar, dan zit er eigenlijk niets anders op dat gebruik maken van je ethernet verbindingen op elke woonlaag. Dus op elke verdieping een access point en deze met de kabel verbinden bij je router. Zowel Powerline en access point draadloos verbinden (eg. mesh) zal altijd een compromis zijn qua snelheid en je bent afhankelijk van het signaal dat de access point op de 2e woonlaag ontvangt van de 1ste. En dan blijft er al helemaal niet veel over voor de zolderkamer.

Ondanks dat de plaatsing niet ideaal is via ethernet, zou je toch al kunnen kijken in hoeverre dit werkt. Dit ook afhankelijk van de oppervlakte, type muren etc.

Je kan ook eventueel kijken of er misschien telefoon of coax lijnen op bepaalde plekken liggen die je niet gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door heiyu op 12-03-2023 19:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:34
Kun je plattegrond maken en aangeven waar je kabels kunt krijgen? Powerline is troep en vooral onbetrouwbaar. Daar moet je echt asap vanaf stappen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airsnek
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05-2023
laurens0619 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:57:
Kun je plattegrond maken en aangeven waar je kabels kunt krijgen? Powerline is troep en vooral onbetrouwbaar. Daar moet je echt asap vanaf stappen
Wel het probleem is dat ik geen kabels kan bijleggen.
Ik woon nog thuis en mijn ouders zijn niet bepaald heel open minded op dat vlak.
Maar er komt iemand die ik ken even meekijken binnenkort hoe we het kunnen optimaliseren want die persoon heeft onlangs ook zijn netwerk opgezet met Ubiquiti accespoints. Dus dat komt wel in orde!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Airsnek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:44:
[...]
Maar er komt iemand die ik ken even meekijken binnenkort hoe we het kunnen optimaliseren want die persoon heeft onlangs ook zijn netwerk opgezet met Ubiquiti accespoints. Dus dat komt wel in orde!
Ubiquiti of niet. Ook die hebben een kabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:53
Je zou eens kunnen kijken naar MoCa adapters, als je tenminste nog coax wall outlets hebt zitten in de muren.
Gegarandeerd goede en stabiele verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:53
heiyu schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:17:
[...]

Ubiquiti of niet. Ook die hebben een kabeltje nodig.
Precies ja.
En als je geen PoE hebt ook nog een voedingsadapter extra erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Airsnek schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Wel het probleem is dat ik geen kabels kan bijleggen.
Ik woon nog thuis en mijn ouders zijn niet bepaald heel open minded op dat vlak.
Jammer maar idd een ubiquiti gaat niets uitmaken. Trap iig niet in het sprookje “ubiquiti heeft meer dekking” want dat klopt niet.

Als je geen kabels kunt trrekken, kijk dan idd naar moca. Als je geen moca hebt kijk dan toch naar mesh.

Dan is opnieuw een plattegrond handig met daarop aangegeven waar je kabelpunten of coax hebt. Dan kunnen we obv daarvan advies geven

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 13-03-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Meer access points is altijd goed als je echt geen kabels kan trekken dan is mesh nog een oplossing, alleen gaat dat ten koste van snelheid. Maar wat zijn je eisen wat dat betreft voor streamen moet het betrouwbaar zijn maar heb je geen top snelheden nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-04 16:24
Veel ervaring met de Unify Ubiquiti AP’s.

Ja ze kunnen ook Mash aangesloten worden. Maar op een mashed AP merk je echt wel dat je daadwerkelijke snelheid terugloopt.

Klopt papa/mama op je telefoon zegt dat apparaat 4 streepjes bereik. Maar dit is alsof we op een 4 baans snelweg 30 rijden. Rij ik liever op een 1 baans weg 130!

Maak inderdaad eens een goede tekening van de woning.

Vele woningen hebben meer bekabelde mogelijkheden als dat je zo zou denken.
Ik ken zo mensen die op een slimme manier tegen hun trap een witte MDF plint met kabel aan gekit hebben. Niks geboord maar een klein subtiel plintje tussen de trapboom en muur.

Twee kabels gingen zo van de meterkast naar de 1e en 2e verdieping. Met als resultaat op elke laag een access point. De kids waren met de nieuwe snelheid heel gelukkig. Pa en ma konden leven met het subtiele plintje.

Een powerline naar een alarm kastje dat met minimale internetsnelheid zijn ding kan doen is uiteraard niet het probleem. Maar draadloos gamen, draadloos streamen heb je wel betere opties als een powerline nodig.

Kijk vooral ook eens rond in de woning. Vooral als er verbouwd is, wil het nog wel eens zijn dat er leidingen naar een hogere verdieping zijn gebracht. Vaak past daar nog wel een dun kabeltje langsop 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat komt ook omdat de unifi accesspoints geen "dedicated backhaul" kanaal hebben, dan gaat al je verkeer qua bandbreedte en latency /2 op de 5ghz.

Als je echt wil gaan meshen dan zou ik een merk kopen wat daar op ingericht is en het liefst dedicated backhaul. Nadeel is wel dat je meer acesspoints moet plaatsen (ivm benodigde overlap) maar er is best een stabiel netwerk mee te creeren (maar nooit zo goed en goedkoop als ap via kabel)

Pagina: 1